Jump to content

LCHF - slutar det fungera?

Fredde88

Recommended Posts

Jag har ätit LCHF sedan 2013. Jag började i juli och fick köpa nya kläder och uppdatera hela min garderob under den hösten vilket ju var oerhört kul och positivt.

Jag har mått gott och vägt någonstans mellan 82-84 kg ganska konstant. Jag började märka att jag gått upp i vikt under framförallt våren 2018. Jag har inte ändrat något i kosten egentligen och är vad jag vet frisk. Det enda jag ändrade på under hösten 2017 är att jag slutade snusa. 

Kan det vara så att kroppen ställt in sig på LCHF och återgått till min vikt som nu är ca 94-96 kg? Jag upplever inte att jag lyckas gå ner i vikt trots att jag nog äter striktare LCHF nu än jag gjorde 2013.

Det är svårt att hålla lågan uppe! 

Jag är man och född 1988. 

Är den någon som har några tips?

• Like 3

Viste du inte att LCHF bara fungerar i 5 år???  😉

Mja... kroppens metabolism är en avancerad apparat som beror på en massa faktorer... så det finns antagligen inte heller något enkelt svar. Bara en sån sak som att du är 6 år äldre innebär att din kroppp sannolikt gör av med mindre energi än tidigare.

Om du inte tidigare testat att fasta och/eller har en tendens att äta mellan måltiderna så är det nog det enklaste stället att börja på.

• Like 6
  • Haha 1

Guest Tureborgaren

Enligt bl a Netdoktor ökar nikotin ämnesomsättningen. Så när man slutar är det lätt att gå upp i vikt:

https://www.netdoktor.se/vikt-kost/overvikt-foljdsjukdomar/fraga-doktorn/nikotinfriviktuppgang-varfor/

"Vanligen ökar man något i vikt när man slutar snusa (eller röka). En viktökning på 3-5 kg månaderna efter snusstoppet ses ofta. I de flesta fall planar dock viktökningen ut, så att viktuppgången hamnar på 2-3 kg ett år efter snusstoppet. Orsaken är bl.a. att nikotin, som finns i all slags tobak, ökar utsöndringen av stresshormoner, t ex adrenalin, i kroppen. Stress leder till att ämnesomsättningen ökar och att kroppen förbränner mer energi. Under det första halvåret efter nikotinstoppet återgår ämnesomsättningen till den normala, och då kan kroppsvikten öka något.

Nikotin bidrar även till att höja blodsockernivån, genom att öka frisättningen av socker. När du använder tobak medför det att hungern minskar. Om man sedan slutar snusa kan man därför uppleva ett större ”sug” och en ökad hunger."

Tror också snusen kan spela in till viss del. Jag blev mycket mer hungrig, när jag slutade snusa för lite mindre än ett år sedan. Då hade jag storsnusat i nästan 20+ år, så det var bland det jobbigaste jag gjord. Att sluta med socker var typ lekskola jämfört med att sluta snusa. Hur som haver, när jag drog en dosa snus om dagen minst, så ville jag ofta att måltiden skulle vara över, slängde i mig maten, så jag fick in med snuset igen och nybryggt kaffe till. Nu när jag varken susar eller pimplar kaffe, så är jag absolut 100% mer intresserad av att äta och ta en portion till. Kanske har du börjar äta lite mer, utan att vara medveten om det? 

Sen påverkar nikotin även ämnesomsättningen en smula, även om det inte är direkt dramatisk. Vid sidan av att vara aptitdämpande, så påverkar det också mage-tarm på olika sätt. Det påverkar allt från magsyreproduktionen till tarmrörelserna och är stressande. Kanske tar du upp mer näring via kosten nu när mage-tarm får rulla på i sin egen takt? 

Fast vanligaste orsaken till viktuppgång, oavsett kost, är att man blivit äldre med allt vad det innebär. 

• Like 2

4 minuter sedan, HelgeK sade:

Att det stämmer upp till 20-års åldern är väl ingen tvekan om. Men mina föräldrar gick ner i vikten efter pensionen. Så vad grundar du ditt resonemang på? 

Så är det.. även om man studerar sk ursprungsbefolkningar, dvs när de blev gamla så gick de ner i vikt och blev svagare samt skröpligare!

Den processen tror jag att vi förstår?

Den andra processen när vi blir allt fetare ju äldre vi blir är svårare att förstå?

• Like 2
  • Confused 2

Oså har Peter fel.. för det finns inga studier på LCHF längre än två år!

Dvs man får börja om från början minst vartannat år!

Oså finns det knappast några som helst studier av hög kvalitet på kost/vilken som helst, som varat mer än några månader!

Dvs man bör helst inte äta mat mer än några månader om året!

Oså finns det studier på fasta.. iallafall så inbegriper de hur som helst inte att man skall sluta äta mat flera av månaderna under året?

Summa summarum, den mesta vetenskapen antyder att vi bör äta mat, för det mesta.. iallafall så att vi får i oss essentiell näring samt kalorier!

På det så finns det lite olika inriktningar.. en del av oss.. kanske främst på det här forumet antyder att man bör äta typ LCHF!

• Like 1
  • Haha 5

Kanske kan du fota eller skriva upp allt du äter på en vecka, det kanske kan ge nån aha-upplevelse? Som jag ser det är inte kroppen heller i ett konstant läge, sömn stress aktivitet påverkar. Så mitt råd är att först kolla vad du äter och sen röra om lite, med ett par dagars fasta i veckan, kanske lite mer kolhydrater någon dag, nästa dag strikt, typ?

• Like 1

14 hours ago, Peter B said:

Det kan väl ändå inte vara möjligt???

Såvitt jag vet finns det bara en vetenskaplig studie på LCHF-kost som har pågått längre än två år. Det är Virta Health-studien, som ska pågå i fem år och nu har data från tre år, men dessa är ännu inte publicerade i en vetenskaplig tidskrift. Det kan ta några månader, med peer review etc. Resultaten efter två år finns att läsa som artiklar på olika håll. Artiklarna i DD har länkar till tidskriftsartiklarna.

Sedan finns det naturligtvis diverse kohort-studier med lång uppföljningstid som påstår sig jämföra "lågkolhydratkost" med andra ätmönster genom att deltagarna fyller i frågeformulär med med listor på olika matvaror och sedan delas in i deciler eller kvintiler efter hur mycket de påstår sig konsumera av den ena eller andra makronutrienten. Dessa studier publiceras i vetenskapliga tidskrifter men är totalt värdelösa.

Styrkan i Virta Health-studien är att den har kunnat kontrollera hur väl deltagarna har följt den föreskrivna ketogena kosten och att det finns en kontrollgrupp med "normal behandling" som man kan jämföra med.

Men det finns personer på Diet Doctor som har bättre överblick över forskningen än jag. Fråga t.ex. Bret Scher eller Anne Mullens!

• Like 5

1 hour ago, Borje said:

bättre överblick över forskningen

Kostfonden har ju faktiskt undersökt vilka högkvalitativa studier som har gjorts på LCHF och typ2-diabetes. Flera har visat goda resultat, men de har varit små och ingen har varit längre än ett år. Kostfonden har därför hjälpt till att starta en stor studie som ska undersöka effekten av (relativt) strikt LCHF på  typ2-diabetes i jämförelse med en diet med kalorirestriktion. 

• Like 6

Hej

Har liknande erfarenhet som du. Började med lchf 2008. Gick ned hela min övervikt från 80 till 60 kg på 1½ år. Mådde bra. Fortsatt med samma kost. Gjorde enstaka undantag, kanske 5 ggr/år. Efter några år smög sig kilona tillbaka trots att jag åt striktare och striktare mellan "undantagen". 2018 var alla 80 kg tillbaka trots strikt lchf nästan alla årets dagar. Var väldigt besviken på att lchf inte "tog" på mig längre. Funderade på om det kan bero på att man blir "tillvand" till fettrik kost eller möjligen hormonella orsaker(är 52 år och kvinna). Provade fasta 16/8 men det gjorde ingen skillnad. Testade 24-timmarsfasta 2 dagar/v och då började vikten röra sig åt rätt håll igen. Gått ned från 80 till 68 kg i år. Nöjd med viktnedgången men kostomläggningen är inte lika trevlig som när jag började med lchf 2008. Skulle önska att jag kunde äta mig mätt på fett och ändå gå ned i vikt som jag gjorde tidigare men det går inte längre, tyvärr.  Jag tror att något förändras i kroppen när man följt en diet en längre tid. Det berodde inte på "smygätande" i mitt fall. Lycka till!

• Like 3

23 minuter sedan, Lena Olsson sade:

Efter några år smög sig kilona tillbaka trots att jag åt striktare och striktare mellan "undantagen".

Vad kul att du skriver efter längre tids medlemsskap, Lena! 

Har du sett Anna Halléns leptintankar? Att när man gått på lågt insulin ett tag så går leptin in och påverkar?

https://www.annahallen.se/funkar-inte-lchf-langre-koll-pa-ditt-leptin/

• Like 2

10 minuter sedan, MariaF sade:

Vad kul att du skriver efter längre tids medlemsskap, Lena! 

Har du sett Anna Halléns leptintankar? Att när man gått på lågt insulin ett tag så går leptin in och påverkar?

https://www.annahallen.se/funkar-inte-lchf-langre-koll-pa-ditt-leptin/

Ja, jag har sett dem och det känns om att hon pratar om mig. Väntar fortfarande på "lösningen". Enligt hennes råd så kan fasta förvärra problemet, men för mig är det det enda som verkar fungera. Tacksam för tips!

• Like 3

1 timme sedan, Lena Olsson sade:

Väntar fortfarande på "lösningen".

Jag testade hennes ALP och är väldigt nöjd med resultatet. Eftersom jag inte har så mycket att ta av fick jag inga fantastiska resultat men det funkade efter ett antal veckor. Vissa har svårare att få resultat och det där med tålamod är ofta svårt. Från 63 till 58kg. Sen tappade jag greppet och gick upp 2kg men det är inte pga metoden. Tror hon släpper en bok om det i höst om man inte vill gå kurs på facebook.

• Like 2

1 timme sedan, MariaF sade:

Jag testade hennes ALP och är väldigt nöjd med resultatet. Eftersom jag inte har så mycket att ta av fick jag inga fantastiska resultat men det funkade efter ett antal veckor. Vissa har svårare att få resultat och det där med tålamod är ofta svårt. Från 63 till 58kg. Sen tappade jag greppet och gick upp 2kg men det är inte pga metoden. Tror hon släpper en bok om det i höst om man inte vill gå kurs på facebook.

Hej

Tack för tips om ALP. Ska läsa på mer om det och testa. Kanske bättre än att fasta. 

• Like 2

On 2019-10-11 at 16:00, Lena Olsson sade:

Skulle önska att jag kunde äta mig mätt på fett och ändå gå ned i vikt som jag gjorde tidigare men det går inte längre, tyvärr. 

Visst har man hört om vissa LCHF-are som haft problem, t.ex. om avsikten med kostomläggningen främst varit att reducera vikten - att den avstannar när det gått något år. Att hitta lösningar på problemet, genom att botanisera på Internet kan ge huvudbry för den som inte satt sig in i de metabola principerna. Att huvuddelen av alla sajter förefaller inspirerade av motståndare till lågkolhydratkosten är uppenbart.

Man bör tänka på att normalkosten med stor andel kolhydrater innebär större andel vätska bunden i kroppen, jag vill minnas att för varje viktenhet kolhydrater binds ca. tre enheter vatten i kroppen. Under den första perioden, efter övergången till  LCHF, kommer:

- viktnedgången därför att till viss del bestå av vatten - viktigt därför att dricka lite mer vatten än annars för att kompensera för vätskeförlusten - dock inte längre än törsten anger. Risken är annars att saltbalansen rubbas genom förlust via urinen. Därav behovet att öka saltintaget vid LCHF. 

- viktreduceringen under det första året, att bli klart större än för normalkostaren, dels genom ketonernas högre effektivitet att förbränna fett, dels genom att energiintaget automatiskt blir lägre än energiförbrukningen. Detta eftersom mättnadskänslan kommer tidigare än förut och håller i sig under längre tid.  Många av tidigare måltider och mellanmål försvinner och ersätts av ett eller två huvudmål - genom vilka energiintaget automatiskt reduceras.

- när en stor del av viktnedgången är klar, en utjämning mellan låg- och högkolhydratkosten ske, om vilket fenomen det spekulerats mycket. Kanske känner kroppen av att fettmängden har minskat såpass mycket att den ser anledning till att stegra hungerkänslorna för att automatiskt balansera energibalansen (intag/förbrukning) för att säkra vidare förlust av lagrad energi. Det kan också vara fråga om en medveten psykisk process till att öka energiintaget, som man i gradvis små steg inte så lätt blir medveten om. Kanske de gamla generna från jägarperioden sätter in.

Så till din önskan att äta dig mätt på fett och ändå gå ned i vikt,  blir då en fråga om  att tillämpa en högre grad av  medvetenhet än tidigare - att oavsett vad du än hört om att en kalori inte alltid är en kalori, inse att viktreducering i slutändan (speciellt efter ett första "gratisår") alltid är fråga om att förbruka mer energi än den som tillförs.

Ett av skälen till att viktreduceringen, under den första LCHF-perioden, blir stor är att andelen fett i maten, när ketonerna börjat ta över, tillfälligt kan minska, eftersom redan befintligt kroppsfett finns i stor mängd att förbränna. Minskningen av fettet i maten sker sannolikt omedvetet. Om minskningen av fettintaget blir alltför stor, finns dock risken för en uppstannad viktreducering eller t.o.m. övergående i en viktökning. Om en stor del av födan då består av proteiner, kommer såpass stor mängd glukos att bildas, oavsett extremt lågt kolhydratintag, att andelen ketoner blir för liten med följande mindre effektiv fettförbränning. 

Ett sätt att låta viktnedgången fortsätta, kan möjligen vara att öka den dagliga andelen vätska med de problem detta kan medföra (förlust av elektrolyter, alltför stor ökning av pH vid matsmältningen, om drickandet ligger alltför nära måltiden etc.). Kosttillskott (salt, spårmetaller etc.) kan dock i viss mån ordna de detaljerna. 

Naturligtvis kan problemen mötas genom fasta, men den vägen kan man inte räkna med att alla nya lågkolhydratentusiaster är  inställda på. Statistiskt kommer därför studier som är inriktade på att visa skillnaden mellan olika koster att jämnas ut efter en tid, något som veganentusiasterna brukar poängtera och förstärka genom att beteckna lågkolhydratkosten som onaturlig, ensidig och omöjlig att hålla fast vid.

P.S.

Vad gäller vätskeintaget förekommer många råd på Internet, som man kan ifrågasätta. För genomsnittsmannen är åtta glas vatten dagligen ett standardråd - för kvinnor något mindre (6 glas). Några studier som stöder detta finns inte, som jag känner till. För LCHF kan man t.o.m. se råd om att som standard dubbla den volymen.  Den utspädning av elektrolyter och spårmetaller etc. som 16 glas vatten (> 3 liter) dagligen (vid sidan av det kosten tillför) skulle medföra, kan knappast motiveras. Bästa rådet måste nog kvarstå - att låta den naturliga törsten råda. Det innebär att vissa kan klara sig på 4 glas - andra på det dubbla eller mer - beroende på träningsnivå, matintag, kost, kroppsstorlek, ålder, kön etc.. Man får nog acceptera att kroppen har störst förmåga att själv bedöma vätskebehovet.

• Like 1

Jag säger bara som så.. att ju yngre och friskare man är ju lättare är det att gå ner i vikt på fucking vilken diet som helst!

Problemet.. iallafall enligt mina åsikter kommer när man uppnår medelåldern och sen blir det knappast lättare heller!

För er som inte vet vad medelåldern har för symptom så kan jag avslöja den främsta, dvs när man vaknar upp på morgonen och mår dåligt utan att föregående dag har varit ute med kompisarna på krogen!

Dååå är man medelålders, dvs medelåldern sjunker numera lixom åldersdiabetesen.. plus en massa andra symptom/åkommor/utbrändhet fasten man knappt hunnit studera färdigt, bilda familj, pensionsspara, köpa bostad, skaffa partner/barn/bil/villa/Volvo/vovve!

Iallafall så gjorde jag en desperat åtgärd, jag köpte mig en MC.. typ något jag hade när jag var ung och smal!

Jag gick upp två kilo på sommaren!

MCn var billig, utrustningen jag behövde kostade lika mycket, tar minst en halv timme att ta på sig, man svettas som en gris.

Eventuellt skulle jag gå omkring i utrustningen.. iomed att man tappar en massa vatten?

Dvs jag tror det är kört för mig, jag gillar min nya MC, den avser jag att behålla.

Osådåså, så kommer man osökt in på allt annat, jag äter fortfarande LCHF typ, har inte uppnått min ungdoms vikt eller fysiska förmåga/kropp, dvs jag lever inte ens i närheten utav det längre!

Det mest fruktansvärda är att jag läser om sk ursprungsbefolkningar där äldre minskar i vikt.. på grund av ålderdom.. men de bibehåller sin fysiska aktivitetsnivå i de samhällen de lever i på grund av hur dessa är organiserade!

Dvs tvärt emot hur vårat eget samhälle är organiserat!

Iallafall ursäkta mig för ytterligare en Zepp- filosofisk utläggning!

Vi lever i ett av de bästa länder, som en av världens rikaste befolkningar, samtidigt som våra gener främst är anpassade för ett liv på Afrikas savann med ojämn tillgång på kalorier, där svält var det största hotet.

Så vi äter som vi bodde på savannen.. ät allt och hur ofta som helst så länge det finns tillgång på föda, för snart kan det vara slut

Ialafall, en utvikelse, det var först när jag började med LCHF som jag fick något som kan påminna om karaktär!

Dvs att kunna avstå från att äta bara för att det finns.. det finns ju fucking mat hela tiden!

Så jag omvandlades således från att ha varit en som ätit för att det finns, till en som  helst bara äter om maten är god.. helst mat/riktig mat!

• 11 months later...

Gammal tråd men jag har tråkigt. För vikten tror jag stress, mejeri och alkohol påverkar vikten negativt. Jag tappar alltid vikt på övningar och högvakt medan kollegorna går upp. Ingen alkohol och lite grädde är skillnaden tror jag.

• Like 4