ida

Fuskar ni?

Recommended Posts

Hej!

Jag har kört LCHF i några månader och jag mår väldigt bra av det.

Sen att jag har gått ner i vikt oxå gör ju att även det känns bra!

Jag planerar alltid maten och tycker inte det är svårt att laga LCHF mat.

Vi äter som tidigare men jag gör en sallad eller varma grönsaker till, för det mesta.

Men ibland blir det ju inte alltid som planerat och man frångår LCHF för en måltid.

När man tex går ut och äter.

(Vi har barn å då sladdar man sällan in på restaurang och beställer en köttbit, inte vi iallafall)

Även nu i jul åt vi risgröt frukost en morgon.

Jag har inga svårigheter att gå tillbaka till LCHF efter "fusk"'. Jag triggar inte igång sockersuget.

Vad jag undrar är hur gör ni med "fusket"? Frångår ni LCHF kosten någon gång?

Vad händer med kroppen när man frångår kosten? Då menar jag inte varje dag, utan då och då.

Ida

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fuskar knappt alls. Det har förekommit att jag har testat lowcarb-öl, testat lite diverse lowcarb-produkter och laborerat med sötningsmedel (typ erytriol och steviolglykosider). Största delen av tiden är jag dock ganska strikt - ser till att inga livsmedel jag köper överskrider 5% kolhydrater, äter mycket fett, köper nästan alltid ekologiskt, och ser till att maten är så färsk och naturtrogen som möjligt. Mat med för många e-nummer går bort direkt.

Det som händer när man fuskar är att kroppen återigen ställer om sig till glukosdrift istället för ketondrift. Omställningsfasen till ketos är som bekant ganska långdragen och jobbig, så vill man inte gå igenom den igen gång på gång så gör man nog bäst i att inte fuska. För sin egen skull.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har ätit lchf i ca 1,5 år. I början var jag riktigt noga, men efter ett halvår försökte jag liberalisera kosten och lyfta in mer kolhydrater. Det fungerar inget vidare för mig, blir direkt mera sugen samt mår sämre i några dagar efter. Kan räcka att jag gjort pannkaka på mandelmjöl. Tror man får prova sig fram till vad som fungerar i sin egen kropp. Numera fuskar jag i princip aldrig för jag mår bäst av det och tycker inte det är så gott att fuska att det är värt besväret och oredan i kroppen efteråt. Det är förvånansvärt enkelt att inte fuska så länge jag inte äter mina triggers.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag fuskar i princip aldrig då jag började med LCHF pga magont. Så när jag "fuskat" har jag nästan alltid fått ont i magen bara några minuter senare. Det blir som när man blir magsjuk av mat, man är inte alls sugen på det längre sedan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har ätit LCHF i ca 9 månader och i början var det svårt, för jag älskar bröd och ris (men jag avstod). Sen efter ca 2-3 månader så var det inga problem, jag blev mätt på ganska lite mat och kände inte att jag saknade varken spannmål, ris eller potatis. Jag har alltid varit normalviktig, aldrig överviktig, men min mage har varit uppsvälld efter jag ätit innan min LCHF-tid. Nu är magen helt lugn, mnskat 4 cm och har gått ned 1,5 kg och har inte varit sjuk på 9 månader. Jag tränar sedan flera år tilbaka kickboxning 4 ggr i veckan och har mer energi på träningen nu än tidigare.

Det jag unnar mig i princip varje dag är lite blåbär, hallon eller jordgubbar till rysk yoghurt på morgonen och det blir ofta en bit 80% choklad, men jag känner aldrig sug efter något annat godis/skräpmat.

Jag har fuskat i 1 vecka efter ca 3 månader, då jag var utomlands och då åt jag ris och även choklad, men mycket kött och fisk. När jag kom hem hade mitt midjemått ökat med 4 cm, men det gick ned igen 2 dagar efter jag börjat med LCHF igen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Icey, en fråga till.

Är målet att ligga i ketos även när man nått

sin målvikt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Icey, en fråga till.

Är målet att ligga i ketos även när man nått

sin målvikt?

Det är mitt mål i alla fall. :)

Varför återgå till en kost som gjorde dig sjuk och fet, och samtidigt överge en kost som gjorde dig frisk och slank? Så ser jag på det. Men du kan ju alltid testa att öka lite på kolhydraterna i kosten (naturliga kolhydrater som rotfrukter och frukt) och kolla om du fixar det utan att vikten rasar iväg igen. Då behöver du ju inte vara i ketos.

Det kan dock vara värt att poängtera det faktum att det är den strikta varianten av LCHF (ketogenic diet) som enligt studier effektivt hjälper till att förebygga en massa läskiga sjukdomar och konstiga tillstånd. Och det är därför jag personligen föredrar ketonkroppar framför socker - för att helt enkelt hålla mig frisk.

Men du gör ju såklart precis som du själv vill, känner och mår bra av. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag fuskar nästan aldrig. Det har hänt att jag tagit en tårtbit när min dotter haft födelsedagskalas (gräddtårta naturligtvis), men där går gränsen. Jag försöker hålla mig i ständig ketos, då mår jag som bäst!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hm, ok jag förstår vad du menar.

Men jag var varken fet eller sjuk innan.

Jag gick inte och mådde dåligt även om jag mår bättre på många plan idag.

Min stora skillnad är att jag inte jämt och ständigt är sugen på nåt. Att min mage funkar bättre nu.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är inne på mitt 3:e år. Första året fuskade jag nästan inte alls. Sen avvek jag med sockerprodukter några dagar och sedan tog det 3 månader innan jag orkade tillbaka att bli strikt igen. Fick hemska övergångsbesvär med huvudvärk och dunderlågt blodtryck så det har gjort att jag är försiktig med att fuska.

Tills denna julafton. Åt en brödskiva både till frukost, lunch och middag samt en massa godis (hur tänkte jag egentligen...!?!??!). Juldagen var hemsk. Kände hur tarmarna jobbade frenetiskt och jag hade rejäla knip, kallsvettningar och sov som en tok mest hela dagen. Annandagen var det lite bättre även om knipen fanns men inte lika ofta. Igår var det ok även om magen fortfarande är svullen trots att jag ätit mycket mindre än normalt i tre dagar. 

För min del är det nog gluten som har ställt till det hela, kryddat med en massa socker. Hoppas nu att jag minns detta och inte gör det igen... fy sjutton!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag fuskar mycket sällan, jag blir att känna mej lite bakfull (är nykterist) och får ont i magen, det blir inte värt det alls  :wacko:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fuska, hmm. Sällan. Men alltid helt strikt? Nej.

Vad jag aldrig gör: går in på en lunchrestaurang och ser att på buffén finns en pastarätt och väljer att äta den. Det skulle jag alltså aldrig någonsin göra. Jag väljer alltid det som är mest LCHF. Som exempel kan jag ta gårdagens lunch. Vi var ute i grannstan på mellandagsreashoppning och blev hungriga så vi åt lunch på en indisk restaurang. Väldigt fettsnålt var det, men jag åẗ höna i kryddstark sås med indiska grönsaker. Jag rörde inte riset, potatisen och naanbrödet som också fanns på buffén. Tyvärr hade de inte ens 10% grädde till kaffe och te, bara lättmjölk. Och det fanns inte heller olivolja till salladen, bara fettfri jogurtsås. Men jag accepterar att äta lite sämre ibland när vi är ute och äta. Efteråt for vi till en matbutik och där köpte jag mig en burk creme fraiche som jag åt till efterrätt.

Vilka andra avsteg från LCHF gör jag då? Nu till julen lagade jag två gånger ett gammalt traditionellt familjerecept på risgrynsgröt och på julafton åt vi hemlagad plommonkvark som definitivt var sött (enligt receptet skulle det dessutom ingå 1 dl socker men det satte jag naturligtvis inte dit). Och en första maj/valborg har jag valt att smaka två hemlagade struvor. Jag skulle absolut inte köpa färdiglagade - då jag gör avsteg ska det vara fest och det ska vara något riktigt extra. På fest och kalas kan jag också välja ut någon kaka/tårta som jag väljer att smaka på - en liten bit. Men jag skulle aldrig äta "7 sorters kakor", eller sitta och plocka i mig chips, popcorn, godis osv.

Sen äter vi ganska mycket rotfrukter i vår variant av LCHF. Främst morot och kålrot. De har ändå ganska litet innehåll av kolhydrater och jag märker inga negativa effekter på min hälsa av det. Vi äter också bönor ibland. Inte dagligen förstås - men kanske en gång i veckan under vissa perioder. Jag brukar då skölja bort spadet för att få bort mesta av sockret. Bönor påverkar inte heller min hälsa dåligt.

Det som jag däremot får försämrad hälsa av är om jag äter smörgås. Det leder till torr hud, uppsvullen mage, fisar, andra magproblem och hjärtklappning.

Okontrollerat fusk sker väldigt sällan. Som tur! Nu på julen åt jag fem karameller som vi fått i paket från Island. Jag skulle smaka en och det blev fem. Förra midsommar fick jag en påse mintchoklad (säkert minst 1 kg). Den satte jag i frysen för att jag inte skulle gå löst på den. Största delen lyckades jag ge bort. Men några gånger kunde jag inte hålla mig. Samma sak gäller frukt. När det är säsong brukar jag köpa hem frukt/plocka äpplen och det är ganska svårt att hålla emot då. Jag försöker ändå att alltid köpa sånt som är lite extra - inhemska äpplen eller apelsiner när de är som bäst. Mörk choklad är också ett svårt kapitel. Jag äter alltid mist 50 gram åt gången - så det är bara att inte köpa hem.

Förra hösten blev det lite för mycket fusk med mörk choklad (nästan dagligen) och jag var dessutom gravid och hade precis slutat amma. Så jag gick upp från 65-67 till 72 kg. Efter mitt missfall (ofostrig graviditet) ville jag gå ner igen och då åt jag väldigt strikt. Det blev mycket ägg, ingen frukt och inga rotfrukter. På några veckor var vikten nere vid 67 igen. Jag dokumenterade praktiskt taget allt jag åt på ett vanligt forum och fick ganska mycket kommentarer om att det var extrem mat. Ändå åt jag oftast sånt som hemlagade köttbullar med broccolimos och paprikastrimlor och som mellanmål och morgonmål ägg. Inte så konstig mat i min värld.

Jag släpper alltså aldrig helt greppet - men kan få sämre perioder ibland. Speciellt om det handlar om choklad. Jag har dock aldrig avbrutit mitt LCHF-liv. Nu ska jag strax in till bb och självklart ska jag packa kylväska med. Som tur finns där kylskåp. Efter mitt missfall och vistelse på samma avdelning förra året gör jag verkligen inte misstaget att åka dit utan egen mat. Vitt bröd, fettfri mjölk och gurka... Aspartam-jogurt... nej aldrig. Jag ska ta med smör, smetana, fet ost, ägg.

Jag kan tillägga att jag började med moderat LHCF våren 2010. Innan min LCHF-start vägde jag ca 80 kg och var mycket tröttare än jag är nu.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då jag är sockerberoende funkar det ALDRIG att fuska. För mig står valet mellan att leva/inte leva och då blir valet ganska "enkelt". En annan fördel med att inte fuska är att jag aldrig behöver ta dtällning om jag ska äta det eller det

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jeanette H-H

Jag tycker det låter väldigt sunt. Lite som jag tänker mig framtiden.

Läste på en annan tråd detta att kalla "avsteg" för fusk eller inte. Negativ klang har ju ordet fusk, det måste jag hålla med om.

Som jag förstår det är det många som inte frångår sin LCHF kost för man "klarar" inte av triggandet

som börjar då. Men en del tycker att det är värt det och dom funkar det för.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För mig funkar det inte att fuska, har trillat dit rejält nu under hösten. Gått upp i vikt och mår dåligt av alla kolhydrater. Men det är nya tag nu. Och egentligen är det inget jag saknar, så förstår inte riktigt hur jag hamnat där jag är idag. Men men, det är bara att köra på och inte fuska (eller ja, äta för mycket kolhydrater).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Jeanette H-H

Jag tycker det låter väldigt sunt. Lite som jag tänker mig framtiden.

Läste på en annan tråd detta att kalla "avsteg" för fusk eller inte. Negativ klang har ju ordet fusk, det måste jag hålla med om.

Som jag förstår det är det många som inte frångår sin LCHF kost för man "klarar" inte av triggandet

som börjar då. Men en del tycker att det är värt det och dom funkar det för.

Ja, för mig handlar det om en livsstil som jag tänker fortsätta med hela livet. Inte någon bantningskur eller kort fas. Men visst märker jag också av att jag blir sugen om jag äter något sötare ibland. Just nu är jag ännu sugen på plommonkvark fast det var snart en vecka sen jag åt det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har kört LCHF mer eller mindre strikt i fyra år.

Jag fuskar ibland, främst med choklad, någon gång med glass. Det blir alltmer mindre fuskande - det är helt enkelt inte gott längre med exempelvis bröd eller potatisklyftor som jag älskade förr. Jag känner inte längre att det är något som helst problem att hålla sig till LCHF, det går utmärkt att få bra mat ute också, i nödfall duger en korv utan bröd (choritzo el dylikt, brukar vara lågt kh-innehåll).

Jag tänker mig lite för när jag fuskar, försöker undvika att fuska en träningsfri dag, tänker mig att det är lättare för kroppen att hantera eventuella kolhydrater en dag då jag tränar. På semestern i år fuskade jag ordentligt - var i USA och åt en massa goda donuts och friterade saker, men det hände ingenting med vikten och det var ingen konst att återgå till normalt ätande dvs LCHF. Jag blir bullrig i magen och mår lite dåligt om jag äter mycket kolhydrater, speciellt om det är kolhydrater från vetemjöl, socker tycks gå bättre för magen.

Jag dras fortfarande med en 5-8 kilos övervikt, skulle nog gå ned det om jag inte fuskade alls, men det känns inte så viktigt längre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mitt första LCHF år fuskade jag i stort sätt ingenting. Höll mig ganska strikt under 20 kolisar om dagen och mådde prima.Vikten gick ner och jag fick många andra hälsovinster, Andra året började jag tillåta mig lite kolisar då och då. :rolleyes:

Oftast kvinnans bästa (o)vän choklad. Men det kunde även bli någon annan kolhydratrik sak då och då och jag mådde oftast dåligt efteråt. Ju mer jag fuskade ju mer tolerant blev jag att "unna mig". Hösten har varit tuff.. Nu i jul har jag varit stygg och vet mycket väl vad jag gör mot mig själv och gillar det inte. Vikten kommer som ett brev på posten,plus alla andra krämpor och ohälsa som jag glömt bort att jag haft. De kommer tillbaka och det är det inte värt känner jag. Så det är bara att välja.. Må bra utan kolhydrater eller äta kolhydrater och må mindre bra.. Valet är lätt känner jag.. Så vi gör en nystart och slutar fuska.. Jag vet ju att jag inte fixar att "unna mig".. <_<

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag började med LCHF för 1 år sedan och var super strikt första 6 månaderna nedan fuskar jag ibland men då får jag räkna med att jag får ont i magen och jag får tillbaka mina "krämpor".

När jag fuskar är oftast i samband med att familjen är bortbjuden på middag o det finns inte så mycket annat att äta, eller att jag är iväg på kurs med jobbet.

Men som tur är så händer detta inte så ofta ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fuskar aldrig. Någon liten bit ren choklad ibland, men det följer alltid LCHF och tittar noga på innehållet. Testade en skiva LCHF-bröd för några månader sedan och det gör jag inte om. Blev dålig i en vecka på 2-3 skivor över 2-3 dagar. Misstänker att jag kanske har gluten alergi eftersom jag också har ADD  - vilket man tror beror på bland annat en sorts allergi mot gluten som gör att det bildas ett morfinliknande ämne i hjärnan som stör ut och skadar kognitiva områden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mitt "fusk" är mörk choklad 86-90%-ig, rött vin ibland och rotfrukter. Det slank med någon skiva gravad lax, ett par skedar av moderns äppelmos, några russin  och apelsinklyftor i rödkålssalladen ei julas, men det var verkligen undantaget på julaftonens julbord.

Jag antar att jag skulle tappat resterande mjukiskilon jag polstrat mig med om jag varit ännu mer strikt men det är ingen panik. Det är full kontroll på intaget, dock hade det varit kul att vara totalstrikt en period för att se vad som händer. Hmm, då har jag mjölken i kaffet också jag borde fasa ut... Men gräddtoppad latte är gott! :P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man måste nog fundera på vad man menar med fusk först och främst. Jag kan periodvis vräka i mig 90%-ig Lindt. En kaka om dagen kan det i värsta fall bli och jag brukar för det mesta stoppa i mig en eller ett par bitar om dagen, ex till kaffet. Men det här är ju fullt legitimt för mig. Det påverkar mig inte negativt på något vis så det är ju en naturlig del av min kosthållning.

Jag har i regel inget sug alls efter "normal" mat eller sötsaker och annat. Det är rätt vansinnigt med tanke på att jag större delen av mitt liv både älskat sötsaker och verkligen inte spottat i vare sig glaset elller på tallriken vid rätt sammanhang (goda vänners lag). Men nu finns inte det där suget längre. Det problem jag om möjligt kan uppleva är väl snarare att man tröttnar på tidiga favoriter. Exempelvis fick jag under hösten plötsligt avsmak för min stående frukost som brukar vara ett paket bacon och 4-5 stekta ägg. Jag tröttnade helt enkelt. Så då gäller det att man har byggt upp en arsenal med rätter och dylikt som går att ersätta med. Ibland har jag helt enkelt bara nöjt mig med att göra varm choklad på 2 dl grädde, 1 dl mjölk och så ett par rågade mått kakao. Det tröttnar jag aldrig på och är en fungerande nödlösning...men även föredragen måltid på kvällskvisten framför tv:n. Men jag tror i varje fall mycket på att samla på sig praktiska mattips och framtida rätter så man inte står där och svälter ihjäl...eller lockas av något man bör undvika.

Sedan är det viktigt att angripa "fuskandet" med lite beteendevetenskap. Det många uppfattar som fusk är ju när man gör avsteg från det man "borde" äta. Det är mycket, mycket bättre att tillåta sig vara "svag" men att PLANERA det. Fusk är starkt kopplat till skuld och skam...och det ska man undvika å det starkaste. För det som brukar/kan hända när man är "svag" är att man känner skuld, man skäms...och i värsta fall spinner man vidare in absurdum tills man sitter där begravd i vingummi, ostbågar, en pizza och ett badkar med cola. Typ det där i sammanhanget lilla och obetydliga snedsteget blir helt plötsligt en livsavgörande faktor. Man slänger ut babyn med badvattnet s.a.s. Se kosthållning som en del av livet och inte ett perifert projekt. Då är det lättare att börja se ätandet över tid och inte gråta över för mycket drucken mjölk. (LCHF-anpassning av det ordstävet.)

Så, sättet man kan hantera detta på är helt enkelt att man planerar fusket. Man kan t.o.m. schemalägga det återkommande. Det man dock måste tänka på är att om det av någon anledning stör ens normala rytm (ätande, livshållning etc) då har man gått lite för långt. Den här metoden funkar ju också fint i sammanhang med stark social prägel som midsommar- och julfirande. Visst kan man följa LCHF även då men ett lite mer avslappnat agerande kan underlätta betydligt på alla håll och kanter. Man kan ju också behöva den typen av kortare perioder rent mentalt. Ofta märker man att det man längtat och trängtat efter var ju inte så mycket att hurra för och man kan känna ökad motivation att hoppa på det normala LCHF-tåget igen.

Ett exempel från nu i jul är ju att jag bestämde mig att slappna av med loggandet av maten (vilket jag gjort mycket strikt under hösten för att notera viktiga observationer vad gäller LCHF och min träning). Inget makronutrienträknande och inget kaloriräknande. Bara att följa kroppens signaler i möjligaste mån och som vanligt hålla mig borta från sådant jag inte brukar äta. Dock har jag tillåtit mig både sill, köttbullar (icke hemgjorda), rödbetssallad och prinskorv och vid ett par tillfällen även "vanlig" mjölkchoklad. Men det har varit planerat och således kontrollerat. Märkligt nog har jag inte märkt några kvarhängande negativa effekter av det. Ketosen kan ha rubbats någon kort stund men rätt snabbt har jag upplevt mig på banan igen.

För att lyckas med ovanstående så är det, tror jag, oumbärligt med att man har riktigt bra kontroll över vad man tål och vart ens gränser går. Hur mycket kan man äta utan att få negativa effekter ur ett ketosperspektiv? Hur ligger det till med energibehovet? Hur mycket kan jag äta bortom vad jag borde äta ("fusket") utan att det går överstyr etc etc. Allt det här underlättar kontroll på "fusk". Så länge man inte vet exakt hur man får önskat resultat och hur kroppen beter sig si och så om man gör X eller Y...då jobbar man lite i motvind helt enkelt. Så försök att periodvis logga vad ni gör, hur ni äter, mängder, vad som påverkar ätandet etc etc. Det kan vara en grym erfarenhetsbank att ösa ur exempelvis för att kunna hantera "fusk".

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Katarina101

Det så kallade LCHF-brödet som finns i butik innehåller väldiga mängder gluten i form av glutenprotein. Ugaligen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag lade om till LCHF-kost 090701 och första året åt jag bara det som "var tillåtet"(enligt 5g/100g principen)
Eftersom jag ser LCHF som ett "sätt att äta" så kallar jag det inte "fusk" om jag FRÅNGGÅR mina principer.

Däremot har jag nu lärt mig vad som gjorde att jag bytte livsstil:
Gluten får min mage att värka, bli uppblåst och "helt stanna" på nån timme vid intag = går helt bort ALLTID!!!

Socker triggar mig till mer sötintag och får mig "att klättra på väggarna", jag blir okoncentrerad och sen helt slut i kropp och tanke.
Ibland kan jag dock dricka en cider eller en liten Baileys för att jag gillar det och ändå hamnar på banan igen utan större bekymmer.
Skulle aldrig inta det "för någon annans skull" - bara för att jag själv vill! = ingår inte i vardagen men vid särskilda tillfällen!

Rotfrukter har jag inga problem med - undviker potatis men äter gärna lite morötter och palsternacka ibland - inget speciellt händer i kroppen som jag känner av iallafall = så funkar JAG!

Fördelarna med denna kosthållning gör att jag gärna inte avviker från den:
Min pollenallergi är nästan helt borta - förr tog jag både kortison depåsprutor och antihistamin för att kunna vara utomhus och leva som vanligt under pollensäsongen...
Magen mår prima från dag 1!!!
Jag är mycket piggare och har lättare att komma ihåg saker.

Har gått ner 13kg som en bonus och känner mig nu "normalviktig"

Jag tror att man måste ha en sund inställning till LCHF och se det som en LIVSSTIL inte som en diet eller bantningsmetod där man "fuskar" eller måste vara "strikt" (även om man ÄR det!)

Lite svamliga tankar från mig :o)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg