Gå till innehåll

Träningsvärk i lungorna??


Labolina

Recommended Posts

Kan man få det?

 

I takt med kostomställningen har jag börjar röra mig lite mer också, inte så att jag toktränar på nått vis men simmar och yogar en gång var varje veckan utöver mina dagliga promenader. Promenerat några km varje dag har jag gjort i många år så det är inget nytt. Simmat har jag också gjort nån gång då och då men med många uppehåll, men nu mer regelbundet.

 

Förra veckan när jag simmade kände jag att det börjar vara dax att simma på lite mer, alltså försöka ta i lite så man får upp flåset och förhoppningsvis konditionen. Simmade aningen snabbare än normalt och vilade lite mindre, vill inte ta i för mycket för jag vill fortfarande orka simma lika långt (1 km).

Ett dygn senare (vilket är ungefär så lång tid det brukar ta för träningsvärk att blossa upp hos mig) så får jag enormt ont i vad jag antar är musklerna kring lungorna men också halsmusklerna. Jag får ofta träningsvärk men aldrig efter simning förut. Värken blev så otrevlig och intensiv så det var svårt att andas, åt alvedon i två dagar för att stå ut. Det onda, både vid lungor och i halsen kom vid varje inandning och djupa andetag blev nästintill omöjliga utan värktabletter. Jag kan möjligen haft liknande känsla om jag haft en rejäl influensa, men jag kan inte komma ihåg att jag fått sån träningsvärk förut, inte ens efter spinningpass där man verkligen fått flåsa och andas allt vad man kan. Jag har heller aldrig behövt äta värktabletter mot träningsvärk även om det gjort ruskigt ont ibland.

 

Nån som känner igen sig? Upplevt nått liknande?

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har då aldrig hört att man kan få träningsvärk i lungan, däremot så är det säkert dina bröstmuskler som är ömma och stela (träningsvärk) vilket gör att det känns som om det är lungorna du har ont i.  Jag brukar själv få känningar fast då känns det som att det är in och mellan skulderbladen, brukar göra ont då jag andas in. I mitt fall hjälper det att strechta ordentligt, bröstmuskler, axlar, rygg.

 

Sen är det oundvikligt att inte få träningsvärk, framför allt om du inte är van och som du skriver tog i lite extra. Jag själv kan få rejäl träningsvärk, trots att jag tränar regelbundet och gjort detta i flera, flera år. Nu senast (i lördags) fick jag en sådan hiskelig träningsvärk efter mitt benpass i fredags, att jag typ knappt tog mig ur sängen. Hade sådan träningsvärk att jag typ kände mig lite halvdålig. Haltade och stödde mig på allt jag kunde stödja mig på. Ska tillägga att jag tränar ben regelbundet, men i detta fallet lät jag benen vila i ca 10 dar

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom lungorna inte innehåller några  skelettmuskler (endast glatta msukler, dessa får man inte träningsvärk i) kan man inte få träningsvärk där. Men som Harlequin säger, musklerna runt kan klart bli ömma!

 

Annars kan ju även luftvägar och lungor bli irriterade efter intensiv träning, alltså slemhinnan blir irriterad så andningen gör ont.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag får samma värk som du, ont i musklerna runt bröstkorgen och nackmusklerna, när jag simmar efter ett långt uppehåll. Det ger sig, men gör ordentligt ont. Irriterande också när man får huvudvärk pga nacken - jag tränar ju för att känna mig bättre!

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar!

Det är inte helt ovanligt alltså. Får ta ett lugnt simpass den här veckan och sen försöka öka än saktare för att slippa den värsta värken. Inte för att jag i allmänhet är rädd för träningsvärk, men den här sorten blev riktigt obehaglig när jag inte kunde andas ordentligt utan värktabletter.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min första tanke efter att ha läst rubriken var att det kunde ha att göra med astma. Då kan man ju känna något liknande à la "värk i lungorna".

 

Efter att ha läst hela inlägget så börjar jag fundera åt ett lite annat håll. I den moderna kroppsbyggningens begynnelse på säg 30- och 40-talen så var det väldigt populärt med vad man kallade "breathing squats", dvs knäböj fast där man lägger extra fokus på att andas starkt mellan repetitionerna. Några herrar som populariserade detta (för den som vill söka vidare på eget bevåg) var Mark Berry, Joseph Curtis Hise, Peary Rader och Roger Eels.

 

Man förfinade den här tekniken genom att mellan varje set av den här "andningsknäböjen" alternera med någon slags övning som hade som syfte att sträcka ut bröstkorgen. Det vanligaste var lättare s.k. pullovers där man ligger på en bänk och med armarna utsträckta uppåt/bakåt för en skivstång upp till ett läge ovanför huvudet. Detta körde man som sagt lätt i häraden 20 repetitioner och syftet var att få till en bröstkorgsförstoring. En annan populär övning istället för pullovers var s.k. Rader chest pulls och denna hade samma syfte. 

 

Det tvistas en del om den önskade effekten av detta och somliga hävdar att det är bara möjligt med unga människor...jag har dock lite för mycket anekdoter i minnesarkivet och även egna relaterade erfarenheter för att betrakta detta som nonsens. (Tillägg: Själva andningsknäböjstekniken är för övrigt bland det jobbigaste man kan ge sig på och samtidigt också potentiellt väldigt utvecklande för i princip hela kroppen.)

 

För att äntligen nå fram till poängen, provar man på något liknande som det jag nyss beskrivit och gör det rätt så kan man uppleva något liknande "träningsvärk" fast i relation till bröstkorgen.

 

Funderar man lite på vad du gjorde så finns det ju faktiskt rätt mycket likheter. Du ökade intensiteten i din simning vilket sannolikt ökade din andningsfrekvens och -intensitet. Du utför samtidigt en övning där armarna sträcks ut maximalt och används på ett sätt som påminner om övningarna ovan. Sammanträffande? :)

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter onekligen som ett logiskt sammanträffande :)

 

Du kan skatta dig lycklig över att du inte utförde resten av programmet ("andningsknäböj") för då misstänker jag att det inte hade räckt med Alvedon. ;)

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan skatta dig lycklig över att du inte utförde resten av programmet ("andningsknäböj") för då misstänker jag att det inte hade räckt med Alvedon. ;)

Oj, det låter inte nådigt det där programmet. Tror jag håller mig till simningen... ;)

Tack för analysen! Det förklarar mycket.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Detta ämne är nu arkiverat och det går inte längre svara i det.

×
×
  • Skapa nytt...