Jump to content

LCHF bra mot öab

safarimist

Recommended Posts

Jag började med strikt LCHF kost förra måndagen. Var inne i ketosen redan efter knappt en vecka. Jag har efter så kort tid fått så mycket energi och mitt största problem, en överaktiv blåsa med trängningsinkontinens har blivit så mycket bättre. Har sökt hjälp för detta 3 ggr under en 10 års period men har endast blivit hemskickad med receptet(håll dig längre, gör knipövningar) Förut kunde jag kissa 20-30 grr per dag + nattkissning som i sin tur orsakade sömnproblem. Jag vet att vätskan miskas i kroppen med LCHF och detta märks. Nu har jag fått ett nytt liv då jag kanske kissar 7-10 ggr per dag och en gång på natten som mest. Jag är så förvånad över alla positiva färändringar och känner att LCHF passar mig väldigt bra. Aldrig hungrig osv. Nackdelen är att jag tränar väldigt mycket och just nu känns det i musklerna, inte samma kraft. Har läst att detta brukar ta längre tid innan man får betydligt bättre uthållighet. Någon som har den erfarenheten?Har även gårr ner 3,8 kg där troligtvis vätseförlusten är ett par kilo:-)

Då du

Jag började med strikt LCHF kost förra måndagen. Var inne i ketosen redan efter knappt en vecka. Jag har efter så kort tid fått så mycket energi och mitt största problem, en överaktiv blåsa med trängningsinkontinens har blivit så mycket bättre. Har sökt hjälp för detta 3 ggr under en 10 års period men har endast blivit hemskickad med receptet(håll dig längre, gör knipövningar) Förut kunde jag kissa 20-30 grr per dag + nattkissning som i sin tur orsakade sömnproblem. Jag vet att vätskan miskas i kroppen med LCHF och detta märks. Nu har jag fått ett nytt liv då jag kanske kissar 7-10 ggr per dag och en gång på natten som mest. Jag är så förvånad över alla positiva färändringar och känner att LCHF passar mig väldigt bra. Aldrig hungrig osv. Nackdelen är att jag tränar väldigt mycket och just nu känns det i musklerna, inte samma kraft. Har läst att detta brukar ta längre tid innan man får betydligt bättre uthållighet. Någon som har den erfarenheten?Har även gårr ner 3,8 kg där troligtvis vätseförlusten är ett par kilo:-)

Om du minskar ner med vätskeintaget på kvällarna, så slipper du nog att nattkissa. Jag hade det problemet förut, men kan nu sova hela natten, då jag minskat ner på dryckintag på kvällarna.

Då din kropp troligen ännu inte har hunnit anpassa sig till LCHF, så kan du känna viss kraftlöshet, men detta kommer nog med all sannolikhet att bli bättre. Det skiljer sig mellan olika personer, om hur lång övergångsperioden är. Jag hade tur, och fick ett otroligt bra mående, och massor av kraft efter sex dagar in på LCHF.

När det gäller träning och kosthållning, så är det viktigt att du har en sund och bra balans mellan näringsintag och förbrukning. Varför tränar du "väldigt mycket", och vad är syftet?

Då du

Om du minskar ner med vätskeintaget på kvällarna, så slipper du nog att nattkissa. Jag hade det problemet förut, men kan nu sova hela natten, då jag minskat ner på dryckintag på kvällarna.

Då din kropp troligen ännu inte har hunnit anpassa sig till LCHF, så kan du känna viss kraftlöshet, men detta kommer nog med all sannolikhet att bli bättre. Det skiljer sig mellan olika personer, om hur lång övergångsperioden är. Jag hade tur, och fick ett otroligt bra mående, och massor av kraft efter sex dagar in på LCHF.

När det gäller träning och kosthållning, så är det viktigt att du har en sund och bra balans mellan näringsintag och förbrukning. Varför tränar du "väldigt mycket", och vad är syftet?

Tack för tipset. Har allt tänkt på det och borde väl helt avstå att dricka innan läggdags men så är man lite törstig. Ska försöka undvika det helt. Kanske lite missvisande med att säga tränar mycket men jag har alltid, i hela mitt liv varit aktiv och skulle inte må bra om jag inte fick träna. Först och främst är det idag tennis , 2-3 ggr i vecka och mer vid matchsspel. springer ca 3-4 dagar i veckan, idag inte så långt som tidigare utan mest för att må bra. gymmar ca 2 ggr i veckan för att stärka kroppen då jag vet att det är nyckeln till en bra ålderdom. Sedan blir det ju promenader med min älskade dobermannkille. Skulle nog säga lagom mycket träning:-) Gör allt för att må bra utan tidspress osv. Låter förhoppningsfullt att det ofta blir bättre efter ett tag.Hur länge har du gått på LCHF och vad var din främsta anledning att börja med det?

Tack för tipset. Har allt tänkt på det och borde väl helt avstå att dricka innan läggdags men så är man lite törstig. Ska försöka undvika det helt. Kanske lite missvisande med att säga tränar mycket men jag har alltid, i hela mitt liv varit aktiv och skulle inte må bra om jag inte fick träna. Först och främst är det idag tennis , 2-3 ggr i vecka och mer vid matchsspel. springer ca 3-4 dagar i veckan, idag inte så långt som tidigare utan mest för att må bra. gymmar ca 2 ggr i veckan för att stärka kroppen då jag vet att det är nyckeln till en bra ålderdom. Sedan blir det ju promenader med min älskade dobermannkille. Skulle nog säga lagom mycket träning:-) Gör allt för att må bra utan tidspress osv. Låter förhoppningsfullt att det ofta blir bättre efter ett tag.Hur länge har du gått på LCHF och vad var din främsta anledning att börja med det?

Fram t o m mars 2007 åt jag fortfarande kolhydrater, och var ofta trött efter träningen, hade långsam återhämtning, blev snabbt hungrig efter en måltid och hade ofta smärtor i kroppen, som jag då trodde var en början på reumatism.

Jag sökte på nätet på mina symptom, och hittade Annika Dahlqvists hemsida, där andra beskrev liknande problem, men nu mådde bättre efter att ha gått över till LCHF. Naturligtvis blev jag nyfiken, och bestämde mig för prova på denna metod, och efter sex dagar så var värken helt borta, jag hade nu otroligt snabb återhämtning efter träningen, och jag slapp att ständigt gå hungrig.

Alla problem som jag tidigare fått tampas med var nu helt borta, och så underbart som jag mådde efter en vecka, kan jag stolt säga att jag fortsatt att uppleva sedan dess. Konstaterar nu att jag "firar" sex år med LCHF nästa månad.

Jag har hittat den metod som passar mig som handen i handsken, och kan inte ens i min vildaste fantasi tänka mig att frångå denna härliga njutningsmetod som ger mig så mycket liv, lust och glädje...

Jag hoppas och tror att även du kommer att skörda framgångar på din hälsoresa. Viktigt är att läsa på ordentligt i ämnet LCHF, ha tålamod, och inte släppa efter när ett eventuellt sug efter den gamla kosten kan tränga sig på. Karaktären byggs på vartefter som framsteg görs, och när man minst anar det, så har man hittat ett nytt fungerande sätt att leva sitt liv.

I detta forum, och på andra LCHF-vänliga sajter hittar du allt matnyttigt, som du kan ha med dig på vägen för att lyckas bygga din bro från oro till ro.

Lycka till...

Först och främst Grattis till en bättre sömn, måste vara helt fantastiskt med sån stor skillnad på så kort tid.

Jag hade känslan av bly i benen första veckorna med lchf. Jag tränar väldigt lite, har visserligen promenerat dagligen i många år men i snitt över de sista fem åren kanske utfört nått som kan kallas träning en gång var tredje vecka så det du beskriver låter fruktansvärt mycket i mina öron, mer än ett pass om dagen i snitt... Men jag har å andra sidan tränat alldeles för lite, men har börjar komma igång lite nu så får jag öka sen då kilona förhoppningsvis försvinner.

Hur som haver tror jag att oavsett hur vältränad eller inte man är så ska ju kroppen vänja om sig till att gå på fettdrift istället och det har nog lika mycket att göra med hur man som individ fungerar som hur tränad man är. 

För mig var det rejält jobbigt i ungefär 3 veckor efter att jag ströp kolhydraterna, benen var som bly, efter 50 m promenad kändes det som jag gått en mil. Tvingade jag mig att fortsätta ett par hundra meter blev det bättre och det blev då ett par km i alla fall men det gick tungt, men hundstackaren var ju tvungen att få rasta sig så det fanns inget val. Men där vid ca 3-4 veckor så märkte jag att blykänslan avtog och efter 5 veckor var det borta helt. Nu känns det som förut, jag kan gå hur långt som helst även om det fortfarande inte går alltför fort. Skillnaden är däremot att jag inte blir trött efteråt på samma sätt. Förr blev jag matt i hela kroppen i flera timmar efter jag gjort nått, oavsett om det var en länge (8-10 km) men lugn promenad eller ett flåsigt spinningpass. Nu tar jag det lite lugnt en halvtimma och sen är jag helt pigg i kroppen igen. Återhämtningen är mycket snabbare. Nu återstår att öka på konditionen också ;)

Håll ut några veckor så skulle jag tro att det åtminstone börjar vända och bli bättre och bättre allteftersom.