LindaSkogen Posted March 12, 2013 Share Posted March 12, 2013 Hej. Jag har ätit lchf i nästan ett år med några få avbrott men har blivit tvungen att öka på kolhydraterna på grund av biverkningar så som brännande känsla i ansikte och öron och väldig röd i ansiktet samt stora problem med bihålorna. Så fort jag drar ner på kolhydrater så kommer dessa problem och försvinner igen när jag lägger till potatis och rotfrukter. Problemet är att om jag inte äter strikt så går jag inte ner i vikt. Är det någon som vet varför det blir så här och har några råd? Tack för hjälpen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted March 12, 2013 Share Posted March 12, 2013 Hur länge har du hållit ut? Kanske är det bara övergångsbesvär du får? Har du kanske glömt att du även måste öka på fettet när kolhydraterna minskar?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LindaSkogen Posted March 12, 2013 Author Share Posted March 12, 2013 Jag åt som längst 6 månader och gick ner 10kg. Trodde besvären berodde på något annat så provade mängder med olika hudprodukter för att hitta bot och dagligen fått ta utskriven nässpray och antihistamintabletter för bihålorna. Det var först när jag började fuska lite och besvären försvann som jag förstod sambandet. Har räknat på vad jag äter och har inga problem att få i mig tillräckligt med fett. Älskar smör :-) har provat med lägre kolhydrater i omgångar men problemen kommer efter några dagar och håller i sig. Tyvärr så ökar nu suget och jag går upp i vikt. Tacksam att du försöker hjälpa mig. Har också provat att utesluta mjölkprodukter helt men utan resultat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Valin Posted March 12, 2013 Share Posted March 12, 2013 Kan du inte testa zink eller något? Finns tveksamma studier på att b5 hjälper med. Vitamin A påverkar med huden. Har du funderat på om du får vätskebrist vid LCHF? Många som får pga att kolhydrater lagrar vätska. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted March 12, 2013 Share Posted March 12, 2013 Jag snabbsökte lite på symptomen och det mesta som dök upp verkade stress-/ångestrelaterat. Ingen ökad stress eller liknande som sammanfallit med symptomen måhända? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LindaSkogen Posted March 12, 2013 Author Share Posted March 12, 2013 Kan inte säga att jag inte är stressad ibland men om det var problemet borde inte potatisar hjälpa? Äter ändå inte lika mycket kolisar nu som innan kostomläggningen :-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LindaSkogen Posted March 12, 2013 Author Share Posted March 12, 2013 Valin, jag har inte kollat hur mycket vatten jag har druckit men är säker på minst en liter plus kaffe och te. Hur mycket borde man dricka? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted March 12, 2013 Share Posted March 12, 2013 Valin, jag har inte kollat hur mycket vatten jag har druckit men är säker på minst en liter plus kaffe och te. Hur mycket borde man dricka? Kaffe och te kan du inte räkna för varje kopp kaffe måste du i så fall dricka lika mycket vatten då kaffe är vattendrivande Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Valin Posted March 12, 2013 Share Posted March 12, 2013 På LCHF kan det vara bra att dricka buljong för att få i sig salt som ska ta upp vattnet med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted March 12, 2013 Share Posted March 12, 2013 Linda, kan du prova en LCHF variant med ca 100 g kh som kommer mest från grönsaker, rofrukter och bär (inte potatis)? Sen kan du dra ned 20 gr kh varje vecka tills du når en nivå där kroppen mår bra? Om du samtidigt vill gå ned i vikt får du kanske hålla igen lite med fettet, låta det ligga på 50-60 E% (helt beroende på var din trivselnivå för kh är förstås). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 12, 2013 Share Posted March 12, 2013 Hej. Jag har ätit lchf i nästan ett år med några få avbrott men har blivit tvungen att öka på kolhydraterna på grund av biverkningar så som brännande känsla i ansikte och öron och väldig röd i ansiktet samt stora problem med bihålorna. Så fort jag drar ner på kolhydrater så kommer dessa problem och försvinner igen när jag lägger till potatis och rotfrukter. Problemet är att om jag inte äter strikt så går jag inte ner i vikt. Är det någon som vet varför det blir så här och har några råd? Tack för hjälpen Låter ju mer som om du äter något som du inte tål? Såå.. näe,, ingen biverkning av LCHF,, bokstäver ger sällan biverkningar.. det är antingen något du äter eller som du undviker. Knappast att glukos är det som är medecinen.. mer troligt någon mineral/vitamin som du får när du ökar kolisarna. Högt intag av B-vitamin kan ge liknande symptom!? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts