Jump to content

Biverkningar av lchf hjälp


LindaSkogen
 Share

Recommended Posts

Hej. Jag har ätit lchf i nästan ett år med några få avbrott men har blivit tvungen att öka på kolhydraterna på grund av biverkningar så som brännande känsla i ansikte och öron och väldig röd i ansiktet samt stora problem med bihålorna. Så fort jag drar ner på kolhydrater så kommer dessa problem och försvinner igen när jag lägger till potatis och rotfrukter. Problemet är att om jag inte äter strikt så går jag inte ner i vikt. Är det någon som vet varför det blir så här och har några råd?

Tack för hjälpen

Link to comment
Share on other sites

Jag åt som längst 6 månader och gick ner 10kg. Trodde besvären berodde på något annat så provade mängder med olika hudprodukter för att hitta bot och dagligen fått ta utskriven nässpray och antihistamintabletter för bihålorna. Det var först när jag började fuska lite och besvären försvann som jag förstod sambandet. Har räknat på vad jag äter och har inga problem att få i mig tillräckligt med fett. Älskar smör :-) har provat med lägre kolhydrater i omgångar men problemen kommer efter några dagar och håller i sig. Tyvärr så ökar nu suget och jag går upp i vikt. Tacksam att du försöker hjälpa mig. Har också provat att utesluta mjölkprodukter helt men utan resultat.

Link to comment
Share on other sites

Kan du inte testa zink eller något? Finns tveksamma studier på att b5 hjälper med. Vitamin A påverkar med huden. 
Har du funderat på om du får vätskebrist vid LCHF? Många som får pga att kolhydrater lagrar vätska.

Link to comment
Share on other sites

Linda, kan du prova en LCHF variant med ca 100 g kh som kommer mest från grönsaker, rofrukter och bär (inte potatis)? Sen kan du dra ned 20 gr kh varje vecka tills du når en nivå där kroppen mår bra? Om du samtidigt vill gå ned i vikt får du kanske hålla igen lite med fettet, låta det ligga på 50-60 E% (helt beroende på var din trivselnivå för kh är förstås).

Link to comment
Share on other sites

Hej. Jag har ätit lchf i nästan ett år med några få avbrott men har blivit tvungen att öka på kolhydraterna på grund av biverkningar så som brännande känsla i ansikte och öron och väldig röd i ansiktet samt stora problem med bihålorna. Så fort jag drar ner på kolhydrater så kommer dessa problem och försvinner igen när jag lägger till potatis och rotfrukter. Problemet är att om jag inte äter strikt så går jag inte ner i vikt. Är det någon som vet varför det blir så här och har några råd?

Tack för hjälpen

Låter ju mer som om du äter något som du inte tål?

 

Såå.. näe,, ingen biverkning av LCHF,, bokstäver ger sällan biverkningar.. det är antingen något du äter eller som du undviker.

 

Knappast att glukos är det som är medecinen.. mer troligt någon mineral/vitamin som du får när du ökar kolisarna.

 

Högt intag av B-vitamin kan ge liknande symptom!?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...