annakarin Posted March 12, 2013 Share Posted March 12, 2013 Kan det vara så att man äter för lite fett? jag äter alltså inget fett mer än det jag använder i matlagningen o steker i o så grädde i sås eller äggröra. glömmer helt enkelt bort det kanske ringlar lite olivolja över en sallad men annars inget, jag äter inte heller särskilt mycket ost - det som jag har i ev äggröra annars inget. förra vändan skulle jag försöka äta smör på ost o det funkade inte alls - kräkkänsla. Nu har jag i alla fall inhandlat kokosolja o det funkar att ta en tsk i kaffet på morgonen med lite kardemumma o grädde- räcker det? Äter i regel två ggr per dag ibland ett litet mellanmål för att jag helt enkelt inte är hungrig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Labolina Posted March 12, 2013 Share Posted March 12, 2013 Från början mådde jag ruskigt illa av att öka fettmängden, till och med kräktes upp en frukost en gång. Efter nån vecka började illamåendet att avta och efter två veckor var det borta helt. Håller du dig mätt långa perioder och inte har nått sötsug så äter du troligen tillräckligt med fett, om inte så öka på lite.I regel ska det nog räcka såvida du använder fullfeta livsmedel och äter kött med fett i, äter du nått magert som ex.vis kyckling så se till att såsen är fet istället. Kokosfett kan man äta lite varje dag för det är nyttigt, det innehåller fettsyror som är bra för hjärnan och hjälper ketosen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 12, 2013 Share Posted March 12, 2013 Näe du äter förmodligen inte för lite fett! Så ser det ut för mig oxå, feta kött/fisk-bitar, steker i smör cocosfett och en slatt grädde i såsen! Det blir rätt lätt någonstans 60-80E% utan särskild tanke bakom! Grejen är att fettet skall var en hög andel av ditt energibehov.. och det är sällan någon god anledning till att äta annat än sitt energibehov. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
annakarin Posted March 13, 2013 Author Share Posted March 13, 2013 Fast jag gillar inte fett kött utan köper alltid det utan fett - helt enkelt för att jag aldrig har gillat det o skär bort synligt fett på kött för att jag inte klarar att äta det o så har det varit sen barnsben fisk kunde man ju förstås äta oftare o blir det fisk så blir det lax eller torsk. nästan aldrig fläskkött mer än baconent på morronen o nån file´då o då annars blir det mest kyckling o nötkött .Ja det ger väl sig så småningom . ha det Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted March 13, 2013 Share Posted March 13, 2013 Om du inte gillar köttfett - men behöver mer fett - så är ju vitlökssmör och liknande örtkryddade varianter ett ofta välsmakande tips. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 13, 2013 Share Posted March 13, 2013 Ja altså.. man behöver sällan äta stora sjok av dallrigt fett.. det är sällan aptitligt heller. Men det är bra att du äter nötkött, som har sitt fett mer marmorerat. Redan om man tar en normal nötköttsbit utan en massa fettdaller så ligger energifördelningen ofta på 50/50 E%. sen steker man i lite smör och så åker E% upp relativt snabbt, speciellt om man sen slår en slatt grädde i pannan och använder stekfettet till såsen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts