Jump to content

Candidaöverväxt

Fnutt
 Share

Recommended Posts

Eftersom vi inte har någon ren candidatråd, så tänkte jag att det var dags att skapa en.

För mer än 15 år sedan hade jag en väninna som menade att hon hade candida, och att hon fått order från sin homeopat att äta hans piller samt att svälta ut svampen genom att utesluta diverse kolhydrater. Vidare berättade hon att candidaöverväxt inte var en erkänd diagnos inom sjukvården, men att homeopaten visste bättre.

Trams, var det första jag tänkte. Med två läkare i familjen så var jag uppväxt med en stor tilltro till läkare och deras kunskaper. Om inte sjukvården ser det som ett sjukdomstillstånd sä är det med största säkerhet inte heller något utan bara mumbo jumbo.

Åren gick, och min väninnas bekymmer föll i glömska. Men hon blev visst bra från den där hittepåsaken i alla fall.

För att nu komma till ämnet så fann jag mig i somras/höstas i ungefär samma situation som min väninna hade gjort. Jag var trött, orkes- och kraftlös. Istället för att som jag brukar springa några mil i veckan, så fick jag släpa mig upp för trappen till övervåningen. Jag hade så stora problem att vrida korken av en oöppnad flaska, att jag började fundera på om jag fått någon allvarlig muskelsjukdom. Kroppen var uppsvullen och plufsig, och andedräkten inte att leka med. Under jul och nyår åt jag en hel del knäck och bakverk (jag äter i vanliga fall mycket lite sådant), och då förvärrades mina besvär. Någonstans där började jag tänka till - om besvären blev värre vid ökat kolhydratintag, vad händer då om jag istället reducerar kolhydraterna?

Sagt och gjort. Eftersom jag även i vanliga fall äter hyfsat lite kolhydrater så var det inga större bekymmer att minska ytterligare. Efter 1.5-2 veckor hade tre saker förändrats:

• Plufsigheten var borta
  • Jag började få mer kraft och energi
  • Jag fick en "utrensning" i underlivet, inte helt olik vad som sker när man behandlar en svampinfektion. Därefter insåg jag till min stora förundran att jag var fri från både de flytningar och den obehagliga lukt som jag vid det laget vant mig vid så till den milda grad att jag inte hade uppfattat den som något onormalt.

Någon vecka senare läste jag om candida. Med mumbo jumbo-inställningen började jag läsa artikeln, men ändrade snart uppfattning då bitarna helt plötsligt började falla på plats. Kunde det vara en candidaöverväxt som orsakat mina problem? Många symptom stämde, och även bland de möjliga orsakerna kunde jag känna igen mig. Under en period för 1-1.5 år sedan pressade min kropp ganska hårt: Jag genomgick två operationer under ett halvårs tid, och båda operationerna följdes av tuffa behandlingar med bredspektraantibiotika. Ytterligare en operation gjordes för några månader sedan. Dessutom så har jag en bettskena som jag under ett års tid har använt nästan dygnet runt, och candidaöverväxt i munnen kan ju tydligen inträffa när man har t.ex lösgom. Kunde candida vara förklaringen till den gulvita beläggningen jag hade på bettskenan varje morgon? 

Jag hade inga egentliga bevis för att det verkligen var candidaöverväxt som jag drabbats av, men eftersom det funkade att utesluta kolhydrater och jag mådde bra så nöjde jag mig med detta fram tills nu. 

Idag var jag dock hos min husläkare, eftersom symptomen i munnen fortfarande inte vill ge med sig. Trots att jag ligger på mindre än 10g kh per dag och har blivit i stort sett symptomfri för övrigt, så är det gula morgonslemmet i munnen och den hemska andedräkten kvar. Kanske behövdes det ändå någon medicinering för att rå på svampen där? Jag är naturligtvis medveten om att om det nu är candidaöverväxt som har orsakat mina bekymmer, så är jag långt ifrån "botad" ännu. Ett tecken på detta är att besvären återkommer så fort jag ökar kolhydratsintaget något. Men med medicin kan man ju bli botad (eller kanske bättre uttryckt återfå jämvikten)...

Min husläkare är så där härligt old-school, och lyssnar sällan på patienten och uppenbarligen än mindre på forskning och framsteg. När jag försökte (inte lätt när man blir avbruten) förklara mina bekymmer för honom så utbrast han:
-Utan kolhydrater så dör man! Därefter så fortsatte han: -Vi har patienter som kommer in och inte har ätit kolhydrater, och de är så dåliga så de dör!
Naturligtvis (vad hade jag väntat mig) så sa han också att inga vanligt friska personer drabbas av candidaöverväxt, det är bara de som är dödssjuka som kan drabbas.

Nåja, en hel mängd blodprov blev i alla fall tagna, och så får vi se vad han säger om dessa. Jag fick i alla fall ingen svampmedicin i detta läget.

Men en sak han sa fick mig att fundera:
På nätet läser man ju ofta att candida lever på socker, och att den skall svältas ut genom att man själv skall undvika kolhydrater. På någon enstaka sida har jag läst att svampen även kan växa till på ketonkroppar och att man därför inte alls skall minska kolhydraterna. På ytterligare någon annan sida har jag å andra sidan läst att visst kan svampen livnära sig även på ketonkroppar, men inte alls lika "framgångsrikt" som om den får tillgång till socker. Läkaren däremot, hävdar att oavsett hur lite kolhydrater jag får i mig genom kosten, så påverkar inte detta sammansättningen i miljön på t.ex slemhinnor. Där finns det lika mycket socker oavsett. Kan detta stämma? Och om det stämmer, vad var det då som gjorde att mina flytningar kulminerade och försvann någon vecka efter kostomläggningen, då när jag fortfarande inte hade läst om candida och därmed inte kan ha inbillat mig att det hände?

Svampen livnär sig helst på socker men den har (tyvärr) även mitokondrier vilket gör att den åtminstone överlever även på på ketoner

En del vittnar ju även om att svampen tenderar att "blomma upp" innan den slutligen dör

Möjligen är det inte så att den dör utan att just den varianten råkar trivas fint även på ketoner??

Ofta så startar överväxten som du säger pga en längre tids antibiotika användning

Det finns även en del som sätter samband mellan amalgam och kroppens förmåga att återskapa en korrekt tarmflora efter en antibiotikakur

Dvs att kvicksilvret agerar som ett hinder (bakteriedödare) mot den naturliga bakterieflorans möjligheter att återkolonisera tarm och underliv och konkurera ut candidan

Candida kan minskas pga uteslutning av kolhydrater, den måste då anpassa sig till att leva på ketonkroppar vilket inte heller är optimalt för den. Det kan nog vara svårt att bli helt av med utan antimykotikum dock. En kombination av de båda kanske kan vara att föredra, då antimykotikum inte heller alltid kan ta bort det totalt. Glukos görs ju alltid lite i kroppen, men ju mindre desto mindre näring till svampen.

Att utrota candidasvamp helt går väl inte, den skall väl alltid finnas i måttlig mängd i kroppen? Men när den börjar gå bärsärk är det ju överväxten som man vill få stopp på.

Undrar om oil pulling med kokosolja kan vara till hjälp, lär ju minska  virus och bakterier, men vet inte hur det påverkar svamp.

Kaprylsyra sägs på många håll vara effektivt mot candidaöverväxt, och det finns det ju en del av i kokosolja.

Försökte faktiskt med lite oil pulling i några dagar, men av någon outgrundlig anledning rann det experimentet ut i sanden. Men under den perioden jag höll på märktes i alla fall ingen omedelbar förbättring i munnen.

Candida fungerar i en sund kropp som en slags säkerhet mot för högt blodsocker. När blodsockret är för högt så växer candidan till och "äter upp" sockret i blodet. Sen när blodsockret stabiliseras minskar candidan till en stabil population inom några timmar eftersom det inte längre finns tillräckligt med blodsocker för att livnära en så stor population. Candida är alltså inte något man vill "döda", men man vill inte heller ha överväxt.

Om du är intresserad, kolla gärna in denna videon med Dr. Douglas Graham som är mycket kunnig i ämnet.

Sjukdomsinformation om candidainfektion

Candidainfektion är en svampsjukdom som företrädesvis ger infektion ytligt i hud/naglar eller på slemhinna. Djupare infektioner med Candida förekommer ganska ofta och drabbar då i regel patienter vars allmäntillstånd är nedsatt, t.ex. på grund av cancer, diabetes, operation, hiv etc. Candidainfektioner kan också uppträda hos patienter som behandlas med antibiotika, främst antibiotika med brett antimikrobiellt spektrum.

Orsakande mikroorganism, smittvägar och smittspridning

Candidiasis orsakas av flera olika svampar som tillhör släktet Candida (bl.a. C. albicansC. glabrataC. tropicalis). Dessa svampar tillhör människans normala mikrobflora och kan i regel i måttlig mängd påvisas på huden, i munhåla/svalg, i tarmen och även genitalt.

Inkubationstiden är oftast omöjlig att ange.

Symtom, komplikationer, behandling och diagnostik

Ytliga candidainfektioner är mycket vanliga och i regel godartade. Hos spädbarn ser man ofta i munslemhinnan s.k. "torsk", ett tillstånd som knappast ger barnen några besvär och som i regel lätt fås att försvinna med vichyvatten.

Infektion med candida uppträder gärna i irriterad hud som samtidigt är fuktig. Man kan sålunda ofta isolera candida från intertriginösa eksem, som kan uppträda exempelvis i ljumskarna och under tunga bröst. Vulvovaginit är ett mycket vanligt tillstånd hos kvinnor där ofta candida bidrar till symtomen. Tillståndet har ofta föregåtts av en antibiotikabehandling som rubbat den normala mikrobfloran i kvinnans underliv.

Paronychi, en nagelinfektion, är också ofta orsakad av candida. Tillståndet är vanligt hos personer som med sina händer är i mycket kontakt med vatten.

Samtliga dessa ytliga candidainfektioner är i regel mycket godartade och behandlingen ofta lokal.

Candidaväxt kring katetern hos droppbehandlingskrävande patienter är vanligt, och candida är också vanligt förekommande vid infektioner kring "främmande kroppar". För att eliminera denna typ av candidainfektion är det ofta nödvändigt att ta bort den "främmande kroppen".

Hos patienter vars allmäntillstånd är nedsatt kan Candida ge upphov till djupare och allvarliga infektioner som blodförgiftning (sepsis), lunginflammation, hjärn-/hjärnhinneinflammation, hjärtklaffsinfektion, ögoninfektion etc.

Det finns flera läkemedel med god effekt mot Candida. Prognosen vid de djupa infektionerna, t.ex. blodförgiftning, är dock helt beroende av patientens grundsjukdom.

Diagnosen candidainfektion ställs ofta utifrån sjukdomsbild. Candida är också lätt att odla fram på det mykologiska laboratoriet. I en del fall kan en diagnos också ställas genom att man efter färgning av infekterat provmaterial identifierar svampen i mikroskop.

http://www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/candidiasis/

• 4 months later...
  • 7 years later...

Candida Aureus kan orsaka blodförgiftning ja men den är inte förekommande i Sverige. Vanligast är Candida Albicans som livnär sig på huden och i tarmfloran. En överväxta av bakterier skulle jag nog inte säga är Candida då skulle jag nog tippa på SIBO Small Intenstine Bacteria Overgrowth som är i tunntarmen men som egentligen ska höra hemma i grovtarmen.