Jump to content

Stärkelse

Svorskan

Recommended Posts

Hej Svorskan!

Alla behöver inte undvika all stärkelse. Men alla kan nog tjäna på att vara försiktig med den mest snabbsmälta, som vitt mjöl.

Vill man däremot gå ner i vikt utan hunger eller få maximalt bra blodsocker eller klara sig från ett sockerberoende etc.  - då kan man tjäna på att undvika nästan alla större mängder stärkelse.

Hej Svorskan!

Alla behöver inte undvika all stärkelse. Men alla kan nog tjäna på att vara försiktig med den mest snabbsmälta, som vitt mjöl.

Vill man däremot gå ner i vikt utan hunger eller få maximalt bra blodsocker eller klara sig från ett sockerberoende etc.  - då kan man tjäna på att undvika nästan alla större mängder stärkelse.

Tack för svar. Själv får jag lätt matsmältningsbesvär och ibland svåra magsmärtor av stärkelse, så jag undviker det oavsett. Men flera har frågat mig om varför man (om man inte har dessa problemen) skall undvika just stärkelse. Och jag har inget bra svar. Så min fråga är om stärkelse innehåller kolhydrater eller om det är så att stärkelse påverkar blodsockret på samma sätt som kolhydrater.

Men flera har frågat mig om varför man (om man inte har dessa problemen) skall undvika just stärkelse. Och jag har inget bra svar.

Bra fråga! Jag tänker på följande vis. Man kan äta en begränsad mängd mat per dag. Vissa har som inställning att detta matintag i så stor utsträckning som möjligt ska vara näringsrikt. Flera av våra väldigt näringstäta livsmedel har låga nivåer av stärkelse. Det tror jag är en av orsakerna till att välja bort stärkelserika produkter, de är sällan rika på näring utan mest utfyllnad i magen  :rolleyes:

Tack för svar. Själv får jag lätt matsmältningsbesvär och ibland svåra magsmärtor av stärkelse, så jag undviker det oavsett. Men flera har frågat mig om varför man (om man inte har dessa problemen) skall undvika just stärkelse. Och jag har inget bra svar. Så min fråga är om stärkelse innehåller kolhydrater eller om det är så att stärkelse påverkar blodsockret på samma sätt som kolhydrater.

Stärkelse innehåller inte kolhydrater, det är kolhydrater. Mer exakt, kedjor av glukos-molekyler. Stärkelse bör undvikas eftersom det har väldigt högt glykemiskt index (högre än vanligt socker (sukros)) och går i princip rakt ut i blodet och höjer blodsockret.

Det tyder på att människan kan klarar stora mängder stärkelse (tex Asien innan sista amerikaniseringen - hög halt av ris). Men har man fått i sig socker och liknande i stora mängder har celler blivit insulinresistenta (och andra rubbningar) och då kan även stärkelse bli dåligt för kroppen. Hört det räcker med 3 veckor med större sockerintag och då kan man nästan räkna med minst 95% av Sveriges befolkning på att de är känsliga mot stärkelse.

Dock bör man nog för det mesta undvika vete även om man inte är känslig då det även har massa andra hälsovådliga egenskaper.

Källor: dr Lustig, Gary Taubes, och Peter Attia.

Stärkelse innehåller inte kolhydrater, det är kolhydrater. Mer exakt, kedjor av glukos-molekyler. Stärkelse bör undvikas eftersom det har väldigt högt glykemiskt index (högre än vanligt socker (sukros)) och går i princip rakt ut i blodet och höjer blodsockret.

Hmm, det forklarer jo meget godt hvorfor man bliver så "høj" af kage og hvidt brød, nærmest afhængig..  :(