MissyMiss Posted March 12, 2013 Share Posted March 12, 2013 Kan en person äta LCHF utan att rådfråga en läkare när denne är sjuk och äter epilepsi mediciner pga hjärntumör? Påverkar kosten personen i fråga negativt? Kan det vara farligt? Hur strikt vågar man vara isånnafall? Tacksam för svar... juste fråga nr 2... hur fort är "rätt" att gå ner? Tappat 2 kilo på knappt en vecka och ca 2 cm i midjan??? Svälter jag mig själv? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted March 12, 2013 Share Posted March 12, 2013 Ketogen kost (=kost med så få kolhydrater att kroppen gör över till att förbränna fett till energi, dvs det som normalt sker efter övergång till LCHF) används sedan länge för att minska epileptiska anfall framför allt hos barn. Hur det är med epilepsi pga hjärntumör vet jag dock inte. Det är svårt att se varför LCHF skulle kunna vara farligt vid hjärntumör; dels är det en kost som i sig brukar förbättra hälsa för dem som går över till den, dels ska cancerceller kunna svältas om man har lågt socker i blodet. Så jag ser bara fördelar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MissyMiss Posted March 12, 2013 Author Share Posted March 12, 2013 Tack! Det är den faktan jag hitta med som gjorde att jag tog upp denna kost med personen i fråga. Är bara rädd att göra skada i min välmening och ville därför bolla lite med er. (Personens läkare håller jag inte för mycket så vill inte diskutera detta med dom.) Är för övrigt helt såld på denna metoden och tror att jag kommer må bättre på alla vis, redan blivit piggare i "huvudet"... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted March 12, 2013 Share Posted March 12, 2013 Jo det är svårt att skaka av sig decennier av fettskräck! Jag får fortfarande efter över ett år med LCHF (och jag har läst på riktigt mycket under tiden) knipa mig i armen för att påminna om att smör och kokosfett faktiskt är bra... Glömde kommentera din viktminskning - men svaret är att jag inte har en susning. Jag tror det är mycket individuellt, dessutom lär man tappa en del vatten i början. Ett halvt till ett kilo i veckan är nog en vanlig lunk om man har rätt många kilon att avvara... de sista kilona brukar vara trögare, mina sista fem eller så sitter ganska envist. Lycka till både själv och med vännen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted March 12, 2013 Share Posted March 12, 2013 Jag tror verkligen lchf skulle vara den bästa kosten för det! i alla fall om man har cancer... nu är jag ingen läkare men tänker som kjell, att cancer tumörer lever på glukos därför genom att äta en strikt lchf.. (inte mkt mejerier heller) Så skulle det nog få den att växa långsammare i alla fall... än att mata den med "näring" . Det är vad jag hade kört direkt om jag fått det... ingen tvekan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Valin Posted March 12, 2013 Share Posted March 12, 2013 Jag tror verkligen lchf skulle vara den bästa kosten för det! i alla fall om man har cancer... nu är jag ingen läkare men tänker som kjell, att cancer tumörer lever på glukos därför genom att äta en strikt lchf.. (inte mkt mejerier heller) Så skulle det nog få den att växa långsammare i alla fall... än att mata den med "näring" . Det är vad jag hade kört direkt om jag fått det... ingen tvekan. Det finns teorier om att cancertumörer panikmetastaserar om de märker att de håller på att dö (om de hinner), detta bygger på när man försökt sig av metoden att strypa av syret till tumören - då har man sett en aggressiv metastasering. Jag har inga källor, och detta är bara teorier. Det finns faktiskt mycket inom cancerforskningen som är teorier, forskare har fått göra antaganden beroende på trender. Dock så vet jag inte om cancercellen skulle märka av mindre glukos som att den håller på att dö, kanske bara skulle tvingas hålla sig mindre och växa långsammare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted March 13, 2013 Share Posted March 13, 2013 Det finns gott om info på nätet om människor som lyckats leva åratal extra med riktigt agressiva cancerformer Naturligtvis är det så att det är effektivast på vissa tumörtyper I vissa fall är tom ketogen kost det enda som kan hålla tumören i schack Tex blev ju Björn Ferry först intresserad av Lchf-kosten iom att hansegen bror tog till LChf för att bli av med sin tumör för några år sedan En hoppfull berättelse http://www.folkbladet.nu/94218/alternativ-vard-fick-ferry-fri-fran-cancern Det finns som sagt mycket info på nätet både artiklar och studier (mest på djur) som visar att det kan vara värt att sätta sig in i det hela och kanske framförallt att kolla om just den typen av tumör din vän har är en av dom som svarar bäst på att gå över till ketogen kost Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MissyMiss Posted March 13, 2013 Author Share Posted March 13, 2013 Det finns teorier om att cancertumörer panikmetastaserar om de märker att de håller på att dö (om de hinner), detta bygger på när man försökt sig av metoden att strypa av syret till tumören - då har man sett en aggressiv metastasering. Jag har inga källor, och detta är bara teorier. Det finns faktiskt mycket inom cancerforskningen som är teorier, forskare har fått göra antaganden beroende på trender. Dock så vet jag inte om cancercellen skulle märka av mindre glukos som att den håller på att dö, kanske bara skulle tvingas hålla sig mindre och växa långsammare. Det där lät lite läskigt?! Jag har lite svårt att förstå direkt men om jag fattade rätt så finns de en risk att den kan panikväxa snabbare än den gjort om min vän skulle äta "som vanligt", som att den får en "överlevnads-instinkt"??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MissyMiss Posted March 13, 2013 Author Share Posted March 13, 2013 Jag tror verkligen lchf skulle vara den bästa kosten för det! i alla fall om man har cancer... nu är jag ingen läkare men tänker som kjell, att cancer tumörer lever på glukos därför genom att äta en strikt lchf.. (inte mkt mejerier heller) Så skulle det nog få den att växa långsammare i alla fall... än att mata den med "näring" . Det är vad jag hade kört direkt om jag fått det... ingen tvekan. Det är så jag resonerar med den faktan jag hittat, men nybörjare som jag är blir jag osäker och vill rådfråga er som troligtvis vet mer än mig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MissyMiss Posted March 13, 2013 Author Share Posted March 13, 2013 Det finns gott om info på nätet om människor som lyckats leva åratal extra med riktigt agressiva cancerformer Naturligtvis är det så att det är effektivast på vissa tumörtyper I vissa fall är tom ketogen kost det enda som kan hålla tumören i schack Tex blev ju Björn Ferry först intresserad av Lchf-kosten iom att hans egen bror tog till LChf för att bli av med sin tumör för några år sedan En hoppfull berättelse http://www.folkbladet.nu/94218/alternativ-vard-fick-ferry-fri-fran-cancern Det finns som sagt mycket info på nätet både artiklar och studier (mest på djur) som visar att det kan vara värt att sätta sig in i det hela och kanske framförallt att kolla om just den typen av tumör din vän har är en av dom som svarar bäst på att gå över till ketogen kost jag har letat så gott jag kan, de lilla jag hittat låter vettigt och lutar åt att jag vill få min vän börja med denna kost. men den mesta faktan jag hittar står på engelska och jag hänger inte med lika mycket på den texten, har som sagt svårt ibland innan polletten trillar ner först oligodendrogliom grad II är tumören i fråga, ligger lite tokigt så den får absolut inte bli aggressivare! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted March 13, 2013 Share Posted March 13, 2013 Läs ett sötare blod, den är på svenska och jag kände mig stärkt i mitt val av en diet med så lite socker som möjligt efter att ha läst den, speciellt när man är sjuk med inflammatoriskta sjukdomar eller cancer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MissyMiss Posted March 13, 2013 Author Share Posted March 13, 2013 Läs ett sötare blod, den är på svenska och jag kände mig stärkt i mitt val av en diet med så lite socker som möjligt efter att ha läst den, speciellt när man är sjuk med inflammatoriskta sjukdomar eller cancer. Tack! Ska absolut läsa den Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted March 13, 2013 Share Posted March 13, 2013 Om personen i fråga har epilepsi och dennes läkare inte är medveten om/inte förespråkar LCHF-kost så är det mest akuta som bör göras att byta läkare alternativt att anmäla vederbörande till Socialstyrelsen. Någon måtta på inkompetensen får det väl ändå vara? Har själv en bekant som ätit LCHF-kost länge just pga epilepsi och fått bra resultat av detta. Inte "frisk" men i varje fall mycket färre attacker än tidigare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Valin Posted March 13, 2013 Share Posted March 13, 2013 Det där lät lite läskigt?! Jag har lite svårt att förstå direkt men om jag fattade rätt så finns de en risk att den kan panikväxa snabbare än den gjort om min vän skulle äta "som vanligt", som att den får en "överlevnads-instinkt"??? Jag tror inte det, jag tror på att LCHF är positivt även vid cancer. Men säker kan man aldrig vara. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MissyMiss Posted March 13, 2013 Author Share Posted March 13, 2013 Jag tror inte det, jag tror på att LCHF är positivt även vid cancer. Men säker kan man aldrig vara. Nej, jag tror på detta, men är självklart nyfiken på alla teorier och vill läsa mer om de. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts