Jump to content

Statinj...lar

lelleleo
 Share

Recommended Posts

Nu mår man riktigt risigt,,, Och allt beror på hjärtspesialister, "experter", tyckare, förståsigpåare, andra "experter", forskare, andra hjärtspesialister, nya rön, gamla røn, osv osv. Och nån stans i mitten sitter jeg med nyinsatta stent i hjärtat. Och order om at käka statiner. Medan verkan av dessa sägs vara allt från livräddande i ena ändan, til livsfarliga i den andra. Från att vara supereffektiva, till att inte fuka ett skvatt. Från att sänka det livsfarliga koleterolet, till att med för lite kolesterol dör man mycket fortare, för koleterol är livsviktigt???? Hur F ska man förhålla sig till sånt. När man hör att läkare har fått sparken för att säga åt människor att sluta med skiten. Att människor tappat minnet, fått fruktansvärd värk. Fått sjävmordstendenser. Allt detta om ett läkemedel som möjligen inte funkar alls. Men är läkeindustrins största bluff. Och alltså har all världens biverkningar. Här skulle jag bra gärna velat ha ett svar från Andreas Eenfeldt (finns det åt sätt att ställa frågor till/få svar direkt från honom?), om jag kan fiksa mitt (som aldrig varit högt) koleterol med strikt LCHF, i stället för att förgifta min kropp. Och man skulle tycka att det å få isatt stentar, pillrande i hjärtat, och den ångest detta ger, skull va nog, om man inte skulla kastas hit och dit med motstridande uppgifter. Nä..jag mår inte bra nu....  :( 

Tråkigt att höra hur du har det

Det är förståeligt att du känner dig klämd i mitten mellan olika budskap nu

Det är nog svårt att ge dig generella råd över nätet i det här läget

Det bästa vore förstås om du fick träffa en läkare som är insatt i Lchf-kosten och kan guida dig vidare

Har för mig att det ska finnas en lista på dylika läkare och kostrådgivare antingen hos kostdoktorn eller hos Annika D

För tillfället tycker jag du ska försöka lugna ner dig och inte stressa upp dig

Säkert har du nu efter att stenten är insatt ett bättre läge för hjärtat och kan i lugn och ro reda ut vad du bäst bör göra i fortsättningen

• Like 1

Tråkigt att höra hur du har det

Det är förståeligt att du känner dig klämd i mitten mellan olika budskap nu

Det är nog svårt att ge dig generella råd över nätet i det här läget

Det bästa vore förstås om du fick träffa en läkare som är insatt i Lchf-kosten och kan guida dig vidare

Har för mig att det ska finnas en lista på dylika läkare och kostrådgivare antingen hos kostdoktorn eller hos Annika D

För tillfället tycker jag du ska försöka lugna ner dig och inte stressa upp dig

Säkert har du nu efter att stenten är insatt ett bättre läge för hjärtat och kan i lugn och ro reda ut vad du bäst bör göra i fortsättningen

Jo tack dufva.

MEN... Jag har uturen at bo i Norge, där LCHF forfarande är lite "jorden är platt". Så at hitta en sånn läkare är er nog omöjligt... I alla fall i "provinsen" där jag bor.. Möjligen i Oslo.. Sa ju till min "hjärtspes" at jag nu körde strikt LCHF, men visste inte vad det var..bara att fett var farligt.. Nåt skit.. För nu är nog trycket på pumpen hårdare pga stress runt statiner, änn ev koleterol... Men jeg jobbar med at få kontakt med nån som kan stødja lite..

Altså det här med statiner.. både bu och bä!

De har visat sig kunna sänka LDL.. det är bra.. för de med extremt högt LDL.. och speciellt om det är en av de troliga anledningarna till att man fått en hjärtkärlhändelse!

Däremot har de alldrig visat sig göra någon nytta hos personer med normalt LDL.

Läkare kan skriva ut dem ändå.. för säkerhets skull.. dvs så att inte LDL skall medverka till ytterligare en hjärtkärlhändelse!

Grejen är lite att man inte har något annat att sätta in!

Nackdelen är då själva verkansmekanismen, det nedreglerar produktionen av mevalonsyra.. vilket är en föregångare till kolesterol.. dvs själva ämnet.. inte lipoproteinet APOb!

Gott och väl.. som regel sjunker antalet LDL.. det är ofta en positiv sak i sammanhanget.. speciellt om detta var högt!

Nackdelen är oxå att just mevalonsyra är föregångare till en massa andra saker.. tex könshomoner, Q10 och en hel annat livsviktigt.. tex så påverkar det prenyleringen av proteiner så att de veckar sig på rätt sätt!

Vilket kan få till följd att musklerna mitocondrier bryts ner.

Hur som helst så skall man ta Q10 ihop med statiner och hålla koll på steroidhormonerna, samt musklernas och psykets utveckling över tiden!

Nädå.. utan LDL skulle du dö ögonaböj!

Det som kan ställa till det.. det är onormala nivåer av LDL, eller små missformade!

Men det är ändå ett symptom på att något annat i kroppen är fel.. och ger det resultatet.

Altså det här med statiner.. både bu och bä!

De har visat sig kunna sänka LDL.. det är bra.. för de med extremt högt LDL.. och speciellt om det är en av de troliga anledningarna till att man fått en hjärtkärlhändelse!

Däremot har de alldrig visat sig göra någon nytta hos personer med normalt LDL.

Läkare kan skriva ut dem ändå.. för säkerhets skull.. dvs så att inte LDL skall medverka till ytterligare en hjärtkärlhändelse!

Grejen är lite att man inte har något annat att sätta in!

Nackdelen är då själva verkansmekanismen, det nedreglerar produktionen av mevalonsyra.. vilket är en föregångare till kolesterol.. dvs själva ämnet.. inte lipoproteinet APOb!

Gott och väl.. som regel sjunker antalet LDL.. det är ofta en positiv sak i sammanhanget.. speciellt om detta var högt!

Nackdelen är oxå att just mevalonsyra är föregångare till en massa andra saker.. tex könshomoner, Q10 och en hel annat livsviktigt.. tex så påverkar det prenyleringen av proteiner så att de veckar sig på rätt sätt!

Vilket kan få till följd att musklerna mitocondrier bryts ner.

Hur som helst så skall man ta Q10 ihop med statiner och hålla koll på steroidhormonerna, samt musklernas och psykets utveckling över tiden!

Ja just...

Men vad är högt? Jag har 4,7 totalt... LDL 2,8- 3,0 - HDL 1,3...Och så såg jag nått räknestycke med apo si och så..som jag icke fatta en skit avdå jag ej är högskoleutbildad i matte. Tror tmf inte min norska läkare kan heller. Men jo jag har fått stent, men skulle detta vara høgt. Har ju läst vad Uffe Ravnskov säger, at dessa LDL också är viktiga.. Men så var det det att det finns bra och dåliga av dom också... Ja inte bara pajar (är paj) psyket av statiner, stresset/jaget runt detta förstör en ju totalt...

Grejen är nog till syvende o sist att det blir du som själv måste avgöra om du skall ta statiner eller ej!

För jag är nog som läkaren i ditt fall.. för säkerhets skull så kanske det vore bra.. men oandrasidan så är det tveksamt om det har annan effekt än biverkningarna!

För du har ju inte högt LDL.. inte ens högt totalkolesterol!

Såå.. det finns fler orsaker till Ateroskleros. kalcifiering, patogener, toxiner, vitamin och mineral brister.. osv.

Det blir ju som att köra med handbromsen åtdragen i uppförsbacken.. utifall man skulle råka åka baklänges!

• Like 2