melgbg Posted March 13, 2013 Share Posted March 13, 2013 Hejsan, Ny på forumet. Har en fråga. Jag har nu gått på lchf sedan 8 månader tillbaka. Jag har gått ner 7-8 kg och har nog nått en sk. idealvikt (168cm - 62 kg). Jag skulle gärna tappa några till men hur som helst har det avstannat, inget jag är direkt orolig över. Men, det som stör mig är att jag har börjat bli mycket mer hungrig (det kurrar i magen) särskilt på kvällarna på samma diet sedan nån månad tillbaka. Jag upplever det som att kroppen vill lägga på sig mer. Har någon annan upplevt den effekten efter så lång tid på lchf? Hur gör jag för att stoppa detta? Har inte testat att byta ut youghurtfrukostar och grädde i kaffet mm. eftersom detta har funkat utmärkt hitintills. Vill gärna ha en avspänd inställning till LCHF o behöver inte rasa i vikt utan fokus på att må bra o hålla vikten. tacksam för svar /Mel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted March 13, 2013 Share Posted March 13, 2013 Mejeriprodukter driver hunger hos många Det kan tex vara bättre att äta nåt med mer "substans" till fukost "Bulletkaffe" med smör/kokosfett kan vara ett bättre alternativ (o lika gott) som grädden i kaffet 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
melgbg Posted March 13, 2013 Author Share Posted March 13, 2013 Tack frö svaret! Aj då du tror det är boven i dramat alltså. Det är ju det som är så gött att kunna äta grädde, youghurt, creme fraiche, mascarpone, ostar ... Tycker ändå att det är konstigt att kroppen reagerar helt plötsligt efter ett halvår utan hunger med ovanstånde mat..? Ang bulletkaffe. Undrar hur länge man kan spara det i kylen. Tänker främst på jobbet och kaffemaskinerna med pulvermjölk där ; ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted March 13, 2013 Share Posted March 13, 2013 Hejsan, Ny på forumet. Har en fråga. Jag har nu gått på lchf sedan 8 månader tillbaka. Jag har gått ner 7-8 kg och har nog nått en sk. idealvikt (168cm - 62 kg). Jag skulle gärna tappa några till men hur som helst har det avstannat, inget jag är direkt orolig över. Men, det som stör mig är att jag har börjat bli mycket mer hungrig (det kurrar i magen) särskilt på kvällarna på samma diet sedan nån månad tillbaka. Jag upplever det som att kroppen vill lägga på sig mer. Har någon annan upplevt den effekten efter så lång tid på lchf? Hur gör jag för att stoppa detta? Har inte testat att byta ut youghurtfrukostar och grädde i kaffet mm. eftersom detta har funkat utmärkt hitintills. Vill gärna ha en avspänd inställning till LCHF o behöver inte rasa i vikt utan fokus på att må bra o hålla vikten. tacksam för svar /Mel Om du inte har förändrat något som ex. rubbat ketos eller lett till högre andel kolhydrater än tidigare så kanske det är så att din kropp s.a.s. "vill säga dig något"? Har du, under förutsättning att det jag skrev inledningsvis inte gäller dig, testat att helt enkelt äta lite mera? Prova att lägga till något vid någon av måltiderna som ligger strax innan då du upplever som mest hungerkänslor. Det finns ju många som vittnat om att LCHF-kosten kan skapa en naturligt anabol miljö. Inte så att bara man äter LCHF-kost så står man på scenen i Luciapokalen innan året är slut...men däremot så att man genom bl.a. en sannolikt optimal bränslepartitionering får det betydligt enklare att tappa fett/lägga på sig muskler. "Rätt typ" av viktuppgång innebär ju åtminstone ökat energibehov och då primärt vid aktivitet. Man kan ju även tänka sig att du ligger strax under din energibalans (men inte tillräckligt för att det snabbt ska märkas på vågen) och på så sätt kan kosta på dig att äta åtminstone lite till. Lite spontana tankar bara. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
melgbg Posted March 15, 2013 Author Share Posted March 15, 2013 Tack för det utförliga genomtänkta svaret! Ja det kan tänkas att det är så. VIkten går inte upp, bara hungern, just nu iaf. Känner mig väldigt mätt när jag äter så det är svårt att äta mer. Eg ska man ju inte äta mer än 3 max 4 mål så det försöker jag också undvika. Fick tipset att inte dricka, el bara lite till maten eftersom det kan ge falsk mättnadskänsla. Tränar (dansar) 2 ggr i veckan så visst kan det vara ökat energibehov. Hoppas det inte är laktosen som triggar, men det är också möjligt och då kanske den måste bort för att hålla vikten, tråkig tanke. Jag tar alla tips i beaktning och prövar mig fram Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted September 15, 2013 Share Posted September 15, 2013 ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 15, 2013 Share Posted September 15, 2013 Hejsan, Ny på forumet. Har en fråga. Jag har nu gått på lchf sedan 8 månader tillbaka. Jag har gått ner 7-8 kg och har nog nått en sk. idealvikt (168cm - 62 kg). Jag skulle gärna tappa några till men hur som helst har det avstannat, inget jag är direkt orolig över. Men, det som stör mig är att jag har börjat bli mycket mer hungrig (det kurrar i magen) särskilt på kvällarna på samma diet sedan nån månad tillbaka. Jag upplever det som att kroppen vill lägga på sig mer. Har någon annan upplevt den effekten efter så lång tid på lchf? Hur gör jag för att stoppa detta? Har inte testat att byta ut youghurtfrukostar och grädde i kaffet mm. eftersom detta har funkat utmärkt hitintills. Vill gärna ha en avspänd inställning till LCHF o behöver inte rasa i vikt utan fokus på att må bra o hålla vikten. tacksam för svar /Mel Som sagt vad är det inte psykiskt/känslomässigt är det antagligen ett ökat behov av energi? Har kroppen hittat en jämviktsläge som verkar vara bra, så strävar den att reglera energiintaget för att så skall förbli! Har du ytterligare funderingar och tankar om din kroppskonstitution.. så finns andra parametrar att skruva på tex mer träning brukar ge mer muskler och mindre fettandel.. det brukar bli ett bättre estetiskt uttryck! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted September 17, 2013 Share Posted September 17, 2013 Tack för det utförliga genomtänkta svaret! Ja det kan tänkas att det är så. VIkten går inte upp, bara hungern, just nu iaf. Känner mig väldigt mätt när jag äter så det är svårt att äta mer. Eg ska man ju inte äta mer än 3 max 4 mål så det försöker jag också undvika. Fick tipset att inte dricka, el bara lite till maten eftersom det kan ge falsk mättnadskänsla. Tränar (dansar) 2 ggr i veckan så visst kan det vara ökat energibehov. Hoppas det inte är laktosen som triggar, men det är också möjligt och då kanske den måste bort för att hålla vikten, tråkig tanke. Jag tar alla tips i beaktning och prövar mig fram Jag äter också yoghurtfrukost och upplever den inte tom. Min personliga komposition ser ut på följande sätt: 1 dl fullfet turkisk yoghurt med 3 matskedar vispgrädde, 3-5 st av vardera mandel, hasselnöt och valnöt, en nypa av solrosfrö och pumpafrön. 1 kokt ägg (ibland 2). På helgen händer det att jag tar lite bär dessutom. Är jag sugen på ett par skivor ost tar jag också det, kroppen får styra . Hur ser din variant ut? Har förstått att mänga har problem med mejerierna, men jag köper inte att det är problem för oss alla . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MartinSoderholm Posted September 17, 2013 Share Posted September 17, 2013 Fick tipset att inte dricka, el bara lite till maten eftersom det kan ge falsk mättnadskänsla. Tränar (dansar) 2 ggr i veckan så visst kan det vara ökat energibehov. Träningen ökar både ditt energibehov och vätskebehov. Som jag har uppfattat det är det inte att vätska ger "falsk" mättnadskänsla, utan snarare att man också kan få hungersignaler av att vara törstig. Vätskebalans och energibalans är inte helt frikopplat. Under vår evolution t ex, så har brist på vätska ofta efterföljts av brist på energi. Hur länge har du begränsat vätskeintag? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted September 17, 2013 Share Posted September 17, 2013 Kan en förstärkt hungerkänsla efter träning komma upp till 16-20 timmar efteråt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted October 15, 2013 Share Posted October 15, 2013 Jag äter också yoghurtfrukost och upplever den inte tom. Min personliga komposition ser ut på följande sätt: 1 dl fullfet turkisk yoghurt med 3 matskedar vispgrädde, 3-5 st av vardera mandel, hasselnöt och valnöt, en nypa av solrosfrö och pumpafrön. 1 kokt ägg (ibland 2). På helgen händer det att jag tar lite bär dessutom. Är jag sugen på ett par skivor ost tar jag också det, kroppen får styra . Hur ser din variant ut? Har förstått att mänga har problem med mejerierna, men jag köper inte att det är problem för oss alla . Mejeri (kanske med undantag för riktigt riktig yoghurt, smör och lagrad ost) är insulinotropt. Dvs drar igång insulin i högre grad än vad som motiveras av deras kolhyratinnehåll. Jämförbart med vitt bröd. Detta gäller rimligen alla. Milk, yogurt, and ice cream, despite having relatively low glycemic loads (Table 2⇑), are highly insulinotropic, with insulin indexes comparable with white bread (84). http://ajcn.nutrition.org/content/81/2/341.full Svensk forskning: Conclusions: Milk products appear insulinotropic as judged from 3-fold to 6-fold higher insulinemic indexes than expected from the corresponding glycemic indexes. The presence of organic acids may counteract the insulinotropic effect of milk in mixed meals. http://ajcn.nutrition.org/content/74/1/96.abstract?ijkey=5290d88b86f99b19f3a81b905c454f9854120f3a&keytype2=tf_ipsecsha Under den sista länken finns referenser till flera andra rapporter om samma sak. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted October 15, 2013 Share Posted October 15, 2013 Mejeri (kanske med undantag för riktigt riktig yoghurt, smör och lagrad ost) är insulinotropt. Dvs drar igång insulin i högre grad än vad som motiveras av deras kolhyratinnehåll. Jämförbart med vitt bröd. Detta gäller rimligen alla. Milk, yogurt, and ice cream, despite having relatively low glycemic loads (Table 2⇑), are highly insulinotropic, with insulin indexes comparable with white bread (84). http://ajcn.nutrition.org/content/81/2/341.full Svensk forskning: Conclusions: Milk products appear insulinotropic as judged from 3-fold to 6-fold higher insulinemic indexes than expected from the corresponding glycemic indexes. The presence of organic acids may counteract the insulinotropic effect of milk in mixed meals. http://ajcn.nutrition.org/content/74/1/96.abstract?ijkey=5290d88b86f99b19f3a81b905c454f9854120f3a&keytype2=tf_ipsecsha Under den sista länken finns referenser till flera andra rapporter om samma sak. Jo, men nu får vi komma ihåg att alla här inne inte är insulinresistenta. Du får respektera att det finns dem, t ex jag, som tål mejerier mycket bra. Har gått ner i vikt, bygger upp en stark kropp, inte har något sug och får en väldigt fin mättnad. Lagar god mat och är i ketos. Tror inte jag behöver oroa mig för något insulin. Kan bli lite less, när det skall skrämmas för mat som funkar. Vill samtidigt poängetera, precis som vanligt, att jag vet att många inte klarar mejerier av olika skäl och att det är självklart full respekt för det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts