Frida

Sötningsmedel (ändra tankesättet)

Recommended Posts

Jag var i butiken och tänkte köpa saft.

Kollade då på nya Funlight som börjat med Stevia. Jag tar den och lägger den i korgen varpå min man säger:

"Varför tar du den för"?

 

Direkt svarade jag honom att det var för att jag var sugen på saft och att funlight inte innehåller socker.

 

Hans svar tillbaka var ganska intressant. Han sa att ena anlednignen till att jag äter LCHF är för att jag åt ganska mycket socker innan. Han ansåg alltså att jag skulle ändra beteendet och inte innehållet. Om jag nu dricker saft oavsett innehåll är det ju något jag kommer fortsätta med även om jag slutar följa LCHF.

 

Efter lite tankar från min sida kan jag inget annat än att hålla med. Jag MÅSTE förändra mitt tankesätt gentemot mat. Att ersätta socker men något snarliknande som sötningsmedel är inte att bli av med den dåliga vanan.

 

Sen är det väl så att stötningsmedel inte heller är bra för kroppen. Olika sötningsmedel påverkar kroppen olika, en del triggar igång insulin, en del triggar igång att man äter mer.... osv. Eftersom LCHF ska vara en kost som också främjar närodlat och naturligt anser jag att man ska sluta med sötningsmedel i sina rekomendationer.

 

Hur reflekterar ni?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var i butiken och tänkte köpa saft.

Kollade då på nya Funlight som börjat med Stevia. Jag tar den och lägger den i korgen varpå min man säger:

"Varför tar du den för"?

 

Direkt svarade jag honom att det var för att jag var sugen på saft och att funlight inte innehåller socker.

 

Hans svar tillbaka var ganska intressant. Han sa att ena anlednignen till att jag äter LCHF är för att jag åt ganska mycket socker innan. Han ansåg alltså att jag skulle ändra beteendet och inte innehållet. Om jag nu dricker saft oavsett innehåll är det ju något jag kommer fortsätta med även om jag slutar följa LCHF.

 

Efter lite tankar från min sida kan jag inget annat än att hålla med. Jag MÅSTE förändra mitt tankesätt gentemot mat. Att ersätta socker men något snarliknande som sötningsmedel är inte att bli av med den dåliga vanan.

 

Sen är det väl så att stötningsmedel inte heller är bra för kroppen. Olika sötningsmedel påverkar kroppen olika, en del triggar igång insulin, en del triggar igång att man äter mer.... osv. Eftersom LCHF ska vara en kost som också främjar närodlat och naturligt anser jag att man ska sluta med sötningsmedel i sina rekomendationer.

 

Hur reflekterar ni?

Jag ser läsk (eller saft) med sötningsmedel som ett bättre alternativ till vanlig läsk, men ett sämre alternativ än vatten.

Om man har ett problem med att man ofta är sötsugen och vill komma ifrån det så gör man nog bäst i att hålla sig från sötningsmedel.

Men om man tycker att den söta smaken är god och vill känna den ibland är sötningsmedel bättre än socker tycker jag.

T.ex om man äter mycket choklad så tycker jag det är bättre att byta till mörk choklad.

Om ens mål är att alltid vara så nyttig som möjligt så är det bättre att dricka vatten.

Man får väl helt enkelt avgöra hur mycket skada man tycker den där sötningsmedelsdrycken gör och jämföra det av njutningen man får av att dricka den och sen avgöra om totalen blir positiv eller negativ.

 

Angående aspartams eventuella skadepåverkan så finns det inga organ som anser att intag under ADI (som är väldigt högt) är skadligt.

De sötningsmedel som triggar insulin gör det i förhållande till energiinnehåll och eftersom energin är i praktiken noll är också insulinpåslaget tokminimalt.

Huruvida man äter mer verkar det vara olika från person till person men min uppfattning är att utslaget på många människor så äter folk lite mer om de dricker sötningsmedeldrycker kontra vatten men mindre än vad de skulle fått i sig om de istället valt vanlig läsk.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ser läsk (eller saft) med sötningsmedel som ett bättre alternativ till vanlig läsk, men ett sämre alternativ än vatten.

Om man har ett problem med att man ofta är sötsugen och vill komma ifrån det så gör man nog bäst i att hålla sig från sötningsmedel.

Men om man tycker att den söta smaken är god och vill känna den ibland är sötningsmedel bättre än socker tycker jag.

T.ex om man äter mycket choklad så tycker jag det är bättre att byta till mörk choklad.

Om ens mål är att alltid vara så nyttig som möjligt så är det bättre att dricka vatten.

Man får väl helt enkelt avgöra hur mycket skada man tycker den där sötningsmedelsdrycken gör och jämföra det av njutningen man får av att dricka den och sen avgöra om totalen blir positiv eller negativ.

 

Angående aspartams eventuella skadepåverkan så finns det inga organ som anser att intag under ADI (som är väldigt högt) är skadligt.

De sötningsmedel som triggar insulin gör det i förhållande till energiinnehåll och eftersom energin är i praktiken noll är också insulinpåslaget tokminimalt.

Huruvida man äter mer verkar det vara olika från person till person men min uppfattning är att utslaget på många människor så äter folk lite mer om de dricker sötningsmedeldrycker kontra vatten men mindre än vad de skulle fått i sig om de istället valt vanlig läsk.

 

Intressant läsning.

 

Det svåra tycker jag är att jag vill ju bli av med det direkta sötsuget men triggas ibland ändå. När jag äter något med äkta socker i är det otroligt sött för mig men trots det dras mina tankar åt att jag vill äta det ena med det andra.

 

Men till resonemang om att sötningsmedel är "bättre" än socker, jaa kalorimässigt i alla fall, ja kanske men socker är ju naturligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant läsning.

 

1: Det svåra tycker jag är att jag vill ju bli av med det direkta sötsuget men triggas ibland ändå. När jag äter något med äkta socker i är det otroligt sött för mig men trots det dras mina tankar åt att jag vill äta det ena med det andra.

 

2: Men till resonemang om att sötningsmedel är "bättre" än socker, jaa kalorimässigt i alla fall, ja kanske men socker är ju naturligt.

1: Ja det är nog ganska vanligt och då är nog det bästa att även hålla sig ifrån sötningsmedel (för många är det så i alla fall)

2: Fast att något är naturligt kan ju inte direkt översättas till nyttigt. Det är väl vad ämnet gör i kroppen man skall titta på?

Min åsikt är att för folk som inte rör sig så mycket och dricker hyfsat mycket är socker klart mer skadligt än t.ex aspartam.

Dricker man väldigt lite och/eller tränar tycker jag inte att små doser av något av dom är dåligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har redan fått bra svar ovan av Max ser jag. 

 

Själv dricker jag en del av den där varan och kan instämma i att det handlar om avvägningar. Mitt problem är att jag behöver få i mig rejält med vätska under dagen och då underlättar det betydligt om det smakar något istället för "bara" vatten. Jag väljer helt enkelt att prioritera den eventuella "dåligheten" med saft mot att få i mig för lite vätska och i värsta fall bli dehydrerad.

 

En fördel med LCHF-kosten är ju, åtminstone för mig, att känsligheten mot sött ökat något avsevärt varför jag inte behöver (inte kan stå ut med) så mycket saftkoncentrat för att märka av det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag drack enorma mängder med läsk som tonåring. Tyckte inte att det var konstigt eller fel, tills jag mötte min man. För typ 13 år sedan la jag läsk på hyllan och har kanske druckit totalt 33 cl sedan dess! Detta var lååångt innan LCHF trädde in i mitt liv :)

Jag har alltid varit beroende av sött. När läsken hamnade på hyllan började jag konsumera annat med socker i. Det fanns inga gränser för hur mycket jag kunde trycka i mig och vad. Att vispa ihop en smet till en kladdkaka och äta upp allt var småpotatis för mig...

 

De sista 3 åren har jag lärt mig vad sockerberoendet gör med mig, hur det påverkar min kropp negativt och vad mina triggers är. Jag har tagit bort allt som är sött! Socker, sötningsmedel, honung osv. INGET sött tillsätts! Gör jag någonsin någon form av snacks så tillsätter jag aldrig sött! T.ex. pannacotta. Jag smaksätter den med vaniljpulver, har på färska bär och det är sött nog för mig. Äter endast choklad som är över 90% och vid ytterst få tillfällen för det är att tänja på gränserna för mig. Ibland gör vi bounty godisar, då väljer vi att inte tillsätta sött i smeten och använder "min" choklad. Bitarna görs väldigt små dessutom.  

 

När jag drack läsk i enorma mängder var det för att jag inte tyckte om vatten. Jag ville ha smak osv osv. MEn jag kan säga att jag har lärt mig att dricka vatten, jag har lärt mig tycka om det! Vatten är faktiskt gott, bara man inte förstör smaklökarna med sånt som är sött, så upplever jag det.

 

Söta LCHF bakverk är, enligt min åsikt, ett stort problem för många. Istället för att lära om hela beteendet så går man till att leta efter ersättningar... låter inte sunt eller bra i mina ögon. Eftersom jag är sockerberoende och har kämpat mot det i många år och provat olika varianter av lchf så vet jag hur min kropp fungerar bäst. Det är inte "bara" att sluta äta sött, man MÅSTE lägga om hela beteendet och arbeta mycket med vad som händer i hjärnan. En mycket klok kvinna sa till mig en gång att man vinner aldrig över hjärnan. Och det stämmer. Så länge jag gick och tänkte "måste ha något att unna mig, något sött" så föll jag trots att jag egentligen inte ville. Lite som Jekyll och Mr Hyde. Det krävdes planering och bra tankar för att omvända hela mitt liv!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vatten är ju klart det allra bästa men samtidit så om jag är väldigt söt sugen någon dag så kör jag på sötningsmedel. Alltså sukrin. Och jag tycker inte det är hela världen bara det inte blir till en vardags grej. Sen så är jag jättesugen på en dricka blir det en med aspartam i . tex red bull sugar free eller cola zero. Men detta händer rätt så sällan. Tar hellre ramlösa med smak tex. tror att man helst ska undvika sötningsmedel med men det känns endå bättre än vanligt socker då jag tänker så här att det inte höjjer blodsockret i väggen. Sen äter man lchf och sen dricker socker ja då vet jag inte vad. Lär få en jäkla kick och må skit? haha. inte testat!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

samtidigt*

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag dricker oftast bubbelvatten med smaksättning typ Loka, Ramlösa och jag gillar det, håller med om att det är som en nyttig "läsk".

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag klarar inte att äta sött alls, mitt sug efter mer kommer snabbt och sen har jag ett visst sjå med att ta mej in på en strikt lchf bana igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog lite hur man själv ställer sig till sötningsmedel. Själv har jag valt att inte använda någon form av sötning, men om man är bekväm med det, använder det måttligt och kan hantera det, är det ju okay.

 

Varför jag inte vill använda sukrin, stevia eller dylikt, är för att jag är så otroligt sockerberoende, både psykologiskt och fysiologiskt.

 

Jag kommer ihåg första Viktväktaromgången, för ett antal år sedan, då jag tuggade Viktväktarkolor frenetiskt, så jag var alldeles impregnerad i hela gommen med aspartam (tror jag att det är i dem). Jag insåg redan då, att jag hade lite beteende att jobba med.

 

Däremot händer det att jag bakar helt utan sötning, och det faktiskt har blivit lyckat.

 

Man väljer själv hur man vill hantera det här.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressanta svar. Ja man väljer själv det är ju så det fungerar.

Men om det nu är så att det INTE är en del av LCHF så anser jag heller inte att man ska rekommendera det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.