Feff Posted March 13, 2013 Share Posted March 13, 2013 Jag befinner mig för tillfället i Kina. Jag är på jakt efter någon typ av nötter eller frön att ha som tilltugg. Jag provade lite olika i dag och hittade några som jag tyckte var ganska god. Jag har dock ingen aning om vad det är för typ av frön eller deras kolhydratinnehåll. Någon som vet vad det är för frön? De smakar lite som "Kinapuffar". Jag tar även tacksamt emot alla tips på vad man kan äta här i Mittens rike. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frida Posted March 13, 2013 Share Posted March 13, 2013 Jag tycker det ser ut som pumpafrön. Är skalet kvar på dom? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted March 13, 2013 Share Posted March 13, 2013 Ser ut som pumpafrön, finns både mörka och ljusa, stora som små. Gott! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Feff Posted March 13, 2013 Author Share Posted March 13, 2013 Det kan det vara. Jag visste inte att det fanns olika Köpte nämligen en påse där det stod pumpafrön på engelska och de är mycket mindre och mörka. De smakar även helt olika. Någon gissning på kolhydraterna? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted March 13, 2013 Share Posted March 13, 2013 Enligt livsmedelsverkets databas 12,5g/100g frön för både pumpafrö och squashfrö. 567kcal, 24,5g protein och 46g fett. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted March 13, 2013 Share Posted March 13, 2013 Hittade en engelska sajt som skrev att pumpkin seeds har 4g kolhydrater per ounce (28g) dvs ca 14,3 g kolisar per 100g. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anina Posted March 13, 2013 Share Posted March 13, 2013 Jag tror det är melonkärnor, Skalade melonkärnor bild NÄRINGSVÄRDE PER 100gEnergivärde 2350 kJ (550 kcal)Protein 28 gKolhydrater 15 gFett 47 g Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
evadal0708 Posted March 13, 2013 Share Posted March 13, 2013 Det finns ju både pumpafrön av olika slag (ofta vita som på bilden) som är rostade och saltade med ett lite träaktigt ytterskal som jag brukar spotta ut. Sen finns det ju pumpakärnor som ofta är lite gröna som äe goda att äta som de är. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Feff Posted March 14, 2013 Author Share Posted March 14, 2013 Detta skalet är inte farligt träaktigt, och inget att spotta ut. Hur som helst så skall de nog konsumeras med måtta... något jag är dålig på när det gäller snacks 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frida Posted March 14, 2013 Share Posted March 14, 2013 Detta skalet är inte farligt träaktigt, och inget att spotta ut. Hur som helst så skall de nog konsumeras med måtta... något jag är dålig på när det gäller snacks Lycka till i alla fall Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johancr Posted March 16, 2013 Share Posted March 16, 2013 Det är definitivt pumpafrö (befinner mig också i Kina). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted March 16, 2013 Share Posted March 16, 2013 Pumpafrön med skal är vanliga som snacks i Österrike men dom jag minns hade salt på skalet också. Vi brukade stoppa in fröet med skal och skala det med tänderna och spotta ut skalet. Man kan odla nakenfröpumpa i Sverige, det skall vi göra så fort vi hittat ett hus med större tomt. Då är det inga skal på. Det är troligen sådana man köper i påsar här i Sverige. Dom är nog ofta importerade från Kina. Jag är dock lite misstänksam när det gäller miljögifter i kinesiska produkter. Trist att dom inte tagit lärdom av våra tidigare misstag och släpper ut så mycket skit i luft och vatten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts