Jump to content

Vad är detta för frön?

Feff

Recommended Posts

Jag befinner mig för tillfället i Kina. Jag är på jakt efter någon typ av nötter eller frön att ha som tilltugg. Jag provade lite olika i dag och hittade några som jag tyckte var ganska god. Jag har dock ingen aning om vad det är för typ av frön eller deras kolhydratinnehåll. Någon som vet vad det är för frön? De smakar lite som "Kinapuffar". Jag tar även tacksamt emot alla tips på vad man kan äta här i Mittens rike.

post-947-0-92994200-1363180097_thumb.jpg

post-947-0-11388100-1363180117_thumb.jpeg

post-947-0-05505800-1363180139_thumb.jpeg

Det kan det vara. Jag visste inte att det fanns olika :) Köpte nämligen en påse där det stod pumpafrön på engelska och de är mycket mindre och mörka. De smakar även helt olika. Någon gissning på kolhydraterna?

Pumpafrön med skal är vanliga som snacks i Österrike men dom jag minns hade salt på skalet också. Vi brukade stoppa in fröet med skal och skala det med tänderna och spotta ut skalet.

Man kan odla nakenfröpumpa i Sverige, det skall vi göra så fort vi hittat ett hus med större tomt. Då är det inga skal på. Det är troligen sådana man köper i påsar här i Sverige.

Dom är nog ofta importerade från Kina. Jag är dock lite misstänksam när det gäller miljögifter i kinesiska produkter. Trist att dom inte tagit lärdom av våra tidigare misstag och släpper ut så mycket skit i luft och vatten.