Jump to content

D-vitamin bör kompleteras med K-vitamin?

mah01

Recommended Posts

Hej

Jag läste en artikel om D-vitamin igår som var väldigt intressant. Jag äter redan 5000IE om dagen men funderar på att öka det. Men den här artikeln säger att

"man bör få i sig 1000mcg K2 per 10,000 IE D3"

eftersom

"Ny forskning har även visat att de hjärtrelaterade symptom som sammankopplades med D-vitaminförgiftning egentligen är  symptom på brist av vitamin K2. Det finns evidens för att högre nivåer med D3 ökar kroppens förbrukning av K2 eftersom den läkande effekten på skelett och leder gör att det finns mer kalcium i blodet (vilket vitamin K2 reglerar så att blodkärlen inte blir förkalkade)."

Artikeln hittar ni här: http://www.mmsports.se/D-vitamin-for-halsa-och-lakande.html

Vad har ni för synpunkter om det?

Någon som vet var/hur man får tag på K2?

Hittade detta kosttillskott som har prefekt balans mellan D3 och K2: http://www.greatlife.se/halsoprodukter/citamin-D3-5000-vitamin-K-60/#innehall

men det är ju inte ett av de D-vitamin-tillskott som listats på kostdoktorns hemsida som ett som garanterat innehåller vad det ska. Jag äter idag detta tillskott:

Pure Pharma D3 - http://www.kostdoktorn.se/rekommenderade-halsoprodukter/#PP-D3

Mvh

Mattias

K-vitamin finns i gröna grönsaker.

Sedan tror jag i och för sig att det kan finnas risker med att ta mer än 2000 IE per dag ändå.

Dessutom samverkar alla vitaminer och mineraler i olika biokemiska system så för mycket eller för lite av en sak kan ställa till det.

> Sedan tror jag i och för sig att det kan finnas risker med att ta mer än 2000 IE per dag ändå.

Är det D-vitamin du pratar om? Har du någon referens till någon vetenskaplig artikel som stödjer din tro på att det skulle vara farligt att ta mer än 2000 IE D-vitamin om dagen?

Det tillskott jag tar nu innehåller 2500 IE / kapsel och rekommenderas bl.a. på den här websiten. Ny forskning tyder (som det refereras till i artikeln jag länkade till ovan) att det kan vara bra att ta väldigt mycket mer D-vitamin än man tidigare trott.

> Sedan tror jag i och för sig att det kan finnas risker med att ta mer än 2000 IE per dag ändå.

Är det D-vitamin du pratar om? Har du någon referens till någon vetenskaplig artikel som stödjer din tro på att det skulle vara farligt att ta mer än 2000 IE D-vitamin om dagen?

Det tillskott jag tar nu innehåller 2500 IE / kapsel och rekommenderas bl.a. på den här websiten. Ny forskning tyder (som det refereras till i artikeln jag länkade till ovan) att det kan vara bra att ta väldigt mycket mer D-vitamin än man tidigare trott.

EU´s vetenskapliga råd har kommit fram till en övre säker gräns på 2000 IE. Sedan borde det väl spela in hur mycket man väger och kanske också hur mycket fettväv man har och hur mycket som redan finns lagrat där.

Jag vet i och för sig inte hur D-vitamin som tas oralt lagras i kroppen men lagrar man in mer än man förbrukar så borde det ju bli överskott till slut.

När det gäller säker mängd så har jag har inte facit men har någon annan det?

EU´s vetenskapliga råd har kommit fram till en övre säker gräns på 2000 IE. Sedan borde det väl spela in hur mycket man väger och kanske också hur mycket fettväv man har och hur mycket som redan finns lagrat där.

Jag vet i och för sig inte hur D-vitamin som tas oralt lagras i kroppen men lagrar man in mer än man förbrukar så borde det ju bli överskott till slut.

När det gäller säker mängd så har jag har inte facit men har någon annan det?

Finns det inte en viss risk att instutitioner som EU´s vetenskapliga råd ligger efter den aktuella forskningen? Jag kan tänka mig att det kan ta åratal innan en sådan instutition uppdaterar sina riktlinjer när forskarna upptäcker något nytt.

Mina ursprungsfrågor var alltså i princip:

1. Vad tror ni om att äta 10000 IE dagligen som underhållsdos?
  2. Vad tror ni om att 40000 IE dagligen ett par månader för att behandla olika åkommor?
  3. Hur/var får man tag på K2-vitamin (som kosttillskott alltså (ej grönsaker)) så man kan kompletera sin D3-vitamin?
  4. Vad tror ni om tillskottet jag länkade till som redan innehåller "rätt" fördelning mellan D3 och K2?

2000ie motsvarar en knapp minut i sommarsol så.... ;)

Jo, deras rek ligger definitivt på den säkra sidan :D

Slipper man den elaka Uv-strålningen med ;)

On topic: Borde man ta K2 också för att säkra upptaget av D3? Jag blev nyfiken på detta och det finns inget direkt svar här än, så om någon vet skulle det vara trevligt ^^

Jag tar just nu 10000 IE, men har bara tänkt och fortsätta med det tom april ut. Jag tar samtidigt omega 3 och magnesium som ska hjälpa med upptaget av D vitamin. Jag tänkte gå ned igen till 5000 IE i maj, men jag tänkte också ta ett d-vitamin test för att se hur mina värden ligger. Jag hade 95 nmol/L efter att ha ätit 5000 IE i ungefär 1.5 månad (samt magnesium och omega 3). 

Detta var kanske inget hjälp, men jag har ialla fall kunnat äta 10000 IE utan problem, men jag skulle komplettera med att ta d-vitamin tester. Ligger du över 125 borde det ju vara ett bra värde för att hjälpa mot olika åkommor.

K-vitamin finns i gröna grönsaker.

Sedan tror jag i och för sig att det kan finnas risker med att ta mer än 2000 IE per dag ändå.

K1 är det som finns i grönsaker och är inte samma sak som K2. K1 kan omvandlas till K2 av kroppen men bara i liten utsträckning.

Jag undrar dock varför man skulle vilja ta doser som 10000 eller 40000 dagligen. Finns det en konstaterad brist? 2000 är antagligen helt säkert som underhållsdos men om man inte har en brist enligt blodprov verkar det ganska onödigt att ta högre doser. Förutom K2 bör man antagligen komplettera med A-vitamin om man tänker ta så höga doser eftersom D och A båda krävs i balans.

• Like 1

Mina ursprungsfrågor var alltså i princip:

1. Vad tror ni om att äta 10000 IE dagligen som underhållsdos?
  2. Vad tror ni om att 40000 IE dagligen ett par månader för att behandla olika åkommor?
  3. Hur/var får man tag på K2-vitamin (som kosttillskott alltså (ej grönsaker)) så man kan kompletera sin D3-vitamin?
  4. Vad tror ni om tillskottet jag länkade till som redan innehåller "rätt" fördelning mellan D3 och K2?

Jag skulle aldrig i livet våga ta så mycket utan att mäta. Sedan finns det ju många fler mineraler och vitaminer som påverkas av en hög dos vitamin D. Varför funderar du på att ta så himla mycket? Har du kollat med blodprov?

Orsaken till att jag tar mycket d-vitamin är att det finns indikation på att en låg d-vitamin nivån ökar risken för MS, samt att man kan minska skoven genom att höja sina d-vitamin nivåer (inom rimliga gränser).

Läs här:

http://suneoverhagen.blogspot.se/2010/01/laga-d-vitaminnivaer-okar-riskerna-for.html

Stor Australiensisk studie om d-vitamin som skovförhindrande

http://www.msra.org.au/prevanz

Hei.

Jeg har tatt Vitamin K2 i flere år, og har relativt god kunnskap på området.

Leser det meste av forskning og følger godt med.

De mengdene du nevner, 1000 mcg K2, er meget uvanlig å ta.

Og jeg har heller ikke sett noe forskning på det som nevnes i artikklen, så hvor det er hentet fra vet ikke jeg.

Så også gjennom kildehenvisningen, og fant heller ikke noe der som kunne referere til den mengden.

1000 mcg vil være en farmasøytisk høydose.

Fra linken til US ovenfor - shooping 4 net. Så vil dere se at mengden er opp til 50 mcg.

Det er særdeles dyrt å fremstille K2, og er derfor grunnet til at disse vitaminene er så dyre.

Når det er sagt kan man få kjøp dem mye rimeligere utenlands.

Skal linke til aktuelle produkt på slutten.

Det er gjort mye forskning på Vitamin K2.

Den kanskje mest banebrytende studien som er gjennomført, ble fullført i fjor.

244 kvinner i overgangsalderen fikk i en 3 års periode 180 mcg med Vitamin K2 MenaQ7tm, eller placebo. (MenaQ7 er den beste og mest forskede typen Vitamin K2 du får tak i).

Studien viste særdeles gode resultater på både benbygning samt det kardiovaskulære systemet.

Det er flere ganger tidligere vist at K2 er positivt for benbygging, bentetthet osv. Det viste denne studien også.

Det som er overraskende er at den også viser at K2 reverserer åreforkalkning. Samt at blodårene blir mer elastiske.

Vitamin K2 MenaQ7 er det nye supervitaminet.

Det finnes flere typer K2, og kvaliteten varierer. Derfor vil jeg anbefale å se etter om det er Vitamin K2 i form av MenaQ7.

Og ja det er meget smart å ta D og K2 sammen, da de utfyller hverandre.

To rimelige produkter med MenaQ7. Et med D3 og ett uten.

Med Vitamin D3. 2000IU D3 og 80 mcg K2 MenaQ7: http://goo.gl/aMQuY Billig

Med 45 mcg Vitamin K2 MenaQ7: http://goo.gl/Fpuyp    Billig

• Like 3

Jag skulle aldrig i livet våga ta så mycket utan att mäta. Sedan finns det ju många fler mineraler och vitaminer som påverkas av en hög dos vitamin D. Varför funderar du på att ta så himla mycket? Har du kollat med blodprov?

Läs artikeln jag länkade till i mitt första inlägg (det som startade tråden). Jag har lätt värk i knäna.

Slipper man den elaka Uv-strålningen med ;)

On topic: Borde man ta K2 också för att säkra upptaget av D3? Jag blev nyfiken på detta och det finns inget direkt svar här än, så om någon vet skulle det vara trevligt ^^

Från artikeln jag länkar till i första inlägget:

"Ny forskning har även visat att de hjärtrelaterade symptom som sammankopplades med D-vitaminförgiftning egentligen är symptom på brist av vitamin K2. Det finns evidens för att högre nivåer med D3 ökar kroppens förbrukning av K2 eftersom den läkande effekten på skelett och leder gör att det finns mer kalcium i blodet (vilket vitamin K2 reglerar så att blodkärlen inte blir förkalkade). Så för er som vill prova att läka kroppen med ett högt intag av D3 rekommenderas även ett tillskott på vitamin K2, helt enkelt för att vara garderad. Omkring 1000mcg K2 per 10,000 IE D3 anses vara en bra rekommendation."

Läs artikeln jag länkade till i mitt första inlägg (det som startade tråden). Jag har lätt värk i knäna.

Artikeln är skriven av ett företagen som säljer D-vitamin. Vad är det som gör att du litar mer på dom än på EU-expertråd?

Artikeln är skriven av ett företagen som säljer D-vitamin. Vad är det som gör att du litar mer på dom än på EU-expertråd?

Artikeln är skriven av Joachim Bartoll, erkänt kunnig inom träning och kosttillskott. Jag litar på honom och övriga artiklar man läser lite här och där som talar om att D-vitamin är bra. Om just den höga doseringen är rätt eller fel vet jag inte men det var ju därför jag frågade er andra här vad ni anser om det.

Sedan när det gäller s.k. "expertråd" är jag väldigt skeptisk. Det är ju knappt LCHF ses som ok av Socialstyrelsen idag.

Jeg leste artikkelen som trådstarter refererte til på nytt igjen.

Det som slår meg er at artikkelen er meget unøyaktig.

Som sagt tildligere. 1000 mcg med Vitamin K2 er svært sjelden.

Jeg har funnet et produkt tidligere som inneholder den mengden;

http://goo.gl/EkDMh Et produkt til Life Extension som inneholder mye Vitamin K2.

De har 1000 mcg Vitamin K2 i form av Menaquione 4.

Forskning viser derimot at Vitamin K2 i form av Menaquinone 4 er mye mindre effektivt enn Menaquinone 7, som jeg har omtalt tidligere i min forrige post.

Det kan derfor være vanskelig å orientere seg når man skal kjøpe vitamin K2.

Men forskning viser altså at Menaquinone 7 er den formen for Vitamin K2 man bør innta.

Det var noen som også nevnte Vitamin A lengre opp. Man bør også få nok inntak av Vitamin A for at både Vitamin D og K2 skal fungere effektivt.

Artikeln är skriven av Joachim Bartoll, erkänt kunnig inom träning och kosttillskott. Jag litar på honom och övriga artiklar man läser lite här och där som talar om att D-vitamin är bra. Om just den höga doseringen är rätt eller fel vet jag inte men det var ju därför jag frågade er andra här vad ni anser om det.

Sedan när det gäller s.k. "expertråd" är jag väldigt skeptisk. Det är ju knappt LCHF ses som ok av Socialstyrelsen idag.

Han har skrivit så här

"Det är viktigt att förstå att vitamin D3 är ett oljelösligt

steroidhormon. D3 bildas när huden utsätts för ultraviolett B-strålning

(UVB) från solen (eller ett speciellt UVB-solarium). När UVB-strålarna

träffar ytan av huden omvandlas ett kolesterolderivat (inaktiv form av

D-vitamin) i huden till vitamin D3."

Jag tolkar det som att han menar att det bildas aktivt vitamin D redan i huden. Det stämmer inte med vad jag läst tidigare även om jag inte har hela förloppet i huvudet.

Han skriver också så här

"Eftersom D-vitamin är fettlösligt kan kroppen lagra mindre mängder

vilket gör att det inte spelar någon roll om du tar all din D-vitamin på

en gång eller om du delar upp intaget under dagen."

Det låter ju också lite märkligt. Har för mig att Mats Humble har sagt att man kan ta en spruta i halvåret. Är dock inte säker på intervallet.

Men ska det verkligen vara nödvändigt att ta så mycket extra tillskott? Jag tar D3 nu på vintern, dock en låg dos, för jag vet hur vanligt det är med benskörhet i Sverige, i synnerhet hos äldre kvinnor. Då ska man alltså, enligt vissa i denna tråden, även behöva ta K2 och A-vitamin. Spinner man vidare på det så samarbetar väl allt i kroppen, så tar man en tillskott borde man behöva ta alla andra med. ;)
Det är klart, tar man väldigt höga doser D3 kan jag förstå att det kan bli en viss obalans. 

• Like 1

Men ska det verkligen vara nödvändigt att ta så mycket extra tillskott? Jag tar D3 nu på vintern, dock en låg dos, för jag vet hur vanligt det är med benskörhet i Sverige, i synnerhet hos äldre kvinnor. Då ska man alltså, enligt vissa i denna tråden, även behöva ta K2 och A-vitamin. Spinner man vidare på det så samarbetar väl allt i kroppen, så tar man en tillskott borde man behöva ta alla andra med. ;)

Det är klart, tar man väldigt höga doser D3 kan jag förstå att det kan bli en viss obalans. 

Läs den här artikeln som bl.a. handlar om hur viktig balansen är mellan d -och k-vitamin: http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2011/03/26/the-delicate-dance-between-vitamins-d-and-k.aspx

Det verkar ju som man kan göra mer skada än nytta om man äter mycket d-vitamin utan att kompletera med k-vitamin.

Läs den här artikeln som bl.a. handlar om hur viktig balansen är mellan d -och k-vitamin: http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2011/03/26/the-delicate-dance-between-vitamins-d-and-k.aspx

Det verkar ju som man kan göra mer skada än nytta om man äter mycket d-vitamin utan att kompletera med k-vitamin.

Jo.. Men om man som jag då, äter 10ug/dag. Jag äter mycket ägg. Då borde ju inte balansen vara helt galen, eller?

Som jag sa, om man äter höga doser finns det nog anledning att kompensera. Är inte insatt i ämnet, men jag aktar mig för att ta höga doser av något tillskott.

Ibland verkar det bara som att många människor äter väldigt mycket tillskott, och det borde ju inte vara nödvändigt om man inte äter väldigt extrem kost...

Jag hittade ju en del tvivelaktiga påstående i artikel. Faktafel i en artikel gör ju att trovärdigheten sjunker i största allmänhet.

Jo.. Men om man som jag då, äter 10ug/dag. Jag äter mycket ägg. Då borde ju inte balansen vara helt galen, eller?

Som jag sa, om man äter höga doser finns det nog anledning att kompensera. Är inte insatt i ämnet, men jag aktar mig för att ta höga doser av något tillskott.

Ibland verkar det bara som att många människor äter väldigt mycket tillskott, och det borde ju inte vara nödvändigt om man inte äter väldigt extrem kost...

Ja alla mineraler och vitaminer samverkar.

Jag hittade ju en del tvivelaktiga påstående i artikel. Faktafel i en artikel gör ju att trovärdigheten sjunker i största allmänhet.

Noterade du att det inte är samma artikel som jag länkade till i första inlägget? Alltså, är det artikeln i första inlägget eller den artikel jag länkar till här du hittat faktafel i? Håller med om att faktafel sänker trovärdigheten.

Noterade du att det inte är samma artikel som jag länkade till i första inlägget? Alltså, är det artikeln i första inlägget eller den artikel jag länkar till här du hittat faktafel i? Håller med om att faktafel sänker trovärdigheten.

Nej, jag skrev för att jag väntade på en reaktion på dom citat jag kommenterade från den första artikeln.

En del har lyckats tjata till sig D-vitamintest på vårdcentralen, annars kan man beställa ett hemtestkit från http://www.vitamindcouncil.org, det kostar omkring 600 kr om jag minns rätt inkl frakt till och från Sverige. Jag halverade min "vinterdos" från 5000 till 2500 efter det testet eftersom jag tyckte att jag låg onödigt högt.

Angående K2, det finns olika varianter av det, som MK4 och MK7. En del (tex jag) får väldig hjärtklappning av MK7.

Hur stor är sanolikheten för att man får K-vitaminbrist?

K-vitamin finns i de flesta livsmedel varför det är ytterst ovanligt med sådan brist, sen så tillverkas en del i tarmen.

Verkar överhuvudtaget lustigt att ta tillskott på något som man knappast kan få brist på såvida man inte lider av någon konstig malabsorbation!

• Like 1

Vet inte om det här har med saken att göra, men sedan jag började med LCHF så har jag slutat med alla former av tillskott. Har insett att när jag äter bra så gör de mer skada än nytta. Jag har ingen sjukdom som kräver medicinering och mig veterligen inga problem med näringsupptaget. Jag mår bäst av att låta kroppen sköta sig själv. Jag har alltid varit känslig för att äta hormoner (p-piller) och blir allt för lätt påverkad av stimulantia. När jag provade rosenrot en gång i tiden, så mådde jag toppen i två dagar. Den andra dagen började mina arbetskamrater påpeka att jag såg "äckligt" pigg ut. Den tredje dagen så kunde jag inte sova över huvud taget och efter två sömnlösa nätter så slutade jag att ta pillren. Jag tog bara en tablett per dag. Kan tillägga att jag får som nervryckningar om jag dricker energidryck och då menar jag bara några klunkar. Har aldrig provat mer än så, som ni kanske förstår.

Det senaste och sista experimentet var just att testa D3-vitamin. Jag är en av dessa människor med ljus och lite fräkning hy som alltid bränner mig i solen, så jag trodde att D3 var något jag behövde ett tillskott av. När ca halva burken var uppäten så började jag få kramper i magen efter att jag ätit. Jag tog tabletterna i samband med måltid. Det blev bara värre och till sist så kräktes jag också. Det kliade också oförklarligt över hela kroppen. I början så förstod jag inte vad det här berodde på utan jag började utesluta olika födoämnen och äta mindre portioner, men ingenting hjälpte. När jag slutade med D3-vitaminet så blev jag bra efter ett par dagar. För att vara säker på att det verkligen var vitaminet jag reagerat på, så började jag igen efter två veckors uppehåll. Efter ett par dagar började magen krångla igen. Jag har gjort detta test tre gånger för att vara riktigt säker. Nu har jag inte ätit D3 på ca en månad och jag har inte haft ett enda krampanfall eller kräkning efter måltid. Klådan har också lagt sig, men det har tagit längre tid att bli av med.

Efter att ha googlat på mina besvär så har jag hittat fler fall och beskrivningar av min reaktion, så det verkar inte vara helt ovanligt. Vad jag vill säga med mitt inlägg är att man ska vara försiktig med tillskott. Det är kraftfulla saker och jag tror att det är mycket lätt att skapa en obalans i kroppen när man börjar laborera. Kroppen är en finurlig apparat, som man i normala fall kan lita på sköter sig själv, om man bara ger den bra bränsle.

Vet inte om det här har med saken att göra, men sedan jag började med LCHF så har jag slutat med alla former av tillskott. Har insett att när jag äter bra så gör de mer skada än nytta. Jag har ingen sjukdom som kräver medicinering och mig veterligen inga problem med näringsupptaget. Jag mår bäst av att låta kroppen sköta sig själv. Jag har alltid varit känslig för att äta hormoner (p-piller) och blir allt för lätt påverkad av stimulantia. När jag provade rosenrot en gång i tiden, så mådde jag toppen i två dagar. Den andra dagen började mina arbetskamrater påpeka att jag såg "äckligt" pigg ut. Den tredje dagen så kunde jag inte sova över huvud taget och efter två sömnlösa nätter så slutade jag att ta pillren. Jag tog bara en tablett per dag. Kan tillägga att jag får som nervryckningar om jag dricker energidryck och då menar jag bara några klunkar. Har aldrig provat mer än så, som ni kanske förstår.

Det senaste och sista experimentet var just att testa D3-vitamin. Jag är en av dessa människor med ljus och lite fräkning hy som alltid bränner mig i solen, så jag trodde att D3 var något jag behövde ett tillskott av. När ca halva burken var uppäten så började jag få kramper i magen efter att jag ätit. Jag tog tabletterna i samband med måltid. Det blev bara värre och till sist så kräktes jag också. Det kliade också oförklarligt över hela kroppen. I början så förstod jag inte vad det här berodde på utan jag började utesluta olika födoämnen och äta mindre portioner, men ingenting hjälpte. När jag slutade med D3-vitaminet så blev jag bra efter ett par dagar. För att vara säker på att det verkligen var vitaminet jag reagerat på, så började jag igen efter två veckors uppehåll. Efter ett par dagar började magen krångla igen. Jag har gjort detta test tre gånger för att vara riktigt säker. Nu har jag inte ätit D3 på ca en månad och jag har inte haft ett enda krampanfall eller kräkning efter måltid. Klådan har också lagt sig, men det har tagit längre tid att bli av med.

Efter att ha googlat på mina besvär så har jag hittat fler fall och beskrivningar av min reaktion, så det verkar inte vara helt ovanligt. Vad jag vill säga med mitt inlägg är att man ska vara försiktig med tillskott. Det är kraftfulla saker och jag tror att det är mycket lätt att skapa en obalans i kroppen när man börjar laborera. Kroppen är en finurlig apparat, som man i normala fall kan lita på sköter sig själv, om man bara ger den bra bränsle.

Jag tror också på att man ska vara väldigt försiktig med kosttillskott. Men så är det också en realitet att vi i Sverige har väldigt hög prevalens benskörhet (särskilt hos kvinnor) antagligen pga bristen av solexponering. 

Det har också publicerats en undersökning nyligen, från Umeå tror jag, som visar att vi svenskar i genomsnitt har väldigt låga d-vitamin värden och att de har sjunkit sedan 70-80-talen. Men det är nog bra att kolla sina d-värden innan man experimenterar för mycket. 

• Like 1

Visst är D-vitamin viktigt men man skall också komma ihåg att olika vitaminer och mineraler har varit på tapeten tidigare. Ett tag skulle alla äta selén. Det var någon gång på 90-talet. På 70-talet då kom mamma sättande med järnburken så fort jag kände mig lite trött och tålde dom inte alls. Fortfarande framhålls järn och kalcium som extra viktiga men järntillskott är inte alls bra om man inte har brist men det knaprade folk till höger och vänster för det var ju såå viktigt för hälsan.

D-vitamin är som sagt viktigt men jag undrar om folk kommer att äta jättedoser av det om 10 eller 20 år. Då är det kanske något annat som är på tapeten. Mina vänner var närmast bestörta över att jag inte åt selén när det var som hetast.

K-vitamin finns i de flesta livsmedel varför det är ytterst ovanligt med sådan brist, sen så tillverkas en del i tarmen.

Verkar överhuvudtaget lustigt att ta tillskott på något som man knappast kan få brist på såvida man inte lider av någon konstig malabsorbation!

http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2011/03/26/the-delicate-dance-between-vitamins-d-and-k.aspx

Jag, som har åderförkalkning, tycker att denna mening låter intressant:

"Animal studies show that vitamin K2 not only prevents hardening of the arteries but can actually reverse calcification of highly calcified arteries, by activating MGP."

Nej, jag skrev för att jag väntade på en reaktion på dom citat jag kommenterade från den första artikeln.

Jag har ingen reaktion på dina citat. De fel du hittat (om de nu är fel - kan inte bedömma om du eller författaren har rätt) har inte med ämnet i tråden att göra. Du fokuserar på fel saker.

Det viktiga här, och det tråden handlar om, är om höga doser av D-vitamin är bra och kan hjälpa en att bli av med diverse åkommor samt om man då bör kompletera med K2. Det finns fler artiklar än den jag länkade till i första inlägget som verkar anse att det är bra med mycket D-vitamin.

Men hela poängen är ju att vi kanske allihop har brist på D-vitamin. De av livsmedelsverket rekommenderade nivåerna kan ju enl. senaste rön vara alldeles för låga.

När du säger att det "är ytterst ovanligt med sådan brist" gör du ett antagande om vad "brist" är. När har man enl. dig brist?

Jag och många andra äter D-vitamin utan problem. Vad var det för märke du åt? Som du kan läsa här verkar D-vitamin bra http://www.kostdoktorn.se/d-vitamin/ och som du kan läsa här är det inte alla tillverkar som verkligen stoppar D-vitamin i burken du köper http://www.kostdoktorn.se/testade-svenska-d-vitamintillskott/

Visst är D-vitamin viktigt men man skall också komma ihåg att olika vitaminer och mineraler har varit på tapeten tidigare. Ett tag skulle alla äta selén. Det var någon gång på 90-talet. På 70-talet då kom mamma sättande med järnburken så fort jag kände mig lite trött och tålde dom inte alls. Fortfarande framhålls järn och kalcium som extra viktiga men järntillskott är inte alls bra om man inte har brist men det knaprade folk till höger och vänster för det var ju såå viktigt för hälsan.

D-vitamin är som sagt viktigt men jag undrar om folk kommer att äta jättedoser av det om 10 eller 20 år. Då är det kanske något annat som är på tapeten. Mina vänner var närmast bestörta över att jag inte åt selén när det var som hetast.

Mycket bra poäng! Det skulle kunna vara så nu igen. Men man ska också komma ihåg att bara för att man hade fel en gång betyder det inte att man har fel nu. Det är farligt att använda den där typen av argument för att aldrig testa något nytt man kommer på.

Mycket bra poäng! Det skulle kunna vara så nu igen. Men man ska också komma ihåg att bara för att man hade fel en gång betyder det inte att man har fel nu. Det är farligt att använda den där typen av argument för att aldrig testa något nytt man kommer på.

Varför då inte testa att äta D-vitamin men max 2000 IE som experterna anser är säkert? Varken du eller jag kan veta säkert hur mycket man kan under en längre tid men överdosering av fettlösliga vitaminer kan ge skador som du får leva med resten av ditt liv.

Jag åt 400 IE ett par år och provade sedan att ta mer men jag märkte ingen skillnad. I vinter har jag testat att ta Holistics med några dagars mellanrum men nu tar jag 400 morgon och kväll och tycker det funkar bättre.

Varför drämma till med en jättedos med en gång?

Vad är det du vill åstadkomma?

Varför då inte testa att äta D-vitamin men max 2000 IE som experterna anser är säkert? Varken du eller jag kan veta säkert hur mycket man kan under en längre tid men överdosering av fettlösliga vitaminer kan ge skador som du får leva med resten av ditt liv.

Jag åt 400 IE ett par år och provade sedan att ta mer men jag märkte ingen skillnad. I vinter har jag testat att ta Holistics med några dagars mellanrum men nu tar jag 400 morgon och kväll och tycker det funkar bättre.

Varför drämma till med en jättedos med en gång?

Vad är det du vill åstadkomma?

Det är väl inte meningen att man ska känna så mycket skillnad, utan mer i motverkande syfte? För att inte råka ut för osteoperos senare i livet.

Med det sagt så tycker jag själv att man ska vara försiktig med doseringen. Åtminstone kolla sina värden först.