mah01

D-vitamin bör kompleteras med K-vitamin?

Recommended Posts

Det är väl inte meningen att man ska känna så mycket skillnad, utan mer i motverkande syfte? För att inte råka ut för osteoperos senare i livet.

Med det sagt så tycker jag själv att man ska vara försiktig med doseringen. Åtminstone kolla sina värden först.

För mig blev det en enorm skillnad när jag började ta D-vitamin och jag låg antagligen helt i botten av flera skäl. Märker man ingenting så har man antagligen ingen brist. Osteoporos beror inte bara på vitamin D brist.

För 10 år sedan kunde man nästan inte få tag i kosttillskott med enbart vitamin D så om man måste äta en massa tillskott så borde ju folk ha farit illa i alla år innan dess.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För mig blev det en enorm skillnad när jag började ta D-vitamin och jag låg antagligen helt i botten av flera skäl. Märker man ingenting så har man antagligen ingen brist. Osteoporos beror inte bara på vitamin D brist.

För 10 år sedan kunde man nästan inte få tag i kosttillskott med enbart vitamin D så om man måste äta en massa tillskott så borde ju folk ha farit illa i alla år innan dess.

Jag vet att det inte beror endast på vitamin D. MEN det är mycket mer förekommande här än i soliga länder, det är t.o.m en folksjukdom i Sverige. Sen kan det vara genetiskt visserligen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vet att det inte beror endast på vitamin D. MEN det är mycket mer förekommande här än i soliga länder, det är t.o.m en folksjukdom i Sverige. Sen kan det vara genetiskt visserligen.

Kan du länka till statistiken?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är inte bara genetiskt om vi har haft högre värde för ett par årtionden sedan. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan du länka till statistiken?

Sök på studien från Umeå, finns tom ett program från TV4 som rapporterar om den studien.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sök på studien från Umeå, finns tom ett program från TV4 som rapporterar om den studien.

Studie? Det var ju statistik över benskörhet i olika länder. Valin skrev ju att det var mycket vanligare med benskörhet här än i soligare länder. Jag har för mig att USA ligger högt också och en stor del av USA ligger väl närmare ekvatorn än vad Sverige gör?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Studie? Det var ju statistik över benskörhet i olika länder. Valin skrev ju att det var mycket vanligare med benskörhet här än i soligare länder. Jag har för mig att USA ligger högt också och en stor del av USA ligger väl närmare ekvatorn än vad Sverige gör?

Förlåt jag trodde hon menade studien om d-vitamin nivåerna i Sverige. Angånde USA, så tror jag de ofta har kalcium brist vilket skandinavier sällan har.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vitamin K is a fat-soluble vitamin, so your body stores it in fat tissue and the liver. It is best known for its role in helping blood clot, or coagulate, properly. The "K" comes from its German name, Koagulationsvitamin. Vitamin K also plays an important role in bone health.

It is rare to have a vitamin K deficiency. That' s because in addition to being found in leafy green foods, the bacteria in your intestines can make vitamin K. Sometimes taking antibiotics can kill the bacteria and lead to a mild deficiency, mostly in people with low levels to begin with. Vitamin K deficiency can lead to excessive bleeding, which may begin as oozing from the gums or nose. Other things that may lead to vitamin K deficiency include:

• Health problems that can prevent your body from absorbing vitamin K, such as gallbladder or biliary disease, cystic fibrosis, celiac disease, and Crohn's disease
  • Liver disease
  • Taking blood-thinners, such as warfarin (Coumadin)
  • Long-term hemodialysis
  • Serious burns

Source: http://www.umm.edu/altmed/articles/vitamin-k-000343.htm#ixzz2NvXG04vS 
Follow us: @UMMC on Twitter | MedCenter on Facebook

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förlåt jag trodde hon menade studien om d-vitamin nivåerna i Sverige. Angånde USA, så tror jag de ofta har kalcium brist vilket skandinavier sällan har.

Jag har hört att dom liksom vi äter ganska mycket mjölkprodukter. Motion och belastning av skelettet är viktigt för att motverka benskörhet. Till och med barn kan bli bensköra om dom blir sängliggande.

Min mor mätte bentätheten och den var bra i benen men dålig i armarna och man har ju samma halt av vitamin D i hela kroppen.

Det är också mycket viktigt att barn belastar skelettet under uppväxttiden. Det finns risk att dom som sitter för mycket framför sina datorer inte bygger upp ett tillräckligt bra skelett.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror ingen dricker mjölk som skandinavier  ^_^

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror ingen dricker mjölk som skandinavier  ^_^

Vad vill du säga med det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag uttryckte mig klumpigt. Enligt vad jag har lärt mig av min utbildning beror Osteoperos i Sverige på låg solexponering samt otillräcklig träning /motion. I vissa andra länder som har mycket sol kan de ändå ha hög benskörhet pga dåligt intag av kalcium eller andra ämnen pga fattigdom eller dålig matkultur, eller pga heltäckande klädsel (burka), eller brist på muskelverksamhet.

Såklart är det inte bara d3 faktorn, men vi får i Sverige oftast i oss mycket mjölkprodukter = mycket kalcium. Och som i-land utan en alldeles för stark snabbmatskultur får vi i oss de flesta vitaminer och mineraler.

(En viss steroid omvandlas till D3 när huden får solljus. D3 aktiveras i njuren och behövs för upptaget av kalcium.)

Jag är ingen av dom som tror att man behöver en megados av d3, men det kan nog vara gynnsamt under vinterhalvåret om man inte äter väldigt mycket d-vitamin rik mat.

Som sagt är min information från min utbildning så källor saknas. Jag antar att ni får se det som mina hypoteser.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad vill du säga med det?

Att skandinavier får i sig mycket kalcium.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mycket hög risk (Sverige, Danmark, Island, Norge, England) 

Hög risk (Australien, Österrike, Kanada, Finland, Tyskland, Grekland,

Ungern, Italien, Kuwait, Portugal, Singapore, Holland, Schweiz, Taiwan,
England) 

Moderat risk (Argentina, Kina, Frankrike, Ungern, Hong Kong, Japan, Spanien) 

Liten risk (Kamerun, Chile, Korea, Turkiet, Venezuela)

Det verkar inte korrelera med breddgraderna enbart i alla fall. Tror inte kalciumbrist är den primära orsaken heller.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mycket hög risk (Sverige, Danmark, Island, Norge, England) 

Hög risk (Australien, Österrike, Kanada, Finland, Tyskland, Grekland,

Ungern, Italien, Kuwait, Portugal, Singapore, Holland, Schweiz, Taiwan,

England) 

Moderat risk (Argentina, Kina, Frankrike, Ungern, Hong Kong, Japan, Spanien) 

Liten risk (Kamerun, Chile, Korea, Turkiet, Venezuela)

Det verkar inte korrelera med breddgraderna enbart i alla fall. Tror inte kalciumbrist är den primära orsaken heller

Såklart inget av dom enbart är orsaken. Enligt mig är det en kombination av mer färigmat, mindre motion/kroppsarbete och dåligt med sol. Kalcium & D3 är bara två delar som är inblandade i bibehållning av vårt skelett, men jag tror att de hör till de viktigaste i den aspekten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Såklart inget av dom enbart är orsaken. Enligt mig är det en kombination av mer färigmat, mindre motion/kroppsarbete och dåligt med sol. Kalcium & D3 är bara två delar som är inblandade i bibehållning av vårt skelett, men jag tror att de hör till de viktigaste i den aspekten.

Intressant att det är liknande bild för MS. Det finns ett klart latitud beroende men det är mer komplicerat än så, någonting (eller flera saker) i miljön verkar spela roll. Olika genetiska anlag kan också vara en orsak.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant att det är liknande bild för MS. Det finns ett klart latitud beroende men det är mer komplicerat än så, någonting (eller flera saker) i miljön verkar spela roll. 

Man tror väl att MS är en autonom recessiv sjukdom? Eller är jag ute och cyklar nu?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man tror väl att MS är en autonom recessiv sjukdom? Eller är jag ute och cyklar nu?

Om du menar auto-immun så ja, det är den teori man har idag. MS-sjuka har i genomsnitt lägre d-vitamin värden än friska personer och d-vitamin tillskott verkar, för vissa, ha en bromsande effekt på sjukdomen. Men som vanligt så beror ju sådana här sjukdomar på flera faktorer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du menar auto-immun så ja, det är den teori man har idag. MS-sjuka har i genomsnitt lägre d-vitamin värden än friska personer och d-vitamin tillskott verka, för vissa, ha en bromsande effekt på sjukdomen. Men som vanligt så beror ju sådana här sjukdomar på flera faktorer.

Nej jag menade autosomalt recessiv, bara jag som blandar ihop ord! Menar alltså att man tror den är genetiskt ärvd. Mutation i någon gen är väl en hypotes man har.

Jo visst är det flera faktorer, och det måste vara jobbigt för dig (jag antar att du har MS) att man vet så lite om sjukdomen ändå. Men forskningen går ju helat iden framåt.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De flesta sk epedimiska välfärdssjukdommar har en genetisk komponent!

Det handlar mycket om prevalens, dvs de med sämst förutsättningar genetisk slås ut först.. trots att många andra med bättre genetiska förutsättningar kan leva och äta på samma sätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De flesta sk epedimiska välfärdssjukdommar har en genetisk komponent!

Det handlar mycket om prevalens, dvs de med sämst förutsättningar genetisk slås ut först.. trots att många andra med bättre genetiska förutsättningar kan leva och äta på samma sätt.

"prevalens" betyder väl ändå hur många procent av en viss grupp (oftast länder) som får en viss sjukdom? Ex: "Prevalensen för malignt melanom i Sverige är 4-5%" (bara ett exempel, siffran stämmer ej)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

"prevalens" betyder väl ändå hur många procent av en viss grupp (oftast länder) som får en viss sjukdom? Ex: "Prevalensen för malignt melanom i Sverige är 4-5%" (bara ett exempel, siffran stämmer ej)

Ja det stämmer. Prevalen står för hur vanlig en sjukdom är.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja.. och ändrar man en faktor för den gruppen så uppstår sjukdom hos ett antal.. vilket inte behöver betyda att det gör det för de andra.. som har bättre genetiska förutsättningar!

Dvs vid ändrade förhållande/kost/närinsstatus så drabbas de som har sämst genetiska förutsättningar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja.. och ändrar man en faktor för den gruppen så uppstår sjukdom hos ett antal.. vilket inte behöver betyda att det gör det för de andra.. som har bättre genetiska förutsättningar!

Dvs vid ändrade förhållande/kost/närinsstatus så drabbas de som har sämst genetiska förutsättningar!

Okej det är så du menar. Då hänger jag med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tex diabetes och metabolt syndrom.. finns de som menar att det handlar 50% genetik.. resten är övriga faktorer!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

MS har en ganska svag ärftlig faktor, men tydligen har en viss vävnadstyp (ungefär som vi har olika bodgrupper) lättare at få MS. Andra anser att virus som Epstein-Barr-viruset gör att man lättare kan få MS. Sen finns ju latitud tendensen, dvs runt ekvatorn är färre personer drabbade av MS och de ökar ju längre söder/norr från ekvatorn du är. Fast jag tror ursprungsbefolkning är undantag. Vidare har man undersökt vad som händer när folkgrupper med låg prevalens flyttar till områden med hög prevalens, och det verkar som de efter ett tag får samma prevalens som dit de flyttar, vilket talar för att miljö/kost/sol spelar roll. Den miljö man har växt upp med upp till tonåren verkar vara den som "bestämmer".

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tex diabetes och metabolt syndrom.. finns de som menar att det handlar 50% genetik.. resten är övriga faktorer!

Det brukar kallas predisponerad när man har en genetisk faktor, kanske det var det du menade när du skrev prevalens.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg