MKJ Posted March 14, 2013 Share Posted March 14, 2013 Läste nyligen att det fuskas en del med mandel och det kan vara aprikoskärnor istället. Är det någon som vet hur dom smakar? Vi har en påse med ekologiska mandlar och vara och varannan smakar bittermandel. Det lär finna både milda och bittra även bland aprikoskärnor men så mycket bittermandel i samma påse har jag aldrig varit med om tidigare. Man kan därför bara äta en i taget och att göra något annan av dem som att blanda ner, hacka eller mala går ju inte. Skulle vara intressant om någon har kunskap eller erfarenhet gällande detta ämne. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ti Ti Posted March 14, 2013 Share Posted March 14, 2013 I de fall jag läst om fusk med aprikoskärnor i stället för mandel så har det varit i form av marsipan, alltså i mald form. Tror nog att man skulle märka skillnad om man såg dem i hel form. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Liniloto Posted March 14, 2013 Share Posted March 14, 2013 Jag har oxå förvånats (och förfärats) över vad många bittermandlar det är bland mandlarna nuförtiden. Jag har provat olika märken med samma resultat. Inte så roligt när man sitter och småäter i bilen... (men bra om man behöver sluta småäta...) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted March 14, 2013 Author Share Posted March 14, 2013 I de fall jag läst om fusk med aprikoskärnor i stället för mandel så har det varit i form av marsipan, alltså i mald form. Tror nog att man skulle märka skillnad om man såg dem i hel form. Det finns aprikoskärnor att köpa på nätet och på bilden såg dom ut precis som mandlar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 14, 2013 Share Posted March 14, 2013 Tur att det inte är hästkött iallafall! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lillelikio Posted March 14, 2013 Share Posted March 14, 2013 Läste nyligen att det fuskas en del med mandel och det kan vara aprikoskärnor istället. Är det någon som vet hur dom smakar? Vi har en påse med ekologiska mandlar och vara och varannan smakar bittermandel. Det lär finna både milda och bittra även bland aprikoskärnor men så mycket bittermandel i samma påse har jag aldrig varit med om tidigare. Man kan därför bara äta en i taget och att göra något annan av dem som att blanda ner, hacka eller mala går ju inte. Skulle vara intressant om någon har kunskap eller erfarenhet gällande detta ämne. De gånger jag gjort mig till och köpt ekologiska mandlar. har det funnits massor med bittermandlar i. Det har gjort mig lite irriterad, för det är ju inte meningen att jag ska behöva kassera hälften av innehållet i påsen.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted March 15, 2013 Author Share Posted March 15, 2013 De gånger jag gjort mig till och köpt ekologiska mandlar. har det funnits massor med bittermandlar i. Det har gjort mig lite irriterad, för det är ju inte meningen att jag ska behöva kassera hälften av innehållet i påsen.... Det som fått mig att undra är att det inte varit så tidigare. Vi har köpt mandlar i flera år och fått någon enstaka bittermandel ibland. Nu är det som du säger många i påsen och först trodde jag att det var den sorten men Liniloto hade ju provat flera sorter. Den sorten jag köper var dessutom godare tidigare. Vilken sort har du köpt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts