lands

Magbesvär

Recommended Posts

Jag har de senaste veckorna haft en mycket besvärlig mage, dvs toalettbesök nästan efter varje måltid.

Jag äter - tycker jag själv - enl LCHFrekommendationer. Det som kommit till senaste månaden är mer fett, koksfett. Besvären har gjort mig trött och förvirrad. Vad gör jag för fel. Har ätit magnesium i flera år, eftersom det gör att jag slipper benkramper på nätterna. Den senaste sorten heter "Supermagnesium" och är en extrakt av gurkmeja. Någon som har haft biverkningar av den? Kan någon rekommendera mat som får min mage att lugna sig. Har nu måst ta diarretabletter ett par veckor. Är 75+, äter inga mediciner, endast D3 och Omega 3, förutom magnesium. (Jag vill helst inte besöka vårdcentralen!)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter inget vidare! Jag googlade lite snabbt på gurkmeja och en känd biverkan är just diarré. Jag rekommenderar att du går tillbaka till en sort av magnesium du haft tidigare. Du tappar en massa salter när du har diarréer vilket gör att du blir trött och förvirrad, även yrsel och fall kan förekomma. Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ändra tillbaka det du nyligen ändrat. Har du börjat supplementera med en ny sorts magnesium så skulle jag misstänka detta först och främst. Magnesium används ju pga av dess effekt vid överdosering för att få igång magen... Består problemen så får du se över kokosfettintaget också.

Om problemen inte försvinner trots att du s.a.s. normaliserat ditt ätande/intag av kosttillskott till läget som det var innan diarrén började så är det nog läge att uppsöka någon vårdinrättning. Diarréer kan leda till såväl snabb viktminskning som uttorkning och är inte  - i synnerhet i din ålder - något att leka med. Se därför till att du dricker tillräckligt.

Lycka till!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaren. Jag har nog misstänkt gurkmejan, har inte tagit dem de senaste dagarna, men får väl avvakta ett tag för att se effekt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med TinyTom, magnesium sätter fart på magen. Min syster fick rådet av mig att äta det mot kramper. Sen undrade hon vad kan ha hänt när hon nästan "sket på sig" lite överallt, tills jag förstod att hon hade tagit för säkerhets skull både morgon o kväll! Magnesium tar man bara på kvällen. Hon blev bra igen efter den ändringen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Greath earth supermagnesium ställde till det ordentligt för mig. Då fanns ingen gurkmeja i den. Diarre är en vanlig biverkan av för mycket magnesium.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade probs med et "veldans tryck" på grejerna... Svårt att bestämme möten mm. Går på strikt LCHF... Men så skrev någon att jeg skulle ta 1msk "loppfrö" i vatten. (det hette nåt annat fint, mne har glömt det) Första gången lät jeg det stå "och dra", men det gick inte att få i seg. Blev samma konsistens som en manet... Så nu tar jag bare och "störtar" det när det är vått... Och för mig funka det jättebra... Ingen panik mer :P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla tips. Det är väldigt lugnande att veta att man inte är ensam om besvären, trodde ibland att jag hade något allvarligt fel i tarmarna!

Jag tog detta magnesium bara på kvällen, men jag hade samtidigt öktat på kokosfettet. Misstänker att det blev för mycket av det "goda". Har nu haft uppehåll med magnesium i fem dagar och har dragit ner på fettet. Det är inte längre lika "akut" och värken i magen är nästan borta. Går nu och köper ett annat magnesium, kramp i benen har återkommit!! Tack för hjälpen !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla tips. Det är väldigt lugnande att veta att man inte är ensam om besvären, trodde ibland att jag hade något allvarligt fel i tarmarna!

Jag tog detta magnesium bara på kvällen, men jag hade samtidigt öktat på kokosfettet. Misstänker att det blev för mycket av det "goda". Har nu haft uppehåll med magnesium i fem dagar och har dragit ner på fettet. Det är inte längre lika "akut" och värken i magen är nästan borta. Går nu och köper ett annat magnesium, kramp i benen har återkommit!! Tack för hjälpen !

Ledins Magnesium har jag aldrig fått problem med. Om det hjälper mot benkramper vet jag dock inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipset.

Jag var på hälsokostaffären igår, och valde då mellan Ledins och Life´s eget märke. Köpte Life´s, tänker testa båda vardera under en månad.

Det är dom plågsamma benkramperna nattetid som är mitt problem! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är inte som så att du köpt/ätit fel magnesium?

En del sorter är för att påskynda tarmtömningen.. används i laxermedel.. andra är för att tas upp i kroppen och medverka till muskelavslappning!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

MagnesiumOXID har kroppen lite svårare att ta upp (men funkar jättefint för många ändå), men det har ändå som fördel att man kan ta det om man är hård i magen.

MagnesiumCITRAT verkar kroppen ha lättare att ta upp (speciellt ihop med vitamin B6) och denna form av magnesium påverkar inte magen på samma sätt.

Jag använder båda varianter men till lite olika saker. Är jag hård i magen tar jag oxiden, men känner jag att spänningshuvudvärk är på gång, eller nackspärr så tar jag höga doser av citratet. Eftersom det faktiskt hjälper muskler att slappna av fungerar citratet riktigt bra att hjälpa dessa problem. (Oxid funkar givitvis också på muskelspänningar men man slipper ju gärna lösa magen just då  ;) )

Men som många skrivit ovan, att öka på kokosfettet kan också ge lösare mage. En del väljer att öka kokosfettet i kosten långsamt just av den anledningen.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

MagnesiumOXID har kroppen lite svårare att ta upp (men funkar jättefint för många ändå), men det har ändå som fördel att man kan ta det om man är hård i magen.

MagnesiumCITRAT verkar kroppen ha lättare att ta upp (speciellt ihop med vitamin B6) och denna form av magnesium påverkar inte magen på samma sätt.

Jag använder båda varianter men till lite olika saker. Är jag hård i magen tar jag oxiden, men känner jag att spänningshuvudvärk är på gång, eller nackspärr så tar jag höga doser av citratet. Eftersom det faktiskt hjälper muskler att slappna av fungerar citratet riktigt bra att hjälpa dessa problem. (Oxid funkar givitvis också på muskelspänningar men man slipper ju gärna lösa magen just då  ;) )

Men som många skrivit ovan, att öka på kokosfettet kan också ge lösare mage. En del väljer att öka kokosfettet i kosten långsamt just av den anledningen.

Skumt. Just citrat är den enda sort jag fått lös mage av.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En del sorter är för att påskynda tarmtömningen.. används i laxermedel.. andra är för att tas upp i kroppen och medverka till muskelavslappning!

Jo, det har nog gjort. Det innehöll gurkört, och det var inte bra för mig!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack,, det var bra att få veta. Det jag nu köpt är deklarerat som en oxid, och det är ju inte bra för mig, som inte vill ha något lösande. Får försöka hitta magnesiumcitrat istället.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har helt klart köpt fel magnesium. Visste inte att olika sorter har olika effekt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, det har nog gjort. Det innehöll gurkört, och det var inte bra för mig!

Var det inte gurkmeja? Jag skulle bli förvånad om det berodde på gurkmejan. Lös mage är en välkänd biverkan om man tar för mycket magnesium. Vilken dos supermagnesium tog du?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var det inte gurkmeja? Jag skulle bli förvånad om det berodde på gurkmejan. Lös mage är en välkänd biverkan om man tar för mycket magnesium. Vilken dos supermagnesium tog du?

Förlåt, skrivfel, det var gurkmeja. Super Magnesium från Great Earth. Nu har jag gått och köpt en sort som innehåller magnesiumoxid, det verkar som om det inte är bättre! Magnesiumcitrat skall det vara, om man har lös mage, enl tips ovan!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förlåt, skrivfel, det var gurkmeja. Super Magnesium från Great Earth. Nu har jag gått och köpt en sort som innehåller magnesiumoxid, det verkar som om det inte är bättre! Magnesiumcitrat skall det vara, om man har lös mage, enl tips ovan!

Fast jag har provat flera olika sorters magnesium och den enda sorten jag blivit lös i magen av var just magnesiumcitrat. Dosen har ju också betydelse men gurkmeja finns ju i curry och då skulle du ju få magbesvär av den också om det vore gurkmejan. Sedan tycker jag inte om när dom blandar in andra saker i mineraltillskotten så jag vill inte ha gurkmeja i ändå.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast jag har provat flera olika sorters magnesium och den enda sorten jag blivit lös i magen av var just magnesiumcitrat. Dosen har ju också betydelse men gurkmeja finns ju i curry och då skulle du ju få magbesvär av den också om det vore gurkmejan. Sedan tycker jag inte om när dom blandar in andra saker i mineraltillskotten så jag vill inte ha gurkmeja i ändå.

Jag får tydligen prova mig fram. Jag behöver magnesium för mina besvär med benkramper på nätterna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag får tydligen prova mig fram. Jag behöver magnesium för mina besvär med benkramper på nätterna.

Dosen har naturligtvis betydelse också. Hur mycket tog du när du åt supermagnesium?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dosen har naturligtvis betydelse också. Hur mycket tog du när du åt supermagnesium?

Två tabletter varje kväll, de sista veckorna 1 tablett.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Två tabletter varje kväll, de sista veckorna 1 tablett.

Den finns både i 100 mg och 360 mg. Tog du två av den starka så var det ju en jättedos.

De flesta säger att man bör äta dubbelt så mycket kalcium dom magnesium men då får man ju lägga ihop det med kosten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den finns både i 100 mg och 360 mg. Tog du två av den starka så var det ju en jättedos.

De flesta säger att man bör äta dubbelt så mycket kalcium dom magnesium men då får man ju lägga ihop det med kosten.

Det är verkligen inte lätt att veta vad som är bäst. Tog 2x375 för att få slut på de olidliga benkramperna på natten. Hade för något år sedan läst att man skulle kunna behöva 700-1200 mg (biologiskt) magnesium/dag. Nu har jag börjat med 300 mg/dag, men med en annan -oxid tablett. Den är tydligen också lösande. Jag vet att jag för flera år sedan köpte en kombinerad Magnesium-kalcium. Får försöka hitta den igen! Magen är fortfarande i olag!!  Sendragen måttliga!! Tack för alla tips och erfarenheter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg