Jump to content

Högt blodsocker trots LCHF

TebeSolaris

Recommended Posts

Jag och min man har gått på LCHF sedan september 2011. Vi gick gemensamt
ner ca 10 kg vardera men efter en semesterresa till Italien i somras gick vi båda
upp igen ordentligt. För min del har det hela löst sig och jag har nu gått ner
15 kg sedan starten 2011.

För min man går det sämre. Han har nästan helt sluta gå ner i vikt sedan

i somras, faktiskt till och med i vissa perioder gått upp ännu mer. Vi äter
samma mat och det är mycket fett, inga kolhydrater men grönsaker varje dag,
normalt med proteiner. Våra magsäckar har krympt ordentligt så mängden mat
varje måltid har absolut också minskat. Så vad är det som gör att han inte går
ner i vikt men jag? Vi anar att det beror på att han måste vara i optimal ketos
för att gå ner, vilket jag tydligen inte behöver vara. Och att han inte är det.

Nu har vi köpt ketonmätare och det visar sig att han inte ens är i ketos.

Hans värde på morgonen ligger på 0,5. Det märkliga, med tanke på vår kost, är
att hans blodsocker samtidigt är 8,5, vilket ju verkar vara alldeles för högt.

Jag tänker nu att kan det vara så att han helt enkelt äter för lite varje

dag och därför ökar blodsockret, trots att han inte äter kolhydrater?

Kan det vara så att han äter för mycket mjölkprodukter? Vi har ingen

mjölk hemma men det blir mycket grädde och creme fraiche. Han äter även mycket
bearnaisesås.

Eller är det så att han trots allt äter för lite rent fett? Alltså borde

han byta ut grädden i kaffet mot t ex smör och gräddsåsen mot kryddsmör?

Tacksam för lite tips och råd. Känns lite oroväckande att hans blodsocker

är så högt trots lågkolhydratkost.

Din man får ut för mycket glukos i blodet den saken är klar

Vad det beror på får vi försöka reda ut ;)

Är även mätningen av glukos gjord på morgonen eller under dagen?

Mejeriprodukter är ju en känd viktstoppare men bör inte bidra till att blodsockret stiger

Hur mycket protein äter din man?

Vad man bör komma ihåg är att ca hälften av ett proteinöverskott faktiskt kan omvandlas till glukos :huh:

• Like 1

Att han inte är i optimal ketos tyder på att han ändå får i sig för mycket kolhydrater/protein.

En förklaring kan vara att ni ändå har någon alltför stor kolhydrat/proteinkälla. Grädde, Bea, Creme fraiche borde inte vara ett problem.

Ett annat problem kan vara om man äter mycket mat, för då blir även de procentuellt sätt små kolhydrat/proteinkällorna  relativt stora i gram räknat. Jag har noterat i mina mätningar att när jag ätit mycket så minskar ketosen, även om jag ätit rätt saker, det är ju egentligen ganska logiskt. :)

Tillägg: 0,5 i ketos är inte så dåligt...

Hej, Min ketos bryts direkt jag äter CF och grädde. Bättre med bea, majo-såser och kryddsmör. Undvik nötter och frön också är mitt tips, samt inga bär. När jag håller mig till under 18gr KH/dag så är jag i optimal ketos. Så det är bättre att utesluta allt tycker jag och sen lägga till om man märker att man har utrymme, än tvärt om.

• Like 1

Vad gälle motionen så är den mycket låg. Han ska operera (byta) sina båda knän nu i april och går mycket dåligt. Vi har hund så han får följa med på i alla fall morgon och kvällsrundan, i regel nattrundan också men det går långsamt. Jag går en långpromenad på en halvtimme i rask takt runt lunchtid varje dag, annars är det samma för oss båda.

Han äter inte mycket men frukosten är rejäl och alltid den samma: mkt smör i stekpanna, 2 ägg med en skiva kokt skinka (ca 50 g) och 2 stora ostskivor (ca 65 g) ovanpå steks under lock och hälls med smöret på tallrik. En rejäl klick med Lallerstedts bearnaisesås ovanpå (0,21 g kolhydrater/100 g). Sen står han sig till två, tre-draget då han i antingen värmer från gårdagens middag eller 1 - 1 1/2 korv (typ Scans Bratvurst på 70 % kött) med en klick bearnaisesås. Till middag blir det ofta gryta med grönsaker eller sallad och då äter han i regel mindre än vad jag gör. Tyvärr har vi först nu börjat kolla upp och har inte mätt hur mycket vi egentligen äter men han äter inga jätteportioner, faktiskt så en stekt fläskkarréskiva med sås och sallad är i regel för mycket. En bit laxfilé med sås och grönsaker blir aldrig helt uppäten. På sen kväll kan det bli att han fyller på något av resterna från middagen innan vi lägger oss men ofta inget alls.

Så när jag läser era kommentarer, stort tack för dem förresten  :)  tänker att om han inte äter för mycket (vilket vi ska börja kolla upp med vägning av all mat) så kan det då vara att proportioner fett/protein/grönsaker är fel? Ska han trots allt öka på fettintaget. Då jag inte har några problem med viktnedgången så blir det ju en hel del grönsaker i maten, typ en och annan morot, vit- och blomkål, paprika, tomat, gurka och sallad. Ska jag dra ner på de åt honom? Igår t ex åt vi smörkokt torsk med haricot verts och äggsås, skulle han kanske där skippat haricot vertsen och tagit mer smörsky från fiskfatet?

Hej, Min ketos bryts direkt jag äter CF och grädde. Bättre med bea, majo-såser och kryddsmör. Undvik nötter och frön också är mitt tips, samt inga bär. När jag håller mig till under 18gr KH/dag så är jag i optimal ketos. Så det är bättre att utesluta allt tycker jag och sen lägga till om man märker att man har utrymme, än tvärt om.

Intressant. Vi kanske ska testa att vid middagen så får jag sås från grädde eller CF och han kryddsmör eller bearnaise.... hmm  :huh:

• Like 1

Din man får ut för mycket glukos i blodet den saken är klar

Vad det beror på får vi försöka reda ut ;)

Är även mätningen av glukos gjord på morgonen eller under dagen?

Mejeriprodukter är ju en känd viktstoppare men bör inte bidra till att blodsockret stiger

Hur mycket protein äter din man?

Vad man bör komma ihåg är att ca hälften av ett proteinöverskott faktiskt kan omvandlas till glukos :huh:

Mätningarna gjordes samtidigt, på morgonen innan frukost. MEN kom vi på, han skulle ju inte ta glukostesten i fingret utan arm eller handflata. Vet inte om det påverkar resultatet jättemycket..... Vad gäller proteiner så är det två ägg och skinka till frukost, en korv till lunch eller en omelett med skinka och ost. Till middag äter han sällan en hel skiva kött eller laxfille till sås och grönsaker.

Jag som PF:ar, som kroppen vill äter bara två eller bara en gång rejält på en dag undrar är din man rejält hungrig till alla dessa varma hemlagade måltider? Som jag ser det så ska man äta när man är hungrig o sen reagerade jag på just morot o mejeriprodukter, här finns det mycket att testa. Stora individuella variationer finns. Har skippat allt som innehåller kasein (utom smör). Våga testa lite o varen icke rädda för fettförbrännande kokosfett heller!

Det går alldeles utmärkt att ha högt blodsocker utan att äta kolhydrater eller att överäta protein - din man kan ha fått diabetes och hans lever är insulinresistent och dess glykoneogenes producerar glykos trots att blodsockret redan är högt,,,

Viktnedgång, ganska intensiv motion (gärna styrketräning) och eventuellt Metformin vars största funktion är att sänka glykoneogenesen - det finns inget som hindrar att han äter Metformin under tiden som han går ned i vikt - när han kommit till rätt vikt kan han förhoppningsvis sluta äta dessa.

Se till att han kommer till en vårdcentral för att kontrollera sitt långtidssocker,,,,

• Like 2

Jag tycker inte han ska köpa färdifgjord bea gör själv är jätte lätt. Sedan det med korv vad är det mer än kött i korven, när jag äter sådana färdiga produkter höjs mitt blodsocker. Dra ned på mejeri och ost kanske det vänder lycka till.

Den billiga korven innehåller ju så sparsamt med kött att den verkar vara gjord för veganer - Lidl brukar ha bra korv med mycket kött i,,,

• Like 2

Det går alldeles utmärkt att ha högt blodsocker utan att äta kolhydrater eller att överäta protein - din man kan ha fått diabetes och hans lever är insulinresistent och dess glykoneogenes producerar glykos trots att blodsockret redan är högt,,,

Viktnedgång, ganska intensiv motion (gärna styrketräning) och eventuellt Metformin vars största funktion är att sänka glykoneogenesen - det finns inget som hindrar att han äter Metformin under tiden som han går ned i vikt - när han kommit till rätt vikt kan han förhoppningsvis sluta äta dessa.

Se till att han kommer till en vårdcentral för att kontrollera sitt långtidssocker,,,,

Ja, jag har tänkt det också men han går ju på regelbundna hälsokontroller så man tycker ju att de borde kollat det, med tanke på att han är 70 år och överviktig och vet att han går på lchf ^_^ men de har inte kommenterat någonting. Faktiskt så har de varit mycket förvånade över att hans värden varit så bra.... med tanke på vad han äter...... :rolleyes: Men jag håller med så för säkerhets skull så ska han nog kolla igen.

Jag är ju lite orolig för mitt blodsocker även om Zepp tycker att det ser fint ut.  ;)  Men jag har aldrig mätt över 8 någonsin när jag äter LCHF kost....

...så jag skulle ta ett nytt prov ( i fingret) ...visar det över 8 skulle jag kontakta husläkaren snarast. (Det finns ju faktiskt ett alternativ ...att han "fuskar" utan att berätta det ... ;) )

• Like 1

Den billiga korven innehåller ju så sparsamt med kött att den verkar vara gjord för veganer - Lidl brukar ha bra korv med mycket kött i,,,

Handlar mycket på Lidl, som är klart underskattat i Sverige, tyvärr. Charkuterierna är outstanding och deras finostar helt underbara, liksom deras skivade hårdostar och deras falukorv har faktiskt blivit framröstad som Sveriges bästa. Men framför allt deras små grå Nurnbergerbratwurst är så otroligt goda med lite senap och rödkål. Mums! :)

Hej, Har du läst detta från Doc?

"Större mängder protein kan också höja ditt insulin något. Du hamnar då aldrig i optimal ketos."

http://www.kostdoktorn.se/viktnedgang/svart-ga-ner-i-vikt/#14

Tror på att ni skall höja fettet, minska typ morot och andra för "liberala" grönsaker, samt minska protein mängden för honom. Mer smör, gör egen "bas majo" jag mixar 1 ägg, 3-4 dl neurtal rapsolja och 1 msk vinäger. Blandar sen för måltiden det jag vill ha, typ bea majo, äppelcidervinäger, salt, peppar och dragon. Dill och citron för fisk. Mera kryddsmör med typ vitlök, rosepeppar och persilja. Allt kan man göra och ha i kylen.

Var MYCKET försiktig med korv! Även korv med hög kötthalt kan ha mer än 5% och då är genast 200 gr korv 10 gr KH av dagens 20 man har att tillgå.

• Like 1

Var MYCKET försiktig med korv! Även korv med hög kötthalt kan ha mer än 5% och då är genast 200 gr korv 10 gr KH av dagens 20 man har att tillgå.

Vem har sagt att man har just 20 g kolhydrater att tillgå och att allt går åt pipan om man konsumerar några ytterligare gram av dessa hemskheter?

• Like 1

Det är JAG som har 20 gr KH att tillgå /dag för att hålla mig i optimal ketos. Du kanske kan ha annat?

Jaså?

Du skriver "...och då är genast 200 gr korv 10 gr KH av dagens 20 man har att tillgå.."

Du skriver "man", men menar "jag". Det är en viss skillnad, och för alla nybörjare och nyfikna som inte vet så mycket så bidrar du med att sprida irrläror.  Varför är du ett facit? 

Jaså?

Du skriver "...och då är genast 200 gr korv 10 gr KH av dagens 20 man har att tillgå.."

Du skriver "man", men menar "jag". Det är en viss skillnad, och för alla nybörjare och nyfikna som inte vet så mycket så bidrar du med att sprida irrläror.  Varför är du ett facit? 

Därför jag ändrade mig, men även Doc rekommenderar 20 gr kh/dag. Vilket är en vedertagen gräns på "strikt" LCHF.

Och nu handlar tråden inte om liberal LCHF utan en som inte går ner,

• Like 1

Här är lite citerat från Docs hemsida, läs gärna alla tipsen, de är toppen!

"

11. Ät mindre mjölkprodukter och nötter

Kan man äta hur mycket man vill och ändå gå ner i vikt? Ja, det brukar fungera fint med lågkolhydratkost – man brukar helt enkelt vilja äta lagom mycket.

snacks.jpg

Det finns dock två saker som räknas som lågkolhydratkost men som ibland blir ett problem i större mängd. Om du har svårt att gå ner i vikt på lågkolhydratkost bör du prova att vara försiktig med:

• Mjölkprodukter (fil, yoghurt, grädde, ost)
  • Nötter

Mjölkprodukter innehåller varierande mängd mjölksocker som bromsar viktminskning. Dessutom ger en del av mjölkproteinet frisättning av insulin, vilket också kan bromsa viktminskning. Att hålla igen på mjölkprodukter kan därför snabba på viktminskning. Detta gäller särskilt fettfattigare mjölkprodukter som vanlig mjölk och fil, men även grädde och ost.

Undantaget är smör, som är nästan rent fett. Det kan användas fritt.

Nötter innehåller en del kolhydrater och det är mycket lätt att okynnesäta stora mängder av dem. Cashewnötter är bland värstingarna med i storleksordningen 25% kolhydrater. Redan innan man ätit 100 gram (snabbt gjort) har man därmed fått i sig hela dagsransonen kolhydrater vid en strikt LCHF på max 20 gram kolhydrater per dag. Jordnötter innehåller runt 10% kolhydrater – inte heller problemfritt.

Var alltså försiktig med nötter också om du har svårt att minska i vikt. Välj då gärna makadamianötter (innehåller bara 3% kolhydrater) eller paranötter (4%)."

http://www.kostdoktorn.se/viktnedgang/svart-ga-ner-i-vikt/#11

• Like 1

Jag är ju lite orolig för mitt blodsocker även om Zepp tycker att det ser fint ut.  ;)  Men jag har aldrig mätt över 8 någonsin när jag äter LCHF kost....

...så jag skulle ta ett nytt prov ( i fingret) ...visar det över 8 skulle jag kontakta husläkaren snarast. (Det finns ju faktiskt ett alternativ ...att han "fuskar" utan att berätta det ... ;) )

Håller med, är också orolig för blodsockret.... känns inte bra, helt enkelt och kommer att kollas upp..... Vad gäller fusket i övrigt *flin* så kan jag bara säga att vi är Xtremt ärliga mot varandra vad gäller allt, det är en av de saker vår relation bygger på, total ärlighet, och min trygghet är total. Han fuskar helt enkelt inte utan att jag vet om det, om han gör, går han i sömnen helt enkel, jag lovar  ^_^  ..... En relationstyp som för övrigt  rekommenderas varmt :-)

Hej, Har du läst detta från Doc?

"Större mängder protein kan också höja ditt insulin något. Du hamnar då aldrig i optimal ketos."

http://www.kostdoktorn.se/viktnedgang/svart-ga-ner-i-vikt/#14

Tror på att ni skall höja fettet, minska typ morot och andra för "liberala" grönsaker, samt minska protein mängden för honom. Mer smör, gör egen "bas majo" jag mixar 1 ägg, 3-4 dl neurtal rapsolja och 1 msk vinäger. Blandar sen för måltiden det jag vill ha, typ bea majo, äppelcidervinäger, salt, peppar och dragon. Dill och citron för fisk. Mera kryddsmör med typ vitlök, rosepeppar och persilja. Allt kan man göra och ha i kylen.

Tack för tipsen Modesty, majon direktlevererad till Leif, han kommer göra "godis" av den.  :) Problemet för oss är ju just att jag klarar av att äta lchf "minor" och ändå fortsätta att gå ner i vikt men min man tydligen måste komma i rejäl ketos för att lyckas med detsamma...... så typ väldigt ynka del morötter i en förövrigt väldigt lchf-aktig gratäng kommer tillsvidare för honom inte vara ok, antar de måste vara de nada.... och ja, korven får nog avstås från, oxå så länge han måste lyckas gå ner i vikt.... *suck*

Svårt det där att inse skillnaden mellan lchf som en livsstil och lchf som viktminskningsinstrument och de individuella aspekterna..... man kan inte annat än lära sig mycket om hur kroppen fungerar bara genom att vilja bli litta mindre och sedan prova sig fram så där litta vetenskapligt..... coolt, faktiskt kan jag tycka :D

Vad man kan göra är att utesluta det ena efter det andra.. för att få reda på vad det handlar om!

Altså.. några veckor på fakirkost är aningen ensidigt men får betraktas som en medecinsk undersökning!

Dvs bara kött och fett inget annat.. möjligen då ägg!

Blir inte blodsockret bättre då.. så är det vårdcentralen som gäller.. och antagligen metformin.

Skaldemans fakirkost är en uteslutningskost.. man äter bara fett och kött/fisk/ägg.. tills man får önskat resultat.

Om/när det inträffar så lägger man till en (1) ny matvara tills man hittar det som är orsaken.. blir det långvarigt får man ta multivitamintillskott under tiden.

• Like 2

Vad man kan göra är att utesluta det ena efter det andra.. för att få reda på vad det handlar om!

Altså.. några veckor på fakirkost är aningen ensidigt men får betraktas som en medecinsk undersökning!

Dvs bara kött och fett inget annat.. möjligen då ägg!

Blir inte blodsockret bättre då.. så är det vårdcentralen som gäller.. och antagligen metformin.

Skaldemans fakirkost är en uteslutningskost.. man äter bara fett och kött/fisk/ägg.. tills man får önskat resultat.

Om/när det inträffar så lägger man till en (1) ny matvara tills man hittar det som är orsaken.. blir det långvarigt får man ta multivitamintillskott under tiden.

Ja, funkar inget annat så hamnar vi där..... i och för sig inget nytt, det var faktiskt där vi började, med Skaldemans GI-noll *skratt* Tänk så det kan bli *ler*

Ja, jag har tänkt det också men han går ju på regelbundna hälsokontroller så man tycker ju att de borde kollat det, med tanke på att han är 70 år och överviktig och vet att han går på lchf ^_^ men de har inte kommenterat någonting. Faktiskt så har de varit mycket förvånade över att hans värden varit så bra.... med tanke på vad han äter...... :rolleyes: Men jag håller med så för säkerhets skull så ska han nog kolla igen.

Nu är det ju oxå så att mätarna för hemmabruk inte har så hög noggrannhet - plus/minus 10% brukar vara vanligt.

Sättet man mäter på inverkar oxå - jag skulle inte hålla det för helt otroligt att det skiljer på upp till 2 enheter,,,

Sedan tror jag oxå att det kan gå fort på slutet, blodsockret hålls nere av en alltmer ökande insulinproduktion men till slut orkar inte bukspottkörteln med och sockret ökar snabbt på kort tid.

Sedan har du antagligen en del beroende av din mans dåliga knän vilket ger brist på motion - det finns uppgifter på att 30 minuters daglig promenad sänker långtidssockret med ungefär 10%.

Jag skulle nog börja med att testa långtidssockret på en vårdcentral,,,,