Joshua3 Posted March 14, 2013 Share Posted March 14, 2013 Hej alla visa människor Jag skulle vilja ha lite tips för min Pappa (Föräldrar) Min Pappa är 81 år och har levt och ätit bra genom livet men haft endel övervikt som de flesta svenskar med dagligt fika med kaffebröd osv. Nu så har han börjat "dra ner" på sockret, men tar "bara" en liten kaka ibland till kaffet osv. lite vita "rån" ibland osv. Så det är inte LCHF i ren bemärkelse Han knaprar endel mediciner, Waran blodförtunnande, blodtrycksmedicin m.m. Han säger att han är "trött" och orkar inte så mycket, han har dålig rörelseenergi, han är hyfsat klar i huvet, men tycker det är jobbit att gå runt, han går ibland kortare promenader men sitter mest och äter och dricker extremt dåligt med vatten. Vad ska man fokusera på? Att han behöver få i sig mer vatten om dagen är uppenbart, men vad mer? Hur mycket vatten ska man dricka? Kan han bli piggare på LCHF i den åldern? om han skippar socker helt?, kan han sluta med medicin på sikt, kan han tappa i vikt? Kan man få brist på salt vid LCHF och för lite vattenintag? Andra problem? Mamma säger att hon förstår LCHF, och äter sundare, och tar bort potatis, pasta osv. men kan inte va utan kakbjudningar osv. Det går ju inte bara vara så ohyfsad säger hon.... (det är väl livskvalite i den åldern) Vad ska man borja med? små och stora tips välkommna!! /J Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gustaf Posted March 14, 2013 Share Posted March 14, 2013 Hej alla visa människor Jag skulle vilja ha lite tips för min Pappa (Föräldrar) Min Pappa är 81 år och har levt och ätit bra genom livet men haft endel övervikt som de flesta svenskar med dagligt fika med kaffebröd osv. Nu så har han börjat "dra ner" på sockret, men tar "bara" en liten kaka ibland till kaffet osv. lite vita "rån" ibland osv. Så det är inte LCHF i ren bemärkelse Han knaprar endel mediciner, Waran blodförtunnande, blodtrycksmedicin m.m. Han säger att han är "trött" och orkar inte så mycket, han har dålig rörelseenergi, han är hyfsat klar i huvet, men tycker det är jobbit att gå runt, han går ibland kortare promenader men sitter mest och äter och dricker extremt dåligt med vatten. Vad ska man fokusera på? Att han behöver få i sig mer vatten om dagen är uppenbart, men vad mer? Hur mycket vatten ska man dricka? Kan han bli piggare på LCHF i den åldern? om han skippar socker helt?, kan han sluta med medicin på sikt, kan han tappa i vikt? Kan man få brist på salt vid LCHF och för lite vattenintag? Andra problem? Mamma säger att hon förstår LCHF, och äter sundare, och tar bort potatis, pasta osv. men kan inte va utan kakbjudningar osv. Det går ju inte bara vara så ohyfsad säger hon.... (det är väl livskvalite i den åldern) Vad ska man borja med? små och stora tips välkommna!! /J Min pappa var 81 år när han började och är nu 83 ! Han har nu fasat ut div mediciner och är mycket klarare !! Gått ner i vikt och mår bättre helt enkelt ! Nån färskpotatis till sillen kan slinka ner till jul och midsommar .. helt ok ! Annars har han skippat socker, ris , potatis, pasta ! Mina föräldrar gick ganska rakt på LCHF , skippade allt vad socker heter ! Dom har alltid ätit hyfsat rätt, så detta blev inte svårt ! Mamma bakar LCHF bröd UTAN vetemjöl såklart till fika och så ibland, annars äter dom lite ost med smör på till kaffet ... funkar kanon ! En liten bit mörk choklad oxå med högt kakaoinnehåll ! Att dricka vatten ofta är bra och salt är nödvändigt !! Lycka till !! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts