Spartan2013 Posted March 14, 2013 Share Posted March 14, 2013 Hej, Jag och min fru har sedan 3 veckor följt LCHF diet. Vi äter 3 mål om dagen och har inte ätit en enda bit potatis, pasta, ris, bröd eller medvetet satt i oss något socker. Frukost var initialt omelett och bacon men vi tröttnade på det och tar 1-2 dl laktosfri filmjölk (3% fett varianten) då den innehåller lägre andel kolhydrater. Övriga avsteg är möjligen några koppar latte på dagen (hemma blir det med 3% laktosfri mjölk - av samma anledning som med filen) samt några glas (röd)vin på fredag- och lördagkvällar. Luncher och middagar blir det kött (främst nöt), kyckling och fisk med sallad till (och undviker här också underjords grönsaker). Efter tre och en halv vecka har jag (mannen) gått ned ca 3 kg och frun 2 kg. Vi båda har som mål att gå ned ca 8 kg vardera från en vikt på 88 resp 70 kg. Vi tränar ca 1-2 gånger i veckan. Vi hade förväntat oss lite mer viktnedgång då man tänker på den livsstil vi hade innan. Mycket mer mat överlag och kolhydrater, godis och glass på kvällarna, m.m. Eller handlar det om mer tålamod? En bra effekt är i alla fall att vårt sockerberoende försvunnit, och vi är trots mycket mindre mat inte hungriga mellan måltiderna heller. Vi börjar tro att vi kanske har för mycket fett i maten, och att det kan stoppa viktnedgång pga för hög energimängd per dag? Vad är rimliga förväntningar på viktnedgång? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SaraB Posted March 14, 2013 Share Posted March 14, 2013 Jag skulle säga att det är en bra början med tanke på att ni inte verkar ha någon större övervikt. Och det finns ju ingen facit på hur snabbt man ska kunna gå ner ett visst antal kilon. Olika kroppar reagerar olika beroende på förutsättningarna de har. Men vill ni ändra på något i er mathållning så skulle mitt tips vara att byta ut filen och mjölken mot fetare alternativ. Jag jämför med hur min egen kropp reagerar på mejerivaror, och mjölk och fil är något som inte går ihop med viktminskning för min del. Prova istället turkisk yoghurt blandat med lite vispgrädde för att få upp fetthalten ytterligare (grädden ger också mildare smak) och ha grädde i kaffet istället eller gör fettkaffe (osaltat smör + ev. kokosfett får smälta och mixas i kaffet m t.ex. stavmixer). Kan också säga att vin inte funkar alls för mig om jag vill gå ner, men har sett att det finns de som inte alls påverkas. Roligt att det redan gett er hälsovinster att skippa de värsta bovarna. Prova er fram lite och se hur ni kan påverka för att få de resultat ni vill ha. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Max Mustermann Posted March 14, 2013 Share Posted March 14, 2013 I början på LCHF tappar många en del vikt som mest består av vätska. Svårt att säga hur mycket som är vätska i just ert fall. Men om det bara är fett är 0.5-1 kg i veckan jättebra och en bra takt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Spartan2013 Posted March 14, 2013 Author Share Posted March 14, 2013 Tack för snabba svar - har också kollat upp lite mer om rimlig viktnedgång och som du säger Max M så är 0,5-1kg/v en bra och rimlig takt. SaraB: Vi har provat Turkisk yoghurt (fast utan grädde) och det gick inte alls ned Och grejen med grädde och mer fett - handlar det egentligen inte bara om att öka mättnad eller driver mer fett i kosten och mer viktnedgång? Jag köper teorierna runt socker och kolhydrater men har inte någon klar bild över just fettmängden. Min uppfattning är att fett är bra och ger energi och ökar mättnad (dvs minskar risken att man blir hungrig mellan måltider och/eller inte äter så mycket vid varje måltid). Vad jag försöker säga är väl att om jag inte känner mig hungrig idag, behöver jag då lägga till mer fett? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeanette H-H Posted March 14, 2013 Share Posted March 14, 2013 Verkar som om ni äter/dricker för mycket mjölk/filmjölk. Tänk på att fördelningen av fett och kolhydrater ska vara kraftigt till fettets fördel. Fast filmjölk kanske har mindre andel kolhydrater per hundra gram än turkisk jogurt är det helt annat när du ser på den procentuella fördelningen av fett och kolhydrater både i viktprocent och med tanke på energiinnehåll. Du blir mätt på mindre turkisk jogurt. Själv är min frukost numera 1 dl grädde och 2 dl kaffe och en klick smält osaltat smör och en klick kokosolja. Sen vispar jag det. Ibland kan jag ta ett kokt ägg eller en avocado till. Eller gud förbjude några klyftor apelsin som idag Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SaraB Posted March 14, 2013 Share Posted March 14, 2013 SaraB: Vi har provat Turkisk yoghurt (fast utan grädde) och det gick inte alls ned Och grejen med grädde och mer fett - handlar det egentligen inte bara om att öka mättnad eller driver mer fett i kosten och mer viktnedgång? Jag köper teorierna runt socker och kolhydrater men har inte någon klar bild över just fettmängden. Min uppfattning är att fett är bra och ger energi och ökar mättnad (dvs minskar risken att man blir hungrig mellan måltider och/eller inte äter så mycket vid varje måltid). Vad jag försöker säga är väl att om jag inte känner mig hungrig idag, behöver jag då lägga till mer fett? Som Jeanette säger; det är fördelningen av fett i förhållande till kolhydrater som är av betydelse. Och blir det 2 dl fil till frukost och några koppar latte är det lätt att komma upp i ganska många gram kolhydrater i sällskap med ganska lite fett. Ett sätt att få överblick och förstå sambandet är att lägga in det ni äter/dricker i till ex "Min mat". http://www.minmat.net/ Bara för att få kläm på det i början. Personligen så känner jag också att jag blir mer "påverkad" av kolhydrater i vissa livsmedel än andra. Mjölk gör att jag upplever att jag får "sockerrusningar" i kroppen i likhet med vad jag kan få om jag äter kakor, chips eller liknande. För att inte tala om vin, kan bli drängfull på bara ett par glas numera. Vad gäller era funderingar om att det är fettet som hindrar så stämmer inte det, så det behöver ni inte bekymra er för. Det är kolhydraterna i första hand och skulle det inte hjälpa att se över dem så är nästa steg att titta på proteinintaget. Tillägg: Det finns teorier om att mjölkproteiner ger högt insulinsvar och med lägre fetthalt är det lätt att anväda mer. Se i tråden om crème fraiche; http://forum.kostdoktorn.se/topic/1524-gr%C3%A4dde-och-creme-fraiche-ett-problem/. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts