Monsterkaka Posted March 14, 2013 Share Posted March 14, 2013 Jag har nu ätit enligt LCHF i två månader. När jag började vägde jag runt 77 kg och nu väger jag 74 kg. Jag är 184 lång så jag har nästan blivit för smal nu, men det kommer tillbaka sen när jag börjar träna igen. Hur som helst har jag ätit på samma sätt under två månader, men de senaste två veckorna har jag blivit jättehungrig. I samband med det har även min acne kommit tillbaka. I ett tidigare inlägg fick jag svar på att det kan bero på att min fettförbränning har satt igång och att kroppen nu rensar ut allt skit som är lagrat i fettet. Min fråga är då först och främst ifall det stämmer och varför jag helt plötsligt har blivit så otroligt hungrig? Det är inte så att jag har börjat äta annorlunda eller så. Jag har dock märkt att när jag började äta LCHF kunde jag hålla mig mätt i kanske sex sju timmar på samma mängd mat som jag nu blir vrålhungrig efter bara någon timme eller två. Är detta något som håller i sig? Jag vill varken vara hungrig eller ha acne liksom... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lussan Posted March 14, 2013 Share Posted March 14, 2013 Med tanke på att du skriver att du nästan har blivit för smal, så kanske det inte är konstigt att din kropp skriker efter mer mat? Prova att öka andelen fett (läs smör och kokosfett, olivolja, macadamiaolja) i dina rätter och se om det stillar din hunger. Prova ist också att skära ner på mejeriprodukterna, tänker främst på grädde och creme fraiche. Provade det själv och blev av med den sista aknen post-lchf. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Monsterkaka Posted March 14, 2013 Author Share Posted March 14, 2013 Med tanke på att du skriver att du nästan har blivit för smal, så kanske det inte är konstigt att din kropp skriker efter mer mat? Prova att öka andelen fett (läs smör och kokosfett, olivolja, macadamiaolja) i dina rätter och se om det stillar din hunger. Prova ist också att skära ner på mejeriprodukterna, tänker främst på grädde och creme fraiche. Provade det själv och blev av med den sista aknen post-lchf. Saken är ju den att jag riktigt överkonsumerar fett. Min gräddkonsumtion är rätt stor om man säger så. Jag äter ju fortfarande lika mycket som förut bara det att jag har bytt ut kolhydraterna mot fett och grönsaker istället. Ska man äta oftare, eller? Om jag gör det så kommer jag äta betydligt oftare än vad jag gjorde innan, och det känns som att det är lite tvärtom mot vad alla andra säger. Men om man skär ner på mejeriprodukterna, vart får man då fettet ifrån? Om jag tar bort allt smör, grädde, yoghurt och crème fraîche har jag i princip tagit bort hela min nuvarande kost... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lussan Posted March 14, 2013 Share Posted March 14, 2013 I första hand skulle jag nog öka portionsstorlekarna ist för att äta mellanmål. Du skulle kanske också kunna öka på med protein, speciellt som kille. Märker själv att inget mättar mer och längre än en köttbit eller ägg. En omelett på 3 ägg med ex lök, paprika, babyspenat + en klick smör på mättar otroligt länge. Detsamma gäller en kotlett med grönsallad och kryddsmör. Slår mättnadskänsla med hästlängder jämfört med grädde och dyl. Hur äter du idag? Jag menar hur dina måltider ser ut? Beskriv så är det lättare att ge specifika råd. Om du tar bort mejeriprodukterna så kan du fortfarande behålla smöret i maten. Ex: om du gör en gryta så använder du kokosgrädde eller kokosmjölk ist för grädde och creme fraiche. Sedan kan du ha i ca 50 g smör i grytan. Har själv inte känt ngn skillnad i smak iaf, och då har jag själv knarkat creme fraiche innan jag provade mejerifritt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Monsterkaka Posted March 14, 2013 Author Share Posted March 14, 2013 I första hand skulle jag nog öka portionsstorlekarna ist för att äta mellanmål. Du skulle kanske också kunna öka på med protein, speciellt som kille. Märker själv att inget mättar mer och längre än en köttbit eller ägg. En omelett på 3 ägg med ex lök, paprika, babyspenat + en klick smör på mättar otroligt länge. Detsamma gäller en kotlett med grönsallad och kryddsmör. Slår mättnadskänsla med hästlängder jämfört med grädde och dyl. Hur äter du idag? Jag menar hur dina måltider ser ut? Beskriv så är det lättare att ge specifika råd. Om du tar bort mejeriprodukterna så kan du fortfarande behålla smöret i maten. Ex: om du gör en gryta så använder du kokosgrädde eller kokosmjölk ist för grädde och creme fraiche. Sedan kan du ha i ca 50 g smör i grytan. Har själv inte känt ngn skillnad i smak iaf, och då har jag själv knarkat creme fraiche innan jag provade mejerifritt En typisk dag ser ut så här: Frukost Omelett på tre ägg, grädde, ost och stekt i massa smör En skål med turkisk yoghurt med 10 % fett, lite grädde, lite hallon och lite linfrön Lunch Kyckling med grönsaker som paprika och squash med sås gjord på grädde och crème fraîche och allt detta stekt i massa smör En skål med bladspenat med olivolja på Middag Något liknande som lunchenMellanmål Några skivor brieost Ja, detta är i princip så som jag äter. Visserligen är maträtterna betydligt mer spännande än vad jag beskriver här. Men saken är ju det att det här fungerade alldeles utmärkt för mig att äta för en månad sedan men nu har acnen och hungern kommit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lussan Posted March 14, 2013 Share Posted March 14, 2013 I början när man börjar med lchf så märker man oftast en stor skillnad med mättnad när man tar bort kolhydrater och lägger till mer grädde och cf. Sedan är det som om kroppen inte svarar lika bra på den stora mängd mejeriprodukter som man tidigare blev så mätt på. Mina råd till dig: Frukost: Skippa grädden i omeletten och ta helt bort yoghurten med grädden och hallonen. Yoghurt och hallon är gott och sött men det ger bara en kortvarig mättnadskänsla. Ta hellre en portion till med omelett. Bra att du steker i mkt fett men när omeletten är klar: lägg på nga skivor smör på omeletten.(det man steker i "försvinner") Prova med osthyveln Lunch och Middag: Ser bra ut! Men samma här: ta bort cf och grädden!! Lägg ist på en bit smör i den färdiga grytan på tallriken. Prova att äta mer ren kött - med kryddsmör. Hoppas du blir klokare av mina råd Har du kollat in monique forslunds sida www.lifezone.se ? Hon ger bra tips och låna hennes bok på bibblan- där ser du att man inte ska vara snål med smöret Om du tror att du har lagt upp tillräckligt med smör: ta dubbelt så mkt! http://www.tommytappar.se/?page_id=73 har bra recept på kryddsmör Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted March 14, 2013 Share Posted March 14, 2013 Har du räknat ut hur mycket av mineraler, vitaminer och kcal det blir på en dag? Det känns som om det blir för mycket kalcium och fosfor i förhållande till magnesium. Vore kanske bra med mer grönsaker och mindre mjölkprodukter. Vitkålssallad med olivolja och lite kryddor kanske vore något. Kokt broccoli med olivolja och lite vinäger. Har du kollat dina blodfetter? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Monsterkaka Posted March 14, 2013 Author Share Posted March 14, 2013 I början när man börjar med lchf så märker man oftast en stor skillnad med mättnad när man tar bort kolhydrater och lägger till mer grädde och cf. Sedan är det som om kroppen inte svarar lika bra på den stora mängd mejeriprodukter som man tidigare blev så mätt på. Mina råd till dig: Frukost: Skippa grädden i omeletten och ta helt bort yoghurten med grädden och hallonen. Yoghurt och hallon är gott och sött men det ger bara en kortvarig mättnadskänsla. Ta hellre en portion till med omelett. Bra att du steker i mkt fett men när omeletten är klar: lägg på nga skivor smör på omeletten.(det man steker i "försvinner") Prova med osthyveln Lunch och Middag: Ser bra ut! Men samma här: ta bort cf och grädden!! Lägg ist på en bit smör i den färdiga grytan på tallriken. Prova att äta mer ren kött - med kryddsmör. Hoppas du blir klokare av mina råd Har du kollat in monique forslunds sida www.lifezone.se ? Hon ger bra tips och låna hennes bok på bibblan- där ser du att man inte ska vara snål med smöret Om du tror att du har lagt upp tillräckligt med smör: ta dubbelt så mkt! http://www.tommytappar.se/?page_id=73 har bra recept på kryddsmör Fast yoghurt är väl ändå inte sött? Men hur gör man då sås om man inte får använda grädde? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Monsterkaka Posted March 14, 2013 Author Share Posted March 14, 2013 Har du räknat ut hur mycket av mineraler, vitaminer och kcal det blir på en dag? Det känns som om det blir för mycket kalcium och fosfor i förhållande till magnesium. Vore kanske bra med mer grönsaker och mindre mjölkprodukter. Vitkålssallad med olivolja och lite kryddor kanske vore något. Kokt broccoli med olivolja och lite vinäger. Har du kollat dina blodfetter? Nä, det har jag inte gjort. Är det något jag borde göra? Jag tar magnesiumtillskott i förebyggande syfte nu för efter en månad med LCHF hade jag fått magnesiumbrist pga startfasen och fick därför hortonsanfall igen. Tack för tipset men broccoli och kål är bland det värsta jag vet... Nä, det har jag inte. Vadårå? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lussan Posted March 14, 2013 Share Posted March 14, 2013 Fast yoghurt är väl ändå inte sött? Men hur gör man då sås om man inte får använda grädde? Nja, för mig är yoghurt med hallon mer som efterrätt Gott men det mättar inte. Såsen gjord på grädde ersätts med kryddsmör. Eller ta kokosgrädde/mjölk ist för grädde. Eller steksky. Majonnäs. I nödfall=valios laktosfria smetana. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted March 14, 2013 Share Posted March 14, 2013 hm konstigt... ser ut som om du äter väldigt bra.. och jag håller med om att om man tar bort grädde , creme frachie och dem andra mejerierna är det svårare att få upp fettet. Eller klart man kan ta smör/kokos mjölk men det blir väldigt ensidigt.. och typ bara kokos såser... (tröttnar fort) haha. men annars så tänker jag det kan vara så att det är en obalans mellan omega 3 och omega 6 kanske? Kyckling är ju foder uppfött och så. Tänker att testa och äta lite mer gräsbetat kött/nötfärs samt vild lax/makrill om du kan hitta som har mkt omega 3. Finns i vissa välsorterade butiker och gröna gårdar har bra gräsbetat kött!! Annars vet jag inte.. tråkigt med det där och hoppas att det blir bättre inom kort! Men enligt mig så kan det vara en obalans mellan dessa. samt använd kokosolja. Det ska vara bra för inflammationer. Det är ju svårt att säga vad hungern och acnen kan bero på. Finns så mycket olika hud problem. Behöver inte bara vara kosten, kan vara stress period eller andra faktorer som spelar in. Och hungern kände jag samma i början. Var väldigt hungrig hela tiden och kände mig aldrig riktigt mätt men nu så är det bra. ÄR också lite mer liberalare så äter rotfrukter och så till (lchf maten) dem dagar jag tränar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Valin Posted March 14, 2013 Share Posted March 14, 2013 Du kanske kan höja ditt intag av bra kolhydrater lite? Äta rotfrukter till middagen (inte potatis dock), de brukar mätta bra. Om jag var du skulle jag dessuton göra ett zinktest. Om huden är dålig kan det vara en orsak. Varför inte boka en tid hos vårdcentralen och kolla dina vitaminer/mineraler/blodvärden? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted March 14, 2013 Share Posted March 14, 2013 Zink kan hjälpa ja! Jag äter zink och gjort i flera år. Känns som det hjälper huden mycket! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts