Jump to content

AKUT SÖTSUGEN!

MissyMiss

Recommended Posts

Efter en vecka LCHF är jag otroligt sötsugen! Fuskade igår och åt en bit indisk sötsak och idag är jag jätte trött, hungrigare än vanligt, och sörsugen som jag aldrig varit förr!!! Tips för en nybörjare? Vad tog ni i början när/om ni fick så?

Vet inte vad jag vill ha, tror att det bara är den söta smaken kroppen skriker efter....

En kopp te med en sked kokosfett eller två skivor ost med en skiva smör emellan eller äggmjölk om du gillar det. Skulle inte rekommendera nått alls med söt smak för det kan trigga igång sötsuget än mer, det är inte bara fysiskt, det är psykiskt också, i alla fall hos mig.

Mitt enorma sötsug avtar ju mer fett och rejälare måltider jag äter, äter jag mindre fett en dag känner jag hur det kommer tillbaka så var noga med att få i dig tillräckligt, speciellt från början tills din kropp lärt sig skilja på sug och hunger. Försök att inte fuska de första veckorna, det gör det så mycket svårare. Jag börjar närma mig 8 veckor med lchf och känner att jag börjat få kläm på vad hunger är, men med minsta avsteg med nått som är eller smakar sött sätter igång sötsuget igen, även om jag har lättare att hantera det nu. Jag räknar med att det tar minst 6 mån innan kroppen helt ställt om sig och jag vet hur och vad jag ska äta.

Tänk också på att för många av oss så kan kroppen komma med mycket konstiga reaktioner första veckorna. Tror det var vecka 2 eller 3 som jag kände mig konstant hungrig hur mycket jag än åt. Använd sunt förnuft och lita inte helt på kroppens signaler de första veckorna.

Lycka till!

• Like 1

Tack för ett långt och lärorikt svar Labolina! Jag älskar fet mat det var mer min "last" innan än sötsaker så för mig har omställningen hittills inte varit så jobbig :P aldrig varit rädd för att äta mig mätt heller men tror att jag tänker mer på att hitta rätt gräns nu än innan. men känner att kroppen lurar mig nu, den skriker efter sött och kurrar samtidigt som jag känner mig mätt och törstig! Alltid lyssnat på kroppen innan och fram till för ett år sedan har det gått bra. Nu gick jag över en viktgräns som gör att jag verkligen inte mådde bra och inte kunde tyda kroppens signaler rätt, blev mer och mer sötsugen och utan att jag såg det ökade jag kilo efter kilo.

Fortsätter kämpa och tack för svar och stöd!

• Like 1

Valin uttryckte mig lite fel (hjärnan sover) menar att av de light-saker jag ätit, i det räknar jag allt som har sötningsmedel med vad det än är, har jag mått illa av smaken från sötningsmedlet. Känner den smaken så otroligt starkt att den tar över och förstör vad det nu var jag smakade. Har därför aldrig använt annat än socker när jag bakat hemma och aldrig köpt lightprodukter själv. Stevia har jag läst ska vara naturligt och okey smak så är i valet och kvalet att testa det. Blir sötsuget starkare får jag nog ta till det! Denna gången hjälpte grädde och blåbär (hade slut på hallon)

Modesty blaze har svårt att veta hur jag ska använda kokosfettet bara, ska försöka följa ett tips här över och ha lite i mitt te men annars? Aldrig smakat det innan :$

Jag hoppas kroppen lugnar sig snart, läskigt vilka reaktioner man får, känner verkligen av så mycket skräp man plockat i sig i alla år. Starkt av dig och alla andra som klarat tröskeln, speciellt när den är tre veckor!!! Började och trodde första dagarna skulle vara jobbiga, där fick jag...

Modesty blaze har svårt att veta hur jag ska använda kokosfettet bara, ska försöka följa ett tips här över och ha lite i mitt te men annars? Aldrig smakat det innan :$

Jag hoppas kroppen lugnar sig snart, läskigt vilka reaktioner man får, känner verkligen av så mycket skräp man plockat i sig i alla år. Starkt av dig och alla andra som klarat tröskeln, speciellt när den är tre veckor!!! Började och trodde första dagarna skulle vara jobbiga, där fick jag...

MBC fast MBT som jag kallar det. Du mixar typ te med 1 msk osaltat smör och 1 msk kokosfett utan smak. Drick som te med mjölk.

Jag tar äggmjölk med kokosfett i, funkar också.

Oooh min ica har precis bombat en avdelning (till min förtjusning) med det märket i te och massa annat... Ska kolla om massa annat är kokosolja och mandelsmör! :)

En tanke: osötat jordnötssmör är det nyttigt och bra att äta? Kan utan problem äta en burk jordnötssmör (fast inte testat osötat iofs)

Valin uttryckte mig lite fel (hjärnan sover) menar att av de light-saker jag ätit, i det räknar jag allt som har sötningsmedel med vad det än är, har jag mått illa av smaken från sötningsmedlet. Känner den smaken så otroligt starkt att den tar över och förstör vad det nu var jag smakade. Har därför aldrig använt annat än socker när jag bakat hemma och aldrig köpt lightprodukter själv. Stevia har jag läst ska vara naturligt och okey smak så är i valet och kvalet att testa det. Blir sötsuget starkare får jag nog ta till det! Denna gången hjälpte grädde och blåbär (hade slut på hallon)

Ja okej, men bara stevia är nog inte för dig då, det är konstig bismak. Däremot stevia strö är en blandning som ser ut som, och ska smaka som socker.

Grädde, bär och vaniljpulver är ju alltid gott, kanske lite marscapone med :) sen finns ju essenser om du inte har nåt emot dånt. Dr. Oetker har vanilj, saffran, rom, mint mm

Juste marscapone finns ju med! Glömmer så lätt och fort saker som vanligtvis är Big nono. Essenser är oftast helt okey så kommer nog kunna trixa ihop nått nästa gång iallafall!

Tack för varningen, har så svårt att fatta att det är skillnad på stevia och stevia strö haha :)

Efter en vecka LCHF är jag otroligt sötsugen! Fuskade igår och åt en bit indisk sötsak och idag är jag jätte trött, hungrigare än vanligt, och sörsugen som jag aldrig varit förr!!! Tips för en nybörjare? Vad tog ni i början när/om ni fick så?

Vet inte vad jag vill ha, tror att det bara är den söta smaken kroppen skriker efter....

Jag brukar äta bacon och ägg (och baconen ska drypa med fett) när de blir så, eller thé med mycket kokosolja. 

Johanna07 mitt stora problem är att jag inte kan äta bacon längre, alls. Fläsk öht klarar jag inte smaken på! Annars är ju bacon toppen fett och salt på samma gång!

Ja, jag vet, det är just den kombinationen som verkar göra susen med sötsug  :P