Jump to content

Grädde och Creme Fraiche, ett problem?

Peter B
 Share

Recommended Posts

Jag tycker att i inlägg efter inlägg så sägs det att grädde och CF hindrar viktnedgång och ketos för många.

Jag tycker att detta låter jätteunderligt.

Jag vet att många är överkänsliga mot mjölkprodukter men det är ju inte samma sak som att det hindrar ketos och viktnedgång.

Produkterna i rimliga mängder borde ju vara utmärkt LCHF mat med en bra energifördelningen mellan kolhydrater och fett. 1 dl grädde ger 2 g protein, 3 g kolhydrater och 40 g fett. Det är ju dock också lätt att se om man "missbrukar" grädde, typ 1/2 liter om dagen, så får man i sig alldeles för mycket energi, både kolhydrater och fett.

Att grädden skulle innehålla något "magiskt" ämne som sänker energiförbrukningen i kroppen verkar vara en orimlig slutsats, men här ju finns ju många kunniga personer som kanske kan förklara detta fenomen? :)

Nja, det är väl just för att creme fraiche och grädde är så gott som det är vanligt att folk just överäter detta. Har inte hört att ngn överäter kryddsmör precis.

Sedan har jag märkt att mindre grädde och cf ger mindre akne och längre mättnadskänsla; när man ist äter mer smör och kokosfett.

Sedan håller jag med om att grädde och cf i sig inte stoppar viktminskning, iaf inte enligt egna erfarenheter!! Men då gäller det kanske att man ist är noga med mängden. Om man äter kryddsmör ist så tar det typ stopp.

Grädde och cf är gott och jag har själv svårt att lämna en god sådan sås kvar på tallriken ;)

• Like 1

Jag äter mycket grädde och creme fraiche och har inga som helst problem med att vara i ketos. Men alla reagerar väl olika. Vet inte varför just detta skulle hindra ketos dock, så länge man inte äter grädde i mängder som motsvarar typ 50g kolhydrater

Nja, det är väl just för att creme fraiche och grädde är så gott som det är vanligt att folk just överäter detta. Har inte hört att ngn överäter kryddsmör precis.

Jag håller med, tror att det huvudsakligen handlar om matbelöning. Alla smaker och konsistenser som vi uppfattar som belönade kommer göra att vi äter för mycket: salt, sött, fett, krämigt, krispigt m.m.  

Om man tror på insulinhypotesen kan man även peka på mjölkproteinets kraftiga insulinfrisättning.

/Olle

Om jag äter mer än 18 gr KH/dag så hamnar jag ur ketos, med den ransonen så har jag knappt utrymme för så mycket CF och Grädde. men säg 1/2 dl/dag går bra. Men det blir lätt mera, speciellt om jag gör sås på grädde. Vilket jag ofta gjorde förut. Sen tror jag inte att så mycket mjölkprodukter egentligen är bra för oss heller så därmed lättare att äta majo, aioli, smör m.m.

Hur kommer det sig att människor är så olika känsliga när det häller ketos? Jag kan äta upp mot 50gr KH/dag och fortfarande ligga bra (lägre än om jag äter mindre mängd KH, men fortfarande i ketos)

Ja, det är konstigt. Jag är superkänslig helt enkelt.

Livet är inte rättvist  ;)

• Like 1

Hur kommer det sig att människor är så olika känsliga när det häller ketos? Jag kan äta upp mot 50gr KH/dag och fortfarande ligga bra (lägre än om jag äter mindre mängd KH, men fortfarande i ketos)

Det bildas glukos av runt hälften av allt protein du äter, så antagligen skiljer sig dessa personers proteinintag

• Like 1