Jump to content

Kräkningar efter träning


Blixtern
 Share

Recommended Posts

Hej!

 

Har kört LCHF sedan årsskiftet och gått ner 6kg i vikt och mår i stort sätt väldigt bra:)  Började samtidigt träna, anmälde mig till premiärmilen och har tagit mig från att knappt kunna springa 2km till att springa 10km:)  Men nu kommer min fråga.  Jag har sedan i början kört lite varierande strikt LCHF.  2 gånger när jag ätit strikt i 1 vecka har jag efter lång löprunda blivit riktigt sjuk.  Jag blir illamående, får ont i buken och kräks sedan som en gris.  Andningen blir konstig och jag blir nästan förvirrad.  Detta hände senast för några dagar sedan och jag kollade ketoner i urinen som var på det högsta möjliga (mörkaste färgen).  Symtomen gick över på några timmar men jag vågade inte annat än att dricka resorb och festis så vet inte vad som hade hänt om inte gjort det.  Jag tror inte jag var dehydrerad eller att salterna var rubbade, har ätit denna kost så pass länge och är noga att få i mig vätska och salt då jag får ont i huvudet om jag inte gör det.

 

Min fråga är... vad är det som händer vid kraftig ketos och träning.  Är det möjligt att jag går över i någonslags ketoacidos?  Detta har gjort mig aning "skraj" och nu vågar jag inte äta lika strikt LCHF eftersom jag nu vill komma i bättre form och träna.  Hoppas att någon av er experterna kan hjälpa mig med svar:)

 

Vh

Blixtern

Link to comment
Share on other sites

Jag är ingen expert men har lite funderingar och erfarnheter.

 

Det tar lång tid att träna upp uthållighet och styrka. Utan att veta hur hårt du tränar men min kropp tog ganska lång tid

att anpassa sig till LCHF.

Jag skulle tro att din kropp inte klarar ännu riktigt av att jobba stenhårt. Illamåndet kan bero på mjölksyra.

Andningen och förvirring på syrebrist.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

I så fall har du diabets typ1.. för insulin ser till att du inte får för höga ketonnivåer så man kan inte få ketoacidos!

 

Snarare att det handlar om dålig kondition och laktatacidos.

 

"Lactic acidosis is a physiological condition characterized by low pH in body tissues and blood (acidosis) accompanied by the buildup of lactate, especially D-lactate, and is considered a distinct form of metabolic acidosis.[1] The condition typically occurs when cells receive too little oxygen (hypoxia), for example, during vigorous exercise."

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Lactic_acidosis

 

Ioförsej inte så troligt det heller utan antagligen en reaktion på överansträngning!

Link to comment
Share on other sites

Jag ska oxå springa Premiärmilen i år igen, nu för 3 :e gången .

Första gången hade jag hunnit träna i drygt 6 månader. Då var jag helt otränad i början.

Men på den tiden käkade jag kolhydrater. Tiden blev 48,20

 

Första loppen på lchf var Hässelbyloppet samma höst. Då hade jag ätit lchf i 2,5 månader.

Total kolaps efter 5km. Kom i mål på 51,31 eller nåt sånt.

Noterbart var oxå pulsen, hade 199 slag/min i snitt under hela loppet. Dödsångerst.

Det tog nästan ett halvår innan jag kunde ta ut mig.

 

Nu kör jag nästan all träning på lchf och det fungerar... På tävlingar kan viss kolhydratladdning förekomma..

Ur hälsosynpunkt tveksamt men resultat mässigt försvarbart.

Då följer jag Jonas Bergqvist´s råd och/eller Jonas Colting

Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Har kört LCHF sedan årsskiftet och gått ner 6kg i vikt och mår i stort sätt väldigt bra:)  Började samtidigt träna, anmälde mig till premiärmilen och har tagit mig från att knappt kunna springa 2km till att springa 10km:)  Men nu kommer min fråga.  Jag har sedan i början kört lite varierande strikt LCHF.  2 gånger när jag ätit strikt i 1 vecka har jag efter lång löprunda blivit riktigt sjuk.  Jag blir illamående, får ont i buken och kräks sedan som en gris.  Andningen blir konstig och jag blir nästan förvirrad.  Detta hände senast för några dagar sedan och jag kollade ketoner i urinen som var på det högsta möjliga (mörkaste färgen).  Symtomen gick över på några timmar men jag vågade inte annat än att dricka resorb och festis så vet inte vad som hade hänt om inte gjort det.  Jag tror inte jag var dehydrerad eller att salterna var rubbade, har ätit denna kost så pass länge och är noga att få i mig vätska och salt då jag får ont i huvudet om jag inte gör det.

 

Min fråga är... vad är det som händer vid kraftig ketos och träning.  Är det möjligt att jag går över i någonslags ketoacidos?  Detta har gjort mig aning "skraj" och nu vågar jag inte äta lika strikt LCHF eftersom jag nu vill komma i bättre form och träna.  Hoppas att någon av er experterna kan hjälpa mig med svar:)

 

Vh

Blixtern

 

Jag funderade på akut glukosbrist. Dina muskler kanske inte hunnit anpassa sig till att använda fett som bränsle och ju fortare man springer ju större andel glukos använder musklerna i vanliga fall. Vad som händer vid ketos har jag ingen kännedom om men jag känner flera som blir illamående och till och med kräks vid akut glukosbrist. Bara en fundering alltså. Du har ju inte ätit LCHF så länge.

Link to comment
Share on other sites

Jag funderade på akut glukosbrist. Dina muskler kanske inte hunnit anpassa sig till att använda fett som bränsle och ju fortare man springer ju större andel glukos använder musklerna i vanliga fall. Vad som händer vid ketos har jag ingen kännedom om men jag känner flera som blir illamående och till och med kräks vid akut glukosbrist. Bara en fundering alltså. Du har ju inte ätit LCHF så länge.

Det ligger nog en hel del i den funderingen.

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla svar!  Alla interessanta!  Det är solklart att jag överansträngde mig men är nyfiken vad det innebär, vad händer i kroppen:)  Skall nu ta det lite lugnare med motionen och fortsätta med strikt LCHF.  Tror att jag tar lite pasta innan premiärmilen nästa helg och sedan blir det inga 10km ett tag:)

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla svar!  Alla interessanta!  Det är solklart att jag överansträngde mig men är nyfiken vad det innebär, vad händer i kroppen:)  Skall nu ta det lite lugnare med motionen och fortsätta med strikt LCHF.  Tror att jag tar lite pasta innan premiärmilen nästa helg och sedan blir det inga 10km ett tag:)

 

Ta lugnt på första varvet, det är trångt och många tokrusar ut från start.

Bättre att ha krafterna på slutet.

 

Lycka till på loppen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...