Jump to content

Försurning

Zackarias

Recommended Posts

Har läst att försurning är den största risken med LCHF, började fundera om man borde oroa sig?

Var har du läst detta ??????? Att kött, ägg och mejeriprodukter skulle vara farliga är ju helt absurt. Kött, fisk, ägg och riktigt smör är ju basen i riktig LCHF.

Vad är det för försurning du menar? Är det syra bas balansen i kroppen som skulle bli rubbad ? Jag har aldrig läst eller hört talas om det så lägg gärna ut länken till det du har läst här.

Hur stort problem detta är i praktiken vet jag inte, men det är riktigt att all mat vi äter påverkar syra/bas-balansen i våra kroppar, vilken regleras av njurarna. Vid ökad surhet utsöndras kalcium, magnesium och kväve, vilket kan minska benmassan. Pågår detta i decennier, vilket det uppenbarligen gör i många fall, så uppstår benskörhet. Mat som ger surhet är spannmål, kött, fisk, mejeriprodukter (särskilt ost), legymer och salt. Mat som ger basiskhet är grönsaker, rotfrukter och frukt. Fett är vanligen neutralt. En studie från 2002 http://ajcn.nutrition.org/content/76/6/1308.long finner att olika varianter av möjlig kost under människans historia före jordbruket är basisk, medan dagens amerikanska kost är sur. Så det ligger onekligen något i att man, som Zackarias skriver, ska balansera animalierna med vegetabilier (utom spannmål).

Andra potentiella skador av för sur kroppsmiljö är, enligt Loren Cordain, förlust av muskelmassa, högt blodtryck, njurstenar samt förvärrad astma.

• Like 2

Det är få saker som är så noga och väl reglerat som kroppens PH!

Och det har sin lilla förklaring.. för får man fel PH så dör man!

Våra ensymer som reglerar det mesta i kroppen är beroende av ett stabilt PH för att kunna verka.

Det är humbug och charlataner som vill sälja vanligt kalk för dyra pengar till lättlurade mäniskor.

• Like 1

Hur stort problem detta är i praktiken vet jag inte, men det är riktigt att all mat vi äter påverkar syra/bas-balansen i våra kroppar, vilken regleras av njurarna. Vid ökad surhet utsöndras kalcium, magnesium och kväve, vilket kan minska benmassan. Pågår detta i decennier, vilket det uppenbarligen gör i många fall, så uppstår benskörhet. Mat som ger surhet är spannmål, kött, fisk, mejeriprodukter (särskilt ost), legymer och salt. Mat som ger basiskhet är grönsaker, rotfrukter och frukt. Fett är vanligen neutralt. En studie från 2002 http://ajcn.nutrition.org/content/76/6/1308.long finner att olika varianter av möjlig kost under människans historia före jordbruket är basisk, medan dagens amerikanska kost är sur. Så det ligger onekligen något i att man, som Zackarias skriver, ska balansera animalierna med vegetabilier (utom spannmål).

Andra potentiella skador av för sur kroppsmiljö är, enligt Loren Cordain, förlust av muskelmassa, högt blodtryck, njurstenar samt förvärrad astma.

Det här var något helt nytt för mig som knappt har ätit en grönsak på fyra år. Skulle vara intressant att höra Docs åsikt i detta. Kjell.....jag beundrar din pålästhet :D

Du måste vara en jäkel på engelska. Klickade på din länk men det hade nog tagit mig väldigt lång tid att förstå innebörden. ;)

Det jag har märkt under min tid som LCHF:are är att det verkar inte riktigt lika lätt att lägga på sig mer muskler. På min kh tid kunde jag bygga upp min kropp på relativt kort tid. Jag fick liksom ett snabbare gensvar. Kan det ha med syra bas balansen tro eller kanske på min ålder. Fyller ju 60 i år och får kanske acceptera att kroppen inte hänger med lika bra längre.

Vill ju gärna tro att jag är 20 fortfarande :D  :D  :D  :D  :D Fåfängd????????? Näääää :ph34r:

Trevlig helg på er forumkompisar

;) Lars

• Like 3

Finns även ett tillstånd som heter alkalos där man blir alldeles för basisk

Där kan man enkelt hamna tex om man får en panikattack och hyperventilerar ett  tag

Det är det perfekta exemplet på varför försurningsteorierna är rent svammel

Vi reglerar kroppens ph genom mycket grundläggande processer som just andningen svettningen och urinen

Det finns alltså ingen anledning för kroppen att skatta mineralreserverna i kroppen

Försurningsteorierna drivs i allmänhet av "smarta" ph-försäljare som vill sälja kalk dyrt till oss :D

• Like 2

Finns det någon som har erfarenheter på detta ämne?

Är rött kött,ägg och mejeriprodukter verkligen så farliga när kosten är rik på grönsaker?

Är inte de största sura produkterna borta med spannmål? :)

Livsmedel som innehåller mycket fosfor betraktas som sura.

Kalcium, magnesium och kalium betraktas som basiskt

I princip kan man säga att grönsaker är basiska medan spannmål och animaliska produkter är sura.

Ost försurande medan andra mjölkprodukter är ungefär neutrala eftersom de har sitt kalium kvar och inte innehåller salt.

Hur stor betydelse det sedan har när man äter LCHF vet jag inte.

Grönsaker innehåller dock så många ämnen som är bra för hälsan så om jag skulle äta LCHF så skulle jag äta mycket gröna grönsaker.

Var har du läst detta ??????? Att kött, ägg och mejeriprodukter skulle vara farliga är ju helt absurt. Kött, fisk, ägg och riktigt smör är ju basen i riktig LCHF.

Vad är det för försurning du menar? Är det syra bas balansen i kroppen som skulle bli rubbad ? Jag har aldrig läst eller hört talas om det så lägg gärna ut länken till det du har läst här.

http://pulstagning.se/2013/january/gronsaker-minskar-risken-for-brostcancer.html#comment

http://pulstagning.se/2012/november/cancer-sjukdomar-och-ph-varde-del-2.html#comment

http://pulstagning.se/2012/november/cancer-sjukdomar-och-ph-varde-del-1.html#comment

Finns även ett tillstånd som heter alkalos där man blir alldeles för basisk

Där kan man enkelt hamna tex om man får en panikattack och hyperventilerar ett  tag

Det är det perfekta exemplet på varför försurningsteorierna är rent svammel

Vi reglerar kroppens ph genom mycket grundläggande processer som just andningen svettningen och urinen

Det finns alltså ingen anledning för kroppen att skatta mineralreserverna i kroppen

Försurningsteorierna drivs i allmänhet av "smarta" ph-försäljare som vill sälja kalk dyrt till oss :D

Två kommentarer till detta:

1. Staffan Lindeberg skriver på sid 200 i "Food And Western Desease" från 2010 att "there is growing evidence that acid-producing foods can adversely affect bone mass through low-grade metabolic acidosis which enhances calcium losses from the skeleton" och han anger inte mindre än femton olika studier som stöd. Jag skulle kalla det motsatsen till svammel  :)

2. Det viktiga när det gäller kalciumbalansen är inte hur mycket man får med kosten. Se det i stället som ett bankkonto - det viktiga är hur mycket du sätter in respektive tar ut. Äter man mat som är basisk dränerar man inte kroppen på kalcium, och då behöver man inte heller sätta in särskilt mycket. Men LCHF utan grönsaker ger nog benskörhet på några decennier, är jag rädd. LCHF med grönsaker däremot är klockrent  :D

• Like 1

Bullshit skulle jag vilja kalla det hela!

Det är en helt annan sak vad det gäller tillförsel av mineraler.. och hur de omsätts.. tex vilka vitaminer som behövs.. för mineralisering.

Altså.. tillför man inte tillräckligt av essentiella mineraler så får man brist på dessa.. sen så äter svenskar nästa mest kalcium i världen.. och har en hög andel osteporeos!

Det handlar mer om D-vitaminbrist!

Kroppens PH för nördar!

Overview of Acid-Base Balance

"An important property of blood is its degree of acidity or alkalinity. Body acidity increases when the level of acidic compounds in the body rises (through increased intake or production, or decreased elimination) or when the level of basic (alkaline) compounds in the body falls (through decreased intake or production, or increased elimination). Body alkalinity increases with the reverse of these processes. The body's balance between acidity and alkalinity is referred to as acid-base balance. The acidity or alkalinity of any solution, including blood, is indicated on the pH scale.

The blood's acid-base balance is precisely controlled, because even a minor deviation from the normal range can severely affect many organs. The body uses different mechanisms to control the blood's acid-base balance."

http://www.merckmanuals.com/home/hormonal_and_metabolic_disorders/acid-base_balance/overview_of_acid-base_balance.html

Vad är det för skillnad paa legymer och grönsaker?

Legymer är baljväxter men dom brukar stå som neutrala. Färska bönor och ärter med skidan kvar borde vara basiska eftersom dom har mycket lägre fosforhalt.

OK, daa förstaar jag vad du menar. Men ordet legymer är oprecist och betyder ofta grönsaker, inte bara baljväxter.

Bullshit skulle jag vilja kalla det hela!

Det är en helt annan sak vad det gäller tillförsel av mineraler.. och hur de omsätts.. tex vilka vitaminer som behövs.. för mineralisering.

Altså.. tillför man inte tillräckligt av essentiella mineraler så får man brist på dessa.. sen så äter svenskar nästa mest kalcium i världen.. och har en hög andel osteporeos!

Det handlar mer om D-vitaminbrist!

Kroppens PH för nördar!

Overview of Acid-Base Balance

"An important property of blood is its degree of acidity or alkalinity. Body acidity increases when the level of acidic compounds in the body rises (through increased intake or production, or decreased elimination) or when the level of basic (alkaline) compounds in the body falls (through decreased intake or production, or increased elimination). Body alkalinity increases with the reverse of these processes. The body's balance between acidity and alkalinity is referred to as acid-base balance. The acidity or alkalinity of any solution, including blood, is indicated on the pH scale.

The blood's acid-base balance is precisely controlled, because even a minor deviation from the normal range can severely affect many organs. The body uses different mechanisms to control the blood's acid-base balance."

http://www.merckmanuals.com/home/hormonal_and_metabolic_disorders/acid-base_balance/overview_of_acid-base_balance.html

Ketoner är ju sura, därför långt gångna diabetes 1 personer kan lukta aceton pga att de har surt blod = acidos. Wikipedia nämner "A mild acidosis may result from prolonged fasting or when following a ketogenic diet or a very low calorie diet", och under ketogen diet nämns det med "Common but easily treatable short-term side effects include constipation, low-grade acidosis and hypoglycaemia if there is an initial fast.". 

Blir lite nyfiken om någon har någon erfarenhet av detta?

Kvalificerad bullshit!

Acetonlukten predikterar ketosis.. inte acidos.

Om du får den minsta rubbning av blodets PH så lär du inte stå upp.. utan ligga på en sjukhussäng!

Grejen är fortfarande att blodets PH inte kan rubbas utan allvarlig konsekvenser.. det är därför som det är så strikt reglerat och så många mekanismer som reglerar det.

Fråga gärna en typ 1 hur det är att råka ut för acidos!

Sen så.. det är vanligare med alkalos.. ofta respiratorisk alkalos, eller efter diare, eller kräkningar!

Men för att det skall räknas som alkalos eller acidos så skall man ha överskridit kroppen förmåga att reglera det hela, tex buffringsförmågan eller den respiratoriska regleringen eller njurens förmåga att urskilja alkalier eller syror.

Grejen är att vår andning utsöndrar koloxid, som syror konverteras till i vårt PHbalans system och vår andningsfrekvens ökar/minskar automatiskt beroende på hur mycket som behöver utsöndras.

Urinen och saliven varierar i PH.. beroende på hur mycket och vad som utsöndras.

Sen så kan vi utsöndra alkalier eller syror via svetten.. och sist så lagras överskott i kroppsdelar som inte är lika PH-känsliga.

Det folk har svårt att hålla isär är kroppens PH-balans och vår mineralstatus.

En sak är vad som händer vid mineralbrister.. vilket inte skall förväxlas med kroppens PH-reglering.. fast mineralerna kan påverka denna.. men då handlar det om mineralabrist!

Vi svenskar är en av världen högsta kalciumkonsumtion.. men hög andel med osteoporos!

Kvalificerad bullshit!

Acetonlukten predikterar ketosis.. inte acidos.

Om du får den minsta rubbning av blodets PH så lär du inte stå upp.. utan ligga på en sjukhussäng!

Grejen är fortfarande att blodets PH inte kan rubbas utan allvarlig konsekvenser.. det är därför som det är så strikt reglerat och så många mekanismer som reglerar det.

Fråga gärna en typ 1 hur det är att råka ut för acidos!

Sen så.. det är vanligare med alkalos.. ofta respiratorisk alkalos, eller efter diare, eller kräkningar!

Men för att det skall räknas som alkalos eller acidos så skall man ha överskridit kroppen förmåga att reglera det hela, tex buffringsförmågan eller den respiratoriska regleringen eller njurens förmåga att urskilja alkalier eller syror.

Grejen är att vår andning utsöndrar koloxid, som syror konverteras till i vårt PHbalans system och vår andningsfrekvens ökar/minskar automatiskt beroende på hur mycket som behöver utsöndras.

Urinen och saliven varierar i PH.. beroende på hur mycket och vad som utsöndras.

Sen så kan vi utsöndra alkalier eller syror via svetten.. och sist så lagras överskott i kroppsdelar som inte är lika PH-känsliga.

Det folk har svårt att hålla isär är kroppens PH-balans och vår mineralstatus.

En sak är vad som händer vid mineralbrister.. vilket inte skall förväxlas med kroppens PH-reglering.. fast mineralerna kan påverka denna.. men då handlar det om mineralabrist!

Vi svenskar är en av världen högsta kalciumkonsumtion.. men hög andel med osteoporos!

Tack för det svaret :)

Vad är det för skillnad paa legymer och grönsaker?

Den principiella skillnaden är betydande: legymer (ärtor, bönor, jordnötter) är könsceller liksom spannmålens (vete, havre, råg, korn, majs, ris, hirs) fröer. De är synnerligen rika på snabba kolhydrater som gör det möjligt för moderna människor att orsaka blodsocker- och insulinstegringar som saknar motstycke i vår evolutionära historia. De innehåller liksom spannmål också antinutrienter, dvs proteiner som skadar mag/tarmsystemet genom att göra små hål så att oönskade partiklar (proteiner eller bakterier) når blodbanan, där de kan spridas i kroppen och orsaka inflammation eller autoimmuna reaktioner.

Legymer har ingått i människans kost först sedan vi lärt oss blötlägga och/eller laga dem.

Grönsaker är däremot helt oproblematiska och nyttiga för oss, och de ingår i den kost vi sedan många miljoner år är biologiskt anpassade för genom evolution.

• Like 1

Den principiella skillnaden är betydande: legymer (ärtor, bönor, jordnötter) är könsceller liksom spannmålens (vete, havre, råg, korn, majs, ris, hirs) fröer. De är synnerligen rika på snabba kolhydrater som gör det möjligt för moderna människor att orsaka blodsocker- och insulinstegringar som saknar motstycke i vår evolutionära historia. De innehåller liksom spannmål också antinutrienter, dvs proteiner som skadar mag/tarmsystemet genom att göra små hål så att oönskade partiklar (proteiner eller bakterier) når blodbanan, där de kan spridas i kroppen och orsaka inflammation eller autoimmuna reaktioner.

Legymer har ingått i människans kost först sedan vi lärt oss blötlägga och/eller laga dem.

Grönsaker är däremot helt oproblematiska och nyttiga för oss, och de ingår i den kost vi sedan många miljoner år är biologiskt anpassade för genom evolution.

Bönor och ärter är det som funkar bäst för mig om INTE vill ha någon snabb stegring av blodsocker och insulin. Dom har lågt GI och mer och bättre protein än spannmål

Hel spannmål och råris är i och för sig också långsamma livsmedel men dom innehåller mycket mer kolhydrater.

När det gäller antinutrienter så blötlägger man bönorna för att få bort fytinsyran och lektinerna försvinner i kokningen. Jag kokade egenodlade blomsterbönor för kort tid en gång och dom smakade beskt och jag fick en förfärlig magknip som varade hela eftermiddagen. Det var ändå färska bönor där jag kokade hela skidan men bönorna var lite för utvecklade.

• Like 1

Hmmmmm! Överväger starkt att återinföra grönsaker i min kost igen men har fått för mig att de som finns till hands speciellt vid denna årstiden inte är mycket att hänga i granen. Besprutat och näringsfattigt men det har jag egentligen inga belägg för, det är bara en känsla jag har. Är den helt fel?

Hmmmmm! Överväger starkt att återinföra grönsaker i min kost igen men har fått för mig att de som finns till hands speciellt vid denna årstiden inte är mycket att hänga i granen. Besprutat och näringsfattigt men det har jag egentligen inga belägg för, det är bara en känsla jag har. Är den helt fel?

Färska grönsaker som jag menar man kan frossa i året runt utan fara för kh-kvoten är spenat (färsk eller fryst), blandade blad (finns i plastpåsar eller lösvikt numera), alla sorters kål (finns massor av varianter som vänliga förfäder förädlat fram de senaste 5-10.000 åren :)), purjolök, gurka, vitlök, rättika, tomat, squash/zucchini, aubergine, paprika. Ät färska eller fräs i smör/kokosfett och späd med vispgrädde eller cf och reducera så mycket vatten försvinner - utmärkt komplement till kött o fisk. Bra med varierad kost också, det tror jag vi är skapta för. Komplettera kan man med lite rotfrukter eller rentav vanliga frunkter då och då men det beror på hur mycket kh man önskar/tolererar.

• Like 1

Färska grönsaker som jag menar man kan frossa i året runt utan fara för kh-kvoten är spenat (färsk eller fryst), blandade blad (finns i plastpåsar eller lösvikt numera), alla sorters kål (finns massor av varianter som vänliga förfäder förädlat fram de senaste 5-10.000 åren :)), purjolök, gurka, vitlök, rättika, tomat, squash/zucchini, aubergine, paprika. Ät färska eller fräs i smör/kokosfett och späd med vispgrädde eller cf och reducera så mycket vatten försvinner - utmärkt komplement till kött o fisk. Bra med varierad kost också, det tror jag vi är skapta för. Komplettera kan man med lite rotfrukter eller rentav vanliga frunkter då och då men det beror på hur mycket kh man önskar/tolererar.

Hmmmm! Igen :D

Läste någonstans att människan är det enda däggdjur som anser sig vara i behov av varierad kost och när man går från att leva för att äta till att äta för att leva så programmeras hjärnan om. Så har det varit för mig i alla fall. Jag har inga större problem med att äta mycket av samma men blir lite orolig nu när jag har läst om det här med grönsaker. Funderar vidare på det här............................ ;)

Mnjae.. det där är nog en sanning med potential för modifikation!?

Sant är nog att mäniskan är den enda art som tänker på det, de andra djuren följer sina instinkter!

Speciellt knepigt är det för växtätare, många växter försvarar sig genom kemikalier, så det gör att de djuren inte äter för mycket av vissa växter.

Sen så är det en väldans skillnad med tex kor och andra idisslare, de lever i symbios med gräset.

Men tar du tex harar, älg och sådana djur som lever rätt mycket av kvistar och bark.. så varierar de sig.

Ofta så är nya skott mest näringsrika.. men växten vill inte förlora sin framtid, så den försvarar skotten med starka kemikalier.

• Like 1

Hmmmm! Igen :D

Läste någonstans att människan är det enda däggdjur som anser sig vara i behov av varierad kost och när man går från att leva för att äta till att äta för att leva så programmeras hjärnan om. Så har det varit för mig i alla fall. Jag har inga större problem med att äta mycket av samma men blir lite orolig nu när jag har läst om det här med grönsaker. Funderar vidare på det här............................ ;)

Jo visst, även utan grönsaker är ju din nuvarande kost oerhört mycket bättre än medelsvenssons... så fundera på grönsaker men någon panik tror jag inte det är  :)

• Like 1