Majabella Posted March 15, 2013 Share Posted March 15, 2013 Jag brukar ibland använda tomat på burk ( numera tetra) trots en del kolhydrater. Men jag undrar om någon hittat nåt märke med extra låg kolhydrathalt? Jag har köpt Änglamarks som har 3g per 100g, att jämföra med Coops egna som har 6,5g per 100g. Dessutom undrar jag om man kan lita på innehållsdeklarationen på förpackningen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maja Posted March 15, 2013 Share Posted March 15, 2013 Kan inte svara på din sista fråga om man kan lita på innehållsdeklarationer - den säkerhet åtminstone jag inbillade mej fanns tidigare är puts väck efter häst-kötts-skandalen - bäst att göra så mycket som möjligt själv kanske..Sitter med en burk konserverade tomater från Italien, märke MUTTI framför mej. Innehåll enligt deklaration är 4,4g kh/100g. Desstuom står det att det innehåller 1,3g protein/100g - jag undrar var de proteinerna kommer ifrån (inte häst väl *skämtar*)? Ingredienserna uppges vara dadel-tomater och tomatjuice... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattias Posted March 15, 2013 Share Posted March 15, 2013 Gör inte som jag och köp krossade och smaksatta tomater bara. Det är bra mycket mer socker i dom! Tack för tipset om Änglamarks. Brukar köpa ICAs med 6,5 g/100. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EB_ Posted March 15, 2013 Share Posted March 15, 2013 Ofta så är denna typ av näringsdeklarationer snarare en vägledning än något annat. Säkerligen så varierar innehållet i all naturlig mat oavsett om man talar om kött, grönsaker, nötter. Mejerier är väl möjligen det som oftare stämmer kan jag tänka mig iomed att det genomgår en industriprocess. I detta fall så får man nog antingen tänka: 1. Ska jag äta tomater trots att det innehåller en del kolhydrater. 2. Vill jag äta så strikt att jag inte kan äta tomater. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted March 15, 2013 Share Posted March 15, 2013 Jag har funderat lite på krossade tomater. Dom burkar jag har sett i min affär innehåller krossade tomater och tomat juice. Men vad är det i tomat juicen...? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ulf-S Posted March 16, 2013 Share Posted March 16, 2013 Jag har funderat lite på krossade tomater. Dom burkar jag har sett i min affär innehåller krossade tomater och tomat juice. Men vad är det i tomat juicen...? Enligt lag måste juice bestå av enbart saft från den frukt/grönsak som deklareras. Tomatjuice ska alltså enbart bestå av saft från tomater. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted March 16, 2013 Share Posted March 16, 2013 Kan inte svara på din sista fråga om man kan lita på innehållsdeklarationer - den säkerhet åtminstone jag inbillade mej fanns tidigare är puts väck efter häst-kötts-skandalen - bäst att göra så mycket som möjligt själv kanske.. Sitter med en burk konserverade tomater från Italien, märke MUTTI framför mej. Innehåll enligt deklaration är 4,4g kh/100g. Desstuom står det att det innehåller 1,3g protein/100g - jag undrar var de proteinerna kommer ifrån (inte häst väl *skämtar*)? Ingredienserna uppges vara dadel-tomater och tomatjuice... Tomater innehåller 0,9 gr protein i färsk version så det kommer väl därifrån. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted March 16, 2013 Share Posted March 16, 2013 Enligt lag måste juice bestå av enbart saft från den frukt/grönsak som deklareras. Tomatjuice ska alltså enbart bestå av saft från tomater. Tack, det är bra att veta! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Majabella Posted March 19, 2013 Author Share Posted March 19, 2013 Nu har jag hittat Garants ekologiska tomater på burk på Willys; 3g kolh per 100g och facilt pris 7:95kr (400g skalade eller krossade). Ps. Jag äter inte bara tomater, kan ju faktiskt verka så :-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts