Emelie

[Tips] Frukosttips

Recommended Posts

Jag ska börja på lchf på måndag men jag är väldigt skeptiskt till frukostar med ägg, bacon, keso, makrill och sånt, är gladast för bröd och fil, men i och med att jag vill gå väldigt strikt, då jag vill komma igång helt, vet jag inte om det är så bra att välja bröd eller fil.

Någon som har tips?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja - strunta i både fil och bröd! Lchf kaffe kan vara din grej, många som kör strikt, jag med, dricker detta till frukost, inget annat:

Gör så här:

Lägg alla ingredienser i en hög bunke och mixa med mixerstav/mixer tills det blir skummigt.

Istället för kaffe kan du använda the om du hellre dricker det.

Receptet hämtat här: http://www.alltomlchf.se/maten/recept/lchf-kaffe/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan du inte göra LCHF-bröd? Oopsies t.ex innehåller ju bara ägg, philadelphia & salt.

Om du kan tillåta lite kolhydrater kan man baka mandelmjöl/kokosmjöl bröd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja - strunta i både fil och bröd! Lchf kaffe kan vara din grej, många som kör strikt, jag med, dricker detta till frukost, inget annat:

Gör så här:

Lägg alla ingredienser i en hög bunke och mixa med mixerstav/mixer tills det blir skummigt.

Istället för kaffe kan du använda the om du hellre dricker det.

Receptet hämtat här: http://www.alltomlchf.se/maten/recept/lchf-kaffe/

Ja det enda problemet är att jag dricker inte kaffe:/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan du inte göra LCHF-bröd? Oopsies t.ex innehåller ju bara ägg, philadelphia & salt.

Om du kan tillåta lite kolhydrater kan man baka mandelmjöl/kokosmjöl bröd.

Okej, hur är dessa i konsistensen??:)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oopsies gör jag för första gången nu. Kan återkomma med hur dom blev.

Finns vissa bröd som blir väldigt bra tycker jag. Det brukar vara en balans mellan mandelmjöl & kokosmjöl då, och sen är det bra om man använder mycket nötter/frön i för att förhöja smaken och konsistensen. Bäst konsistens tycker jag det blir om man har recept med lite pofiber (om man nu tillåter detta, vet att det är många som inte vill äta det). Finns ju även bakprotein som ska göra att bröden får en bättre konsistens, detta har jag dock inte provat. 
Kolla in http://56kilo.alltforforaldrar.se/. Hon har bra recept tycker jag & en del bröd. 
Gillar du pannkakor finns det jättebra recept på kesoplättar också. Gudomligt goda.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men det går bra även med te. Oavsett så hoppas jag du snart hittar din frukostfavorit!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan komma med lite tips! Du gillar inte ägg eller? Annars är det ett super bra livsmedel och man kan göra mycket med detta. Annars vet jag ett underbart bröd du kan göra. 4 dl mandelmjöl, 1 dl pofiber, 1,5 msk fiberhusk, 1 dl skalade sesamfrön, 0,5 dl kokosflingor, 100 g ekologiskt smör samt 2 dl rysk youghurt. blanda alla torra ingredienser sen smält smör i en kastrull. bland i smör och sist youghurten. Knåda till en deg och platta ut på en plåt som små runda bröd. in i ugn 180 grader i 10 min. Ta ut skär i mitten och ta smör och ost på eller de du vill ha! . Sen även snabb bröd. = 1 dl mandelmjöl, ett ägg och 25 g smör. Smält smöret och blanda alla i en bunke. Ut på en tallrik och in i micro i 1-2 min på högsta effekt. sen på med de du vill. (godast med smör och ost enligt mig)

Sen smoothie på kokosmjölk. Dock om du vill vara rätt strikt så kanske du inte äter bär? Annars är min goda smoothie på: 1 dl hallon eller blåbär. Går nog med 0,5 dl med. inte så mycket kolhydrater sen 1 dl kokosmjölk eller 2. 1 ägg i (rått). 1 tsk kokosolja. brukar ha 1 msk mandelsmör med. mixa..... hm försöker komma på mer. paleo gröt finns ju. 2 ägg , 2 msk mandelmjöl och 1 dl kokosmjölk . i kastrullen och blanda tills de blir en behaglig "grötkonsistens" servera med de du vill ha på. och grädde i. som "mjölken" till gröten. omelett är de bästa tycker jag . sjukt gott med ost och kokosolja på! även avokados ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Uppdatering om oopsies: Jag tycker konsistensen är helt okej, och det har inga konstiga bismaker, inte för äggigt tycker inte jag. 

http://www.lchfrecept.com/ShowRecepy.aspx?ID=159 <- ett recept på dom. Jag hade även i 1/2 tsk bakpulver & 1/2 msk fiberhusk (finns bland glutenfritt). Viktigaste är att man vispar äggvitorna riktigt ordentligt, och gulorna likaså, och sen vänder ner äggulesmeten försiktigt i äggvitorna. Annars blir det platt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gör mandelbröd med mandelmjöl, ägg, fiberhusk ost och frön. Så sjukt gott.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag älskar bröd och har svårt att klara frukosten utan. Oopsies är väldigt enkla, men det smakar ju inte bröd precis. Istället gör jag en mer brödliknande variant som jag äter två skivor om dagen av, med massvis av pålägg.

Brukar göra en dubbel sats av detta bröd, vars recept jag hittade någonstans (tack för det) och modifierade lite:

2 dl linfrön

1 dl solroskärnor

1 dl skalade sesamfrön
2 msk fiberhusk 
2 tsk bakpulver 
1 tsk salt 
1 tsk brödkrydda 
250 gram fet kvarg/kesella
6-7 ägg 

1. Mixa (jag använder en kaffekvarn: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=98853) linfrön, solroskärnor och sesamfrön till fint mjöl.

2. Blanda alla torra ingredienser.

3. Rör i ägg och kvarg till en smet.

4. Klä en brödform med bakplåtspapper och häll i smeten. Tryck gärna ner lite solroskärnor på toppen.

5. Grädda 70 min i ugn på 175 grader.

Klarar sig i kylen minst en vecka. Säkert längre, men mitt brukar vara slut då :)

Jag har inte räknat på innehållet, men det är för gott för att vara utan! Efter lite träning tar det 10 minuter att fixa.

Gissar att det finns otaliga brödrecept med liknande innehåll.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack så mycket för era tips:) jag ska prova de och se om det finns något som passar mig :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förstår att du vill ha något brödliknande, men varför inte testa att börja dagen med 1-2 avokado mosade med en rejäl klick majonäs? Jag brukar byta ut  mina "äggfrukostar" mot just avokado för att få lite variation. Provade vid några tillfällen rysk yoghurt med blåbär/björnbär och lite kokos, men det var inte min grej.

Jag har varit ett riktigt brödmonster, men efter ett par dagar med lchf kände jag inget sug alls! Nu behöver jag heller inte äta frukost varje dag, håller mig mätt på kvällsmaten fram till 12-13 på dagen.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det enda problemet är att jag dricker inte kaffe:/

Jag brukar köra äggmjölk med kakor, blir som varm choklad :)

2 ägg som jag vispar ihop. Häll i 1 msk kakao och vispa lite försiktigt ( annars kan kakaon flyga iväg..).

Under tiden kokar du upp någon dl vatten och häller i en kopp, lägg i 30 gram smör så det får smälta (? jag brukar ta en stor klick smör, osäker på vikt..) 

Sedan blandar du bara ihop allting och drick. Smakar som söt varm choklad och man håller sig mätt och belåten länge!

Måste dock säga att jag inte har någon superkoll på kakao-kolhydratshalten i denna dryck, kör inte superstrikt LCHP. Någon som vet 1 msk kakao?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag brukar köra äggmjölk med kakor, blir som varm choklad :)

2 ägg som jag vispar ihop. Häll i 1 msk kakao och vispa lite försiktigt ( annars kan kakaon flyga iväg..).

Under tiden kokar du upp någon dl vatten och häller i en kopp, lägg i 30 gram smör så det får smälta (? jag brukar ta en stor klick smör, osäker på vikt..) 

Sedan blandar du bara ihop allting och drick. Smakar som söt varm choklad och man håller sig mätt och belåten länge!

Måste dock säga att jag inte har någon superkoll på kakao-kolhydratshalten i denna dryck, kör inte superstrikt LCHP. Någon som vet 1 msk kakao?

Det varierar från märke till märke. Har sett 9-12 kh/100g

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I början saknade jag bröd jättemycket! Men nu är jag ALDRIG sugen på det längre!! Håll ut så blir du snart inte sugen på bröd längre!  :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förstår att du vill ha något brödliknande, men varför inte testa att börja dagen med 1-2 avokado mosade med en rejäl klick majonäs? Jag brukar byta ut  mina "äggfrukostar" mot just avokado för att få lite variation. Provade vid några tillfällen rysk yoghurt med blåbär/björnbär och lite kokos, men det var inte min grej.

Jag har varit ett riktigt brödmonster, men efter ett par dagar med lchf kände jag inget sug alls! Nu behöver jag heller inte äta frukost varje dag, håller mig mätt på kvällsmaten fram till 12-13 på dagen.

Jag upplever samma sak angående frukosten; oftast är jag inte hungrig på morgonen utan måste vänta flera timmar innan jag äter! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I början saknade jag bröd jättemycket! Men nu är jag ALDRIG sugen på det längre!! Håll ut så blir du snart inte sugen på bröd längre!  :)

Jag känner liknande. Jag kan bli lite sugen ibland, men det är ganska sällan. Och bröd var det bästa jag visste förut, jag åt kanske 10 mackor/dygn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Emelie,

vad består din skeptisism av ? Handlar det om effekten eller behovet ?

Enligt min mening är det viktigt med stadiga måltider. Energin kommer från mättande mat och speciellt från fettet. Därför är bacon och ägg bra mat och behöver inte nödvändigtvis heller klassas som frukostmat, utan de kan ätas när som helst. Att försöka bryta vanan makt, är nog den allra viktigaste initiala förändringen man behöver göra som nybliven LCHF:are. Lyckas man med det, blir man inte längre styrd av olika begränsingar, utan de har blivit möjligheter istället.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rackarns! Min länk fungerade visst inte. Jag klistrar in receptet istället: 

Ingredienser: 
200 g (3dl) linfrö
50 g (1dl) sesamfrö
50 g (0,75dl) hasselnötter
50 g (0,75dl) mandel
50 g kruska kli, fibrex eller fiberhusk
2 tsk bakpulver
1,5 msk brödkryddor

Mixa allt till "mjöl"

Blanda sedan ihop:
50 g smält smör
1 dl creme fraiche
250 g keso
6 ägg 

Gör så här 
Mixa alla nötter och frön till "mjöl" i till exempel en mixer.

Blanda ihop allt och häll i en avlång brödform klädd med bakplåtspapper, (jag tog lite solroskärnor på brödet). Grädda i 60-80 min (beroende på ugn) i 175 grader. Ta ut brödet ur formen och låt det svalna. Skär i tunna skivor.

1 skiva = ca 1,1g kolhydrat

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller med Limp, bara för att nån smart marknadsförare lyckts sälja en produkt med ett namn som börjar på frukost typ gröt, flingor, macka.

Allt kan ätas närsomhelst, hursomhelst.

Man kan t.o.m skippa att äta på morgonen så slipper man fundera över frukosten. ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Frukost är bara ett ord och det finns inga speciella livsmedel som "måste" ätas innom den ramen.

Det är nästan lustigt hur vi lärt oss att vissa livsmedel ska ätas på morgonen för det är vad en frukost "ska" bestå av.

För min del funkar lövbiff med bea precis lika bra klockan 7 på morgonen likväl som klockan 19 på kvällen. 

Själv skippar jag gärna brödliknande produkter då det (tyvärr) håller mitt kolhydratssug igång men ett tips om man vill ha något smårgåsliknande är en skiva paprika med rejält lager smör och pålägg.

Fast ofta hoppar jag över frukosten, är inte så hungrig när jag är nyvaken och det funkar fint det med :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har ätit rester från gårdagens middag till många frukostar.

jag har enbart druckit kaffe med grädde till frukost också.

Fet yoghurt med lite bär (sämsta frukosten för mig)

Oppsie bröd har jag också ätit, gott men det funkade inte för mig.

Jag gillar avocado med ägg och majonnäs. Min man har räkor till den kombon, det faller inte mig i smaken.

Prova dig fram vad som håller dig mätt och nöjd :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Dessa är mina favoritfrukostar:

- kokt ägg med smör till, ibland med eller utan makrill,

- turkisk yoghurt med bär, kokosflingor och mandelspån till,

- paprika, med smör och pålägg till,

- ibland gör jag något bröd till, t.ex. nötbröd --> http://www.fettbramat.net/frukost_notbrod.html

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag älskar bröd och har svårt att klara frukosten utan. Oopsies är väldigt enkla, men det smakar ju inte bröd precis. Istället gör jag en mer brödliknande variant som jag äter två skivor om dagen av, med massvis av pålägg.

Brukar göra en dubbel sats av detta bröd, vars recept jag hittade någonstans (tack för det) och modifierade lite:

2 dl linfrön

1 dl solroskärnor

1 dl skalade sesamfrön

2 msk fiberhusk 

2 tsk bakpulver 

1 tsk salt 

1 tsk brödkrydda 

250 gram fet kvarg/kesella

6-7 ägg 

1. Mixa (jag använder en kaffekvarn: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=98853) linfrön, solroskärnor och sesamfrön till fint mjöl.

2. Blanda alla torra ingredienser.

3. Rör i ägg och kvarg till en smet.

4. Klä en brödform med bakplåtspapper och häll i smeten. Tryck gärna ner lite solroskärnor på toppen.

5. Grädda 70 min i ugn på 175 grader.

Klarar sig i kylen minst en vecka. Säkert längre, men mitt brukar vara slut då :)

Jag har inte räknat på innehållet, men det är för gott för att vara utan! Efter lite träning tar det 10 minuter att fixa.

Gissar att det finns otaliga brödrecept med liknande innehåll.

Där kom brödkryddan ! Fänkål ,Anis och Kummin har jag i mina Mandelfrallor. Ibland lite hackad mandel, hasselnöt eller valnöt Men.... jag äter dom inte varje dag.

( jag fryser mina, och tar fram vid behov)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker att du fått massor av bra tips redan men vill tillägga ett bara. Om man inte vill äta något tungt på morgonen tycker jag att en liten sallad med majonäsbaserad dressing funkar bra. :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rackarns! Min länk fungerade visst inte. Jag klistrar in receptet istället: 

Ingredienser: 

200 g (3dl) linfrö

50 g (1dl) sesamfrö

50 g (0,75dl) hasselnötter

50 g (0,75dl) mandel

50 g kruska kli, fibrex eller fiberhusk

2 tsk bakpulver

1,5 msk brödkryddor

Mixa allt till "mjöl"

Blanda sedan ihop:

50 g smält smör

1 dl creme fraiche

250 g keso

6 ägg 

Gör så här 

Mixa alla nötter och frön till "mjöl" i till exempel en mixer.

Blanda ihop allt och häll i en avlång brödform klädd med bakplåtspapper, (jag tog lite solroskärnor på brödet). Grädda i 60-80 min (beroende på ugn) i 175 grader. Ta ut brödet ur formen och låt det svalna. Skär i tunna skivor.

1 skiva = ca 1,1g kolhydrat

Jag har försökt hitta en mixer som klarar sesamfrön så det skulle vara väldigt intressant att få veta vilken du använder som klarar frön.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har försökt hitta en mixer som klarar sesamfrön så det skulle vara väldigt intressant att få veta vilken du använder som klarar frön.

Hmm...jag mixar faktiskt inte något av detta. Köper färdigt hasselnöts och mandelmjöl och både sesam och linfrön använder jag hela receptet till trots. Men jag kan tänka mig att frön är lite svåra att mixa. Behövs snarare en kvarn av något slag? Mortel kanske?

Jag har faktiskt en riktigt bra mixerstav som har en tillsats för hackning. Vid närmare eftertanke tror faktiskt att jag krossade både linfrö och sesamfrö första gången jag gjorde receptet och det gick bra. I så fall var det den här som gjorde jobbet:

http://www.electrolux.se/Products/Sm%C3%A5apparater/Matberedning/Stavmixer/ESTM6600 

Dock använde jag minihackaren som följde med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg