Jump to content

Flygande start med LCHF: ”Det har gått två veckor och jag är såld”

Recommended Posts

Sport women jumping and celebrating with arms raised.

Vi fick ett mejl från Lisa som hoppat på Diet Doctors LCHF-utmaning. Hon fick en flygande start och berättar här om sina två första veckor med LCHF:

Hej!

Jag vill verkligen säga att detta har på så många sätt förändrat mitt liv. Det låter kanske dramatiskt och jag är väl lagd åt det hållet, men jag var i en position i livet som inte var hållbar, med känsloätande, cravings, viktuppgång, andra diet-räkna-kalorier-minska-portioner misslyckanden. Inget fungerade.

Jag är känslig mot gluten, hade ballongmage, rapade, ont i magen, trött, hängig, ångest, sov dåligt, you name it. Började googla fram vad man skulle äta för att få ordning på magen och många pratade om FODMAP eller ta bort alla kolhydrater.

…detta har på så många sätt förändrat mitt liv
Där jag var nu i livet kände jag att FODMAP blev för mycket att tänka på, att plocka bort kolhydraterna har jag försökt med innan, men blev så hungrig varenda gång. Jag hade hört om LCHF innan och varit rätt anti denna diet. Dels för att jag var inpräntad med att ”fett gör en tjock” och dels för att tanken på att inte få äta frukt kändes bara absurd.

Men den här dagen, en fredag för ca två-tre veckor sedan, läste jag på om LCHF för magens skull. Jag var desperat. Jag vill gå ner i vikt, men allra helst vill jag må bra i magen, jag vill få sova, jag vill sluta rapa hela tiden och jag vill ta hand om mig själv. Jag bestämde mig för att prova, jag tänkte ”en vecka, vad har jag att förlora?” så jag anmälde mig till LCHF-utmaningen, fick all information och började på söndagen som det stod.

Maten var fantastiskt god, dock var jag orolig över allt smör som skulle vara i (”fett gör en tjock”), men jag bestämde mig för att det jag provat själv aldrig riktigt hållit, utan det var dags att ge något annat en chans.

På söndagen vaknade jag upp som en ny människa
Första veckan var fylld med god mat, jag var aldrig hungrig – men OJ vad jag hade biverkningar. Huvudvärk, kramper i musklerna, seg i huvudet, halsbränna. Men allt detta vägdes upp av att jag för FÖRSTA gången i mitt vuxna liv inte endast funderade på nästa måltid. Jag smååt inte, jag var inte desperat över att hitta något på Pressbyrån att äta, för jag var inte hungrig eller sugen som jag annars alltid är. Helt plötsligt kunde jag gå förbi butikerna med nybakade kanelbullar och sätta mig på tåget hem utan att ha köpt något.

På söndagen vaknade jag upp som en ny människa :) Jag hade sovit gott hela natten, jag hade ingen huvudvärk, jag var pepp och kände mig engagerad. Helt sjukt tänkte jag – kan man må så här? Min mage var inte ballongmagen, den verkade nästan glad.

Vecka två bytte jag ut vissa recept mot andra strikta LCHF-recept från er sida, för att äta av det vi hade hemma, fortfarande strikt som det är i utmaningen, men jag ändrade efter det som fanns tillgänligt hemma.

Nu har det gått två veckor och jag är såld.
Nu har det gått två veckor och jag är såld. Kanske är det nyhetens behag, men att inte behöva räkna kalorier, att få äta när man är hungrig och äta tills man är mätt är det bästa konceptet. Frukten? Jag saknar den inte och tänker att jag kan alltid göra någon god LCHF-äppelefterrätt och unna mig det när jag känner för det. Jag har gjort ett VAL att äta LCHF, jag är inte tvungen till det, men med alla fördelar som jag känner redan så längtar jag tills min kropp är ännu mer med och förbränner fettet vid träningen, för det är lite trögt just nu, att träna :)

Om jag är nöjd – jajamensan!

(Och jag gick ner 4,1 kilo på två veckor!)

Tack för ert arbete och för er sida med all fantastisk god mat, vilket jobb ni gör.

PS. Har ni studentrabatt? ;)

Med vänlig hälsning,
Lisa

Kommentar

Lisa, stort grattis till dina två första framgångsrika veckor med LCHF och fortsatt lycka till med kosten. Din berättelse kommer att inspirera många!

Kom igång

Vill du också gå ner i vikt och förbättra din hälsa? Anmäl dig till vår gratis tvåveckors LCHF-utmaning!

Du kan också använda vår gratis guide LCHF för nybörjare. Om du vill underlätta maximalt rekommenderar vi vårt populära verktyg Diet Doctors veckomenyer – prova gratis en månad. Ingen reklam, ingen bindningstid.

Video om LCHF

• Hur du äter LCHF
    ddplus-icon.svg
    Hur du äter LCHF11:59En kort grundkurs i hur man sätter igång att äta LCHF.
  • Leva LCHF med Caroline Smale
    ddplus-icon.svg
    Leva LCHF med Caroline Smale07:30Hur kan livet se ut om du har LCHF som livsstil? Caroline Smale delar med sig av sin berättelse och om hur hon lever med LCHF i vardagen.
  • Är LCHF dåligt för träning? Svar på vanliga frågor
    Är LCHF dåligt för träning? Svar på vanliga frågor02:45Kan man träna på LCHF-kost?
  • VIDEO: Jeffry Gerber - Why Low Carb and Other Common Questions (VAIL 2016)
    ddplus-icon.svg
    VIDEO: Jeffry Gerber - Why Low Carb and Other Common Questions (VAIL 2016)16:59
  • Biverkningar av ketogen kost
    ddplus-icon.svg
    Biverkningar av ketogen kost06:58Några vanliga biverkningar av ketogen kost – och hur du undviker dem.
  • Keto-kurs med dr Andreas Eenfeldt, del 1
    ddplus-icon.svg
    Keto-kurs med dr Andreas Eenfeldt, del 108:02Vilka fördelar innebär ketos? Vad äter du på ketogen kost? Här är en informativ kurs med dr Andreas Eenfeldt.
  • Är LCHF dåligt för miljön? Svar på vanliga frågor
    Är LCHF dåligt för miljön? Svar på vanliga frågor07:09Är LCHF-kost skadlig för miljön?
  • De 5 vanligaste misstagen på LCHF
    ddplus-icon.svg
    De 5 vanligaste misstagen på LCHF08:57Är det svårt för dig att nå din målvikt, är du hungrig eller mår du inte bra? Se till att du undviker dessa misstag.
  • Mat för friska barn
    ddplus-icon.svg
    43:29Föreläsning med Monique Forslund från LCHF-Campingen i Säffle 2014. Monique Forslunds hemsida: www.lifezone.se
  • LCHF på rätt sätt – Eric Westman 3
    ddplus-icon.svg
    LCHF på rätt sätt – Eric Westman 314:09Intervju med Eric Westman, läkare och expert på LCHF-kost. Om grunderna för att äta LCHF och vad som är viktigt att tänka på när man sätter igång för att det ska gå så bra som möjligt.
  • Hur LCHF fungerar – Mary Vernon
    ddplus-icon.svg
    Hur LCHF fungerar – Mary Vernon32:11Intervju med läkaren Mary Vernon, en av världens mest erfarna på att behandla patienter med strikt LCHF-kost.
  • Fat Head Directors Cut
    ddplus-icon.svg
    Fat Head Directors Cut1:46:20
  • Vad är den främsta fördelen med LCHF? Svar på vanliga frågor
    Vad är den främsta fördelen med LCHF? Svar på vanliga frågor02:52Vad är den främsta fördelen med att äta färre kolhydrater?
  • Lite av allt? Svar på vanliga frågor
    Lite av allt? Svar på vanliga frågor05:44Är det inte bäst att helt enkelt äta balanserat och "lite av allt"?
  • Fettfrälst!
    ddplus-icon.svg
    18:36Hur Martina Johansson blev "snygg, stark och frisk på högfettkost". Martina Johanssons blogg: http://www.highfatfitness.net Mer information om Ketonmätare: http://www.kostdoktorn.se/keton-och-blodsockermatare#1
  • Så uppnår du en hälsosam livsstil med LCHF
    ddplus-icon.svg
    Så uppnår du en hälsosam livsstil med LCHF41:41
  • Undvik de konventionella kostråden
    ddplus-icon.svg
    Undvik de konventionella kostråden45:06
  • Är mättat fett farligt? Svar på vanliga frågor
    Är mättat fett farligt? Svar på vanliga frågor07:29Behöver man akta sig för mättat fett?
  • Vad har din läkare emot LCHF? – Eric Westman 5
    ddplus-icon.svg
    Vad har din läkare emot LCHF? – Eric Westman 517:49Intervju med Eric Westman, läkare och expert på LCHF. Varför är många läkare motståndare till LCHF trots att kosten visat sig ha positiv effekt på vikt och hälsa? Obs! På grund av tekniskt fel är ljudet i videon inte av den kvalitet vi önskar. Vi ber så mycket om ursäkt för detta och hoppas att ni finner innehållet intressant ändå.
  • Att bli en fettbrännande maskin - Eric Westman 2
    ddplus-icon.svg
    Att bli en fettbrännande maskin - Eric Westman 211:31Eric Westman reder ut begreppen fettförbränningsläge och kolhydratförbränningsläge. Hur får man mer energi genom en hög fettförbränning och hur mäter man den?
  • Keto-kurs, del 2
    ddplus-icon.svg
    Keto-kurs, del 208:37Hur fungerar ketogen kost? Vad äter du på ketogen kost?
  • Att leva på lågkolhydratkost – Phinney
    ddplus-icon.svg
    27:34Intervju med professor Stephen Phinney, forskare, författare och brinnande LCHF-pionjär. Filmad oktober 2011.
  • Does the Brain Need Carbohydrates? - Answers to Common Questions
    05:56
  • Därför blir vi tjocka
    ddplus-icon.svg
    Därför blir vi tjocka1:12:26

Viktnedgång

• Typ 2-diabetes handlar om mer än bara insulinresistens
    ddplus-icon.svg
    Typ 2-diabetes handlar om mer än bara insulinresistens05:21Vad är betacellsnedbrytning och hur är kopplingen till insulin?
  • Minus 90 kilo och en hälsoresa för familjen
    ddplus-icon.svg
    Minus 90 kilo och en hälsoresa för familjen15:05Larry Diamond har transformerat sitt liv och gått ner 57 kg med LCHF. I den här intervjun delar han med sig av sina insikter från resan.
  • Så halverade Tommy sin vikt
    ddplus-icon.svg
    48:22Tommy Runesson föreläser om sin enorma viktresa med LCHF och vilka lärdomar han fått med sig på vägen. Inspiration och kunskap även om du vill gå ner mindre än hälften av din kroppsvikt! Följ Tommy Runesson på hans blogg: http://tommytappar.se
  • Vinsterna med en 7-dagarsfasta
    ddplus-icon.svg
    Vinsterna med en 7-dagarsfasta03:34
  • VIDEO: Jeffry Gerber - Why Low Carb and Other Common Questions (VAIL 2016)
    ddplus-icon.svg
    VIDEO: Jeffry Gerber - Why Low Carb and Other Common Questions (VAIL 2016)16:59
  • Ketokurs med Andreas Eenfeldt (del 7)
    ddplus-icon.svg
    Ketokurs med Andreas Eenfeldt (del 7)06:24Keto för nybörjare med dr Andreas Eenfeldt. Hur går du ner i vikt på ketogen kost?
  • Inkretineffekt och insulinresistens
    ddplus-icon.svg
    Inkretineffekt och insulinresistens30:02Dr Eades om att minimera insulinresponsen över tid.
  • Hur man går ner 110 kilo utan hunger
    ddplus-icon.svg
    Hur man går ner 110 kilo utan hunger31:06
  • Problemet med socker
    ddplus-icon.svg
    Problemet med socker50:01Är det fett eller socker som är orsaken till de aldrig tidigare skådade epidemierna av fetma, typ 2-diabetes och metabol sjukdom?
  • Att motivera till livsstilsförändringar
    ddplus-icon.svg
    Att motivera till livsstilsförändringar51:45Hur kan du hjälpa och motivera personer att börja med och hålla fast vid LCHF?
  • Hjärtattacken blev ett uppvaknande
    ddplus-icon.svg
    Hjärtattacken blev ett uppvaknande07:11Efter hustruns hjärtattack letade Chris Pattinson efter ett sätt att hålla det hela i schack med kost och livsstil. Och på vägen förbättrade han sin egen hälsa.
  • Hur insulin styr din vikt
    ddplus-icon.svg
    14:39
  • Intervju med Jason Fung
    ddplus-icon.svg
    Intervju med Jason Fung45:20
  • Orsaken till fetma
    ddplus-icon.svg
    Orsaken till fetma38:45
  • De 5 vanligaste misstagen på LCHF
    ddplus-icon.svg
    De 5 vanligaste misstagen på LCHF08:57Är det svårt för dig att nå din målvikt, är du hungrig eller mår du inte bra? Se till att du undviker dessa misstag.
  • Därför är mer protein bättre
    ddplus-icon.svg
    Därför är mer protein bättre15:17Dr Ted Naiman tror att mer protein är bättre och han rekommenderar ett högre intag.
  • LCHF på rätt sätt – Eric Westman 3
    ddplus-icon.svg
    LCHF på rätt sätt – Eric Westman 314:09Intervju med Eric Westman, läkare och expert på LCHF-kost. Om grunderna för att äta LCHF och vad som är viktigt att tänka på när man sätter igång för att det ska gå så bra som möjligt.
  • Sambandet mellan fettlever och typ 2-diabetes
    ddplus-icon.svg
    Sambandet mellan fettlever och typ 2-diabetes05:01Hur hänger fettlever ihop med insulinresistens?
  • Dr. Jason Fung - Therapeutic Fasting (SD 2016)
    ddplus-icon.svg
    46:13
  • Hur LCHF fungerar – Mary Vernon
    ddplus-icon.svg
    Hur LCHF fungerar – Mary Vernon32:11Intervju med läkaren Mary Vernon, en av världens mest erfarna på att behandla patienter med strikt LCHF-kost.
  • En global matrevolution
    ddplus-icon.svg
    En global matrevolution48:15
  • 45 kilo borta utan kaloriräkning
    ddplus-icon.svg
    45 kilo borta utan kaloriräkning24:12
  • Kan man reversera MS med kostförändring?
    ddplus-icon.svg
    Kan man reversera MS med kostförändring?14:23
  • Keto är den enda kost som har fungerat
    ddplus-icon.svg
    Keto är den enda kost som har fungerat19:23Kristie Sullivan skriver inspirerande inlägg för Diet Doctor och har även en fantastisk historia att berätta.

Stöd Diet Doctor

Vill du ge ditt stöd till Diet Doctor och få tillgång till bonusmaterial? Ta en titt på vårt medlemskap.

Gratis provmånad

Fler framgångshistorier

Ta del av över 800 framgångshistorier.

• Om svårigheter att gå ner i vikt på LCHF
    Om svårigheter att gå ner i vikt på LCHF 
  • Nils kämpar mot cancer – kan ketogen kost vara till hjälp?
    Nils kämpar mot cancer – kan ketogen kost vara till hjälp? 
  • Lennart hittade LCHF och gick ner 32 kilo
    Lennart hittade LCHF och gick ner 32 kilo 

Vill du också inspirera?

Har du en framgångshistoria att dela med dig av? Det är ett effektivt sätt att inspirera andra till att förändra sina liv.

Mejla din historia till annika@dietdoctor.com. Före- och efterbilder är bra för att göra din historia konkret och extra inspirerande för andra. Berätta om det är OK att dela ditt namn och bild eller om du vill vara anonym. Tipsa också gärna om du har en blogg eller Instagram eller liknande för läsare att följa.

Inlägget Flygande start med LCHF: ”Det har gått två veckor och jag är såld” dök först upp på Diet Doctor.

Visa hela artikeln