Jump to content

LCHF på sjukhus

Jamtlandstjej
 Share

Recommended Posts

Den kommande veckan ska jag läggas in på sjukhus för en operation, med förväntad vårdtid 3-5 dagar, inte så länge alltså.

För att förekomma tog jag redan för två veckor sedan kontakt med kostenhetens ansvariga och berättade om mina problem. Som "tur" är så har jag i grunden en födoämnesintollerans, som jag fick hjälp att diagnostisera av en tidigare dietist vid samma sjukhus. Jag har alltså inte överhuvudtaget nämnt LCHF utan hela tiden hänvisat till intollerans.

När jag pratade med kostansvarig så erbjöd jag mig att skicka en lista på vad jag kan äta och inte. Den var mycket tydlig uppspaltad och jag hade förtydligat att kött gällde oprocessat kött, alltså inte charkuterier. Jag hade också skrivit till under de båda staplarna att om det INTE fanns på listan över "kan äta" så ska de räkna det som att jag INTE kan äta det.

Efter det har vi haft en del mailkontakt då jag t.ex skrivit att jag bara kan äta små mängder av grädde/cf, de fullfeta varianterna, utan tillsatser. Hon har också frågat om quinoa,laktosfria produkter etc, och jag har vänligt men bestämt hänvisat till min lista. I går hade jag fått frågan igen, om det funkade med laktosfri mjölk, då den sort de använder inte innehåller några tillsatser...

Fick igen, vänligt men bestämt, tala om att det var min lista som gällde...

Jag har planerat att ta med mig eget smör - i en väl försluten plastburk ser jag det inte som nåt problem att förvara det i rumstemperatur i några dagar... Sen har jag en systerdotter som bor i närheten av sjukhuset som kan komma med "nödproviant" om det inte fungerar... B)

Kan tänka mig att kostansvariga (dietist?) skulle dåna om hon fick se min energiprocentiga fördelning, med 75-80% fett, 10-20% protein och 5-10% kolhydrater... :D

Det här blir ett spännande experiment! Fortsättning följer! :)

• Like 5

Den kommande veckan ska jag läggas in på sjukhus för en operation, med förväntad vårdtid 3-5 dagar, inte så länge alltså.

För att förekomma tog jag redan för två veckor sedan kontakt med kostenhetens ansvariga och berättade om mina problem. Som "tur" är så har jag i grunden en födoämnesintollerans, som jag fick hjälp att diagnostisera av en tidigare dietist vid samma sjukhus. Jag har alltså inte överhuvudtaget nämnt LCHF utan hela tiden hänvisat till intollerans.

När jag pratade med kostansvarig så erbjöd jag mig att skicka en lista på vad jag kan äta och inte. Den var mycket tydlig uppspaltad och jag hade förtydligat att kött gällde oprocessat kött, alltså inte charkuterier. Jag hade också skrivit till under de båda staplarna att om det INTE fanns på listan över "kan äta" så ska de räkna det som att jag INTE kan äta det.

Efter det har vi haft en del mailkontakt då jag t.ex skrivit att jag bara kan äta små mängder av grädde/cf, de fullfeta varianterna, utan tillsatser. Hon har också frågat om quinoa,laktosfria produkter etc, och jag har vänligt men bestämt hänvisat till min lista. I går hade jag fått frågan igen, om det funkade med laktosfri mjölk, då den sort de använder inte innehåller några tillsatser...

Fick igen, vänligt men bestämt, tala om att det var min lista som gällde...

Jag har planerat att ta med mig eget smör - i en väl försluten plastburk ser jag det inte som nåt problem att förvara det i rumstemperatur i några dagar... Sen har jag en systerdotter som bor i närheten av sjukhuset som kan komma med "nödproviant" om det inte fungerar... B)

Kan tänka mig att kostansvariga (dietist?) skulle dåna om hon fick se min energiprocentiga fördelning, med 75-80% fett, 10-20% protein och 5-10% kolhydrater... :D

Det här blir ett spännande experiment! Fortsättning följer! :)

Har du tänkt på att säga till om droppet som man nästan alltid får vid operationer.

Smöret klarar sig en vecka, minst! Ta med lite makrillburkar, tonfisk på burk, några hårdkokta ägg, klarar sig säkert några dagar, en liten burk hengjord majjo. Det bör du klara dig på ett tag!

Vid längre strapatser får man komplettera med torkat kött och ister, eventuellt blandat i en röra som bla jägare och indianer hade vid långa marcher och vid jakt.

Jag opererade mig för två veckor sedan, fick gå hem samma dag och hade höga tankar (eller hade inte ens tänkt ngt annat ;) )  om att jag skulle äta som vanligt dvs LCHF. Det var bara att lägga ner, det enda jag lyckades få i mig de närmsta dagarna var lite bröd (utan smör) allt annat kväljde mig. Kapitulerade och åt även lite mjölkchoklad när jag ändå "var igång". Jag äter aldrig bröd annars och har inte gjort det på ca 2,5 år. Men tänk jag har överlevt utan några men eller biverkningar :rolleyes: och nu är jag tillbaks på banan ingen. I vissa lägen är det nog bara att acceptera läget och att lyssna på sin kropp. Du har ju en annan problematik med överkänsligheter och allergier så det är ju ett helt annat problem. Önskar dig lycka till under och efter din operation!

Nu var det gjort!

Kan väl säga att det var hyfsat lyckat trots allt.

Trots min tydliga lista så har dietisten/kostansvariga i köket mailat mig flera gånger för ytterligare frågor...och det är väl bra...Men samtidigt så var listan VÄLDIGT tydlig! Borde inte finnas några anledningar till frågor! :) Två spalter, en med "Kan äta" en med "Kan INTE äta" samt påpekandet att om det INTE stod i kan äta spalten, så skulle de se det som kan inte äta.

Allt för fettfattigt var maten förstås, vilket jag räknat med, men det kunde jag ju hjälpa upp med mitt smör. Sen var det onödigt mycket kolhydrater, men trots allt "godkända" kolhydrater, dvs mycket vitkål (varje dag)..brockoli, oliver (med pimento som jag inte tål..) och nån enstaka avokado. Annars var det nån vit fisk, lax, kyckling i lite olika varianter samt nån soppa med köttfärs (och vitkål..) Bär varje dag - men jag väljer ju själv om jag vill äta dem eller inte... B)

Jag hade lite slarvig skrivit att jag åt kokos - då jag menade kokosflingor, vilket de tolkade som kokosmjölk...så det fick jag till nästan varje måltid, om inte annat till bären... Då kokosmjölk innehåller en del tillsatser så brukar jag inte äta det, men det får väl ses som min miss..

Lyckades även förhindra glukosdroppet! När jag låg på uppvakningen med ett dropp (ringer acetat) som nästan var slut så kom de med en ny påse. Inte glukos hoppas jag, sa jag till sköterskan. Vill du inte bli pigg? var hennes svar. Sa då, sanningsenligt, att jag inte blir pigg, bara hög, och det var jag inte intresserad av. Möjligen att de respekterade det lite mera då jag även hade en del andra saker de tog hänsyn till under och efter op. T.ex att jag inte tål morfin.

Dessvärre så gjorde den ryggbedövning jag hade som smärtlindring i ett dygn, att tarmarnas peristaltik helt kom av sig, så det sista dygnet kunde jag knappt äta nåt alls...Det var liksom redan fullt... Fick åka hemi morse och det känns skönt med egen säng till natten och möjlighet att fixa sin mat som man vill. Blev två stekta ägg tillfrukost och lite MBC. Nu dags för lite motsvarande choklad innan det blir "Pulled pork" till middag om några timmar.

Måste ju faktiskt ge sjukhuset VG som betyg, sammantaget, och personalen på avdelningen där jag låg får MVG. Operationen blev för övrigt lyckad! :)

• Like 4

Folk ska alltid komplicera det så himla mycket! Det är egentligen inte alls komplicerat!; en köttbit med lite grönsaker och fet sås- hur svårt är det egentligen? Betydligt mycket enklare än kolhydratsmat vill jag säga! Men folk gillar visst att komplicera allting!

Vilka menar du är "folk" i det här sammanhanget?.. :)