Jump to content

Dietister .. behövs dom eller rent av farliga ?

Gustaf

Recommended Posts

Skrev  på  Eva  Kullenbergs  sida  och  många  med  mig  när  hon  påstod  att  LCHF är  farligt  och  LCHF  fanatism  måste  bekämpas  ! Hon  vägrar  att  svara  !  Kan  man  bara haspla  ur  sig  påståenden  och  sen  inte  svara  på  kritiken ? Har  någon  här  blivit  hjälpt  av  en  dietist  ? Jag har  inte  varit  i  kontakt  med  någon  och  skulle  ALDRIG ! Men  man  hör  ju  skräckhistorier om ... Varför  denna  önskan  att  proppa  i  sockersjuka  en  massa kolisar  ? Man  visste  bättre  förr  !  Skulle  någon  vilja  propsa  på  att  ge  rådet  att  ge  en  nykter  alkoholist  ett  par  glas  vin  ? 

• Like 6

Naturligtvis har dietister hjälpt många människor! Det handlar ju inte "bara" om LCHF? De handhar även allergier och ex njursvikter, och inte ska vi väl beskylla ALLA dietister bara för att Eva inte svarar på sin blogg? Så svar på din fråga: ja, jag har blivit mycket hjälpt av dietist tidigare i livet, men inte just i viktminskningssyfte. 

• Like 2

När jag fick diagnosen diabetes typ 2 2005 ingick det ett besök hos en dietist. Jag gick dit med låga förväntningar men blev positivt överraskad. Då fick jag höra om Karlshamnsstudien men var kanske inte fullt mottaglig för all information då men inser efteråt så bra hans information var.

Det går inte att säga att alla dietister är dåliga och farliga. Det finns både bra och dåliga precis som med alla andra grupper.

• Like 1

Ok  !!  Ville  bara  höra  om  några  blivit  hjälpta !  Bra  om  ! Men  ja   inte bara  hon  utan  många  dietister  backar  om  frågor  angående  LCHF ..   bara  säger  att  det  är  farligt  !

Jag har en bekant som förra året fick diagnosen diabetes 1,5 (hur många har hört talas om det?). Hon blev faktiskt rekommenderad lchf då, men om det var av en dietist eller läkaren vet jag inte.

Ok    hahah  1.5  ??  men  bra  ändå  att  bli  rekommenderad  lchf  !

Jag känner en några personer som just nu utbildar sig till dietister.

En av dom äter själv med sin sambo lchf med positiva erfarenheter.

Vi har en del intressanta diskutioner med dom mer traditionellt inriktade studenterna.

Jag skulle tro att det påverkar även dom.

Det är sådana dietister som behöver komma ut i tjänst och

ersätta dom gamla så småningom.

Jag tror personligen att det till slut, kanske inte under min livstid

så kommer lchf kost att användas som behandlingsmetod.

Så gjordes ju för 100 år sedan med diabetespatienter, även om det ur en dietists synvinkel

kan vara att välja mellan pest o kolera så är det ju livskvalitén för patienten som

bör komma i första hand.

• Like 2

Jag känner en några personer som just nu utbildar sig till dietister.

En av dom äter själv med sin sambo lchf med positiva erfarenheter.

Vi har en del intressanta diskutioner med dom mer traditionellt inriktade studenterna.

Jag skulle tro att det påverkar även dom.

Det är sådana dietister som behöver komma ut i tjänst och

ersätta dom gamla så småningom.

Jag tror personligen att det till slut, kanske inte under min livstid

så kommer lchf kost att användas som behandlingsmetod.

Så gjordes ju för 100 år sedan med diabetespatienter, även om det ur en dietists synvinkel

kan vara att välja mellan pest o kolera så är det ju livskvalitén för patienten som

bör komma i första hand.

Ja  sant  !!!  Hoppas  oxå !  Men  dagens  måste  gå i  pension  !  För  dom  tror  att  dom  måste  följa  SLV  !  Inte  alla  men  flesta  !  Eller  ? Berätta  gärna  om  ni  har  erfarenheter  av ...

Skrev  på  Eva  Kullenbergs  sida  och  många  med  mig  när  hon  påstod  att  LCHF är  farligt  och  LCHF  fanatism  måste  bekämpas  ! Hon  vägrar  att  svara  !  Kan  man  bara haspla  ur  sig  påståenden  och  sen  inte  svara  på  kritiken ? Har  någon  här  blivit  hjälpt  av  en  dietist  ? Jag har  inte  varit  i  kontakt  med  någon  och  skulle  ALDRIG ! Men  man  hör  ju  skräckhistorier om ... Varför  denna  önskan  att  proppa  i  sockersjuka  en  massa kolisar  ? Man  visste  bättre  förr  !  Skulle  någon  vilja  propsa  på  att  ge  rådet  att  ge  en  nykter  alkoholist  ett  par  glas  vin  ? 

Jag skulle vilja ändra lite på frågan! Behövs dietister, en yrkeskår som egentligen bara delar ut ett papper. Skulle inte läkaren kunna göra detta, för det är väl ingen raketforskning. Första halvan av 1900 talet stod det poliser och dirigerade trafiken i vissa svåra gathörn, idag har dessa ersatts med ett trafikljus 

Jag skulle vilja ändra lite på frågan! Behövs dietister, en yrkeskår som egentligen bara delar ut ett papper. Skulle inte läkaren kunna göra detta, för det är väl ingen raketforskning. Första halvan av 1900 talet stod det poliser och dirigerade trafiken i vissa svåra gathörn, idag har dessa ersatts med ett trafikljus 

Sant  !!!  Behövs  dom  ?  

Dietister pysslar ju med mycket annat än att bara ge råd till överviktiga

Det finns säkert mängder med sjukdomar där dom kan göra nytta

Dom flesta av dom skulle nog dock må gott av lite avprogrammering och vidareutbildning om hur kroppen fungerar avseende fett och socker ;)

• Like 2

Dietister pysslar ju med mycket annat än att bara ge råd till överviktiga

Det finns säkert mängder med sjukdomar där dom kan göra nytta

Dom flesta av dom skulle nog dock må gott av lite avprogrammering och vidareutbildning om hur kroppen fungerar avseende fett och socker ;)

Allt dietisterna gör, är att förmedla en broschyr eller instruktion som den behandlande läkaren kunde göra. Med andra ord, en helt överflödig yrkesgrupp!

Vi är  några  som  skrev  på  Evas  blogg ..  hon  vägrar  svara  oss varför  hon  tycker  som  hon  gör ! Hon måste  väl konferera  med  andra  som  hon  har  sagt .. att  LCHF  fanatismen  är  farlig , men  hon vägrar bemöta  precis  som när  Colting  skrev  om detta .. bara  svävande  svar  om  folkhälsa  etc .. och hur  ledsna och upprörda  dom  blev  ! Men  inga  svar  på  varför  allts  farlighet  .. Och  ett  stort  JA pch  det  hette  sockersjuka  förr ..  jag  frågade  henne  men  hon  tyckte  jag hade  många  frågor  på en  gång  så  jag  skulle  fråga  en  i  taget ..  ja  vad  säger  man  ?  Kan  inte  dietister  läsa  och analysera  ? 

Allt dietisterna gör, är att förmedla en broschyr eller instruktion som den behandlande läkaren kunde göra. Med andra ord, en helt överflödig yrkesgrupp!

Näää, även om jag tycker att VISSA dietister inte vill ta till sig "ny kunskap" så tycker jag det är förkastigt att spy galla över alla dietister. Jobbar själv i princip dagligen med en dietist som är helt ovärderlig när det kommer till den patientgruppen jag jobbar med. Dietister är inriktade på klinisk nutrition och det handlar om så mycket mer än bara övervikt, fetma och diabetes.

När jag var liten hette diabetes Sockersjuka! Undrar varför...?

Det där är faktiskt ett problem idag eftersom den vanligaste diabetesformen är typ-2 och förstadier till detta à la insulinresistens. Insulinresistens beror på problem med fettmetabolismen vilket i sin tur ställer till glukosmetabolismen. Det är av denna anledning som LCHF-kost är så effektivt eftersom det, mycket förenklat, öppnar upp en "tappkanal" till kroppens fettlager så att man får en praktisk möjlighet att komma till rätta med eländet.

Det är även detta som de dietister som inte förstår problematiken verkar ha missat trots att det varit känt sedan 90-talet.