Gustaf Posted March 16, 2013 Share Posted March 16, 2013 Skrev på Eva Kullenbergs sida och många med mig när hon påstod att LCHF är farligt och LCHF fanatism måste bekämpas ! Hon vägrar att svara ! Kan man bara haspla ur sig påståenden och sen inte svara på kritiken ? Har någon här blivit hjälpt av en dietist ? Jag har inte varit i kontakt med någon och skulle ALDRIG ! Men man hör ju skräckhistorier om ... Varför denna önskan att proppa i sockersjuka en massa kolisar ? Man visste bättre förr ! Skulle någon vilja propsa på att ge rådet att ge en nykter alkoholist ett par glas vin ? 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lutt Posted March 16, 2013 Share Posted March 16, 2013 Naturligtvis har dietister hjälpt många människor! Det handlar ju inte "bara" om LCHF? De handhar även allergier och ex njursvikter, och inte ska vi väl beskylla ALLA dietister bara för att Eva inte svarar på sin blogg? Så svar på din fråga: ja, jag har blivit mycket hjälpt av dietist tidigare i livet, men inte just i viktminskningssyfte. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bernt Posted March 16, 2013 Share Posted March 16, 2013 När jag fick diagnosen diabetes typ 2 2005 ingick det ett besök hos en dietist. Jag gick dit med låga förväntningar men blev positivt överraskad. Då fick jag höra om Karlshamnsstudien men var kanske inte fullt mottaglig för all information då men inser efteråt så bra hans information var. Det går inte att säga att alla dietister är dåliga och farliga. Det finns både bra och dåliga precis som med alla andra grupper. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gustaf Posted March 16, 2013 Author Share Posted March 16, 2013 Ok !! Ville bara höra om några blivit hjälpta ! Bra om ! Men ja inte bara hon utan många dietister backar om frågor angående LCHF .. bara säger att det är farligt ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flamman Posted March 16, 2013 Share Posted March 16, 2013 Jag har en bekant som förra året fick diagnosen diabetes 1,5 (hur många har hört talas om det?). Hon blev faktiskt rekommenderad lchf då, men om det var av en dietist eller läkaren vet jag inte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gustaf Posted March 16, 2013 Author Share Posted March 16, 2013 Jag har en bekant som förra året fick diagnosen diabetes 1,5 (hur många har hört talas om det?). Hon blev faktiskt rekommenderad lchf då, men om det var av en dietist eller läkaren vet jag inte. Ok hahah 1.5 ?? men bra ändå att bli rekommenderad lchf ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jounih Posted March 16, 2013 Share Posted March 16, 2013 Jag känner en några personer som just nu utbildar sig till dietister. En av dom äter själv med sin sambo lchf med positiva erfarenheter. Vi har en del intressanta diskutioner med dom mer traditionellt inriktade studenterna. Jag skulle tro att det påverkar även dom. Det är sådana dietister som behöver komma ut i tjänst och ersätta dom gamla så småningom. Jag tror personligen att det till slut, kanske inte under min livstid så kommer lchf kost att användas som behandlingsmetod. Så gjordes ju för 100 år sedan med diabetespatienter, även om det ur en dietists synvinkel kan vara att välja mellan pest o kolera så är det ju livskvalitén för patienten som bör komma i första hand. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gustaf Posted March 16, 2013 Author Share Posted March 16, 2013 Jag känner en några personer som just nu utbildar sig till dietister. En av dom äter själv med sin sambo lchf med positiva erfarenheter. Vi har en del intressanta diskutioner med dom mer traditionellt inriktade studenterna. Jag skulle tro att det påverkar även dom. Det är sådana dietister som behöver komma ut i tjänst och ersätta dom gamla så småningom. Jag tror personligen att det till slut, kanske inte under min livstid så kommer lchf kost att användas som behandlingsmetod. Så gjordes ju för 100 år sedan med diabetespatienter, även om det ur en dietists synvinkel kan vara att välja mellan pest o kolera så är det ju livskvalitén för patienten som bör komma i första hand. Ja sant !!! Hoppas oxå ! Men dagens måste gå i pension ! För dom tror att dom måste följa SLV ! Inte alla men flesta ! Eller ? Berätta gärna om ni har erfarenheter av ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted March 16, 2013 Share Posted March 16, 2013 Jag har också blivit av med diabetes "1,5" tack vare LCHF. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgs Posted March 16, 2013 Share Posted March 16, 2013 Skrev på Eva Kullenbergs sida och många med mig när hon påstod att LCHF är farligt och LCHF fanatism måste bekämpas ! Hon vägrar att svara ! Kan man bara haspla ur sig påståenden och sen inte svara på kritiken ? Har någon här blivit hjälpt av en dietist ? Jag har inte varit i kontakt med någon och skulle ALDRIG ! Men man hör ju skräckhistorier om ... Varför denna önskan att proppa i sockersjuka en massa kolisar ? Man visste bättre förr ! Skulle någon vilja propsa på att ge rådet att ge en nykter alkoholist ett par glas vin ? Jag skulle vilja ändra lite på frågan! Behövs dietister, en yrkeskår som egentligen bara delar ut ett papper. Skulle inte läkaren kunna göra detta, för det är väl ingen raketforskning. Första halvan av 1900 talet stod det poliser och dirigerade trafiken i vissa svåra gathörn, idag har dessa ersatts med ett trafikljus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gustaf Posted March 16, 2013 Author Share Posted March 16, 2013 Jag skulle vilja ändra lite på frågan! Behövs dietister, en yrkeskår som egentligen bara delar ut ett papper. Skulle inte läkaren kunna göra detta, för det är väl ingen raketforskning. Första halvan av 1900 talet stod det poliser och dirigerade trafiken i vissa svåra gathörn, idag har dessa ersatts med ett trafikljus Sant !!! Behövs dom ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted March 16, 2013 Share Posted March 16, 2013 Dietister pysslar ju med mycket annat än att bara ge råd till överviktiga Det finns säkert mängder med sjukdomar där dom kan göra nytta Dom flesta av dom skulle nog dock må gott av lite avprogrammering och vidareutbildning om hur kroppen fungerar avseende fett och socker 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgs Posted March 16, 2013 Share Posted March 16, 2013 Dietister pysslar ju med mycket annat än att bara ge råd till överviktiga Det finns säkert mängder med sjukdomar där dom kan göra nytta Dom flesta av dom skulle nog dock må gott av lite avprogrammering och vidareutbildning om hur kroppen fungerar avseende fett och socker Allt dietisterna gör, är att förmedla en broschyr eller instruktion som den behandlande läkaren kunde göra. Med andra ord, en helt överflödig yrkesgrupp! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Carl August Arge Posted March 17, 2013 Popular Post Share Posted March 17, 2013 Jag var hos dietisten för 10 år sen då min diabetes upptäktes. Fick det vanliga: 0 fett; massor med kh. Mötte en man i går som hade hört om mig och mina erfarenheter med LCHF och HIIT träning för att handskas med för högt BS. Han ligger på 13 i faste BS! Han berättade för mig den skræmmande historian om att han fick precis samma kostråd från dietisten i dag som jag fick för 10 år sen. Plus att hans läkare inte ändrar medicineringen eller ger annan behandling fast hans BS är livshotande høgt. Jag blev tyværr mundlam......vem ær jag att skulla sæga att han får helt fel vård...?? Jag berættade lite spagt och ytligt om mina erfarenheter och talade om kostdoktorn.se. Men det kændes før jævligt fel efteråt och jag har tænkt mycket på detta møtet och min reaktion på det....denna man ær jo tyværr als inte den enda.....och vad denna (van)vård kostar av lidande ger mig yrsel...... huff puff! Jag kænner honom helt ytligt, men jag besløt i nat att jag vill kontakta honom och vara helt øppen och rak om mina erfarenheter. Någonstans tror jag at såna møtem inte ær en slump och att det ær min plikt som medmænniska att hjælpa - æven om det kan kosta att gå emot det etablerade. Jag bor i ett litet land dær kundskapen om LCHF ær obefintlig - i synnerhet mht diabetes - och så klart kænns det nogot skræmmande att vara den første som "inte vill sitta still i båten".....men vi blir kanske fler hær också 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Posted March 18, 2013 Share Posted March 18, 2013 Dietister är det inte de som rekommenderar alkohol till alkoholister? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Posted March 20, 2013 Share Posted March 20, 2013 Allt dietisterna gör, är att förmedla en broschyr eller instruktion som den behandlande läkaren kunde göra. Med andra ord, en helt överflödig yrkesgrupp! Det är alltså det enda varenda en av alla dietister gör? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pch Posted March 20, 2013 Share Posted March 20, 2013 När jag var liten hette diabetes Sockersjuka! Undrar varför...? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted March 20, 2013 Share Posted March 20, 2013 för att förr fick läkarna smaka på urinen om den smakade socker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
marriz Posted March 21, 2013 Share Posted March 21, 2013 http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=7553344 Hoppas länken fungerar, den var i lokaltidningen idag! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gustaf Posted March 22, 2013 Author Share Posted March 22, 2013 Vi är några som skrev på Evas blogg .. hon vägrar svara oss varför hon tycker som hon gör ! Hon måste väl konferera med andra som hon har sagt .. att LCHF fanatismen är farlig , men hon vägrar bemöta precis som när Colting skrev om detta .. bara svävande svar om folkhälsa etc .. och hur ledsna och upprörda dom blev ! Men inga svar på varför allts farlighet .. Och ett stort JA pch det hette sockersjuka förr .. jag frågade henne men hon tyckte jag hade många frågor på en gång så jag skulle fråga en i taget .. ja vad säger man ? Kan inte dietister läsa och analysera ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zara Posted March 24, 2013 Share Posted March 24, 2013 Allt dietisterna gör, är att förmedla en broschyr eller instruktion som den behandlande läkaren kunde göra. Med andra ord, en helt överflödig yrkesgrupp! Näää, även om jag tycker att VISSA dietister inte vill ta till sig "ny kunskap" så tycker jag det är förkastigt att spy galla över alla dietister. Jobbar själv i princip dagligen med en dietist som är helt ovärderlig när det kommer till den patientgruppen jag jobbar med. Dietister är inriktade på klinisk nutrition och det handlar om så mycket mer än bara övervikt, fetma och diabetes. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted March 24, 2013 Share Posted March 24, 2013 När jag var liten hette diabetes Sockersjuka! Undrar varför...? Det där är faktiskt ett problem idag eftersom den vanligaste diabetesformen är typ-2 och förstadier till detta à la insulinresistens. Insulinresistens beror på problem med fettmetabolismen vilket i sin tur ställer till glukosmetabolismen. Det är av denna anledning som LCHF-kost är så effektivt eftersom det, mycket förenklat, öppnar upp en "tappkanal" till kroppens fettlager så att man får en praktisk möjlighet att komma till rätta med eländet. Det är även detta som de dietister som inte förstår problematiken verkar ha missat trots att det varit känt sedan 90-talet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted March 24, 2013 Share Posted March 24, 2013 Kallades det inte sockersjuka för att urinen smakade sött ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts