Valin Posted March 16, 2013 Share Posted March 16, 2013 Hej! Jag har ett litet problem: jag har väldigt svårt att dricka tillräckligt. Pepsi Max går ner lite lättare, men det har jag dragit ner på till 2 glas/dag (ja jag vet att detta fortfarande är för mycket läsk än man borde slänga i sig, men tro mig, det är en förbättring mot förut). Så jag försöker dricka vatten. Jag smaksätter med bär, essens, citron. Men hur jag än gör får jag bara inte ner det. Det brukar bli 2 glas läsk & 2 glas vatten /dag. Jag mår illa så fort jag försöker dricka vatten, så de två glasen jag tar tvingar jag ändå i mig med möda. Vad kan man dricka annars? Jag kan inte komma på nåt... Kan tilläggas att jag absolut inte gillar kolsyrat vatten. Kan man optimera det man dricker på nåt sätt, så kroppen tar upp optimalt av det? Tacksam för råd/tips. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 16, 2013 Share Posted March 16, 2013 Och varför har du fått för dig att du måste tvinga i dig vatten? Har du probem med att känna törst.. eller är det bara ytterligare något galet hälsoråd, som du försöker anamma? Grejen är att kroppen har en utmärkt förmåga att bestämma hur mycket du behöver dricka.. det kallas på biologspråk för törst! Vi behöver cirka 1,5 liter vatten om dagen.. men det mesta får vi genom födan, resten sköter törsten om att vi dricker! Du vet, den mesta mat vi äter består i huvudsak av vatten! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flamman Posted March 16, 2013 Share Posted March 16, 2013 Hur funkar det med te? Eller riktigt iskallt vatten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Valin Posted March 16, 2013 Author Share Posted March 16, 2013 Och varför har du fått för dig att du måste tvinga i dig vatten? Har du probem med att känna törst.. eller är det bara ytterligare något galet hälsoråd, som du försöker anamma? Grejen är att kroppen har en utmärkt förmåga att bestämma hur mycket du behöver dricka.. det kallas på biologspråk för törst! Vi behöver cirka 1,5 liter vatten om dagen.. men det mesta får vi genom födan, resten sköter törsten om att vi dricker! Du vet, den mesta mat vi äter består i huvudsak av vatten! Jag har fått för mig att man ska försöka öka sitt vätskeintag när man äter LCHF? Och jag har en del yrsel o.dyl. som jag har en känsla kan bero på att jag inte får i mig tillräckligt. Jag kan ibland vara lite törstig men inte vilja dricka för att det får mig illamående. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Valin Posted March 16, 2013 Author Share Posted March 16, 2013 Hur funkar det med te? Eller riktigt iskallt vatten? Te tycker jag inte om, och vatten mår jag illa av. Ja jag vet, jag är besvärlig ^^ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 16, 2013 Share Posted March 16, 2013 Jag har fått för mig att man ska försöka öka sitt vätskeintag när man äter LCHF? Och jag har en del yrsel o.dyl. som jag har en känsla kan bero på att jag inte får i mig tillräckligt. Jag kan ibland vara lite törstig men inte vilja dricka för att det får mig illamående. Jaa.. man skall följa sin törst altså på LCHF, inte begränsa den, för ofta så ökar törsten på denna kosten iomed att insulinet minskar vilket leder till minskad vattenretention i njuren. Om du har problem med att behålla vatten så har du saltbrist.. testa salttricket, ta en tesked salt i ett halvt glas vatten.. svep det! Man skall altså se till att man inte får i sig för lite vatten.. och det märker du på törsten! Har du svårt för att dricka vatten.. drick inget alls på 24 timmar så lär du få en helt annan känsla/smak för vatten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Valin Posted March 16, 2013 Author Share Posted March 16, 2013 Jag får väl testa att dricka lite buljong kanske då. Mums.Det är ju det att jag blir törstig, skulle vara trevligt om det fanns något gott att dricka då - kanske mer är det jag är ute efter. Och jag kan inte avstå från att dricka nåt på 24h pga att jag har muntorrhet (medicinbiverkning), har tabletter mot det men halsen brukar behöva smörjas lite av något drickbart annars får jag problem med sväljning & andning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 16, 2013 Share Posted March 16, 2013 Du har altså i själva verket ett problem med törstförnimelsen iomed att du även blir torr i hals och mun? Då är det väl mer troligt att det räcker med en liten klunk då och då? Och så får du salt mer på maten.. om det skulle vara som så att du sköljer ut för mycket salter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted March 16, 2013 Share Posted March 16, 2013 Jag dricker vatten smaksatt med lime och färsk mynta, med isbitar i. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
italjano Posted March 16, 2013 Share Posted March 16, 2013 Jag får väl testa att dricka lite buljong kanske då. Mums. Det är ju det att jag blir törstig, skulle vara trevligt om det fanns något gott att dricka då - kanske mer är det jag är ute efter. Och jag kan inte avstå från att dricka nåt på 24h pga att jag har muntorrhet (medicinbiverkning), har tabletter mot det men halsen brukar behöva smörjas lite av något drickbart annars får jag problem med sväljning & andning. Bubbelvatten med lite frusna hallon i är gott Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted March 16, 2013 Share Posted March 16, 2013 Vad har du druckit innan ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Valin Posted March 16, 2013 Author Share Posted March 16, 2013 Vad har du druckit innan ? Pepsi Max :/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MissyMiss Posted March 17, 2013 Share Posted March 17, 2013 Jag klarade inte vatten innan jag började med LCHF, fick kräkreflexer efter en klunk. Testade att koka och kyla vattnet för började misstänka att det var fel på mitt vatten. Drack massa cola istället. Precis innan jag började med LCHF fick jag alergiska reaktioner när jag drack cola, om de så bara var en klunk. Tungt att andas och tunghet i kroppen. Tvärslutade med läsk men tvingade i mig bubbelvatten med smak. Efter ett tag rent bubbelvatten och nu efter att ha ätit LCHF älskar jag vatten. Utan att försöka koka bort "bakterier" och annat jag trodde smakade illa förut. Har du testat yogi te eller clipper? Sjukt goda smaker och inte nått vattenblaska som lipton eller dyligt. Tror det bästa för dig är att tvärsluta med läsk, tyvärr! :/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted March 17, 2013 Share Posted March 17, 2013 Pepsi Max :/ Det är väl egentligen inget som hindrar att fortsätta med det ? Har du inte en övervikt att tampas med eller vill undvika sött som kan skapa triggereffekter, så verkar ju inte drickat driva iväg blocksockret alls. Mer att läsa http://www.kostdoktorn.se/pepsi-max-daligt-for-din-vikt/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Valin Posted March 17, 2013 Author Share Posted March 17, 2013 Det är väl egentligen inget som hindrar att fortsätta med det ? Har du inte en övervikt att tampas med eller vill undvika sött som kan skapa triggereffekter, så verkar ju inte drickat driva iväg blocksockret alls. Mer att läsa http://www.kostdoktorn.se/pepsi-max-daligt-for-din-vikt/ Det finns ju en del nackdelar: Dyrt, skapar koffeinberoende, aspartam finns det diskussioner om hur bra/dåligt det är för kroppen, det verkar även finnas osäkerhet om det påverkar insulin - och jag har diabetes två i släkten så jag borde vara lite försiktig. Jag ska fortsätta försöka hitta sätt att smaksätta vattnet så det blir okej att dricka. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
christinaf Posted March 17, 2013 Share Posted March 17, 2013 det är märkligt för mig att läsa att LCHF ökar törsten på grund av mindre insulin, hoppas jag fattade det rätt, för jag har en syndedag som jag kallar det, det är min varannanfredag när jag jobbar kväll, då äter vi alltid Taco på jobb då äter jag allt samt tacobröd och märker att jag törstar väldigt numera efter det, jag måste dricka mycket under kvällens gång, jag trodde att det var för att jag åt vanlig mat med kolhydrater, jag märkte inte att jag drack så mycket förut när jag åt vanlig kost, Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 17, 2013 Share Posted March 17, 2013 Insulin ökar njurens retention av salt, för att binda mer vatten i kroppen, det behövs antagligen för att binda glycogen. Huruvida du märker det i form av törst är en helt annan sak. Kroppen reglerar en del utan du medvetet märker av det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CG FINN Posted March 17, 2013 Share Posted March 17, 2013 Låter konstigt att bubbelvatten inte går, men PEPSI MAKS bublar väl även det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Valin Posted March 17, 2013 Author Share Posted March 17, 2013 Låter konstigt att bubbelvatten inte går, men PEPSI MAKS bublar väl även det. Jag tycker bubblevatten smakar huvudvärkstablett. Det är någon konstig bismak jag tycker det har, dricker hellre kranvatten då Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted March 18, 2013 Share Posted March 18, 2013 Det är faktiskt inget fel med kranvatten... hur hälsosamt som helst. Att göra en kostförändring och ändra beteende tar sin tid. Jag har själv varit en stor mjölkdrickare. Drack alltid mjölk tom. för att släcka törsten. Jag gillade mjölk över allt annat för den söta smakens skull. Numera har jag gått över till vatten som jag tycker smakar underbart. Det tog sin tid att vänja sig vid, men övergången gick bra och jag skulle inte vilja byta tillbaka. Jag tycker att det finns inget som slår kylskåpskallt vatten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flamman Posted March 18, 2013 Share Posted March 18, 2013 Jag tycker också att bubbelvatten har en bismak, även när det har blivit avslaget. Du kanske ska äta mer gurka istället, de är ju nästan bara vatten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Valin Posted March 18, 2013 Author Share Posted March 18, 2013 Jag tycker också att bubbelvatten har en bismak, även när det har blivit avslaget. Du kanske ska äta mer gurka istället, de är ju nästan bara vatten. Ganska bra idé faktiskt :-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mah01 Posted March 18, 2013 Share Posted March 18, 2013 Funlight innehåller visserligen Aspartam men annars kan du ju smaksätta vattnet med det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts