Jump to content

Jobbig och osocial...

Melliz
 Share

Recommended Posts

Hej... Ville bara skriva av mig lite.. Jag älskar lchf och det är verkligen en kost hållning jag tror på innerligt. Även Paleo. Men sen jag har börjar ute sluta all spannmål och självklart socker och mjöl så blir man en väldigt jobbig person. Det enda negativa jag har att säga är att det ör svårt att äta hos någon/ laga mat / äta ute m.m sova hos någon.... INGEN äter lchf av mina vänner , INGEN är kost intresserad och inte mkt träning på deras front heller.. Förutom någon enstaka. Känns så tråkigt ibland. Vill bara träffa människor som delar samma åsikt och samma kost tex. Hade varit så kul!! För just nu ör man bara jobbig. Nej just det du äter inte det , vad äter du egentligen om du inte äter spannmål? Oj det är lite socker i , kan du inte äta dÅ. Orkar inte... Jag är och alltid varit kost/tränings intresserad men delar inte denna passion med nästan någon jag känner.. Tråkigt bara :( hoppas man får träffa lite människor som har samma värderingar på lchf kryssningen!! Ville bara skriva detta hehe.. Hoppas all har en underbar kväll.

• Like 7

Jag känner mig också ensam i min omgivning då alla vräker i sig mjöl och socker hit och dit. Men alternativet att jag själv skulle göra det är inte aktuellt. Så jag skickar en sympatihälsning från Stockholm! Kram på dig och ha en härlig kväll du med! 

Du kanske gör det till ett större problem än det behöver vara

Säkert spelar det egentligen ingen större roll för dina vänner hur du gör med maten, och du själv kan ju även vara lite flexibel

Med lite "smarta val" kan man ju oftast välja så att nästan varje bjudning åtminstone inte behöver bli någon katastrof utan bara en lite mindre optimal måltid

Men visst är det extra kul om man har några kompisar som är inne på samma spår som man själv är :)

• Like 3

Hej... Ville bara skriva av mig lite.. Jag älskar lchf och det är verkligen en kost hållning jag tror på innerligt. Även Paleo. Men sen jag har börjar ute sluta all spannmål och självklart socker och mjöl så blir man en väldigt jobbig person. Det enda negativa jag har att säga är att det ör svårt att äta hos någon/ laga mat / äta ute m.m sova hos någon.... INGEN äter lchf av mina vänner , INGEN är kost intresserad och inte mkt träning på deras front heller.. Förutom någon enstaka. Känns så tråkigt ibland. Vill bara träffa människor som delar samma åsikt och samma kost tex. Hade varit så kul!! För just nu ör man bara jobbig. Nej just det du äter inte det , vad äter du egentligen om du inte äter spannmål? Oj det är lite socker i , kan du inte äta dÅ. Orkar inte... Jag är och alltid varit kost/tränings intresserad men delar inte denna passion med nästan någon jag känner.. Tråkigt bara :( hoppas man får träffa lite människor som har samma värderingar på lchf kryssningen!! Ville bara skriva detta hehe.. Hoppas all har en underbar kväll.

Skrattar lite när jag läser ditt inlägg.

Jag blev muppförklarad på jobbet när jag började med lchf. Viss kände jag mig övertygad ( eller rättare sagt hade en "Halleluja moment")

Det enda jag ville berätta om var hur bra jag mådde, hur mycket jag vägde och allt möjligt annat jag lärt mig om LCHF.

För mig tog det ett tag att komma ner på jorden igen, samtidigt som kompisar och kollegor börjat lyssna och ställa frågor.

T.o.m några som testat och tyckt att det fungerat bra.

Nuförtiden pratas ganska mycket mat i byggbaracken, lchf eller inte men det är förvånande hur killar kan vara

intresserade av mat.

:)

• Like 4

Stor kram! Ett förslag är att ta med snacks, tex fröknäcke eller ostchips med guacamole, som alla älskar. Styr det mot lchf/paleo omedvetet. Nötmix kanske? Eller tacos där du kan äta allt utom tacos chipsen?

Bjuder man själv (eller kan ta med) gör man ostchips! Kanongott till tacos!

I övrigt håller jag med dufva, lite mindre optimal men ingen katastrof går nästan alltid att få ihop. 

Jag känner mig också ensam i min omgivning då alla vräker i sig mjöl och socker hit och dit. Men alternativet att jag själv skulle göra det är inte aktuellt. Så jag skickar en sympatihälsning från Stockholm! Kram på dig och ha en härlig kväll du med! 

Tack så mycket! Ja ... jag vet hur du känner... alla gör det här med... och det finns ju i allt.

Stor kram! Ett förslag är att ta med snacks, tex fröknäcke eller ostchips med guacamole, som alla älskar. Styr det mot lchf/paleo omedvetet. Nötmix kanske? Eller tacos där du kan äta allt utom tacos chipsen?

Jo alltså jag försöker ju föreslå sånt men dem vill inte alltid det... och för de mesta vill dom göra nåt som inte är lchf vänligt... tex igår fyllde jag år. Dem gör bål med socker dricka.. så för mig blev de ingen. sen så bjöd dom på tårta jag sa nej tack äter inte detta............... vilket jag sagt hundra gånger men dem förstår inte verkar det som . och hur snällt är det när dem stått och bakat en tårta till mig och jag säger nej. Men tänker INTE äta det. så är det bara.. dem verkar inte förstå varför heller. De man får höra är " du tränar ju mkt och är i bra form klart du kan äta vad du vill, du behöver ju inte gå ner i vikt" Men det är ju som sagt inte därför jag äter som jag gör... kost har ju inte bara med vikt och göra liksom......aja dom delar i alla fall inte samma intresse. sen att ta med mig texx nötter och så när dom äter chips gör jag men kan ju inte ta med mig allt. speciellt när man träffar nya människor. Dem tror ju att man är dum i huvudet om man inte äter pizza typ... ah orkar inte... tänker som sagt vara uppriktig och säger att jag äter stenålderskost men dem tappar huvudet om man säger att man inte äter spannmål....

Och det är så svårt när jag ska komma på besök för jag äter ju nästan ingenting.... och tex min gudmor när jag ska hälsa på henne. Ja, hon äter mer enligt viktväktarna. alltså fettsnålt ............................. vad skulle jag leva på där. protein typ... och kan inte alltid ta med mig allt. så segt.. hon tror för mkt fett är farligt.... suck

Du kanske gör det till ett större problem än det behöver vara

Säkert spelar det egentligen ingen större roll för dina vänner hur du gör med maten, och du själv kan ju även vara lite flexibel

Med lite "smarta val" kan man ju oftast välja så att nästan varje bjudning åtminstone inte behöver bli någon katastrof utan bara en lite mindre optimal måltid

Men visst är det extra kul om man har några kompisar som är inne på samma spår som man själv är :)

Jo kanske.. fast det är svårt! Klart jag gör det bästa av situationen... vet också att jag klarar ju av alla kolhydrater bra men tänker endå inte äta spannmål eller något jag inte vill.... och det går inte alltid och välja när folk blandar allt.. och sen är tex vegetarianer... typ Quorn med pasta. vad skulle jag äta... inget av det äter jag. hehe.. så ja ibland är det faktiskt svårt. Och jag blir alltid den "jobbiga" . En gång kan du väl äta det? Blir alltid frågan. men nej det tänker jag inte... ja det är ju det! Synd bara att dem flesta tror att lchf är farligt.......... elller skiter fullständigt i vad dem äter för att dem är smala....

Och ja.. som sagt, skulle vara sjukt kul att träffa folk som delar samma intresse!! OCh har samma livsstil.... Jag önskar bara det fanns fler människor som göra det för här verkar det ju inte finnas nå vidare...... men hopppas på det när man ska ta utbildningen personlig tränare inom paleo/lchf kost!  :D

Jag har en vännina som suckar över min kosthållning. De gånger jag är hos henne är hon sååå ställd på vad hon ska bjuda på för jag äter så konstigt och så serverar hon kanelbullar till kaffet... Det är hennes problem anser jag.

När det gäller dina vänner som VET hur du äter och ändå bakar en vanlig tårta och fortsätter proppsa på att du ska äta "som vanligt", det tycker jag är respektlöst!

De skulle väl inte trycka i en vegetarian kött?

Jag serverar t.ex. inte bara lchf mat när jag får gäster. Och hade jag ätit "vanlig" mat hade jag inte gjort det omöjligt för mina lchf vänner att de ska få i sig något ätbart... Jag hade t.ex. inte serverat smörgåstårta eller lasange. Det finns bara en sak jag inte tar hänsyn till och det är vad folk dricker till maten! Jag vägrar köpa läsk!

Du har en möjlighet att "omvända" dina vänners besvärade åsikter om din mat genom att bjuda dem på middag. Slå till med goda tillbehör och mat som alla kan äta. Visa vägen :)

Allt sitter inte i maten. Man måste kunna umgås med varandra ändå. Och du valde ju inte dina vänner för vad de väljer att äta, det är väl deras personlighet som var mer avgörande?

LCHF-träff i Göteborg? Tja, vi är ett gäng på kolhydrater.ifokus som träffas lite då och då. Vi är ett gäng på facebook som också har träffats. Kanske går det att få ihop ett gäng även här; annars får du väl kolla upp de grupper jag nämnde. Det brukar vara kul att träffa likasinnade.

Jag har en vännina som suckar över min kosthållning. De gånger jag är hos henne är hon sååå ställd på vad hon ska bjuda på för jag äter så konstigt och så serverar hon kanelbullar till kaffet... Det är hennes problem anser jag.

När det gäller dina vänner som VET hur du äter och ändå bakar en vanlig tårta och fortsätter proppsa på att du ska äta "som vanligt", det tycker jag är respektlöst!

Jag serverar t.ex. inte bara lchf mat när jag får gäster. Och hade jag ätit "vanlig" mat hade jag inte gjort det omöjligt för mina lchf vänner att de ska få i sig något ätbart... Jag hade t.ex. inte serverat smörgåstårta eller lasange. Det finns bara en sak jag inte tar hänsyn till och det är vad folk dricker till maten! Jag vägrar köpa läsk!

Du har en möjlighet att "omvända" dina vänners besvärade åsikter om din mat genom att bjuda dem på middag. Slå till med goda tillbehör och mat som alla kan äta. Visa vägen :)

Allt sitter inte i maten. Man måste kunna umgås med varandra ändå. Och du valde ju inte dina vänner för vad de väljer att äta, det är väl deras personlighet som var mer avgörande?

Nej du har helt rätt! Men som sagt.... jag vill inte vara taskig eller nedlåtande mot mina vänner för jag älskar dom precis som dom är.... Men jag skulle så innerligt vilja träffa människor som har samma syn och har samma passion för mig för kost och träning.... det hade varit väldigt kul :)

LCHF-träff i Göteborg? Tja, vi är ett gäng på kolhydrater.ifokus som träffas lite då och då. Vi är ett gäng på facebook som också har träffats. Kanske går det att få ihop ett gäng även här; annars får du väl kolla upp de grupper jag nämnde. Det brukar vara kul att träffa likasinnade.

jaså? Ja lchf träff i Göteborg!! :) Men kan ju kolla upp detta!!

Varför inte bjuda på LCHF det är det godaste som finns. 

Jag vet hur det känns! Som vegan som helst undviker gluten har man det heller inte så lätt. Dock har jag blivit positivt överraskad över hur vänner och övriga i min omgivning har respekterat detta när vi umgås. Iofs kan man som vegan alltid falla tillbaka på att man helt enkelt inte vill äta animaliska produkter. Det är ju inte lika lätt att hitta en sådan vinkel gentemot spannmål osv.

Sen tror jag inte du dör av att äta lite spannmål eller quorn ngn enstaka gång. Det finns ju en risk med att hänga upp sig allt för mycket på mat, och att kosten dikterar allt för mycket i ditt liv. Det viktiga är ju vad man gör majoriteten av tiden. :)

• Like 1

Jag vet hur det känns! Som vegan som helst undviker gluten har man det heller inte så lätt. Dock har jag blivit positivt överraskad över hur vänner och övriga i min omgivning har respekterat detta när vi umgås. Iofs kan man som vegan alltid falla tillbaka på att man helt enkelt inte vill äta animaliska produkter. Det är ju inte lika lätt att hitta en sådan vinkel gentemot spannmål osv.

Sen tror jag inte du dör av att äta lite spannmål eller quorn ngn enstaka gång. Det finns ju en risk med att hänga upp sig allt för mycket på mat, och att kosten dikterar allt för mycket i ditt liv. Det viktiga är ju vad man gör majoriteten av tiden. :)

Rätt enkelt hitta en sådan vinkel mot spannmål genom att konstatera att man är allergisk/känslig mot kolhydrater och gluten. Det är inte helt en osanning med tanke på vad överintaget av kolhydrater orsakar för omfattande problem och inflammationer i kroppen, samt orsaken till metabolt syndrom. Det är skillnad på att inte vilja äta kött för att man tycker synd om de små kaninernas känslor och likställer det med mord och att faktiskt ha en orsak att man mår dåligt och tar skada av det (varje gång man shockar kroppen genom att 5-10 ggr höja blodsockret och likaså insulinproduktionen föreligger risk att trigga diabetes, vilket nu börjar synas i forskning).

I övrigt kan man kanske anse att det viktiga är vad man gör majoriteten av tiden, men tror knappast att du själv skulle göra avsteg och äta kött trots att du inte dör av att äta lite någon enstaka gång - vilket du med all säkerhet inte dör av. Om du inte delar den meningen tror jag bestämt att risken är att du hänger upp dig allt för mycket på mat och att kosten verkligen dikterar för mycket i ditt liv ;)

Själv tycker jag att vänner och bekanta som inte klarar av att göra avsteg enstaka gånger, de få gånger det handlar om, från socker, stärkelse och kolhydrater i den överdrivna mängd de trycker i sig, har problem. De är tydliga exempel på människor som är beroende socker-junkies och påvisar samma egoistiska idiotiska beteende som rökare gör - dvs att de struntar i vilka andra som blir lidande runtom dem, bara de får sina bloss. Där kan man verkligen snacka om att det inte bara handlar om en risk, utan rent faktum att de hänger upp sig för mycket på kolhydrater och att det dikterar deras liv 100% i så fall.

Vet att lchf är det godaste som finns! Men alla delar inte denna syn med mig (a)

Problemet är inte hos dig, utan att de människorna inte vet vad riktig mat är för något. Det kommer ska du se. Medan du går friskare och smalare kommer dessa åka på problem och sjukdomar och lidande helt i onödan. Då kommer de till dig och ber om råd och hjälp. :)

I början av min lchf-resa var jag sååå ivrig att försvara mig och förklara...för totalt döva öron.

Nu har jag lärt mig att INTE lägga ner någon energi på det utan anser att folk ska skita i hur jag äter så skiter jag i att de kränger, rent ut sagt, skit! :)

Börjar någon ifrågasätta på ett negativt, nedlåtande och fördömande sätt så låter jag inte dem ens prata till punkt - jag klipper av direkt med typ "jag lägger mig inte i vad du äter så jag hoppas du kan göra det samma mot mig!?"

En del blir sura men det bjuder jag på för på något sätt så slår det tillbaka på dem själva - de känner sig lite dumma :wacko:

Nu är det inte så många som gör så längre - de ser att jag gått ner MYCKET (ca 42 kg) och att jag mår så jäkla bra med energi till max.

Givetvis svarar jag gärna på ett trevligt sätt om någon av genuin nyfikenhet undrar om min kost men annars klipper jag av!

oj, det kan inte vara de lättaste! Nej jag förstår hur du menar. MEn samtidigt så är det ett beslut jag tagit och jag vill inte få i mig spannmål. Visst jag tål det väldigt bra. Är ung och frisk och kan säkert äta väldigt mycket av det MEN jag vill inte... för att det gör mina hormoner helt konstiga samt att jag får pms osv. Och jag tror innerligt att spannmål inte är nåt för oss.. alltså mjöl, ris , pasta osv. men ja...tänker du som är vegan tar ju som sagt inte heller avsteg för att äta kött lite då och då. Vilket man inte heller dör av så jag tänker nog inte ta avsteg för att äta spannmål. (rotfrukter går) men som sagt är inte värt det. mår inget vidare av det .

I början av min lchf-resa var jag sååå ivrig att försvara mig och förklara...för totalt döva öron.

Nu har jag lärt mig att INTE lägga ner någon energi på det utan anser att folk ska skita i hur jag äter så skiter jag i att de kränger, rent ut sagt, skit! :)

Börjar någon ifrågasätta på ett negativt, nedlåtande och fördömande sätt så låter jag inte dem ens prata till punkt - jag klipper av direkt med typ "jag lägger mig inte i vad du äter så jag hoppas du kan göra det samma mot mig!?"

En del blir sura men det bjuder jag på för på något sätt så slår det tillbaka på dem själva - de känner sig lite dumma :wacko:

Nu är det inte så många som gör så längre - de ser att jag gått ner MYCKET (ca 42 kg) och att jag mår så jäkla bra med energi till max.

Givetvis svarar jag gärna på ett trevligt sätt om någon av genuin nyfikenhet undrar om min kost men annars klipper jag av!

Jo jag förstår! Försöker inte heller lägga så mycket energi men samtidigt så tycker jag detta är viktigt. Men känns hela tiden som om man får skit för att man bryr sig om vad man stoppar i sig. Men som sagt försöker att inte bry mig. Tex, min gudmor i helgen som kom hit. Mamma hade endast köpt dricka med socker och hon vet att jag inte dricker detta. Så säger min gudmor "Socker är ju i alla fall naturligt! ska du dricka aspartam istället??" jag sa" Jag har inte ens sagt att jag ska köpa en light dricka utan jag tänker dricka VATTEN. Hon säger " Lite socker dör du ju inte av" ÅH..... jag äter lchf för 1000000 gången. Trög. Och jag ville bara att dem skulle gå hem. Varje gång dessa sura kommentarer. Ska du komma hit, ja men du äter ju ingenting. Så svårt med dig. "det kan väl inte du äta" "emelie äter inte socker" Och dem säger det inte på ett bra sätt utan tonen i det hela är inget vidare.........