Lt Ripley Posted March 16, 2013 Share Posted March 16, 2013 Hej! Ny här på forumet. Det här är andra svängen för mig med LCHF, åt tidigare under ca 4-5 månader, blev sedan gravid och fick avsmak för all sådan mat. Har nu efter förlossningen kört på LCHF igen, under ca 6 mån. Har alltid trivts bra med det, i kroppen och mentalt. Hållt mig mätt länge, sötsuget borta, inte tänkt så mycket på mat osv. Helt enkelt mått jättebra! Har känts mer som en livsstil än någon slags diet. Men på sistone (kanske senaste 1, 2 månaderna) har jag dragits med ett sådant galet sug efter något jag inte vet vad det är. Jag går i kylen titt som tätt och vill ha något, men är samtidigt inte lockad av något alls riktigt. "Fuskar" inte, men just detta att jag numera nästan aldrig känner mig nöjd - förut var jag ALLTID nöjd! Och tycker inte att jag har ändrat något direkt. Jag har dessutom stått stilla i vikt alternativt gått upp lite (har tidigare gått ned 0,5 kg/vecka).Äter ungefär så här:Frukost: 2-3 ägg, lite kaviar, te eller kaffe med sojamjölk och gräddeLunch: Protein och fett, typ kött med sås, alt lågkolhydratsgrönsaker och fett, alt ost (typ halloumi) och fett.Middag: Som som lunch, men ibland mellanmål istället då jag inte alltid är så hungrigMellanmål: Kaffe med grädde; eller någon skinkbit/salami, någon ostbit eller liknandeÄter ibland: Fet yoghurt, hallon, paranötterDet som kan bli "fusk" för mig är antingen för mycket grädde eller komma upp i kolhydrater genom grönsaker (även lågkolhydratsgrönsaker väger ju en hel del). Och så mina kaviarklickar på äggen Det här känns så främmande för mig! Har någon känt något liknande eller har något tips? Kan det vara någon brist? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maja Posted March 16, 2013 Share Posted March 16, 2013 Välkommen till forumet! Härligt att du vill leva med Lchf som en livsstil men som jag förstår ditt inlägg vill du även gå ner i vikt? Och du blev nyligen mamma - grattis!Vill du köra en mer strikt lchf för att fortsätta gå ner i vikt så finns det en del du kan förändra, dra ner på eller till och med utesluta, allt beroende på vad du önskar nå för resultat.Så här tänker jag att din dag då istället kan se ut:Frukost: Lchf kaffe = Receptet till en kopp kaffe 1 kopp kaffe (2-3dl)40 g smör / 2-3 msk (ungefär)20 g kokosolja / 1-2 msk (ungefär) Blanda allt med mixerstav eller annan elektrisk mixer i en större behållare. Häll över i kaffemugg. Njut! Mängderna är lite upp till vara och en, vad man gillar.Lunch:Omelett på 2 ägg, 1msk grädde + 1 msk vatten. Strössla över 2 msk stekt bacon, 2 skivor lagrad ost som får smälta ner. Stek i smör eller kokosfett.Mellanmål: svart kaffe eller med smör i igen....Middag:1 lövbiff + 1 dl bea, 1 avocado med 2 msk majonäs, 1 dl broccoli gratinerad med lagrad ost.Receptet på Lchf kaffet har jag kopierat från lifezone.se. Där finns det även tips på internetkurs man kan delta i för att få en mer riktad coaching. Jag har gått den och insåg då på vilket sätt jag kunde bli mer strikt med min kost. Det passar mej jättebra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lt Ripley Posted March 17, 2013 Author Share Posted March 17, 2013 Maja, tack för att du tog dig tid att svara. Det finns ju som du skriver alltid sådant man kan variera om man vill dra ned på kolhydraterna. Fortfarande fundersam över detta sug, dock. Det är inte det initiala sötsuget som man kan känna när man slutar med kolhydrater, för den omställningsfasen har jag redan varit igenom. Välkommen till forumet! Härligt att du vill leva med Lchf som en livsstil men som jag förstår ditt inlägg vill du även gå ner i vikt? Och du blev nyligen mamma - grattis!Vill du köra en mer strikt lchf för att fortsätta gå ner i vikt så finns det en del du kan förändra, dra ner på eller till och med utesluta, allt beroende på vad du önskar nå för resultat.Så här tänker jag att din dag då istället kan se ut:Frukost: Lchf kaffe = Receptet till en kopp kaffe 1 kopp kaffe (2-3dl)40 g smör / 2-3 msk (ungefär)20 g kokosolja / 1-2 msk (ungefär) Blanda allt med mixerstav eller annan elektrisk mixer i en större behållare. Häll över i kaffemugg. Njut! Mängderna är lite upp till vara och en, vad man gillar.Lunch:Omelett på 2 ägg, 1msk grädde + 1 msk vatten. Strössla över 2 msk stekt bacon, 2 skivor lagrad ost som får smälta ner. Stek i smör eller kokosfett.Mellanmål: svart kaffe eller med smör i igen....Middag:1 lövbiff + 1 dl bea, 1 avocado med 2 msk majonäs, 1 dl broccoli gratinerad med lagrad ost.Receptet på Lchf kaffet har jag kopierat från lifezone.se. Där finns det även tips på internetkurs man kan delta i för att få en mer riktad coaching. Jag har gått den och insåg då på vilket sätt jag kunde bli mer strikt med min kost. Det passar mej jättebra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted March 17, 2013 Share Posted March 17, 2013 För sötsuget kan du kanske prova 1 tsk kokosolja i thé eller kaffe? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted March 17, 2013 Share Posted March 17, 2013 Hej! Ny här på forumet. Det här är andra svängen för mig med LCHF, åt tidigare under ca 4-5 månader, blev sedan gravid och fick avsmak för all sådan mat. Har nu efter förlossningen kört på LCHF igen, under ca 6 mån. Har alltid trivts bra med det, i kroppen och mentalt. Hållt mig mätt länge, sötsuget borta, inte tänkt så mycket på mat osv. Helt enkelt mått jättebra! Har känts mer som en livsstil än någon slags diet. Men på sistone (kanske senaste 1, 2 månaderna) har jag dragits med ett sådant galet sug efter något jag inte vet vad det är. Jag går i kylen titt som tätt och vill ha något, men är samtidigt inte lockad av något alls riktigt. "Fuskar" inte, men just detta att jag numera nästan aldrig känner mig nöjd - förut var jag ALLTID nöjd! Och tycker inte att jag har ändrat något direkt. Jag har dessutom stått stilla i vikt alternativt gått upp lite (har tidigare gått ned 0,5 kg/vecka). Äter ungefär så här: Frukost: 2-3 ägg, lite kaviar, te eller kaffe med sojamjölk och grädde Lunch: Protein och fett, typ kött med sås, alt lågkolhydratsgrönsaker och fett, alt ost (typ halloumi) och fett. Middag: Som som lunch, men ibland mellanmål istället då jag inte alltid är så hungrig Mellanmål: Kaffe med grädde; eller någon skinkbit/salami, någon ostbit eller liknande Äter ibland: Fet yoghurt, hallon, paranötter Det som kan bli "fusk" för mig är antingen för mycket grädde eller komma upp i kolhydrater genom grönsaker (även lågkolhydratsgrönsaker väger ju en hel del). Och så mina kaviarklickar på äggen Det här känns så främmande för mig! Har någon känt något liknande eller har något tips? Kan det vara någon brist? Hur är det med motion? Jag är visserligen blandkostare men när jag kände ett sug efter något att stoppa i munnen så brukade det försvinna om jag gick en promenad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Blaze Posted March 17, 2013 Share Posted March 17, 2013 Jag tror nog som ovan, att du får i dig lite för mycket kolhydrater och för lite fett. Du behöver mera fett från majo, smör m.m.. Äter man tillräckligt med fett har man oftast inget sug. Så rikta in dig på att dricka kaffet med smör och kokosfett istället för all grädde är mitt tips. Skippa yoghurten och en massa mejerier. Då kommer du förmodligen må bättre är min tanke. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lt Ripley Posted March 17, 2013 Author Share Posted March 17, 2013 Tack för era svar! Jag ska testa vad att dra ned på grädden ger. Yoghurten kan jag helt ta bort ett tag, den har jag ändå bara ätit kanske 1 ggr/vecka. Samtidigt så känns det lite snävt om det skulle vara enbart det - säg att jag drar i mig 1 dl grädde om dagen - 3 g kolhydrater, känns inte som att det borde stå och falla på det. Jag äter fett till allt annat - smör, majo, feta såser med lågt kolh.värde, och försöker äta helt kolhydratsfri mat åtminstone en gång om dagen, men får testa att öka upp fettet. Jag styrketränar 2 ggr/veckan. Jag är inte dummare än att jag fattar att kolhydraterna kan adda upp mer än vad man tror - många bäckar små liksom - men jag tycker att jag borde stå på rätt sida av linjen. Men tycka går ju Tack igen för era svar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Labolina Posted March 18, 2013 Share Posted March 18, 2013 Fortfarande fundersam över detta sug, dock. Det är inte det initiala sötsuget som man kan känna när man slutar med kolhydrater, för den omställningsfasen har jag redan varit igenom. En helt annan tanke slår mig om det är nått diffust och inte sött som du har sug efter, kan du ha brist på något? Brist på vissa ämnen kan ju orsaka ett sug, men om kroppen själv inte vet exakt vad för livsmedel som innehåller det den saknar så blir ju suget bara efter "nått". Be att få ta prover och kolla alla värden på vitaminer/mineraler om det känns som en rimlig förklaring på suget. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aleks Posted March 18, 2013 Share Posted March 18, 2013 Förutom det andra redan har skrivit till dig att du får i dig för lite fett och förm ycket kolhydrater undrar jag, ammar du? Amning drar väldigt mycket energi och näring från kroppen. Du kan mycket väl ha fått brist på något. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lt Ripley Posted March 18, 2013 Author Share Posted March 18, 2013 Jag ammar inte. Våg och måttband går åt rätt håll (kollar måndagar), så maten verkar inte vara den största boven även om jag tänker köra striktare den här veckan för att se vad som händer, jag får se hur det ger utslag för suget. För precis som Labolina skriver har det varit mer ett sug efter det där berömda något, mer än ett specifikt sötsug. Tar ni andra några särskilda tillskott, är det något man oftare kan lida brist av med LCHF? Tack igen för engagemang! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted March 18, 2013 Share Posted March 18, 2013 Tar ni andra några särskilda tillskott, är det något man oftare kan lida brist av med LCHF? Tack igen för engagemang! Vissa tar magnesiumtillskott, samt använder lite extra salt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aleks Posted March 19, 2013 Share Posted March 19, 2013 Jag äter D-vitamin och Levaxin då min sköldkörtel bestämde sig för att inte samarbeta efter fösta graviditeten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lt Ripley Posted April 1, 2013 Author Share Posted April 1, 2013 Som många av er klokt poängterade var det allra troligen fettet det brast på. Jag har ökat fettet rätt markant nu och kör lite tajtare vad gäller mejerier. Har under några dagar fört matdagbok, det har hjälpt att svart på vitt se hur fördelningen ser ut. Känner mig mycket nöjdare (igen), kroppen svarar bra!Tack för all hjälp! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts