Jump to content

Platå,


Gånerivikt
 Share

Recommended Posts

Jag är 173 lång började på 107,3 kg och nu står vägen på 99-100 kg på morgon men nu står det still,(( viktnergång på 1 och 1/2 månad.)) stilla i 1-2 veckor minst.

 

Jag äter tex turkisk yoghurt eller stekt fläsk som frukost, ibland 3 ägg , lunch 2-3 köttskivor tex fläsk/ eller annat kött/ wokgrönsaker som steks elr kokas / bea o kryddsmör, allt steks i smör.

middag blir lika som lunchen , kaffe med kaffegrädde/elr riktig grädde 4-5 koppar om dagen.

tja det är väl allt , ska jag få i mig mer fett för att få kroppen att vakna ?

Link to comment
Share on other sites

Risken finns att du äter för mycket. Du nämner inga mängder, men det känns nästan som du skulle kunna få i dig för mycket energi. Gör gärna en beräkning på någon av nätets gratistjänster, så får du nivån bekräftat.

 

Ett sätt att få kroppen vakna, är att inta extra fett... t.ex kokosfett som är nog det bästa. Blanda gärna i kaffe eller te och se vad som händer.  

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Även jag har hamnat på en platå och testar därför med att skippa grädde i t ex kaffe och omlett, istället tillsätter jag mer smör och kokosfett. Få se om det får igång min viktnedgång igen. Sen är jag lite skadad runt ett knä så simträningen inte går att genomföra i samma utsträckning för tillfället. Jag är övertygad om att min kropp behöver fysisk aktivitet också för att vilja lätta på kilona :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Jag är 173 lång började på 107,3 kg och nu står vägen på 99-100 kg på morgon men nu står det still,(( viktnergång på 1 och 1/2 månad.)) stilla i 1-2 veckor minst.

 

Jag äter tex turkisk yoghurt eller stekt fläsk som frukost, ibland 3 ägg , lunch 2-3 köttskivor tex fläsk/ eller annat kött/ wokgrönsaker som steks elr kokas / bea o kryddsmör, allt steks i smör.

middag blir lika som lunchen , kaffe med kaffegrädde/elr riktig grädde 4-5 koppar om dagen.

tja det är väl allt , ska jag få i mig mer fett för att få kroppen att vakna ?

Jag tror du äter alldeles för mycket. Du bör äta betydligt mindre om du vill gå ner i vikt, och du kanske skall gå ner 30kg till. Men det är det som är så bra med LCHF, man kan äta mindre utan att bli hungrig. Men det är också en mental omställning. Att våga äta bara ett ägg, eller inget alls, till frukost. Magen och kroppen kräver också omställning.

Link to comment
Share on other sites

Skit i vikten ett tag och ta mått istället över bröst, midja, lår och armar.
Då är det lättare att se ifall något händer.

Och ge det tid kroppen måste justera ibland och det tar tid.

Fortsätt ät och må bra så ger det sig ska du se.

Link to comment
Share on other sites

Problemet med att äta mindre är ju att kroppen kommer anpassa muskel massan efter energi intaget, drar du ner på energi intaget så gör kroppen helt enkelt av med det som tar energi dvs muskler.
Visst vill du gå ner fort kan du ju köra med energi underskott men har du inte bråttom så fortsätt som du gör så kommer du gå ner sakta men säkert.

 

Link to comment
Share on other sites

Skit i vikten ett tag och ta mått istället över bröst, midja, lår och armar.

Då är det lättare att se ifall något händer.

 

Och ge det tid kroppen måste justera ibland och det tar tid.

 

Fortsätt ät och må bra så ger det sig ska du se.

Jag ser att jag blir tajtare som du sa över lår- axlar- rygg- och så klart så har ju magen dragit ihop sig också,   men som roockie så blir jag fundersam när vikten stannar upp,

Nu har jag dragit ner på intag av mängd mat. ingen kaffegrädde och vanlig grädde till kaffe elr matlagning, frukost ett pkt bacon 1st ägg,,,ett pkt bacon  elr köttbit 2 stekta ägg till lunch, middag 1st köttbit elr fiskbit  stekt i riktigt smör,  all mat innehåller kokta wokgrönsaker, så nu får vi se... ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag säger som andra. Ta det lugnt. Det tar ett tag att samla på sig vikten och det tar ett tag att gå ned. Hormonerna ska hinna ställa om sig och din kropp vill troligtvis inte gå ned lika snabbt som ditt medvetande. Det är normalt. Fokusera på hur du känner dig istället, var tacksam för det du redan gått ned och var glad att du har lyckats vända en osund livsstil och att du är på väg åt rätt håll. För mig så tog det 1 år att gå ned 8 kilo, jag gick upp ibland, ner ibland och stod ofta stilla, men vad spelar det för roll? Det är hälsan som är det viktigaste, om du fokuserar på att må bra kommer kroppen att följa efter så småningom, en hälsosam kropp är inte tjock i längden. Om du ska ha ett konkret tips dock så skulle jag skippat kaffegrädden. Du äter bra med mat, energiprocenten ser ut att vara okej utan att jag räknar på dem så jag ser inte varför du skulle behöva ha grädde i varje kopp, det är bara extra kalorier som kan vara droppen som får bägaren att rinna över. 

 

Även om maten är viktigast i sammanhanget finns bra mycket annat som kan spela in, bland annat sömnkvalitet? Kanske rentav 5 koppar kaffe om dagen kan göra att din sömn störs och dina hormoner löper amok. Min gissning är dock att kroppen behöver pausen och att du inte bör störa den. 

 

Lycka till!

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...