Jump to content

Kanelbullar ÄR gott ibland...

Petra
 Share

Recommended Posts

Bakade de här igår, blev väldigt lika "vanliga" bullar! Är man inte superstrikt, vilket jag inte behöver vara för det mesta, så är de väldigt goda någon gång emellanåt...

Så här gjorde jag:

6 ägg, ca 1 litet paket kesella, sötning (jag tog 4msk sukrin+ vilket motsvarar ca 1dl socker) samt 2tsk kardemumma vispas ihop med vanlig handvisp. Sen hällde jag i 1,5-2 dl mjölk och ca 1dl fett(tog smör blandat med kokosfett). Sen gjorde jag mjölblandning av 1,5 dl kokosmjöl, 1,5 dl hasselnötsmjöl och 6 msk psylliumhusk och 3 tsk bakpulver. Blanda ner och rör ihop. Låt svälla 5min. Tryck ut /kavla mellan 2 bakplåtspapper, ta av översta pappret och bred ut en blandning av 100 g jättemjukt smör blandat med vaniljpulver/essens, jag tog några droppar. Sist pudrar du över mycket kanel och lite sukrin/sötning efter behag. Rulla ihop med hjälp av pappret, skär i 20 bitar som läggs i formar. Pensla med ägg och strössla över hackade nötter och ev lite kardemumma.Grädda i knappt 200 g jag hade på ca 185, i ca 20 minuter. Jag älskar dem!!!

post-777-0-74720500-1363507830_thumb.jpg

• Like 1

Jag har också testat dem, men ovanstående modifiering gjorde dem, enligt mig, ÄNNU godare/ saftigare och lite mer lika vanliga bullar i konsistensen. Men Mariannes recept är verkligen fenomenala!! Gillar hennes sida mycket!

Bakade de här igår, blev väldigt lika "vanliga" bullar! Är man inte superstrikt, vilket jag inte behöver vara för det mesta, så är de väldigt goda någon gång emellanåt...

Så här gjorde jag:

6 ägg, ca 1 litet paket kesella, sötning (jag tog 4msk sukrin+ vilket motsvarar ca 1dl socker) samt 2tsk kardemumma vispas ihop med vanlig handvisp. Sen hällde jag i 1,5-2 dl mjölk och ca 1dl fett(tog smör blandat med kokosfett). Sen gjorde jag mjölblandning av 1,5 dl kokosmjöl, 1,5 dl hasselnötsmjöl och 6 msk psylliumhusk och 3 tsk bakpulver. Blanda ner och rör ihop. Låt svälla 5min. Tryck ut /kavla mellan 2 bakplåtspapper, ta av översta pappret och bred ut en blandning av 100 g jättemjukt smör blandat med vaniljpulver/essens, jag tog några droppar. Sist pudrar du över mycket kanel och lite sukrin/sötning efter behag. Rulla ihop med hjälp av pappret, skär i 20 bitar som läggs i formar. Pensla med ägg och strössla över hackade nötter och ev lite kardemumma.Grädda i knappt 200 g jag hade på ca 185, i ca 20 minuter. Jag älskar dem!!!

attachicon.gifimage.jpg

Hur länge håller du dig mätt på en sådan bulle?

Nöjd faktiskt väldigt länge! Imorse åt jag äggmjölkschoklad/lchfchoklad och en bulle kl 11. Var mätt tills nu. Vanliga bullar överäter jag tills de tar slut... Av dessa nöjer jag mig med en-två, OM jag är mätt/ nöjd påRIKTIG mat dvs ägg, kött, smör etc.. De här ersätter inte mat, bara förgyller tillvaron lite, och passar på fikat på jobbet även om man får kommentarer som "Va, ÄTER DU bullar? Hahaha..

• Like 1

Jag gjorde dessa nu, blev väldigt bra tycker jag! :) Skippade smöret i krämen, utan bara pudrade med kanel + lite Stevia strö och sen rullade ihop. Gjorde detta för att jag har hört att de har svårare att svälla om man lägger på smör. Smakade gott gjorde dom i alla fall.

• Like 1

Nöjd faktiskt väldigt länge! Imorse åt jag äggmjölkschoklad/lchfchoklad och en bulle kl 11. Var mätt tills nu. Vanliga bullar överäter jag tills de tar slut... Av dessa nöjer jag mig med en-två, OM jag är mätt/ nöjd påRIKTIG mat dvs ägg, kött, smör etc.. De här ersätter inte mat, bara förgyller tillvaron lite, och passar på fikat på jobbet även om man får kommentarer som "Va, ÄTER DU bullar? Hahaha..

Jag trodde väl det att du skulle hålla dig mätt mycket längre än på en vanlig bulle. Det finns ju flera skäl till det. Har du räknat ut hur många kcal en sådan bulle innehåller? Jag äter inte LCHF men jag har funderat på att baka något som jag kan ha med när vi vandrar i skogen. Någon slags bullar är ju enkelt att bara ta med och då kanske dina är ett alternativ.

Har inte räknat ut kcal, men de innehåller tillräckligt få kolhydrater för att mitt sötsug INTE ska väckas, utan bara bli förnöjsamt. Mina sväller upp bra trots smör i, men de kanske blir ännu luftigare utan.? Får prova det också. De är perfekta att ta med som matsäck eftersom de mättar så himla bra, de består ju mest ägg, kesella och fibrer samt fett....Men somsagt kör man UFO-strikt är de kanske inget alternativ....

160 kcal/st.

159 kcal/st om man använder mandelmjöl istället för hasselnötsmjöl.

131 kcal/st om man använder mandelmjöl + gör som jag & inte använder smör till smeten utan bara strör på kanel + (ev. kalorifritt sötningsmedel).

Obs: Detta gäller om du gör 24 st av receptet.

• Like 1

160 kcal/st.

159 kcal/st om man använder mandelmjöl istället för hasselnötsmjöl.

131 kcal/st om man använder mandelmjöl + gör som jag & inte använder smör till smeten utan bara strör på kanel + (ev. kalorifritt sötningsmedel).

Obs: Detta gäller om du gör 24 st av receptet.

Tack för det! Mycket mindre än jag trodde faktiskt. Med tanke på att 100 gram fett innehåller 900 kcal.

Nu har jag provat att göra dem utan smör... De blev ok men jag kommer ha smör nästa gång. Blir saftigare och lite godare! Dessutom tycker jag att de fastnar i pappret mer utan smör. Men jagar man kalorier kan man ju utesluta. Men jag jagar inga kalorier.