Popular Post SGK Posted October 8, 2019 Popular Post Share Posted October 8, 2019 Jag kikar ibland in på Aftonbladet, och blir ofta provocerad av de rubriker man möts av i artiklar som går till deras Viktklubb. Några exempel är ”I Viktklubb får man äta vad man vill” och "Det bästa var att jag fick äta vad jag ville". Varför blir jag då provocerad av detta? Jo, för om det bara är så enkelt som att dra ner på det onyttiga, men ändå kunna fortsätta att unna sig det nu och då, varför blir då människor överviktiga? Inte ens jag som alltid varit smal i vuxen ålder klarar av att äta "lagom" av det som är onyttigt. Jag måste till och med vara restriktiv med sånt som räknas till LCHF, som vispgrädde och korv. Sen blir det också konstigt att fylla på med onyttigheter när man ska hålla igen. Det onyttiga tar ju plats från det som är nyttigt. Så enkelt är det väl inte att nå upp till RDI? I dagarna tror jag att jag firar 10 år på LCHF, jag noterade aldrig något specifikt datum, men jag vet att jag började lite försiktigt med LCHF (lite okunnigt också) nån gång mellan våren 2009 och våren 2010. Det har jag aldrig ångrat 12 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annika Rane Posted October 8, 2019 Share Posted October 8, 2019 Lite läsning på samma tema: https://www.dietdoctor.com/se/det-gar-lika-bra-att-banta-med-hallonbatar 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kattuggla Posted October 9, 2019 Share Posted October 9, 2019 Det är galet! Tänk om det stod... "I Viktklubb får man inte äta vad man vill"..."Det bästa var att jag inte fick äta vad jag ville"..Det vore väl lite mer sant, men kanske mindre säljande? 3 1 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Katerina Posted October 9, 2019 Popular Post Share Posted October 9, 2019 Det är spännande hur vi människor fungerar för det handlar om psykologi och bygger på att man vill gärna äta kakan och nå sina vikt mål. "Man vill ju inte späka sig". Att äta kakan och ha den kvar inte är möjligt men man vill inte tänka på det. Bröd är ju så gott. Den förslagne säljaren som kan erbjuda detta får mest sålt. Sedan när man har bantat med hallonbåtar ett tag eller med hjälp av käkfixering eller med hjälp av att ständigt gå hungrig pga kalorirestriktion + sockersug vill man ju inte fortsätta så. Det är inte hållbart. Så man återgår till det normala och går upp i vikt igen. Men någonstans i bakhuvudet visste man ju att man inte skulle följa den metoden livet ut så man är också medskyldig i (själv)bedrägeriet. Man gick ju ner i vikt så den biten fungerade. Att metoden sedan inte var hållbar, tja... man kan ju fråga sig om man hade efterfrågat en hållbar metod? Men affärsidén är strålande, kunder återkommer, nya skapas hela tiden. Folk blir ju bara sjukare eftersom de får äta vad de vill och de vill äta chips, bullar och godis. Den snälla farbrorn Viktklubben låter dig att äta vad du vill, medan den strikta modern LCHF försöker få dig att skaffa sunda matvanor så att du håller dig frisk. Vem lyssnar du på? Det händer när man släpper den traditionella matlagningen som skedde i hemmet och låter en industri bestämma vad vi ska äta. Det som är ännu sämre är att man går i industrins ledband och låter de bestämma vad som är bra mat för människan. Den snälla farbrorn Matindustrin vill ju att alla ska få äta vad dem vill... 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elinor Posted October 9, 2019 Share Posted October 9, 2019 Du är inte den enda. Jag har aldrig kunnat äta lagom av onyttigheter och korv och grädde finns sällan i kylen. Jag blir också provocerad av Viktklubbens "man får äta allt" eftersom jag vet att det är ett fult och cyniskt sätt att ragga medlemmar. Såklart vill folk unna sig allt livets goda och ändå nå målvikten utan att behöva göra en endaste förändring eller ansträngning, så det lockar sådana rubriker. Men samtidigt vet näsan alla med omfattande viktproblem innerst inne att taktiken inte funkar. Är få förunnat att kunna äta onyttigheter som sötsaker, junk food och raffinerad vetemjölsmat med mera men bara lite grann. Om vi tittar på svenskar med övervikt eller fetma specifikt, så finns det garanterat 0 personer som kan t.ex äta 3-4 chips och sen ställa tillbaka påsen i skafferiet. Det normala är att man äter hämningslöst tills det bara finns chipssmulor kvar. Sen bör man ju nämna matmissbruk, sockerberoende och alla svenskar med metabola sjukdomar. Då är det direkt olämpligt att "äta allt". 6 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted October 10, 2019 Share Posted October 10, 2019 Jag minns jag läste en bantningsbok en gång, för många många år sedan. Omslagstexten lovade att man inte skulle behöva ändra vad man åt...och ett par kapitel in i boken insåg man att man var på väg att bli vegetarian, kanske t o m vegan. Säkert var det en massa extra träning också. Så vad de lovar, och vad verkligheten är... Det finns nog människor som kan äta lite lagom av allt. Precis som det finns sådana som kan äta allt och springa lite mer, och hålla vikten. Förmodligen är det de som sätter ihop de här viktklubbarna och sånt. Det gäller ju bara att inse det, att de inte kan ge några bra råd till människor med viktproblem. 5 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gemma Posted October 11, 2019 Share Posted October 11, 2019 On 2019-10-09 at 09:43, Elinor sade: Du är inte den enda. Jag har aldrig kunnat äta lagom av onyttigheter och korv och grädde finns sällan i kylen. Jag blir också provocerad av Viktklubbens "man får äta allt" eftersom jag vet att det är ett fult och cyniskt sätt att ragga medlemmar. Såklart vill folk unna sig allt livets goda och ändå nå målvikten utan att behöva göra en endaste förändring eller ansträngning, så det lockar sådana rubriker. Men samtidigt vet näsan alla med omfattande viktproblem innerst inne att taktiken inte funkar. Är få förunnat att kunna äta onyttigheter som sötsaker, junk food och raffinerad vetemjölsmat med mera men bara lite grann. Om vi tittar på svenskar med övervikt eller fetma specifikt, så finns det garanterat 0 personer som kan t.ex äta 3-4 chips och sen ställa tillbaka påsen i skafferiet. Det normala är att man äter hämningslöst tills det bara finns chipssmulor kvar. Sen bör man ju nämna matmissbruk, sockerberoende och alla svenskar med metabola sjukdomar. Då är det direkt olämpligt att "äta allt". Håller fullständigt med dina reflektioner. Sockerberoendet säger man inte ett knyst om! Matmissbruket likaså och metabola sjukdomar... alltså, det är som om de riktar sig till dem som inte behöver kostreglering mot gynnsammare livshållning. M.a.o sådant kommersiellt craptalk handlar om inbördes beundran och karriärism och så gott som NOLL genuin kunskap insikt eller empati öht. Ytligt så det passar glamourösa snabba snuttifierade blänkarmagasin (som kostar skjortan och tjänar endast som lite vila för ögonen...) Jag har lärt mig att ignorera skiten!! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts