Jump to content

Pco(s) och lchf

Jennie

Recommended Posts

Är det någon som har erfarenheter av lchf och pco?

Jag har själv pco, och har ätit lchf i 7 veckor, mår väldigt bra i allmänhet, med mindre svullen mage, bättre hy och känner mig mätt längre.

Att jag dessutom går ner (väger mig inte, men känner och ser stor skillnad!) i vikt är bara ett stort plus! :)

Så, nu efter dessa veckor med lchf har jag fått en spontan mens!

Jag får sällan/aldrig mens utan behandling. Ska jag tolka detta som att det är lchf som rör runt i kroppen och kanske stabiliserar den?

Vore ju underbart iså fall!

Det är min gyn som rekommenderat mig att äta enligt lchf, pga övervikt och ägglossningsrubbningar. Så något borde det ju ligga i det.

Men vore kul att höra era erfarenheter!  

Tillägg:

Jag har ingen sköldkörtel och äter Levaxin, 150 mg varje dag.

Kan ju vara så att det har ett samband med pco(s). Har ni erfarenheter så dela gärna med er!

• Like 4

Hej Jennie!

Jag har oxå pco och där läst att man rekommenderar låg kolhydratkost.

Därav började jag med det och mår mycket bra.

Jag kunde tidigare inte få nog av kolhydrater typ pasta och baserade våra måltider på det.

Jag tror säkert att lchf kan göra att din kropp

mår bra av kosten. Därav mens. Själv har jag spiral då vi känner oss nöjda med barn.

( jag undrar om vi kanske hade sluppit alla hormoner jag tryckte i mig i alla former för att bli gravid om jag haft balans i kroppen med lchf?)

Lycka till?!

Kul att du startade den här tråden!

Jag har PCO, och vetat om min diagnos, sedan jag var 16 år, det var -76. På den tiden gjorde man inte vaginala ultraljud, inte på mig i alla fall. Det upptäcktes av en slump, då man skulle operera bort en cysta, så då passade man på att skära ner äggstockarna till normalstorlek, en operation som inte görs idag, då man inte tycker att det ger så mycket.

Operationen hjälpte inte mot hirsutism (kraftig behåring), som väl på sätt och vis har varit mitt livsproblem - jag har kämpat många år med diatermi, för att ta bort generande hårväxt. Kolhydratsug, insulinresistens och viktproblem kvarstår också, ökar skulle jag vilja säga.

Det positiva med operationen, var att jag fick regelbunden mens, något som jag inte ropade jipee åt som 16-åring, jag hade så stora besvär av hårväxten. Men med facit i handen, så här ca 35 år senare, och med vuxna barn och barnbarn, så ger jag doktorn som opererade mig, skamset, så mycket tacksamhetens tankar. Doktorn var en fantastisk man, och jag var en fantastiskt gnällig och förtvivlad tonåring, som led av min hårväxt.

På den tiden var inte PCO så känt, det kallades för Stein-Lewenthal, nätet med den fantastiska spridningen fanns inte. Nu finns det patientföreningar, forskningen går framåt, även om det finns mycket kvar för oss med PCO att göra, lasern har kommit, för permanent hårborttagning. Vi ska kunna bidra med mycket själva, för att lindra våra symptom, med kost och motion.

Ja, suck, så var det, det här med kost och motion. Lätt att säga, inte så lätt att uppfylla.

Jag är färsk inom det här med LCHF, men än så länge känns det klockrent, speciellt med kombinationen PCO. Jag trodde inte LCHF var min grej, men efter jojo-bantning och en övervikt på ca 35 kg, så kände jag att jag inte hade något att förlora. Eftersom jag förut tvivlade på LCHF, så letade jag inte efter information, så jag har inte förstått hur bra det här kan vara för oss. Efter Viktväktarna och Viktklubben är jag rejält fettskrämd.

Jag har hållit på sedan början av oktober. Förutom att jag förlorat ca 7 kg, så känner jag en harmoni, besväras knappt av sötsug, tycker att matlagningen är så enkel och god, känner mindre värk i kroppen, mindre huvudvärk, längre uthållighet och mindre sömnbehov.

Det var roligt att höra, att din läkare rekommenderat LCHF, och att du också verkar må så bra av kosten.

Fortsatt lycka till!

• Like 2

Hej, Jennie! Tack för den här tråden!

Jag har själv PCOS och har sett tydliga förbättringar. Jag har ätit lågkolhydratkost (inte alldeles strikt LCHF) i över tre år och har både gått ner i vikt, blivit nästan av med mina IBS-besvär, av med sötsuget och fått frekventare och mer regelbundna menstruationer. Egentligen började jag få ont vid ägglossning (och alltså känna att jag ägglossade) redan två månader efter det att jag hade dragit ner på socker och godis, utan att ha dragit ner på spannmål och ökat på fett och protein.

När jag började dra ner på kolhydraterna, hade jag inte så mycket information, jag hade bara läst att man i USA rekommenderade lågkolhydratkost för PCOS. Så det första jag gjorde var att sluta äta godis varenda dag (och större mängder över veckoslutet) och att sluta med sockret i kaffet. Jag började också dra ner på bröd, ris och potatis, men tog tid på mig, ville inte göra det på en gång för att det inte skulle bli för tufft. Jag var mycket motiverad och verkligen ville göra det, men kände att jag behövde mer tid för att anpassa mig. Nu har jag ställt om kosten nästan helt och äter nästan aldrig bröd och bakverk och väldigt sällan ris och potatis. Jag äter kött och fisk, ägg, grönsaker, mejerier och frukt/bär (har dragit ner på fruktkonsumtionen, men inte slutat helt, det blir en fruktportion typ 3-4 gånger i veckan och för det mesta frukt med lägre GI).

Jag är fullkomligt övertygad om att lågkolhydratkost är det bästa en kvinna med PCOS kan göra för sig själv på lång sikt.

Hej Jennie!

Jag har oxå pco och där läst att man rekommenderar låg kolhydratkost.

Därav började jag med det och mår mycket bra.

Jag kunde tidigare inte få nog av kolhydrater typ pasta och baserade våra måltider på det.

Jag tror säkert att lchf kan göra att din kropp

mår bra av kosten. Därav mens. Själv har jag spiral då vi känner oss nöjda med barn.

( jag undrar om vi kanske hade sluppit alla hormoner jag tryckte i mig i alla former för att bli gravid om jag haft balans i kroppen med lchf?)

Lycka till!

Hej!

Vad kul att du också mår bra av lchf!

Förhoppningsvis är det som du säger kosten som påverkar kroppen i rätt riktning nu.

Känns hur som helst jättebra att få till en egen mens! Och efter bara 7 veckor, det hade jag aldrig vågat tro!

Jaa, tänk vad mycket hormoner och jobbigheter man hade kunnat slippa om alla bara kunde rekommendera lchf!

Jag har valsat runt bland läkare som inte velat/kunnat hjälpa mig med pco:n, och jag har många gånger känt mig som ett hopplöst fall...

Tills jag träffade min nuvarande läkare, som inte såg några hinder, bara möjligheter! Han rekommenderade lchf och att jag skulle ge det ett par månader innan jag återkommer till honom igen, får se hur det ser ut då :)

Spännande!

Tack för ditt svar!

• Like 1

Kul att du startade den här tråden!

Jag har PCO, och vetat om min diagnos, sedan jag var 16 år, det var -76. På den tiden gjorde man inte vaginala ultraljud, inte på mig i alla fall. Det upptäcktes av en slump, då man skulle operera bort en cysta, så då passade man på att skära ner äggstockarna till normalstorlek, en operation som inte görs idag, då man inte tycker att det ger så mycket.

Operationen hjälpte inte mot hirsutism (kraftig behåring), som väl på sätt och vis har varit mitt livsproblem - jag har kämpat många år med diatermi, för att ta bort generande hårväxt. Kolhydratsug, insulinresistens och viktproblem kvarstår också, ökar skulle jag vilja säga.

Det positiva med operationen, var att jag fick regelbunden mens, något som jag inte ropade jipee åt som 16-åring, jag hade så stora besvär av hårväxten. Men med facit i handen, så här ca 35 år senare, och med vuxna barn och barnbarn, så ger jag doktorn som opererade mig, skamset, så mycket tacksamhetens tankar. Doktorn var en fantastisk man, och jag var en fantastiskt gnällig och förtvivlad tonåring, som led av min hårväxt.

På den tiden var inte PCO så känt, det kallades för Stein-Lewenthal, nätet med den fantastiska spridningen fanns inte. Nu finns det patientföreningar, forskningen går framåt, även om det finns mycket kvar för oss med PCO att göra, lasern har kommit, för permanent hårborttagning. Vi ska kunna bidra med mycket själva, för att lindra våra symptom, med kost och motion.

Ja, suck, så var det, det här med kost och motion. Lätt att säga, inte så lätt att uppfylla.

Jag är färsk inom det här med LCHF, men än så länge känns det klockrent, speciellt med kombinationen PCO. Jag trodde inte LCHF var min grej, men efter jojo-bantning och en övervikt på ca 35 kg, så kände jag att jag inte hade något att förlora. Eftersom jag förut tvivlade på LCHF, så letade jag inte efter information, så jag har inte förstått hur bra det här kan vara för oss. Efter Viktväktarna och Viktklubben är jag rejält fettskrämd.

Jag har hållit på sedan början av oktober. Förutom att jag förlorat ca 7 kg, så känner jag en harmoni, besväras knappt av sötsug, tycker att matlagningen är så enkel och god, känner mindre värk i kroppen, mindre huvudvärk, längre uthållighet och mindre sömnbehov.

Det var roligt att höra, att din läkare rekommenderat LCHF, och att du också verkar må så bra av kosten.

Fortsatt lycka till!

Hej!

Nej, någon sån operation har jag inte hört talas om nu. Vet att man kan göra titthålsoperationer där man går in och spräcker hål på cystor om man har för många/stora. Men den operation du fått göra tror jag inte görs längre?

Vad jobbigt att du hade sån hårväxt! Förstår att det måste kännas hemskt jobbigt, och speciellt i den åldern du var då! :/

Men du, vad roligt att lchf verkar funka så bra för dig också! Är ju jättebra att du gått ner i vikt och mår så bra nu!

Hur har du det med hårväxt idag? Har det blivit mindre eller har du fått någon hjälp med dem?

Jag lider inte av hårväxt, jag har övervikten och mensrubbningar som problem. Har aldrig haft acne (knappt i tonåren heller), som annars sägs vara ett vanligt "symtom" på pco. Så jag har kommit lindrigt undan ändå.

Jag har dock ingen sköldkörtel (föddes utan), så har alltid haft lite problem med hormoner osv. Så det är kanske inte så konstigt att man får hormonrubbningar.

Men jobbigt likväl!

Tack för att du delade med dig av din historia!

Hej, Jennie! Tack för den här tråden!

Jag har själv PCOS och har sett tydliga förbättringar. Jag har ätit lågkolhydratkost (inte alldeles strikt LCHF) i över tre år och har både gått ner i vikt, blivit nästan av med mina IBS-besvär, av med sötsuget och fått frekventare och mer regelbundna menstruationer. Egentligen började jag få ont vid ägglossning (och alltså känna att jag ägglossade) redan två månader efter det att jag hade dragit ner på socker och godis, utan att ha dragit ner på spannmål och ökat på fett och protein.

När jag började dra ner på kolhydraterna, hade jag inte så mycket information, jag hade bara läst att man i USA rekommenderade lågkolhydratkost för PCOS. Så det första jag gjorde var att sluta äta godis varenda dag (och större mängder över veckoslutet) och att sluta med sockret i kaffet. Jag började också dra ner på bröd, ris och potatis, men tog tid på mig, ville inte göra det på en gång för att det inte skulle bli för tufft. Jag var mycket motiverad och verkligen ville göra det, men kände att jag behövde mer tid för att anpassa mig. Nu har jag ställt om kosten nästan helt och äter nästan aldrig bröd och bakverk och väldigt sällan ris och potatis. Jag äter kött och fisk, ägg, grönsaker, mejerier och frukt/bär (har dragit ner på fruktkonsumtionen, men inte slutat helt, det blir en fruktportion typ 3-4 gånger i veckan och för det mesta frukt med lägre GI).

Jag är fullkomligt övertygad om att lågkolhydratkost är det bästa en kvinna med PCOS kan göra för sig själv på lång sikt.

Hej!

Vad roligt att läsa att du mår så bra av lchf! Och speciellt roligt att läsa att du lyckats gå ner i vikt och få mer regelbunden mens!! Det ger mig stort hopp!

Spännande att du började känna din ägglossning efter så kort tid! Man tror ju knappt att det är sant!

Jag håller med dig! Lchf verkar vara bra för de flesta, men kanske ännu bättre för oss som har rubbningar i hormoner!

Vilken tur att det är lättare att få tag i bra information idag! Och underbart att man kan dela erfarenheter här!

Ja, Internet har varit till stor hjälp. Jag har läst diskussionsforum och bloggar och tagit kontakt med andra och på så sätt fått så mycket hjälp. Det är fantastiskt hur mycket man ändå kan åstadkomma, trots att nutidens medicin inte har så stora möjligheter när det gäller PCOS.

Hoppas det går lika bra för dig! :)

Hej,

Jag har PCOs och fick diagnos för månader sen, efter 2 år försök att bli gravid. Jag precis börja äta LCHF och hoppas för det bästa. Jag är så glad att LCHF fungerar för er och hoppas att min kropp gå med på det också. Jag är 31 år gammal och ska äta mig gravid med LCHF. Wish me luck,girls!

Å Toon jag önskar dig/ er all lycka!!

Jag vet precis vad ni går igenom.. Vi har gått igenom allt det där.. Kontroller, hormoner, ägglossningstester, spruter och hopp, förtvivlan MEN till sist världens finaste lille pojk som blev 7 år igår! Jag håller tummarna och önska er stort lycka till!!

Se till att må så bra du bara kan, ta hand om varandra och jag tror verkligen att LCHF kan hjälpa din kropp att fatta galoppen.

Jag håller mina tummar för att 2013 kommer bli ert år <3

Precis det forum jag ville läsa när jag hörde att kostdoktorn skapat forum!

Jag fick min diagnos för 4 år sedan och fick veta att jag har "skolexemplet" av PCO-S, enligt min gynekolog. Jag fick veta att jag skulle äta mediciner (metformin) och att. Jag skulle gå ner i vikt. Jag fick tid hos en dietist och hon berättade om lågkalorikost och förklarade att jag skulle träna. Lat som jag är hittade jag GI (och senare också LCHF), och efter ytterligare möten hos dietisten blev både hon och jag positivt överraskade. Men då var det för att gå ner i vikt, eftersom det hjälper mot PCO-S. När jag de två senaste åren har börjat läsa att LCHF hjälper mot PCO-S kan jag bara bekräfta och nicka för visst har jag märkt en enorm skillnad på min kropp!

Om man bortser från de 15 kg jag gått ner har också min mens kommit, periodvis är den faktiskt ganska regelbunden och då ligger cykeln på ca 28 dagar, acnen är nästan helt borta, nu är det mer sådan där vanlig acne, ett par små pormaskar, inte som innan då jag hade stora blämmor som jag fick ägna många minuter med på morgonen för att dölja. Behåringen har jag inte haft stora problem med och har där inte märkt någon större skillnad (förmodligen just av den anledningen!).

I det stora hela känner jag att LCHF har hjälpt mig väldigt mycket och jag blir också väldigt glad när jag hör att andra fått tips från sin läkare med LCHF, eftersom piller inte känns som den roligaste vägen att ta, och för att det i min erfarenhet inte hjälper så mycket...

• Like 1

Å Toon jag önskar dig/ er all lycka!!

Jag vet precis vad ni går igenom.. Vi har gått igenom allt det där.. Kontroller, hormoner, ägglossningstester, spruter och hopp, förtvivlan MEN till sist världens finaste lille pojk som blev 7 år igår! Jag håller tummarna och önska er stort lycka till!!

Se till att må så bra du bara kan, ta hand om varandra och jag tror verkligen att LCHF kan hjälpa din kropp att fatta galoppen.

Jag håller mina tummar för att 2013 kommer bli ert år <3

Tack så mycket, Ida : )

Hej!

Nej, någon sån operation har jag inte hört talas om nu. Vet att man kan göra titthålsoperationer där man går in och spräcker hål på cystor om man har för många/stora. Men den operation du fått göra tror jag inte görs längre?

Vad jobbigt att du hade sån hårväxt! Förstår att det måste kännas hemskt jobbigt, och speciellt i den åldern du var då! :/

Men du, vad roligt att lchf verkar funka så bra för dig också! Är ju jättebra att du gått ner i vikt och mår så bra nu!

Hur har du det med hårväxt idag? Har det blivit mindre eller har du fått någon hjälp med dem?

Jag lider inte av hårväxt, jag har övervikten och mensrubbningar som problem. Har aldrig haft acne (knappt i tonåren heller), som annars sägs vara ett vanligt "symtom" på pco. Så jag har kommit lindrigt undan ändå.

Jag har dock ingen sköldkörtel (föddes utan), så har alltid haft lite problem med hormoner osv. Så det är kanske inte så konstigt att man får hormonrubbningar.

Men jobbigt likväl!

Tack för att du delade med dig av din historia!

Angående hårväxten, så har jag hållit på många år med diatermi, med viss ekonomisk hjälp ifrån landstinget (inte helt automatiskt, utan med en del argumentation). Ansiktet är rätt bra nu, jag går mest och underhållsbehandlar nu, men det finns kvar en del på kroppen.

Ja, det här med generande hårväxt, har varit fruktansvärt jobbigt, speciellt i unga år. Med stigande ålder, så blir man också mer harmonisk och inser att man ändå har väldigt mycket att vara tacksam för. Skulle jag ge råd idag, till någon med liknande problem, så skulle jag nog råda till laser, då diatermi är en väldigt långsam behandling. Dock är jag väldigt tacksam för de hudterapeuter, som hjälpt mig genom åren. Utan dem hade mitt liv ändå inte varit så bra, som det är idag.

Ett annat råd, som jag skulle ge, är att vara krävande att få hjälp. Det har ju, tack och lov hänt en del idag, på många fronter, för oss som har PCO, men det finns mycket kvar att göra.

Jag uppskattade inte till att börja med den regelbundna mensen efter operationen, jag var mest uppgiven över att den generande hårväxten inte skulle försvinna. Pinsam inställning, kan bara försvara mig med att jag var 16 år då.

Jag hoppas att du också ska må bra, och få lite pli på hormonerna.

Vad roligt att det blev så många svar i tråden! Missförstå mig rätt, men det är skönt att inte vara ensam om problemen.

Pco(s) är så himla difust! När jag pratar med människor i min omgivning om det så vet de sällan/aldrig vad det är, och jag kan knappt förklara heller!

Alla har ju så olika problem, en del mer en del mindre.

Tycker det låter väldigt lovande med Lchf och pco(s) ialla fall! Flera av er har ju jättegoda erfarenheter, så kul att läsa!

Jag fick min alldeles egna mens efter bara 6-7 veckor med Lchf! Det talar sitt tydliga språk för mig :)

Kroppen verkar vakna till liv och hormonerna verkar funka bättre, på så kort tid! Vem hade kunat ana?

Hoppas att 2013 blir ett lyckat Lchf-år för oss allihop och att vi fortsätter mot de mål vi hoppas nå!

• Like 1

Hur gör ni när/om ni hela tiden blir ifrågasatta angående ert val av kost?

Min omgivning är iofs ganska öppna och stöttande, men allt som oftast stöter jag på människor som saknar förståelse helt.

Ofta försöker de få mig att "inse hur fel det är att äta lchf, hur extremt det är, farligt" osv.

De skiter blankt i om jag mår bättre, ser bättre ut, känner mig piggare och vill fortsätta. De fortsätter motarbeta och göra det svårt.

Såklart gör jag ju mina egna val, och borde väl egentligen inte bry mig om det, men såna kommentarer sätter sig, tyvärr!

De där 100 kommentarerna om hur snygg jag blivit, hur pigg jag ser ut, överskuggas av en endaste negativ kommentar. Varför ska det behöva vara så?

Varför kan inte folk bara acceptera att vi väljer olika!? Alla behöver väl inte äta exakt samma mat? Jag ifrågasätter aldrig hur andra väljer att äta, det är ju upp till var och en!

Dessutom är det ju min läkare som rekommenderat mig lchf och jag märker ju stor skillnad i kroppen. Men folk verkar ändå vägra förstå.

Förstår inte varför man ska behöva försvara sina kostval... Suck!

Ledsen för ett deppigt inlägg, men kände att jag behövde skriva av mig någonstans!

• Like 2

Jag fick diagnosen PCOS 2004 då vi försökte bli gravid och om jag hade vetat då vad jag vet idag så hade det inte behövt ta två år till första barnet.

Med sonen 2011 träffade jag en privat specialist som rekomenderade mig lågkolhydratskost och satte in mig på metformin. Han blev glad när jag berättade att jag redan åt LCHF. Med sonen tog det en hormonbehandling med tabletter, en månad alltså sedan blev jag gravid :)

Jag har ätit lchf sedan 2006 (med några avsteg) och får då regelbunden mens, jag har inte alltid ägglossning men en regelbunden blödning. Tidigigare då jag gjorde avsteg från kosten så försvann mensen.

Jag slutade amma i augisti och sedan dess har jag tom ägglossning varje månad vilket känns underbart att kroppen fungerar som den ska. Så jag kan tacka lchf för att det gick så snabbt att bli gravid med sonen!

• Like 3

Jag fick diagnosen PCOS 2004 då vi försökte bli gravid och om jag hade vetat då vad jag vet idag så hade det inte behövt ta två år till första barnet.

Med sonen 2011 träffade jag en privat specialist som rekomenderade mig lågkolhydratskost och satte in mig på metformin. Han blev glad när jag berättade att jag redan åt LCHF. Med sonen tog det en hormonbehandling med tabletter, en månad alltså sedan blev jag gravid :)

Jag har ätit lchf sedan 2006 (med några avsteg) och får då regelbunden mens, jag har inte alltid ägglossning men en regelbunden blödning. Tidigigare då jag gjorde avsteg från kosten så försvann mensen.

Jag slutade amma i augisti och sedan dess har jag tom ägglossning varje månad vilket känns underbart att kroppen fungerar som den ska. Så jag kan tacka lchf för att det gick så snabbt att bli gravid med sonen!

Åh! Vilket härligt pepp-inlägg! Jag blir alldeles upprymd! :)

Jag hoppas att jag någongång ska kunna skriva något liknande, att LCHF har hjälpt mig att bli gravid och allt som hör därtill :)

Tack snälla du för att du delade med dig av din historia! Jag behövde verkligen lite pepp!!! :)

Hur gör ni när/om ni hela tiden blir ifrågasatta angående ert val av kost?

Min omgivning är iofs ganska öppna och stöttande, men allt som oftast stöter jag på människor som saknar förståelse helt.

Ofta försöker de få mig att "inse hur fel det är att äta lchf, hur extremt det är, farligt" osv.

De skiter blankt i om jag mår bättre, ser bättre ut, känner mig piggare och vill fortsätta. De fortsätter motarbeta och göra det svårt.

Såklart gör jag ju mina egna val, och borde väl egentligen inte bry mig om det, men såna kommentarer sätter sig, tyvärr!

De där 100 kommentarerna om hur snygg jag blivit, hur pigg jag ser ut, överskuggas av en endaste negativ kommentar. Varför ska det behöva vara så?

Varför kan inte folk bara acceptera att vi väljer olika!? Alla behöver väl inte äta exakt samma mat? Jag ifrågasätter aldrig hur andra väljer att äta, det är ju upp till var och en!

Dessutom är det ju min läkare som rekommenderat mig lchf och jag märker ju stor skillnad i kroppen. Men folk verkar ändå vägra förstå.

Förstår inte varför man ska behöva försvara sina kostval... Suck!

Ledsen för ett deppigt inlägg, men kände att jag behövde skriva av mig någonstans!

Du behöver inte alls be om ursäkt.

Jag har haft tur än så länge, och inte fått mer än någon lam protest, snarare stöd, då minst två av mina kollegor är LCHF'are. Många av mina kollegor blir också väldigt intresserade.

Det känns ju inte som någon jättemerit, att man är jojobantare, av hög dignitet. Men man kan ju vända det, och dra nytta av tidigare erfarenheter. Jag hoppas ju naturligtvis att varje gång, är den sista.

Det är första gången jag kör LCHF, men fjärde gången jag på allvar 'lyckas' med viktnedgång. Jag hoppas ju förstås, att varje gång, är den sista.

Vilken kost man än använder sig av, finns det 'experter'. Stå på dig, säg ifrån! Tala om, att du just nu mår bra, i hur du äter, att andra får äta hur de vill, och ha den åsikt de vill, men kräv respekt tillbaka! Låt de inte såra dig! Ofta kan det kanske handla om avundsjuka. Du lyckas, med något de inte kan.

Jag har en jobbarkompis, som är väldigt framgångsrik med sin träning. Hon är instruktör, snygg, skulle platsa i vilket träningsmagasin som helst. Hon berättade att vissa inte är kloka, de kunde komma fram på gymmet, och tala om, att de aldrig skulle vilja se ut som henne, att det var fult med såna muskler. Jag blir alldeles matt, hur elaka kan vi människor bli egentligen? Jag kan tillägga att samtidigt som tjejen har en kropp, som många skulle ge mycket, för att få, så är hon väldigt ödmjuk, mästrar inte över oss andra soffpotatisar.

Dels har jag blivit ganska luttrad med åren, sen har jag väl lite attityd, samtidigt som jag faktiskt försöker att vara ödmjuk. Och så är jag strax över 50, då blir man lite 'bitchig' ;-).

Njut av de som stöttar dig! De andra får ha sin uppfattning!

• Like 2

Åh! Vilket härligt pepp-inlägg! Jag blir alldeles upprymd! :)

Jag hoppas att jag någongång ska kunna skriva något liknande, att LCHF har hjälpt mig att bli gravid och allt som hör därtill :)

Tack snälla du för att du delade med dig av din historia! Jag behövde verkligen lite pepp!!! :)

Jag kan verkligen prata mig varm om alla hälsofördelar lchf har gett mig.(dock inte pracka på någon som inte är mottaglig, men jag kan kanske lyckas så ett frö hos någon)

Jag fick även diagnosen hypotyreos av läkaren och ett av alla symtom på det är infertilitet. Jag sattes in på levaxin och det kan också vara en bidragande orsak till att jag blev gravid snabbare. Vad som bidrog mest kan jag ju mest bara gissa mig till. Men så pigg och full av energi som jag har varit de senast 2 åren har jag inte varit på väldigt länge.

Du behöver inte alls be om ursäkt. Jag har haft tur än så länge, och inte fått mer än någon lam protest, snarare stöd, då minst två av mina kollegor är LCHF'are. Många av mina kollegor blir också väldigt intresserade. Det känns ju inte som någon jättemerit, att man är jojobantare, av hög dignitet. Men man kan ju vända det, och dra nytta av tidigare erfarenheter. Jag hoppas ju naturligtvis att varje gång, är den sista. Det är första gången jag kör LCHF, men fjärde gången jag på allvar 'lyckas' med viktnedgång. Jag hoppas ju förstås, att varje gång, är den sista. Vilken kost man än använder sig av, finns det 'experter'. Stå på dig, säg ifrån! Tala om, att du just nu mår bra, i hur du äter, att andra får äta hur de vill, och ha den åsikt de vill, men kräv respekt tillbaka! Låt de inte såra dig! Ofta kan det kanske handla om avundsjuka. Du lyckas, med något de inte kan. Jag har en jobbarkompis, som är väldigt framgångsrik med sin träning. Hon är instruktör, snygg, skulle platsa i vilket träningsmagasin som helst. Hon berättade att vissa inte är kloka, de kunde komma fram på gymmet, och tala om, att de aldrig skulle vilja se ut som henne, att det var fult med såna muskler. Jag blir alldeles matt, hur elaka kan vi människor bli egentligen? Jag kan tillägga att samtidigt som tjejen har en kropp, som många skulle ge mycket, för att få, så är hon väldigt ödmjuk, mästrar inte över oss andra soffpotatisar. Dels har jag blivit ganska luttrad med åren, sen har jag väl lite attityd, samtidigt som jag faktiskt försöker att vara ödmjuk. Och så är jag strax över 50, då blir man lite 'bitchig' ;-). Njut av de som stöttar dig! De andra får ha sin uppfattning!

Jag ska absolut njuta av de som stöttar mig, och försöka att inte ta åt mig lika mycket av de som slänger kommentarer.

Man slutar aldrig förundras över hur vi människor är emot varandra egentligen. Mycket pekar dock på den svenska avundsjukan, tyvärr.

Idag fick jag ialla fall en hel del snälla och trevliga kommentarer av mina fina kollegor! Blir såklart jätteglad! :) De ser stor skillnad och peppar otroligt :)

Jag ska glädja mig mer åt dessa snälla kommentarer :)

• Like 1

Jag kan verkligen prata mig varm om alla hälsofördelar lchf har gett mig.(dock inte pracka på någon som inte är mottaglig, men jag kan kanske lyckas så ett frö hos någon)

Jag fick även diagnosen hypotyreos av läkaren och ett av alla symtom på det är infertilitet. Jag sattes in på levaxin och det kan också vara en bidragande orsak till att jag blev gravid snabbare. Vad som bidrog mest kan jag ju mest bara gissa mig till. Men så pigg och full av energi som jag har varit de senast 2 åren har jag inte varit på väldigt länge.

Jaa, det är underbart att höra hur andra lyckas med lchf, och hur bra de mår! :) Det ger massa motivation till att fortsätta (och säkert många att vilja börja!).

Jag äter Levaxin dagligen, 150 mg, för jag föddes utan sköldkörtel. Jag ligger lite högt med medicinen just för att jag inte har någon egen ämnesomsättning egentligen.

Men mår väldigt bra på denna dosen, så det känns bra ialla fall :)

Men jag tror definitivt att min pco och hypotyreos hör ihop. Alla hormoner ska väl samköra på något vis, och felar det något ställe så kanske det felar på fler ställen.

Min gyn har ialla fall beskrivit det så, som att allt hänger ihop. Så för att min kropp ska funka så måste ju min Levaxindos också vara bra.

Tidigare läkare jag varit hos har velat sänka dosen, för att jag ligger i överkant. Jag har vuxit upp med Levaxin och provtagningar, och hela livet fått höra (av barnläkare på sjukhus) att jag ska alltid ligga i överkant. Så min nuvarande gyn/läkare har verkligen lyssnat in på det, och därför ligger jag nu ganska högt, men mår ju som sagt mycket bättre nu! :)

Oj, nu blev det världens utläggning om det här... Men ja, det borde kanske stått i trådstarten, ifall det är fler som lider av samma.

Det här med vad jag säger till andra om vad jag äter har varierat genom åren. För två-tre år sedan ville jag inte göra mig besvärlig om vi var bortbjudna och vid dessa tillfällen blev det lätt små avsteg som jag fick kämpa mig tillbaka från ett tag efteråt.

Men ju mer jag lärde känna min kropp och mer kunskaper om pcos och hypotyreos så har det blivit lättare för mig. Dels lättare att säga nej för det är inte värt det och dels vara mer öppen och helt enkelt ta med mat när jag inte vet, vara mätt innan jag åker eller där det passar helt enkelt fråga/ta reda på vad som ska serveras. Ska vi till kompisar så berättar jag (om de inte redan vet) och erbjuder mig att ta med något som naturligtvis räcker till alla andra också, typ knytis.

Jag kräver aldrig att mat ska anpassas efter mig, men sedan mina föräldrar insett vad det gör i min kropp så har de blivit mer intresserade och försöker verkligen göra mat som vi alla äter.

Jag har slutat "be om ursäkt" som jag gjorde tidigare när jag kände mig besvärlig. Nu är jag stolt över vårt val och Vi bestämmer över våra kroppar :) 

Åh, vilken bra tråd! Jag har PCOS. Mina jobbigaste symtom är ett enooormt sockerberoende vilket resulterat i övervikt samt generande hårväxt. Min behandling består av Zyrona (p-piller) och LCHF.

Har ätit LCHF i ca 4 år nu, men ändå haft svårt med sockerberoendet vilket resulterat i otaliga återfall.

När jag haft kortare uppehåll med p-piller under dessa 4 år så har mensen varit regelbunden (vilket den aldrig någonsin var förut), och kombinerat med regelbunden konditionsträning (löpning) så växer de generande hårstråna långsammare och blir tunnare och glesare!

När jag för några månader sedan även gick över till mejerifri LCHF så totalförsvann sötsuget också! :)

Så när jag inom en snar framtid ska börja fundera på att bli gravid är jag ganska säker på att det kommer gå vägen med dessa resultat som jag (och massa andra tydligen!) upplevt bara genom att lägga om kosten!

• Like 3

Åh, vilken bra tråd! Jag har PCOS. Mina jobbigaste symtom är ett enooormt sockerberoende vilket resulterat i övervikt samt generande hårväxt. Min behandling består av Zyrona (p-piller) och LCHF.

Har ätit LCHF i ca 4 år nu, men ändå haft svårt med sockerberoendet vilket resulterat i otaliga återfall.

När jag haft kortare uppehåll med p-piller under dessa 4 år så har mensen varit regelbunden (vilket den aldrig någonsin var förut), och kombinerat med regelbunden konditionsträning (löpning) så växer de generande hårstråna långsammare och blir tunnare och glesare!

När jag för några månader sedan även gick över till mejerifri LCHF så totalförsvann sötsuget också! :)

Så när jag inom en snar framtid ska börja fundera på att bli gravid är jag ganska säker på att det kommer gå vägen med dessa resultat som jag (och massa andra tydligen!) upplevt bara genom att lägga om kosten!

Jag upplever att sockersuget minskat dramatiskt! Tack och lov, för det var min värsta bov också. Kunde äta en påse godis istället för mat, ungefär.

Lchf har verkligen gjort det lättare att tänka bort godiset! Idag kan jag tillochmed tycka att det luktar alldeles för sött om jag går in i en affär med godis.

Härligt att du ändå kämpat på i 4 år med kosten! :)

Och jätteroligt att din mens blivit mer regelbunden! Det ger ju massa hopp!

Håller alla tummar att det kommer gå jättebra när du bestämmer dig för att försöka bli gravid! Lchf hjälper säkert till! :)

Idag känner jag mig svullen och öm i kroppen. Kan tyvärr inte skylla på träningsvärk.

Får kramper i underlivet, mensvärk och svullen mage. Suck!

Har fått en stor "underhudsfinne" på hakan också, som gör såå ont! Jag som aldrig får finnar mer än vid mens.

Och det borde jag ju verkligen inte få redan igen.

Tyvärr känner jag mig såå sugen på kolhydrater! Skulle kunna funka med i princip vilken kollis som helst :(

Jag håller lyckligtvis igen och ska lägga mig och sova bort sockersuget.

Men har ni liknande erfarenheter? Kan det vara ägglossning? Jag får ju så sällan/aldrig ägglossning på egen hand.

Jag fick ju en egen mens, så hoppet finns ju såklart för en egen ägglossning också. Men det kanske är att hoppas på lite för mycket redan?

Hoppas så innerligt att det känns bättre imorgon!

Idag känner jag mig svullen och öm i kroppen. Kan tyvärr inte skylla på träningsvärk.

Får kramper i underlivet, mensvärk och svullen mage. Suck!

Har fått en stor "underhudsfinne" på hakan också, som gör såå ont! Jag som aldrig får finnar mer än vid mens.

Och det borde jag ju verkligen inte få redan igen.

Tyvärr känner jag mig såå sugen på kolhydrater! Skulle kunna funka med i princip vilken kollis som helst :(

Jag håller lyckligtvis igen och ska lägga mig och sova bort sockersuget.

Men har ni liknande erfarenheter? Kan det vara ägglossning? Jag får ju så sällan/aldrig ägglossning på egen hand.

Jag fick ju en egen mens, så hoppet finns ju såklart för en egen ägglossning också. Men det kanske är att hoppas på lite för mycket redan?

Hoppas så innerligt att det känns bättre imorgon!

Jag känner igen mig. Häromdagen undrade jag varför jag var så "elak" och irriterad, kände värk i svanken och mot äggstockarna, räkande bakåt och 15 dagar från senaste mensens början. Sedan jag slutade amma (augusti) har jag försökt hålla koll och skriver tom in i kalendern när jag har mens och ev, ägglossning och jag kan faktiskt se ett mönster. Eftersom jag tidigare inte hade någon spontan blödning eller äl så vet jag ju inte hur min kropp reagerar när den fungerar som den ska. Tidigare när jag åt lite mer "svajjig" lågkolhydratskost kunde jag ha någon blödning men inte alls regelbundet.

Jag har upptäckt lite olika mönster, ex tre dagar före mens får jag små förkylningssymtom i två dagar, lika dant tre månader i rad. Förändring på flytningar vid ÄL har stämt 5 ggr i rad. Nu har jag inte tagit något äl-test, endast lyssnat på kroppen. Även huden förändras. 

Försök hålla lite koll på matsug, värk i kroppen, flytningar, vattensamling i kroppen osv. så kanske du ser något mönster och kan mota suget tidigt :) Något som hjälpt mig många gånger är en kopp frukt the med grädde i (utansötning). 

Lycka till och hoppas verkligen att kroppen håller på att ändra sig till det rätta!

Jag känner igen mig. Häromdagen undrade jag varför jag var så "elak" och irriterad, kände värk i svanken och mot äggstockarna, räkande bakåt och 15 dagar från senaste mensens början. Sedan jag slutade amma (augusti) har jag försökt hålla koll och skriver tom in i kalendern när jag har mens och ev, ägglossning och jag kan faktiskt se ett mönster. Eftersom jag tidigare inte hade någon spontan blödning eller äl så vet jag ju inte hur min kropp reagerar när den fungerar som den ska. Tidigare när jag åt lite mer "svajjig" lågkolhydratskost kunde jag ha någon blödning men inte alls regelbundet.

Jag har upptäckt lite olika mönster, ex tre dagar före mens får jag små förkylningssymtom i två dagar, lika dant tre månader i rad. Förändring på flytningar vid ÄL har stämt 5 ggr i rad. Nu har jag inte tagit något äl-test, endast lyssnat på kroppen. Även huden förändras. 

Försök hålla lite koll på matsug, värk i kroppen, flytningar, vattensamling i kroppen osv. så kanske du ser något mönster och kan mota suget tidigt :) Något som hjälpt mig många gånger är en kopp frukt the med grädde i (utansötning). 

Lycka till och hoppas verkligen att kroppen håller på att ändra sig till det rätta!

Vad spännande!

Jag räknade också, och om jag räknat rätt är jag på dag 14 i cykeln... Men verkar kanske lite väl bra att hoppas på både spontan mens och ägglossning.

Jag är så glad att kroppen bakade ihop en egen mens, så jag vågar inte ens tänka att det skulle kunna vara ägglossning.

När jag pratade med min mamma om det idag, sa hon att det var typiskt hennes pms-besvär som hon hade förr. Så kanske är det pms jag har?

Hur som helst är det jättekul att känna att kroppen är vaken och att det händer något ialla fall! :)

PCOS är ett typiskt symtom på låga sköldkörtelhormonnivåer och är troligtvis grundorsaken till er insulinresistens. Läs symtomlistorna noga – ni blir nog förvånade över hur många ni har. Alla som har nämnts i denna tråd är typiska symtom. Däremot är läkarna på vårdcentralerna dåligt uppdaterade i TSH-värdena för diagnos och behandlings. Dessutom fångar TSH-värdet endast upp några få procent av de sjuka. Professor Göran Petersson skrev en rapport där han uppskattade att en miljon svenska kvinnor går odiagnostiserade pga dessa tveksamma metoder. Helena Rooth Svensson har skrivit flera artiklar och en bok i ämnet.

Hypotyreos orsakar både barnlöshet och allvarliga fosterskador. Därför är det JÄTTEVIKTIGT att innan ni sätter igång bebisverkstaden, gå till doktorn och kräv sköldkörtelprover: TSH, fritt T4, Fritt T3 och TPO och begär ut provsvaren skriftligt! TSH skall vara under 2!

Läs mer: http://skoldkortel.blogspot.se/2009/02/viktigt-att-ha-koll-pa.html

Dessutom bör man kolla Ferritin eftersom låga järnvärden gör att sköldkörteln fungerar dåligt. Dålig ämnesomsättning kräver högsta doser av vitamin- och mineraltillskott av god kvalitet: Vitamin A,B, C, D, E, selen, zink, magnesium och Omega 3. Slutligen undvik fluor eftersom det förstör viktiga enzymer som behövs för sköldkörtelns hormoner. Eftersom PCOS ä beror på insulinresistens är LCHF naturligvis det absolut bästa kostvalet. Dessutom kommer er binjurar att fungera mycket bättre när de slipper stressen av svängande blodsocker och hämmande höga insulinnivåer och gluten som triggar immunförsvaret.

Levaxin kan hjälpa, men enligt Stefan Sjöbergs forskning om T3 i spinalvätska är det INTE tillräckligt för ca 70 procent av patienterna. Behöver ni mer kött på benen rekommenderar jag att ni köper Helena Rooth Svenssons bok ” Det Trötta Folket”. Där skriver hon att Liothyronin (T3)bör sättas in efter 4 månader om patienten fortfarande har symtom.

Slutligen några ord till dig Jennie som helt saknar sköldkörtel. Sköldkörteln producerar fem hormoner: T1, T2, T3, T4 och Kalcitonin alla supervikiga hormoner för kroppen. T ex kalcitonin styr kalkomsättningen i kroppen. Levaxin innehåller bara syntetiskt T4 vilket skall omvandlas till det aktiva T3. Trots att jag har en sköldkörtel, blev jag inte symtomfri förrän jag fick naturligt sköldkörtelhormon, Thyroid från Erfa, men det finns fler sorter. Läkare behöver söka licens, men alla läkare kan göra detta om man fortfarande har symtom efter ett års stabila TSH-värden.

Lycka till! ;)

• Like 2

PCOS är ett typiskt symtom på låga sköldkörtelhormonnivåer och är troligtvis grundorsaken till er insulinresistens. Läs symtomlistorna noga – ni blir nog förvånade över hur många ni har. Alla som har nämnts i denna tråd är typiska symtom. Däremot är läkarna på vårdcentralerna dåligt uppdaterade i TSH-värdena för diagnos och behandlings. Dessutom fångar TSH-värdet endast upp några få procent av de sjuka. Professor Göran Petersson skrev en rapport där han uppskattade att en miljon svenska kvinnor går odiagnostiserade pga dessa tveksamma metoder. Helena Rooth Svensson har skrivit flera artiklar och en bok i ämnet.

Hypotyreos orsakar både barnlöshet och allvarliga fosterskador. Därför är det JÄTTEVIKTIGT att innan ni sätter igång bebisverkstaden, gå till doktorn och kräv sköldkörtelprover: TSH, fritt T4, Fritt T3 och TPO och begär ut provsvaren skriftligt! TSH skall vara under 2!

Läs mer: http://skoldkortel.blogspot.se/2009/02/viktigt-att-ha-koll-pa.html

Dessutom bör man kolla Ferritin eftersom låga järnvärden gör att sköldkörteln fungerar dåligt. Dålig ämnesomsättning kräver högsta doser av vitamin- och mineraltillskott av god kvalitet: Vitamin A,B, C, D, E, selen, zink, magnesium och Omega 3. Slutligen undvik fluor eftersom det förstör viktiga enzymer som behövs för sköldkörtelns hormoner. Eftersom PCOS ä beror på insulinresistens är LCHF naturligvis det absolut bästa kostvalet. Dessutom kommer er binjurar att fungera mycket bättre när de slipper stressen av svängande blodsocker och hämmande höga insulinnivåer och gluten som triggar immunförsvaret.

Levaxin kan hjälpa, men enligt Stefan Sjöbergs forskning om T3 i spinalvätska är det INTE tillräckligt för ca 70 procent av patienterna. Behöver ni mer kött på benen rekommenderar jag att ni köper Helena Rooth Svenssons bok ” Det Trötta Folket”. Där skriver hon att Liothyronin (T3)bör sättas in efter 4 månader om patienten fortfarande har symtom.

Slutligen några ord till dig Jennie som helt saknar sköldkörtel. Sköldkörteln producerar fem hormoner: T1, T2, T3, T4 och Kalcitonin alla supervikiga hormoner för kroppen. T ex kalcitonin styr kalkomsättningen i kroppen. Levaxin innehåller bara syntetiskt T4 vilket skall omvandlas till det aktiva T3. Trots att jag har en sköldkörtel, blev jag inte symtomfri förrän jag fick naturligt sköldkörtelhormon, Thyroid från Erfa, men det finns fler sorter. Läkare behöver söka licens, men alla läkare kan göra detta om man fortfarande har symtom efter ett års stabila TSH-värden.

Lycka till! ;)

Oj! Vad lite jag vet om detta egentligen!

Jag är dåligt insatt i allt det här, trots att jag föddes utan sköldkörtel (och borde ju va ett proffs på det här!), men jag är väl så van vid att knapra Levaxin så jag liksom inte tänkt längre.

Jag vet att det var väldiga problem i puberteten, svårt att hitta rätt dos osv. Sov dygnet runt! Orkade inte med skolan, kompisar, intressen. Jag sov mest, och frös när andra svettades och tvärtom. Det minns jag jätteväl!

Nu mår jag bra, äter en daglig dos på 150mg, och kände en enorm skillnad när jag blev sänkt till 125mg för något år sen, tack och lov höjde min nuvarande läkare upp mig igen när jag förklarat det för honom!

Inser att det finns massor att lära om detta. Speciellt om jag ska försöka mig på att bli gravid också...

Bra att Lchf är en bra väg att gå! Känns ialla fall otroligt bra i kroppen, och jag fick ju en egen mens efter 7 veckor med denna kosten, så kroppen reagerar ju helt klart! :)

Tack för att du tog dig tid att svara!

• Like 1

Hej tjejer,

Jag har hittat den här artikel om D-Vitamin och PCOS. Det är intressant tycker jag och jag vill dela med mig info med er. Jag har ätit LCHF i en månad och tar D vitamin varje dag också. Jag mår bättre men har inte fått mens än. Hoppas för det bästa!

http://pcosdiva.com/2012/11/vitamin-d-a-pcos-deficiency/

Vad spännande! Jag ska läsa artikeln. Kanske vore idé att börja ta lite d-vitamin.

Äter du endast d-vitamin eller en kombinationstablett?

Hoppas du får igång mensen! :)

Vad spännande! Jag ska läsa artikeln. Kanske vore idé att börja ta lite d-vitamin.

Äter du endast d-vitamin eller en kombinationstablett?

Hoppas du får igång mensen! :)

Hej,

Jag tar D-vitamin+Omega 3 varje morgon. Jag äter D-vitamin i flytande form. Det är lättare för kroppen att ta upp det.

Tack så mycket. Hoppas att du mår bra av D-vitamin : )

Jag har PCOS och därmed ingen mens samt för höga nivåer av manliga könshormoner.. Jag är dock smal, gränsen till underviktig, men tänkte pröva LCHF ändå för att se om jag får igång mensen, är det någon som har hört ngt om detta? Eller är LCHF kanske bara är bra för överviktiga med PCOS?

Jag har PCOS och därmed ingen mens samt för höga nivåer av manliga könshormoner.. Jag är dock smal, gränsen till underviktig, men tänkte pröva LCHF ändå för att se om jag får igång mensen, är det någon som har hört ngt om detta? Eller är LCHF kanske bara är bra för överviktiga med PCOS?

Jag har läst att lchf är bra just för hormonerna och därför borde du verkligen ge det en chans!

Skönt att du sluppit övervikten och att jag går ner i vikt ser jag bara som en bonus i det hela.

Lchf ska ju vara hormonstabiliserande inte bara för överviktiga! Lycka till!

Jag är en snart 40-årig kvinna, kraftigt överviktig med PCO-s, som för två veckor sedan födde mitt andra barn, något som aldrig hade intäffat om jag inte upptäckt LCHF. Jag hade inte haft någon egen mens på många år. 2009, i april, började jag äta LCHF, inspirerad främst av Skaldeman. Hade läst på mycket men kände mig till slut modig nog att försöka mig på det. I mitten av maj fick jag ägglossning och senare mens. I juli fick jag min andra ägglossning och blev gravid! Hade dock inte gått ner något i vikt, kanske 2-3 kilo. Graviditeten blev inte helt LCHF pga diverse kolhydratsug, men jag har aldrig återgått till kolhydratträsket helt och hållet. I april 2010 föddes min dotter. Två år senare blev jag återigen gravid vid andra försöket och födde min andra dotter nu i januari. Jag kan varmt rekommendera er som har PCO-s att äta enligt LCHF, ja alla andra också för den delen.  :P Nu ska jag inte ha fler barn men jag tänker definitivt fortsätta äta LCHF och hoppas nu kunna ta tag i nästa stora sak, nämligen min vikt! Lycka till allihop!

• Like 5

Jag är en snart 40-årig kvinna, kraftigt överviktig med PCO-s, som för två veckor sedan födde mitt andra barn, något som aldrig hade intäffat om jag inte upptäckt LCHF. Jag hade inte haft någon egen mens på många år. 2009, i april, började jag äta LCHF, inspirerad främst av Skaldeman. Hade läst på mycket men kände mig till slut modig nog att försöka mig på det. I mitten av maj fick jag ägglossning och senare mens. I juli fick jag min andra ägglossning och blev gravid! Hade dock inte gått ner något i vikt, kanske 2-3 kilo. Graviditeten blev inte helt LCHF pga diverse kolhydratsug, men jag har aldrig återgått till kolhydratträsket helt och hållet. I april 2010 föddes min dotter. Två år senare blev jag återigen gravid vid andra försöket och födde min andra dotter nu i januari. Jag kan varmt rekommendera er som har PCO-s att äta enligt LCHF, ja alla andra också för den delen.  :P Nu ska jag inte ha fler barn men jag tänker definitivt fortsätta äta LCHF och hoppas nu kunna ta tag i nästa stora sak, nämligen min vikt! Lycka till allihop!

Grattis!

En härlig historia:-)! Jag tror du ger hopp, till de som kämpar.

Förresten är mitt andra barnbarn idag 2 v och 1 dag:-). Hon och hennes syster har en PCO-mamma (min dotter), och en PCO-mormor (jag), förhoppningsvis kommer de själva slippa denna diagnos. Men gör de inte det, kommer förmodligen mycket positivt ha hänt. Mycket har ändå gått i rätt riktning, sen jag fick min diagnos, -76.

Jag håller med dig, om LCHF. Fast jag bara ätit så här, sedan oktober, så känns det klockrent.

Fortsatt lycka till!

Jag kan med glädje berätta att jag fått min andra spontana mens idag! Efter 12 veckor med lchf och denna cykel blev 33 dagar, vilket känns helt normalt!

En otrolig skillnad för mig som aldrig/sällan får spontan mens (max en gång per år utan behandling).

Lchf är min räddning! Det är jag övertygad om!

Betyder detta att ägglossning eventuellt också kan komma igång?

• Like 3

Visst är det ett bra kvitto när kroppen börjar sköta sig. Kul!

Jag har min femte spontana i rad denna månad och har även utkik efter tecken på äl.

Det är möjligt att du har äl, om du inte blir stressad av det kan du ju kolla upp det.

Vad kul att du också fått igång mensen, och att den kommit fem gånger i rad! Det måste ju kännas hur bra som helst!

Jag är ju liksom överlycklig över mina två! ;)

Dock har jag riktigt hemsk mensvärk (brukar inte ha det annars) och klarar mig inte utan värktabletter, en tydlig skillnad hos mig!?

Och så blöder jag väldigt mycket.

Hur kollar jag bäst om jag har ägglossning? Ledsen att jag är så okunnig på området, men det har aldrig varit någon idé förut. Och därför har jag aldrig tagit mig tid att sätta mig in i hur det går till.

Menar du med ägglossningstester? Min gyn har sagt till mig att de kan vara missvisande när man har pco, att man kan få svaga positiva resultat hela tiden?

Så jag har aldrig testat med det. Vet ju att man kan tempa eller något, men hur funkar det?

Känner mig som en tonåring, nu när mensen precis kommit igång, trots mina 26 år... Skumt va!