Jennie

Pco(s) och lchf

Recommended Posts

Jennie!

En bild dök upp på min FB-sida, tyckte den passade, när någon kritiserar ditt sätt att äta.

Kommer ifrån någon sida, som heter 'Roliga fynd'.

attachicon.gifimage.jpg

Klockrent! Tack för det! :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här med vad jag säger till andra om vad jag äter har varierat genom åren. För två-tre år sedan ville jag inte göra mig besvärlig om vi var bortbjudna och vid dessa tillfällen blev det lätt små avsteg som jag fick kämpa mig tillbaka från ett tag efteråt.

Men ju mer jag lärde känna min kropp och mer kunskaper om pcos och hypotyreos så har det blivit lättare för mig. Dels lättare att säga nej för det är inte värt det och dels vara mer öppen och helt enkelt ta med mat när jag inte vet, vara mätt innan jag åker eller där det passar helt enkelt fråga/ta reda på vad som ska serveras. Ska vi till kompisar så berättar jag (om de inte redan vet) och erbjuder mig att ta med något som naturligtvis räcker till alla andra också, typ knytis.

Jag kräver aldrig att mat ska anpassas efter mig, men sedan mina föräldrar insett vad det gör i min kropp så har de blivit mer intresserade och försöker verkligen göra mat som vi alla äter.

Jag har slutat "be om ursäkt" som jag gjorde tidigare när jag kände mig besvärlig. Nu är jag stolt över vårt val och Vi bestämmer över våra kroppar :) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Åh, vilken bra tråd! Jag har PCOS. Mina jobbigaste symtom är ett enooormt sockerberoende vilket resulterat i övervikt samt generande hårväxt. Min behandling består av Zyrona (p-piller) och LCHF.

Har ätit LCHF i ca 4 år nu, men ändå haft svårt med sockerberoendet vilket resulterat i otaliga återfall.

När jag haft kortare uppehåll med p-piller under dessa 4 år så har mensen varit regelbunden (vilket den aldrig någonsin var förut), och kombinerat med regelbunden konditionsträning (löpning) så växer de generande hårstråna långsammare och blir tunnare och glesare!

När jag för några månader sedan även gick över till mejerifri LCHF så totalförsvann sötsuget också! :)

Så när jag inom en snar framtid ska börja fundera på att bli gravid är jag ganska säker på att det kommer gå vägen med dessa resultat som jag (och massa andra tydligen!) upplevt bara genom att lägga om kosten!

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Åh, vilken bra tråd! Jag har PCOS. Mina jobbigaste symtom är ett enooormt sockerberoende vilket resulterat i övervikt samt generande hårväxt. Min behandling består av Zyrona (p-piller) och LCHF.

Har ätit LCHF i ca 4 år nu, men ändå haft svårt med sockerberoendet vilket resulterat i otaliga återfall.

När jag haft kortare uppehåll med p-piller under dessa 4 år så har mensen varit regelbunden (vilket den aldrig någonsin var förut), och kombinerat med regelbunden konditionsträning (löpning) så växer de generande hårstråna långsammare och blir tunnare och glesare!

När jag för några månader sedan även gick över till mejerifri LCHF så totalförsvann sötsuget också! :)

Så när jag inom en snar framtid ska börja fundera på att bli gravid är jag ganska säker på att det kommer gå vägen med dessa resultat som jag (och massa andra tydligen!) upplevt bara genom att lägga om kosten!

Jag upplever att sockersuget minskat dramatiskt! Tack och lov, för det var min värsta bov också. Kunde äta en påse godis istället för mat, ungefär.

Lchf har verkligen gjort det lättare att tänka bort godiset! Idag kan jag tillochmed tycka att det luktar alldeles för sött om jag går in i en affär med godis.

Härligt att du ändå kämpat på i 4 år med kosten! :)

Och jätteroligt att din mens blivit mer regelbunden! Det ger ju massa hopp!

Håller alla tummar att det kommer gå jättebra när du bestämmer dig för att försöka bli gravid! Lchf hjälper säkert till! :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idag känner jag mig svullen och öm i kroppen. Kan tyvärr inte skylla på träningsvärk.

Får kramper i underlivet, mensvärk och svullen mage. Suck!

Har fått en stor "underhudsfinne" på hakan också, som gör såå ont! Jag som aldrig får finnar mer än vid mens.

Och det borde jag ju verkligen inte få redan igen.

Tyvärr känner jag mig såå sugen på kolhydrater! Skulle kunna funka med i princip vilken kollis som helst :(

Jag håller lyckligtvis igen och ska lägga mig och sova bort sockersuget.

Men har ni liknande erfarenheter? Kan det vara ägglossning? Jag får ju så sällan/aldrig ägglossning på egen hand.

Jag fick ju en egen mens, så hoppet finns ju såklart för en egen ägglossning också. Men det kanske är att hoppas på lite för mycket redan?

Hoppas så innerligt att det känns bättre imorgon!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Försök att dämpa suget med lite fett; kanske några ostskivor med bregott, vattenchoklad (varmt vatten med kakao, smör, ev. kokosfett, som mixas), det finns kanske LCHF-rester.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Idag känner jag mig svullen och öm i kroppen. Kan tyvärr inte skylla på träningsvärk.

Får kramper i underlivet, mensvärk och svullen mage. Suck!

Har fått en stor "underhudsfinne" på hakan också, som gör såå ont! Jag som aldrig får finnar mer än vid mens.

Och det borde jag ju verkligen inte få redan igen.

Tyvärr känner jag mig såå sugen på kolhydrater! Skulle kunna funka med i princip vilken kollis som helst :(

Jag håller lyckligtvis igen och ska lägga mig och sova bort sockersuget.

Men har ni liknande erfarenheter? Kan det vara ägglossning? Jag får ju så sällan/aldrig ägglossning på egen hand.

Jag fick ju en egen mens, så hoppet finns ju såklart för en egen ägglossning också. Men det kanske är att hoppas på lite för mycket redan?

Hoppas så innerligt att det känns bättre imorgon!

Jag känner igen mig. Häromdagen undrade jag varför jag var så "elak" och irriterad, kände värk i svanken och mot äggstockarna, räkande bakåt och 15 dagar från senaste mensens början. Sedan jag slutade amma (augusti) har jag försökt hålla koll och skriver tom in i kalendern när jag har mens och ev, ägglossning och jag kan faktiskt se ett mönster. Eftersom jag tidigare inte hade någon spontan blödning eller äl så vet jag ju inte hur min kropp reagerar när den fungerar som den ska. Tidigare när jag åt lite mer "svajjig" lågkolhydratskost kunde jag ha någon blödning men inte alls regelbundet.

Jag har upptäckt lite olika mönster, ex tre dagar före mens får jag små förkylningssymtom i två dagar, lika dant tre månader i rad. Förändring på flytningar vid ÄL har stämt 5 ggr i rad. Nu har jag inte tagit något äl-test, endast lyssnat på kroppen. Även huden förändras. 

Försök hålla lite koll på matsug, värk i kroppen, flytningar, vattensamling i kroppen osv. så kanske du ser något mönster och kan mota suget tidigt :) Något som hjälpt mig många gånger är en kopp frukt the med grädde i (utansötning). 

Lycka till och hoppas verkligen att kroppen håller på att ändra sig till det rätta!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Jag känner igen mig. Häromdagen undrade jag varför jag var så "elak" och irriterad, kände värk i svanken och mot äggstockarna, räkande bakåt och 15 dagar från senaste mensens början. Sedan jag slutade amma (augusti) har jag försökt hålla koll och skriver tom in i kalendern när jag har mens och ev, ägglossning och jag kan faktiskt se ett mönster. Eftersom jag tidigare inte hade någon spontan blödning eller äl så vet jag ju inte hur min kropp reagerar när den fungerar som den ska. Tidigare när jag åt lite mer "svajjig" lågkolhydratskost kunde jag ha någon blödning men inte alls regelbundet.

Jag har upptäckt lite olika mönster, ex tre dagar före mens får jag små förkylningssymtom i två dagar, lika dant tre månader i rad. Förändring på flytningar vid ÄL har stämt 5 ggr i rad. Nu har jag inte tagit något äl-test, endast lyssnat på kroppen. Även huden förändras. 

Försök hålla lite koll på matsug, värk i kroppen, flytningar, vattensamling i kroppen osv. så kanske du ser något mönster och kan mota suget tidigt :) Något som hjälpt mig många gånger är en kopp frukt the med grädde i (utansötning). 

Lycka till och hoppas verkligen att kroppen håller på att ändra sig till det rätta!

Vad spännande!

Jag räknade också, och om jag räknat rätt är jag på dag 14 i cykeln... Men verkar kanske lite väl bra att hoppas på både spontan mens och ägglossning.

Jag är så glad att kroppen bakade ihop en egen mens, så jag vågar inte ens tänka att det skulle kunna vara ägglossning.

När jag pratade med min mamma om det idag, sa hon att det var typiskt hennes pms-besvär som hon hade förr. Så kanske är det pms jag har?

Hur som helst är det jättekul att känna att kroppen är vaken och att det händer något ialla fall! :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag önskar alla som planerar -  lycka till med graviditeter!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag önskar alla som planerar -  lycka till med graviditeter!

Det gör jag också! :)

Jag själv äter lchf i syfte att få ordning på kroppen och vikten, för att sen kanske kunna bli gravid.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

PCOS är ett typiskt symtom på låga sköldkörtelhormonnivåer och är troligtvis grundorsaken till er insulinresistens. Läs symtomlistorna noga – ni blir nog förvånade över hur många ni har. Alla som har nämnts i denna tråd är typiska symtom. Däremot är läkarna på vårdcentralerna dåligt uppdaterade i TSH-värdena för diagnos och behandlings. Dessutom fångar TSH-värdet endast upp några få procent av de sjuka. Professor Göran Petersson skrev en rapport där han uppskattade att en miljon svenska kvinnor går odiagnostiserade pga dessa tveksamma metoder. Helena Rooth Svensson har skrivit flera artiklar och en bok i ämnet.

Hypotyreos orsakar både barnlöshet och allvarliga fosterskador. Därför är det JÄTTEVIKTIGT att innan ni sätter igång bebisverkstaden, gå till doktorn och kräv sköldkörtelprover: TSH, fritt T4, Fritt T3 och TPO och begär ut provsvaren skriftligt! TSH skall vara under 2!

Läs mer: http://skoldkortel.blogspot.se/2009/02/viktigt-att-ha-koll-pa.html

Dessutom bör man kolla Ferritin eftersom låga järnvärden gör att sköldkörteln fungerar dåligt. Dålig ämnesomsättning kräver högsta doser av vitamin- och mineraltillskott av god kvalitet: Vitamin A,B, C, D, E, selen, zink, magnesium och Omega 3. Slutligen undvik fluor eftersom det förstör viktiga enzymer som behövs för sköldkörtelns hormoner. Eftersom PCOS ä beror på insulinresistens är LCHF naturligvis det absolut bästa kostvalet. Dessutom kommer er binjurar att fungera mycket bättre när de slipper stressen av svängande blodsocker och hämmande höga insulinnivåer och gluten som triggar immunförsvaret.

Levaxin kan hjälpa, men enligt Stefan Sjöbergs forskning om T3 i spinalvätska är det INTE tillräckligt för ca 70 procent av patienterna. Behöver ni mer kött på benen rekommenderar jag att ni köper Helena Rooth Svenssons bok ” Det Trötta Folket”. Där skriver hon att Liothyronin (T3)bör sättas in efter 4 månader om patienten fortfarande har symtom.

Slutligen några ord till dig Jennie som helt saknar sköldkörtel. Sköldkörteln producerar fem hormoner: T1, T2, T3, T4 och Kalcitonin alla supervikiga hormoner för kroppen. T ex kalcitonin styr kalkomsättningen i kroppen. Levaxin innehåller bara syntetiskt T4 vilket skall omvandlas till det aktiva T3. Trots att jag har en sköldkörtel, blev jag inte symtomfri förrän jag fick naturligt sköldkörtelhormon, Thyroid från Erfa, men det finns fler sorter. Läkare behöver söka licens, men alla läkare kan göra detta om man fortfarande har symtom efter ett års stabila TSH-värden.

Lycka till! ;)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
PCOS är ett typiskt symtom på låga sköldkörtelhormonnivåer och är troligtvis grundorsaken till er insulinresistens. Läs symtomlistorna noga – ni blir nog förvånade över hur många ni har. Alla som har nämnts i denna tråd är typiska symtom. Däremot är läkarna på vårdcentralerna dåligt uppdaterade i TSH-värdena för diagnos och behandlings. Dessutom fångar TSH-värdet endast upp några få procent av de sjuka. Professor Göran Petersson skrev en rapport där han uppskattade att en miljon svenska kvinnor går odiagnostiserade pga dessa tveksamma metoder. Helena Rooth Svensson har skrivit flera artiklar och en bok i ämnet.

Hypotyreos orsakar både barnlöshet och allvarliga fosterskador. Därför är det JÄTTEVIKTIGT att innan ni sätter igång bebisverkstaden, gå till doktorn och kräv sköldkörtelprover: TSH, fritt T4, Fritt T3 och TPO och begär ut provsvaren skriftligt! TSH skall vara under 2!

Läs mer: http://skoldkortel.blogspot.se/2009/02/viktigt-att-ha-koll-pa.html

Dessutom bör man kolla Ferritin eftersom låga järnvärden gör att sköldkörteln fungerar dåligt. Dålig ämnesomsättning kräver högsta doser av vitamin- och mineraltillskott av god kvalitet: Vitamin A,B, C, D, E, selen, zink, magnesium och Omega 3. Slutligen undvik fluor eftersom det förstör viktiga enzymer som behövs för sköldkörtelns hormoner. Eftersom PCOS ä beror på insulinresistens är LCHF naturligvis det absolut bästa kostvalet. Dessutom kommer er binjurar att fungera mycket bättre när de slipper stressen av svängande blodsocker och hämmande höga insulinnivåer och gluten som triggar immunförsvaret.

Levaxin kan hjälpa, men enligt Stefan Sjöbergs forskning om T3 i spinalvätska är det INTE tillräckligt för ca 70 procent av patienterna. Behöver ni mer kött på benen rekommenderar jag att ni köper Helena Rooth Svenssons bok ” Det Trötta Folket”. Där skriver hon att Liothyronin (T3)bör sättas in efter 4 månader om patienten fortfarande har symtom.

Slutligen några ord till dig Jennie som helt saknar sköldkörtel. Sköldkörteln producerar fem hormoner: T1, T2, T3, T4 och Kalcitonin alla supervikiga hormoner för kroppen. T ex kalcitonin styr kalkomsättningen i kroppen. Levaxin innehåller bara syntetiskt T4 vilket skall omvandlas till det aktiva T3. Trots att jag har en sköldkörtel, blev jag inte symtomfri förrän jag fick naturligt sköldkörtelhormon, Thyroid från Erfa, men det finns fler sorter. Läkare behöver söka licens, men alla läkare kan göra detta om man fortfarande har symtom efter ett års stabila TSH-värden.

Lycka till! ;)

Oj! Vad lite jag vet om detta egentligen!

Jag är dåligt insatt i allt det här, trots att jag föddes utan sköldkörtel (och borde ju va ett proffs på det här!), men jag är väl så van vid att knapra Levaxin så jag liksom inte tänkt längre.

Jag vet att det var väldiga problem i puberteten, svårt att hitta rätt dos osv. Sov dygnet runt! Orkade inte med skolan, kompisar, intressen. Jag sov mest, och frös när andra svettades och tvärtom. Det minns jag jätteväl!

Nu mår jag bra, äter en daglig dos på 150mg, och kände en enorm skillnad när jag blev sänkt till 125mg för något år sen, tack och lov höjde min nuvarande läkare upp mig igen när jag förklarat det för honom!

Inser att det finns massor att lära om detta. Speciellt om jag ska försöka mig på att bli gravid också...

Bra att Lchf är en bra väg att gå! Känns ialla fall otroligt bra i kroppen, och jag fick ju en egen mens efter 7 veckor med denna kosten, så kroppen reagerar ju helt klart! :)

Tack för att du tog dig tid att svara!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej tjejer,

Jag har hittat den här artikel om D-Vitamin och PCOS. Det är intressant tycker jag och jag vill dela med mig info med er. Jag har ätit LCHF i en månad och tar D vitamin varje dag också. Jag mår bättre men har inte fått mens än. Hoppas för det bästa!

http://pcosdiva.com/2012/11/vitamin-d-a-pcos-deficiency/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Hej tjejer,

Jag har hittat den här artikel om D-Vitamin och PCOS. Det är intressant tycker jag och jag vill dela med mig info med er. Jag har ätit LCHF i en månad och tar D vitamin varje dag också. Jag mår bättre men har inte fått mens än. Hoppas för det bästa!

http://pcosdiva.com/2012/11/vitamin-d-a-pcos-deficiency/

Vad spännande! Jag ska läsa artikeln. Kanske vore idé att börja ta lite d-vitamin.

Äter du endast d-vitamin eller en kombinationstablett?

Hoppas du får igång mensen! :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Vad spännande! Jag ska läsa artikeln. Kanske vore idé att börja ta lite d-vitamin.

Äter du endast d-vitamin eller en kombinationstablett?

Hoppas du får igång mensen! :)

Hej,

Jag tar D-vitamin+Omega 3 varje morgon. Jag äter D-vitamin i flytande form. Det är lättare för kroppen att ta upp det.

Tack så mycket. Hoppas att du mår bra av D-vitamin : )

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Hej, Jag tar D-vitamin+Omega 3 varje morgon. Jag äter D-vitamin i flytande form. Det är lättare för kroppen att ta upp det. Tack så mycket. Hoppas att du mår bra av D-vitamin : )

Jaha! I flytande form? Var köper du det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Jaha! I flytande form? Var köper du det?

Hej,

Det finns att köpa på hälsobutik. Jag köpte min från Life..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Hej, Det finns att köpa på hälsobutik. Jag köpte min från Life..

Okej, det får jag ta och kolla upp! :)

Tack för tipset!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har PCOS och därmed ingen mens samt för höga nivåer av manliga könshormoner.. Jag är dock smal, gränsen till underviktig, men tänkte pröva LCHF ändå för att se om jag får igång mensen, är det någon som har hört ngt om detta? Eller är LCHF kanske bara är bra för överviktiga med PCOS?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Jag har PCOS och därmed ingen mens samt för höga nivåer av manliga könshormoner.. Jag är dock smal, gränsen till underviktig, men tänkte pröva LCHF ändå för att se om jag får igång mensen, är det någon som har hört ngt om detta? Eller är LCHF kanske bara är bra för överviktiga med PCOS?

Jag har läst att lchf är bra just för hormonerna och därför borde du verkligen ge det en chans!

Skönt att du sluppit övervikten och att jag går ner i vikt ser jag bara som en bonus i det hela.

Lchf ska ju vara hormonstabiliserande inte bara för överviktiga! Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är en snart 40-årig kvinna, kraftigt överviktig med PCO-s, som för två veckor sedan födde mitt andra barn, något som aldrig hade intäffat om jag inte upptäckt LCHF. Jag hade inte haft någon egen mens på många år. 2009, i april, började jag äta LCHF, inspirerad främst av Skaldeman. Hade läst på mycket men kände mig till slut modig nog att försöka mig på det. I mitten av maj fick jag ägglossning och senare mens. I juli fick jag min andra ägglossning och blev gravid! Hade dock inte gått ner något i vikt, kanske 2-3 kilo. Graviditeten blev inte helt LCHF pga diverse kolhydratsug, men jag har aldrig återgått till kolhydratträsket helt och hållet. I april 2010 föddes min dotter. Två år senare blev jag återigen gravid vid andra försöket och födde min andra dotter nu i januari. Jag kan varmt rekommendera er som har PCO-s att äta enligt LCHF, ja alla andra också för den delen.  :P Nu ska jag inte ha fler barn men jag tänker definitivt fortsätta äta LCHF och hoppas nu kunna ta tag i nästa stora sak, nämligen min vikt! Lycka till allihop!

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är en snart 40-årig kvinna, kraftigt överviktig med PCO-s, som för två veckor sedan födde mitt andra barn, något som aldrig hade intäffat om jag inte upptäckt LCHF. Jag hade inte haft någon egen mens på många år. 2009, i april, började jag äta LCHF, inspirerad främst av Skaldeman. Hade läst på mycket men kände mig till slut modig nog att försöka mig på det. I mitten av maj fick jag ägglossning och senare mens. I juli fick jag min andra ägglossning och blev gravid! Hade dock inte gått ner något i vikt, kanske 2-3 kilo. Graviditeten blev inte helt LCHF pga diverse kolhydratsug, men jag har aldrig återgått till kolhydratträsket helt och hållet. I april 2010 föddes min dotter. Två år senare blev jag återigen gravid vid andra försöket och födde min andra dotter nu i januari. Jag kan varmt rekommendera er som har PCO-s att äta enligt LCHF, ja alla andra också för den delen.  :P Nu ska jag inte ha fler barn men jag tänker definitivt fortsätta äta LCHF och hoppas nu kunna ta tag i nästa stora sak, nämligen min vikt! Lycka till allihop!

Grattis!

En härlig historia:-)! Jag tror du ger hopp, till de som kämpar.

Förresten är mitt andra barnbarn idag 2 v och 1 dag:-). Hon och hennes syster har en PCO-mamma (min dotter), och en PCO-mormor (jag), förhoppningsvis kommer de själva slippa denna diagnos. Men gör de inte det, kommer förmodligen mycket positivt ha hänt. Mycket har ändå gått i rätt riktning, sen jag fick min diagnos, -76.

Jag håller med dig, om LCHF. Fast jag bara ätit så här, sedan oktober, så känns det klockrent.

Fortsatt lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan med glädje berätta att jag fått min andra spontana mens idag! Efter 12 veckor med lchf och denna cykel blev 33 dagar, vilket känns helt normalt!

En otrolig skillnad för mig som aldrig/sällan får spontan mens (max en gång per år utan behandling).

Lchf är min räddning! Det är jag övertygad om!

Betyder detta att ägglossning eventuellt också kan komma igång?

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst är det ett bra kvitto när kroppen börjar sköta sig. Kul!

Jag har min femte spontana i rad denna månad och har även utkik efter tecken på äl.

Det är möjligt att du har äl, om du inte blir stressad av det kan du ju kolla upp det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst är det ett bra kvitto när kroppen börjar sköta sig. Kul!

Jag har min femte spontana i rad denna månad och har även utkik efter tecken på äl.

Det är möjligt att du har äl, om du inte blir stressad av det kan du ju kolla upp det.

Vad kul att du också fått igång mensen, och att den kommit fem gånger i rad! Det måste ju kännas hur bra som helst!

Jag är ju liksom överlycklig över mina två! ;)

Dock har jag riktigt hemsk mensvärk (brukar inte ha det annars) och klarar mig inte utan värktabletter, en tydlig skillnad hos mig!?

Och så blöder jag väldigt mycket.

Hur kollar jag bäst om jag har ägglossning? Ledsen att jag är så okunnig på området, men det har aldrig varit någon idé förut. Och därför har jag aldrig tagit mig tid att sätta mig in i hur det går till.

Menar du med ägglossningstester? Min gyn har sagt till mig att de kan vara missvisande när man har pco, att man kan få svaga positiva resultat hela tiden?

Så jag har aldrig testat med det. Vet ju att man kan tempa eller något, men hur funkar det?

Känner mig som en tonåring, nu när mensen precis kommit igång, trots mina 26 år... Skumt va!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg