Jennie

Pco(s) och lchf

Recommended Posts

Nu har jag beställt D-vitamin, det som rekommenderas av Kostdoktorn. Ska bli skönt att komma igång med det, har läst att det ska vara bra för mycket.

Och jag gissar att jag har mängder med brist på just D-vitamin. Jag har aldrig legat i ett solarium och är inge bra på att vistas i solen heller.

Har ni några erfarenheter av D-vitamin? Har ni upplevt några hälsovinster?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen aning hur bra D-vitamin funkar fast jag vart bort på hälsokostbutiken i förra veckan och införskaffade mig D-vitamin jag med hoppas på resultat =) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ingen aning hur bra D-vitamin funkar fast jag vart bort på hälsokostbutiken i förra veckan och införskaffade mig D-vitamin jag med hoppas på resultat =) 

Spännande! Då får vi se om det ger oss något positivt! Jag hoppas på mer energi.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Spännande! Då får vi se om det ger oss något positivt! Jag hoppas på mer energi.

Jag hoppas på + haha fast vilka bra effekter d vitaminen än ger så är de ju jättebra =)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hoppas på + haha fast vilka bra effekter d vitaminen än ger så är de ju jättebra =)

Jaha! Då hoppas jag att det blir ett plus för dig, såklart! :)

Jag har läst att det ska vara bra för fertiliteten också, så det kan ju absolut hjälpa till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jaha! Då hoppas jag att det blir ett plus för dig, såklart! :)

Jag har läst att det ska vara bra för fertiliteten också, så det kan ju absolut hjälpa till!

Vi får hoppas det, hur går det för dig då fått någon mens änu?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi får hoppas det, hur går det för dig då fått någon mens änu?

Jag har inte fått någon mens än. Jag är på cykeldag 29, så vi får se vad som händer. Förra cykeln blev ju 33 dagar, så än så länge är jag inte "orolig".

Sen vet jag ju att det inte finns några garantier för att mensen kommer igen, har ju fått två hittills med lchf, men jag tycker det verkar lite väl bra om mensen blir helt regelbunden och felfri direkt...?

Hur som helst är det väldigt spännande att äntligen få chans att lära känna sin kropp! Jag har aldrig haft möjlighet förut, eftersom mensen aldrig kommit. Nu kan jag liksom se ett mönster från förra månaden, och det är kul! :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har inte fått någon mens än. Jag är på cykeldag 29, så vi får se vad som händer. Förra cykeln blev ju 33 dagar, så än så länge är jag inte "orolig".

Sen vet jag ju att det inte finns några garantier för att mensen kommer igen, har ju fått två hittills med lchf, men jag tycker det verkar lite väl bra om mensen blir helt regelbunden och felfri direkt...?

Hur som helst är det väldigt spännande att äntligen få chans att lära känna sin kropp! Jag har aldrig haft möjlighet förut, eftersom mensen aldrig kommit. Nu kan jag liksom se ett mönster från förra månaden, och det är kul! :)

Det är härligt, hoppas i alla fall att den kommer, min medicinerade har inte kommit änu... *suck* väntat i 6 dagar nu... Men den kommer väl någon gång =) 

Det är ju skönt att lära känns sin kropp på så sätt att man kan läsa av den, lite lättare då än att bara vakna upp med mens en vacker dag, bättre att bli lite förvarnad =)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är härligt, hoppas i alla fall att den kommer, min medicinerade har inte kommit änu... *suck* väntat i 6 dagar nu... Men den kommer väl någon gång =) 

Det är ju skönt att lära känns sin kropp på så sätt att man kan läsa av den, lite lättare då än att bara vakna upp med mens en vacker dag, bättre att bli lite förvarnad =)

Trist att mensen inte kommit igång än! Men hoppas den kommer snart! :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den har satt igång nu =) Nu hoppas jag bara att den kommer utav sig själv i nästa cykel, dock har jag fuskat lite nu när jag legat på sjukhuset och blivit opererad och så men hoppas att det inte ska störa för mycket =)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har PCOS och därmed ingen mens samt för höga nivåer av manliga könshormoner.. Jag är dock smal, gränsen till underviktig, men tänkte pröva LCHF ändå för att se om jag får igång mensen, är det någon som har hört ngt om detta? Eller är LCHF kanske bara är bra för överviktiga med PCOS?

Jag är i samma situation som du, fick precis reda på att jag har pcos. Hur har det gått för dig? Vet du vilket hormon du har för höga nivåer av? Jag har precis börjat med lchf och hoppas kunna lösa detta utan att ta till medicin. Har inte haft mens sen jag slutade med p-piller i somras. Jag har också fått mycket akne. De flesta jag pratar med tycker att jag ska ta antibiotika men jag vill försöka gå till grunden med problemet. Det är dock ganska svårt nu efter ett halvår med akne men jag ska hålla ut och tänker även utesluta mjölkprodukter. Har du, eller någon annan här med pco(s) också haft problem med akne? Har ni upplevt förändring efter lchf? Det är så härligt att läsa hur många som blivit bra med lchf och jag är förundrad över att läkaren jag gick till sa att det inte fanns något att göra när jag frågade om jag kunde göra någon livsstils förändring utan bara rekommenderade p-piller. Känner inte för att gå tillbaka dit.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är i samma situation som du, fick precis reda på att jag har pcos. Hur har det gått för dig? Vet du vilket hormon du har för höga nivåer av? Jag har precis börjat med lchf och hoppas kunna lösa detta utan att ta till medicin. Har inte haft mens sen jag slutade med p-piller i somras. Jag har också fått mycket akne. De flesta jag pratar med tycker att jag ska ta antibiotika men jag vill försöka gå till grunden med problemet. Det är dock ganska svårt nu efter ett halvår med akne men jag ska hålla ut och tänker även utesluta mjölkprodukter. Har du, eller någon annan här med pco(s) också haft problem med akne? Har ni upplevt förändring efter lchf? Det är så härligt att läsa hur många som blivit bra med lchf och jag är förundrad över att läkaren jag gick till sa att det inte fanns något att göra när jag frågade om jag kunde göra någon livsstils förändring utan bara rekommenderade p-piller. Känner inte för att gå tillbaka dit.

Hej,

Jag är också i er situation. Pcos, smal, gränsen mot undervikt. Och största problemet förutom oregelbunden mens utan ägglossning är acnen. Jag har haft svår acne i min tonårsperiod. Gick till hudläkare och provat alla antibiotika + licenspreparatet Roaccutan UTAN nån direkt effekt.

Det som har hjälpt mig, innan jag ens visste att nåt som LCHF fanns, var att ta p-piller så det har jag levt på den största delen utav mitt liv (är idag 36)

Slutade 2006 med mina p-piller och fick värsta utbrottet av acne igen. Så efter viss tid orkade jag inte med detta och började med p-piller igen.

Men där emellan testade jag lchf och gör även nu trots att jag äter mina piller, fast märker stor skillnad på att äta lchf på acnen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur går det för er härinne? Hur gick påskhelgen?

Jag föll på lite väl mycket kolhydrater under helgen tyvärr. Magont, illamående och allmänt jobbiga känslor kom som ett brev på posten! :(

Nu är jag dock på banan igen och mår bra redan! Så härligt!

Människor som jag inte mött på ett tag ser direkt skillnad på mig, och tycker att jag "rasat i vikt". Två kollegor (som jobbar natt som jag inte träffar så ofta) har frågat mig i olika omgångar om jag gjort en magsäcksoperation!? De förstår inte hur jag kunnat bli så smal på så kort tid. Det är grymt att kunna svara "Nej, jag har inte opererat mig, jag äter LCHF!".

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur går det för er härinne? Hur gick påskhelgen?

Jag föll på lite väl mycket kolhydrater under helgen tyvärr. Magont, illamående och allmänt jobbiga känslor kom som ett brev på posten! :(

Nu är jag dock på banan igen och mår bra redan! Så härligt!

Människor som jag inte mött på ett tag ser direkt skillnad på mig, och tycker att jag "rasat i vikt". Två kollegor (som jobbar natt som jag inte träffar så ofta) har frågat mig i olika omgångar om jag gjort en magsäcksoperation!? De förstår inte hur jag kunnat bli så smal på så kort tid. Det är grymt att kunna svara "Nej, jag har inte opererat mig, jag äter LCHF!".

Jo tack, det går bra. Jag trivs fortfarande som fisken i vattnet med LCHF; gott, mätt, lätt att laga, går även att hantera när man är ute. Jag har hittills gått ner 12 kg, och mår alldeles ypperligt.

Påsken har gått bra, jag har jobbat hela helgen. Mycket hembakt och stora påskägg till personalen. Jag måste erkänna att det luktade gott, speciellt en del av det hembakta, men inte en godisbit eller en kaksmula har passerat mina läppar. Jag är ju den typen som likt en alkis, inte ens kan smaka, jag är då rädd att jag trillar dit. Det enda jag tar, är enstaka bitar av mörk, 85 %ig choklad. Ibland har jag bakat i LCHF-stil, då använder jag inte heller sötning.

Vad roligt med berömmet ifrån omgivningen.

Ha det fortsatt bra!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo tack, det går bra. Jag trivs fortfarande som fisken i vattnet med LCHF; gott, mätt, lätt att laga, går även att hantera när man är ute. Jag har hittills gått ner 12 kg, och mår alldeles ypperligt.

Påsken har gått bra, jag har jobbat hela helgen. Mycket hembakt och stora påskägg till personalen. Jag måste erkänna att det luktade gott, speciellt en del av det hembakta, men inte en godisbit eller en kaksmula har passerat mina läppar. Jag är ju den typen som likt en alkis, inte ens kan smaka, jag är då rädd att jag trillar dit. Det enda jag tar, är enstaka bitar av mörk, 85 %ig choklad. Ibland har jag bakat i LCHF-stil, då använder jag inte heller sötning.

Vad roligt med berömmet ifrån omgivningen.

Ha det fortsatt bra!

Ååh! Grattis till en fantastisk viktnedgång! 12 kilo är ju jättebra!! :)

Vad duktig du är som låtit bli allt socker och skit i påskhelgen! Önskar att jag också stålsatt mig lite mer, men jag gav efter, men som sagt så ångrade jag mig bittert redan dagen efter då magknip och illamående satte in. Så nu hoppas jag att jag kommer ihåg den känslan nästa gång jag får för mig att trycka i mig äckligt godis...

Jag jobbar i vården, och måste ha jobbarkläder där, byxa och "blus", idag har jag haft en "blus" i storlek S!!! Ska givetvis tilläggas att i november hade jag L/XL.

Gissa om jag känner mig bra!!? :)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! 
Har någon erfarenhet av lchf+periodisk fasta när man har pcos?

Jag har nämligen fått min mens idag på första gången på 2 år, och har under senaste 2 veckorna fastat 20 timmar måndag och torsdag.

Undrar om det kan ha med fastan att göra, eller om det bara är en slump? Lchf har jag ju ätit under 3 år, och trots att jag gick ner 32 kilo och var normalviktig kom mensen ändå inte tillbaka.

Nu har jag gått upp 10 kg (eftersom jag slarvade ordentligt med lchf) och testade periodisk fasta kombinerat med lchf, och då kom mensen. En glad och oväntad överraskning =)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! 

Har någon erfarenhet av lchf+periodisk fasta när man har pcos?

Jag har nämligen fått min mens idag på första gången på 2 år, och har under senaste 2 veckorna fastat 20 timmar måndag och torsdag.

Undrar om det kan ha med fastan att göra, eller om det bara är en slump? Lchf har jag ju ätit under 3 år, och trots att jag gick ner 32 kilo och var normalviktig kom mensen ändå inte tillbaka.

Nu har jag gått upp 10 kg (eftersom jag slarvade ordentligt med lchf) och testade periodisk fasta kombinerat med lchf, och då kom mensen. En glad och oväntad överraskning =)

Hej!

Jag kan inte det här exakt, men jag har läst att om man fastar kan man tillåta sig själv lite fler kolhydrater, eftersom blodsockret ändå håller sig lägre, kanske är det så att du har fått ner ditt blodsocker ytterligare lite, och det var därför mensen kom igång. Som sagt vet jag inte, det är bara som jag tror! Grattis i vilket fall, och hoppas att det fortsätter! :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ååh! Grattis till en fantastisk viktnedgång! 12 kilo är ju jättebra!! :)

Vad duktig du är som låtit bli allt socker och skit i påskhelgen! Önskar att jag också stålsatt mig lite mer, men jag gav efter, men som sagt så ångrade jag mig bittert redan dagen efter då magknip och illamående satte in. Så nu hoppas jag att jag kommer ihåg den känslan nästa gång jag får för mig att trycka i mig äckligt godis...

Jag jobbar i vården, och måste ha jobbarkläder där, byxa och "blus", idag har jag haft en "blus" i storlek S!!! Ska givetvis tilläggas att i november hade jag L/XL.

Gissa om jag känner mig bra!!? :)

Tack detsamma!

Huvudsaken är ju att man går tillbaka till det sunda, efter söta synder.

Jo, jag jobbar också i vården, och där är det ju tacksamt med kläder. Det är otroligt roligt att byta storlek. Njut!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idag kom jag i ett par gamla jeans som jag inte fått upp över låren på 6 år! Nu sitter de på, knäppta och allt! Och inte sitter de åt heller, så jag kan använda dem utan att få andnöd eller ont i magen! :) Underbar känsla måste jag säga! Det har varit ett av mina (ganska många) mål, att komma i mina gamla jeans, som jag använde för 7-8 år sen, när jag var smal, och nu är det kanske inte så långt kvar :)

Dock har jag inte fått någon mens, det är ju också mitt huvudsyfte, att få en regelbunden cykel och förhoppningsvis ägglossning, men det verkar värre med den biten.

Har inte haft mens sen den 29 januari... Men det kanske kommer det också. Nu ska jag bara njuta av att det faktiskt går åt rätt håll, och att det märks nu, utan att jag väger mig, så ser jag tydliga resultat själv :)

Heja heja!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idag fick jag mens! Spontant! Dock på cykeldag 95, men ändå glad att den kom nu! :)

Pratade med min gyn igår, och han sa att jag bara skulle fortsätta med lchf, att jag gjort min största "vinst" redan nu, viktnedgången kommer troligtvis påverka min pco, trodde han :)

Ska till gyn den 24 maj, så har ju ett par veckor till på mig att gå ner lite till ;)

Hur som helst, känns riktigt bra att mensen kom igen! :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idag fick jag mens! Spontant! Dock på cykeldag 95, men ändå glad att den kom nu! :)

Pratade med min gyn igår, och han sa att jag bara skulle fortsätta med lchf, att jag gjort min största "vinst" redan nu, viktnedgången kommer troligtvis påverka min pco, trodde han :)

Ska till gyn den 24 maj, så har ju ett par veckor till på mig att gå ner lite till ;)

Hur som helst, känns riktigt bra att mensen kom igen! :)

Kände att jag behövde uppdatera här. Vet inte om ni är kvar i tråden?

Jag trodde att jag fick mensen i lördags, men den glädjen blev kortvarig.

Det blev bara rosa/röda/bruna flytningar under dagen, alltså ingen blödning, och på kvällen var den helt borta.

Antagligen håller kroppen på med något skumt just nu, för jag har mensvärk (även i ryggslutet!), konstant sen dess!

Vore roligare om det kunde komma igång, men den lyser med sin frånvaro.

Mellan"blödningar" har jag ingen som helst erfarenhet av, men det kanske är jättevanligt? Kan det hänga ihop med pco?

Hur är det för er? Någon som kan dela med sig av något matnyttigt, eller har någon tanke om vad som pågår här?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har det varit tyst här i tråden länge, tråkigt!

Hur går det för er, PCO:are?

Här går det faktiskt jättebra! Fick ännu en spontan mens den 17 maj!

Och i fredags var jag hos min gynekolog, och då gjorde han ett vul på mig som visade att allt såg "helt normalt" ut för att vara på dag 8 i menscykeln.

Gissa om jag blev glad!?

Givetvis var inte mina PCO-äggstockar borta, men en äggblåsa låg i framkant och var 9 mm (de andra låg på 3-5 mm ungefär), det var alltså helt normalt för tiden i cykeln, och därmed trodde min gyn att jag skulle kunna få egen ägglossning denna månanden! Om allt går som det ska så borde ägglossningen bli runt helgen nu. Ska bli så spännande att se om mensen kommer sen och det skulle ju va underbart om det kunde funka hela vägen! Alltså ägglossning och mens som "vanligt" :)

Jag skulle försöka hålla lite koll på hur flytningarna ser ut nu under veckan, och framförallt närmare helgen. Det ska tydligen gå att märka om man är i närheten av någon ägglossning på det viset.

Han sa också, att om jag lyckas gå ner till 84 kilo, så har jag rätt BMI för att få hjälp med provrörsbefruktning! Lycka!

Skulle vilja väga 80 kilo innan jag börjar med ivf, för att ha en liten marginal.

Tror ni det är möjligt att gå ner ca 15 kilo över sommaren? Typ till slutet på september, alltså 4 månader ungefär. Går det? Är det ett rimligt mål? Eller hoppas jag på för mycket?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har det varit tyst här i tråden länge, tråkigt!

Hur går det för er, PCO:are?

Här går det faktiskt jättebra! Fick ännu en spontan mens den 17 maj!

Och i fredags var jag hos min gynekolog, och då gjorde han ett vul på mig som visade att allt såg "helt normalt" ut för att vara på dag 8 i menscykeln.

Gissa om jag blev glad!?

Givetvis var inte mina PCO-äggstockar borta, men en äggblåsa låg i framkant och var 9 mm (de andra låg på 3-5 mm ungefär), det var alltså helt normalt för tiden i cykeln, och därmed trodde min gyn att jag skulle kunna få egen ägglossning denna månanden! Om allt går som det ska så borde ägglossningen bli runt helgen nu. Ska bli så spännande att se om mensen kommer sen och det skulle ju va underbart om det kunde funka hela vägen! Alltså ägglossning och mens som "vanligt" :)

Jag skulle försöka hålla lite koll på hur flytningarna ser ut nu under veckan, och framförallt närmare helgen. Det ska tydligen gå att märka om man är i närheten av någon ägglossning på det viset.

Han sa också, att om jag lyckas gå ner till 84 kilo, så har jag rätt BMI för att få hjälp med provrörsbefruktning! Lycka!

Skulle vilja väga 80 kilo innan jag börjar med ivf, för att ha en liten marginal.

Tror ni det är möjligt att gå ner ca 15 kilo över sommaren? Typ till slutet på september, alltså 4 månader ungefär. Går det? Är det ett rimligt mål? Eller hoppas jag på för mycket?

Jo, jag har nog överlag varit lite forumslö, fast jag älskar fortfarande att läsa det, som så många kloka människor skriver om. Det är bara det att det var länge sedan jag skrev överhuvudtaget.

Vad roligt att det flyter på så bra för dig Jennie :) ! Svårt att svara om takten på viktnedgången är rimlig, men håll i dina goda vanor, så ska du se att du är där du vill, snart.

Det känns fortfarande som det flyter på för mig. Jag har gått ner 15 kg, och 25 cm i midjan, jag vill nog gärna gå ner ca 20 till, men det viktigaste för mig, är att det är sista gången, jag kör en sån här viktresa. Jag är så evinnerligt trött på jojo-bantningen. jag får inte ramla ur en gång till. men förutom viktnedgången, så mår jag väldigt bra; småvärk i kroppen som är bättre, inget besvärande sötsug, lugn mage, flow i handling och matlagning. Många säger att jag är duktig, men jag känner inte att jag gör några uppoffringar, jag äter gott, och går ner i vikt.

Nu ska jag fortsätta att hålla tummarna för dig!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Är helt ny på forumet men hittade hit på grund av min PCOS. Mycket intressant tråd! Är 23 år gammal och fick diagnosen när jag var 18. Hade hyfsat regelbunden mens, visste inte exakt när den skulle dyka upp men ungefär. Upplevde inte mensen mer oregelbunden än andra i min ålder. Däremot hade jag mellanblödningar varje månad, ungefär i den tiden när jag borde haft ägglossning. Tyckte även att jag hade lite ökad hårväxt framförallt på magen. Är normlaviktig, 161 cm och 53 kg, BMI på 20.4. Stått på samma vikt sedan gymnasiet men har ett sug efter kolhydrater. Ultraljud och blodprover visade på "pärlbandet" och hormonrubbning. Äter Zyrona och funderar inte i dagsläget på att skaffa barn, men såklart i framtiden. 

LCHF låter som något för mig för att få bukt med suget efter kolhydrater och vad jag läst så har det bra effekt på ägglossningen, men vad kan tänkas hända med min vikt? Vill helst varken gå upp eller ner i vikt eller är då LCHF fel kost för mig? Vill ju komma åt fördelarna med LCHF angående minskat insulinpåslag och stabilare hormoner, men inte påverka vikten :)

Tack på förhand!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Är helt ny på forumet men hittade hit på grund av min PCOS. Mycket intressant tråd! Är 23 år gammal och fick diagnosen när jag var 18. Hade hyfsat regelbunden mens, visste inte exakt när den skulle dyka upp men ungefär. Upplevde inte mensen mer oregelbunden än andra i min ålder. Däremot hade jag mellanblödningar varje månad, ungefär i den tiden när jag borde haft ägglossning. Tyckte även att jag hade lite ökad hårväxt framförallt på magen. Är normlaviktig, 161 cm och 53 kg, BMI på 20.4. Stått på samma vikt sedan gymnasiet men har ett sug efter kolhydrater. Ultraljud och blodprover visade på "pärlbandet" och hormonrubbning. Äter Zyrona och funderar inte i dagsläget på att skaffa barn, men såklart i framtiden. 

LCHF låter som något för mig för att få bukt med suget efter kolhydrater och vad jag läst så har det bra effekt på ägglossningen, men vad kan tänkas hända med min vikt? Vill helst varken gå upp eller ner i vikt eller är då LCHF fel kost för mig? Vill ju komma åt fördelarna med LCHF angående minskat insulinpåslag och stabilare hormoner, men inte påverka vikten :)

Tack på förhand!

Vad skönt att du sluppit övervikt tillsammans med din pco!

Jag tycker absolut att du ska testa LCHF, för det kommer säkert hjälpa dig med sötsuget. Och för min del har det verkligen funkat för att stabilisera hormonerna :)

LCHF ska ju vara så fiffigt, så kroppen själv känner av när man är "normalviktig", alltså kommer du säkert inte gå ner/upp mer än vad din kropp anser är normalt.

Skulle du märka att du går upp i vikt, kanske det är fel kost för dig? Och skulle du märka att du går ner, kanske du inte behöver vara superstrikt med kolhydraterna?

Prova dig fram, och förhoppningsvis blir du av med sötsuget och så hålls insulinet på en bra nivå, och i slutändan kanske du även får till det med menscykel och ägglossning också :)

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg