Jump to content

Slv om fett

MKJ

Recommended Posts

Skulle vara intressant med synpunkter på det här som är kopierat från Livsmedelsverkets webbplats

"I de enskilda studierna baseras risken för hjärt- och kärlsjukdom på
jämförelser mellan personer med höga intag av mättat fett i förhållande
till låga intag eller på en ökning av intaget av mättat fett.

En sammanvägning av riskskattningarna i de enskilda studierna visade att
det inte fanns något statistiskt samband mellan enbart mättat fett och
risken för hjärt- och kärlsjukdom.

Författarna menar att mängden
fleromättat fett och förhållandet mellan mättat och fleromättat fett i
kosten verkar vara det som har betydelse för risken för hjärt- och
kärlsjukdom."

"En ny sammanställning och analys av interventionsstudier där man ändrat
fettkvaliteten i kosten med syftet att påverka risken för hjärt-
kärlsjukdom visar att en minskning av mättat fett ledde till en 14
procent minskning av insjuknanden i hjärt-och kärlsjukdom (Hooper et al.
2011).

När forskarna sedan analyserade de studier där man minskat det
mättade fettet utan att öka på fleromättat fett, fann man ingen minskad
risk för sjukdom. Det stödjer tidigare slutsatser att det inte är en
minskning av fettintaget som har effekt, utan bytet till bättre
fettkvalitet."

Nja, Det är väl så att SLV enbart ser på de studier som stämmer med vad dom nu tycker/har bestämt i konsensus med andra länder....

Sudier som säger emot eller säger annat läggs åt sidan...... med olika motiveringar förstås!  ;)

För något år sedan efter lite press plockade dom fram 72 st studier som skulle visa mättat fetts farlighet och de flesta handlade inte ens om det..... Kompetensbrist??? Två studier höll visst måttet men sen nämndes inte alls dom studier som sa att det inte var en risk med mättat fett eller nu bra.... ;)

Det går ju inte att uttala sig särskilt klokt om detta utan att vara insatt i var de tagit informationen från. Du får nog titta lite extra på t.ex. vilken typ av studie det är, om deras tolkning stämmer med den slutsats som studien visat och vilket sammanhang det handlar om.

Det går ju inte att uttala sig särskilt klokt om detta utan att vara insatt i var de tagit informationen från. Du får nog titta lite extra på t.ex. vilken typ av studie det är, om deras tolkning stämmer med den slutsats som studien visat och vilket sammanhang det handlar om.

Jag är urusel på engelska så det tar en timme per A4 sida att läsa studier men här är referenserna om du är intresserad.

Referenser

Hooper L, Summerbell C, Thompson R, Sills D, Roberts F, Moore H,

Smith G D. Reduced or modified dietary fat for preventing cardiovascular

disease. Cochrane Database of Systematic Reviews 2011, Issue 7,

DOI:10.1002/14651858.CD002137.pub2.

Jakobsen MU, O'Reilly EJ, Heitmann BL, Pereira MA, Bälter K, Fraser

GE et al. Major types of dietary fat and risk of coronary heart disease:

a pooled analysis of 11 cohort studies. Am J Clin Nutr. 2009; 89:

1425-32.

Mozaffarian D, Micha R, Wallace S. Effects on coronary heart disease

of increasing polyunsaturated fat in place of saturated fat: a

systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials.

PLoS Med. 2010 Mar;7(3)

För att slippa läsa alla studierna själv och se om de dragit rätt slutsatser, så kan man alltid läsa någon insatt/kunnig som redan gjort det och som kan betraktas som neutral och välrenomerad!

Sammanfattat

Nya resultat från primärpreventiva interventionsstudier med långvarig sänkning av kostintag av såväl totalfett som mättat fett visar ingen signifikant effekt på risken att insjukna i cancer eller hjärt– kärlsjukdom. Fynden är i linje med en längre tids samlade observationsstudier.

Gällande kostrekommendationer för prevention och behandling av tex hjärt–kärlsjukdom säger enhälligt att befolkningen kraftigt bör sänka sitt intag av fett, framför allt intaget av mättat fett och transfetter.

Vi behöver nu en ny vetenskaplig debatt och strukturerade systematiska analyser av hela det publicerade underlaget för sambandet mellan fettintag och allvarliga sjukdomar som cancer och hjärtkärlsjukdom. Först då kan nya, vetenskapligt grundade rekommendationer utarbetas.

07box_red.gifUnder de senaste tre decennierna har hela västvärlden rekommenderats äta mindre av såväl totalfett som mättat fett för att undvika hjärt–kärlsjukdom och cancer. Grunden har varit ett antal observationsstudier som visade att befolkningsgrupper med höga intag av mättat fett löpte hög risk för hjärt–kärlsjukdom och ökad dödlighet. Andra studier visade att man genom att sänka intaget av mättat fett under kort tid (veckor, månader) kunde sänka serumkolesterol, den faktor man ansett vara länken mellan mättat fett i kosten och risk för hjärt–kärlsjukdom. På dessa vetenskapliga grunder har det bedrivits en intensiv kampanj för att minska mättat fett i kosten i primärpreventivt syfte. Även om vissa forskare ifrågasatt grunderna har de stora vetenskapliga sammanslutningarna och nationella ansvariga organen varit eniga, och budskapet har kraftfullt trummats igenom.

En del som äter LCHF får ju mycket högre blodfetter än andra som äter LCHF. Det kan ju kanske vara så ändå att dom LCHF-are som får höga blodfetter äter en större andel mättat fett än dom som inte får det.

Vart läser du det någonstans?

Det är ett antal personer som här i forumet berättat att de fått väldigt höga blodfetter medan exempelvis kostdoktorn och Annika D har blodfetter inom gängse gränsvärden.

Det verkar vara ganska vanligt att få ovanligt höga blodfetter under en period vid kostomläggningen.

Det var varit dom som ätit länge också och flera har varit bekymrade över det och fått tampas med läkare som vill ge dom statiner.

I det perspektivet så vore det ju en vinst att veta om blodfetterna är lägre hos dom som äter nötter, frön och avokado eller annat fett som inte är mättat har lägre blodfetter.

Mnjaeä.. problemet är att det inte är så enkelt!

Vill du ett cherry pick svar.. näe man får bättre blodfetter! :wacko:  :ph34r:

Eller så sätter du dig in i lipidmetabolismen och får läsa på en hel del.. helst på engelska. och så inser man att saker och ting inte är såå enkla.. och ja.. det finns de som skall var försiktiga med fettintag.. men det gäller alla typer av fetter, då de har problem med att hantera olika sorters lipoproteiner!

Och redan efter några månader så har du lärt dig en hel del.. för att var lekman!

Och då kommer man fram till samma sak som Professor Berglund.. finns inget som helst vetenskapligt underlag för att fett skulle var farligt för befolkningen som helhet!

Men det säger då just inget om individen.. flera som skriver här har metabolt syndrom/diabetes/ fettma/hypothyreos.. you name it!

Några har redan dragit på sig aterosklerotiska plack, hjärtkärlhändelser och står på medeciner mot detta.. eller deras läkare vill sätta dem på sådana!

Jag har själv blivit diagnostiserad FH.. och de ser gärna att jag mumsar Statiner, det gör min mors släktigar så gott som mangrant.. och så dör de av hjärtkärlhändelser, men i 80-90 års åldern.. då dör många av hjärtkärlhändelser iallafall!

Och vad det gäller mina blodfetter kan jag tala om att diagnosen är helt felaktig, för när jag var yngre hade jag normala värden och det har man inte om man lider av FH!

Och det kan även konstateras då mina värden först steg för att senare sjunka.. inte till några fantastiskt fina värden.. men läkaren trillar inte av stolen längre när han ser resultatet!

Här har du en lättläst samanfattning.. på engelska i 5 artiklar!

The straight dope on cholesterol

http://eatingacademy.com/nutrition/the-straight-dope-on-cholesterol-part-i

Jag äter minst 3 dl
grädde/crème fraiche per dag sedan laang tid tillbaka samt dessutom en hel del
fet ost. Mina blodfetter ser ut saa här:

Mättillfälle

8 febr 2012

14 maj 2012

15 aug 2012

21 nov 2012

20 febr 2013

Totalkolesterol