frida.g Posted March 17, 2013 Share Posted March 17, 2013 Hej alla!Jag har sedan några veckor sedan börjat med äggmjölk på morgnarna ( 2 råa ägg, kokt vatten, smör och kakao så det blir lite chokladsmak på det hela.. ), men fick häromdagen höra att det inte alls är bra pga salmonellarisken! Har inte ens reflekterat över den risken och undrar vad ni tänker? Äter ni ofta råa ägg? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Honung Posted March 17, 2013 Share Posted March 17, 2013 Vet inte var i världen du håller till, men i Sverige är risken att få salmonella från ägg väldigt liten. Men i vintras var jag på Sri Lanka och åt stekta ägg med rå gula och det gick inte bra alls. Har aldrig varit så dålig i hela mitt liv. Troligtvis salmonella, men jag tog inget prov så jag kan inte veta säkert. Dock är jag rätt säker på att det var just äggen. Verkar som om det är större risk att få salmonella från ruccola än från ägg i Sverige. http://www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/salmonellainfektion/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted March 17, 2013 Share Posted March 17, 2013 Tror inte du behöver vara rädd för salmonella du häller ju kokande vatten på. Däremot just bladgrönsaker är nog större chans att få det av. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Blaze Posted March 17, 2013 Share Posted March 17, 2013 Med kokande vatten på äggulorna blir det ju över 60 grader, då dör de. Så oroa dig inte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Valin Posted March 17, 2013 Share Posted March 17, 2013 Svenska ägg är det ingen fara med. Det är i vissa andra länder man måste vara försiktig. Råa ägg äter vi svenskar hela tiden ju, bra att ha i smoothie t.ex. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
frida.g Posted March 17, 2013 Author Share Posted March 17, 2013 Tack alla för svaren!Haha, jag håller till i Sverige, så visst att jag förstått att risken är minimal, men tänkte ändå jag skulle höra med er! Nojjan över rå kyckling är ju gigantisk så jag var osäker på om det fanns samma risk med råa ägg. Ha en fin söndag! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted March 17, 2013 Share Posted March 17, 2013 Jag har ätit 6 råa ägg per vecka i flera år utan problem Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ganymedes Posted March 17, 2013 Share Posted March 17, 2013 Tack alla för svaren! Haha, jag håller till i Sverige, så visst att jag förstått att risken är minimal, men tänkte ändå jag skulle höra med er! Nojjan över rå kyckling är ju gigantisk så jag var osäker på om det fanns samma risk med råa ägg. Problemet med kyckling är inte salmonella utan campylobacter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Valin Posted March 17, 2013 Share Posted March 17, 2013 Problemet med kyckling är inte salmonella utan campylobacter. I Sverige stämmer det ja. Men det får du inte från äggen. Så finns ingen anledning att oroa sig på det området Frida. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
zcorpan Posted March 18, 2013 Share Posted March 18, 2013 rå äggvita binder biotin och hindrar därför upptag av biotin i tarmen, vilket kan leda till håravfall och dålig hy. http://chriskresser.com/nutrition-for-healthy-skin-part-2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Valin Posted March 18, 2013 Share Posted March 18, 2013 rå äggvita binder biotin och hindrar därför upptag av biotin i tarmen, vilket kan leda till håravfall och dålig hy. http://chriskresser.com/nutrition-for-healthy-skin-part-2 Om du äter mycket ja. Men biotin brist är mycket ovanligt eftersom kroppen delvis bildar biotin i tarmen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
annakarin Posted March 18, 2013 Share Posted March 18, 2013 Svenska o finska ägg är fria från salmonella - i annat land skulle jag nog inte äta råa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts