Jump to content

Lecitin, bra eller dåligt?

lchfgott

Recommended Posts

Jag känner mig förvirrad om ämnet lecitin. I hälsokostbutiker säljs det i stora burkar med hänvisning som ett väldigt hälsosamt fett som hjärnan behöver. Det finns burkar med både sojalecitin och solroslecitin (Holistic).

I andra sammanhang har jag å andra sidan läst att lecitin ska undvikas!  Beror det på hur ämnet hanterats, GMO?

Vad ska jag tro?  Holistic känns som ett mycket trovärdig företag och de har ju lecitin även i sitt proteinpulver så jag gissar att det kanske trots allt är ganska bra då?

Någon som har kunskap i ämnet?

Jag använder holistics protein pulver då de är de renaste jag hittat utan sötningsmedel och socker... och inte massa tillsatser men ja det är ju lecitin i och det jag hört så är det inte så bra... men som sagt. i den lilla dosen det är där i känner jag att det väger upp.. om man jämför med andra proteinpulver.

Lecitin är ett emulgeringsämne, och du behöver det för att emulgera fetter i din kropp!

Såå.. ät dina ägg!!

Du tänker på Lecitin från Soyaoljetillverkning, där är det en avfallsprodukt som man sen kan använda som emulgerinsgmedel för olika växtfetter i maten!

Där är det onödigt och tyder mer på låg kvalitet.

• Like 1

Tack alla underbara för svar. Då förstår jag. Det finns både dålig och supernyttig lecitin alltså.

Mycket av det som ingår i riktig mat är supernyttigt!!

Och lecitinet i snabbmaten behöver inte på något vis vara dåligt.. utan orsaken till att det behövs för att göra skräpet ätbart!

• Like 1

Mycket av det som ingår i riktig mat är supernyttigt!!

Och lecitinet i snabbmaten behöver inte på något vis vara dåligt.. utan orsaken till att det behövs för att göra skräpet ätbart!

Jaha okej! Ah jag tänkte på de lecitinet som är i protein pulver... använder holistics protein och är ju det där i.. men var de renaste jag kunde hitta utan sötningsmedel och socker :(

Eller så äter du en j'**la massa ägg!

Antar att du tar pulver på grund av att du har dåligt med tid att laga riktig mat?

Grejen är att riktig mat slår alla pulver hela tiden.. inte minst på det mentala planet.. dvs man få koll och goda vanor som centrerar kring matlagning och näring!

• Like 1

Direkt efter träning lär det ändå finnas en vinst med proteinpulver. Holistics proteinpulver med lecitin använder jag också. På något vis känns Holistic seriöst -men jag kan ju ha fel. Dock använder jag proteinpulver endast direkt efter träning som en enkel lösning direkt på plats på gymmet.

• Like 1

"

Lecitin
Lecitin är en viktig beståndsdel i hjärnan och totalt 30 % av hjärnans torrvikt består av just detta ämne. Lecitin förbättrar cirkulationen i kroppen, stärker kapillärväggarna och bildar ett ämne i hjärnan som har en positiv inverkan på minnesförmågan.Dessutom löser det upp fetter och sänker kolesterolhalten.

Höga halter av lecitin finns i jordnötter, solrosfrön, sojabönor, lever, fullkornsmjöl, äggula, vetegroddar , avokado, oliver och fisk."

http://qomut.com/?page_id=348

Hittade detta. Hur pass pålitliga fakta det är har jag dock ingen uppfattning om.

Det jag hört tidigare är att det finns i sojabönor och då är det nog bättre att äta bönorna än att äta utvunnet lecitin.