Johanna7676 Posted October 9, 2019 Share Posted October 9, 2019 Hej alla. Jag är inne på min första vecka med LCHF och än så länge tycker jag att det funkar helt ok. Jag ligger på max 20 g kolhydrater per dag men jag undrar vad man kan äta om man ändå känner att man är lite hungrig? Vill gärna inte gå över 20 g. Jag jobbar natt så mina mattider blir lite annorlunda än när man jobbar dagtid för jag vill inte äta en stor måltid på nätterna. Brukar göra en omelett vilket funkar ok men jag kan känna mig lite hungrig när jag kommer hem. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Högsberg Posted October 9, 2019 Share Posted October 9, 2019 Hej Johanna! Jag har inte heller gått på LCHF så länge och funderat på vad som kan vara bra att äta till "mellanmål". Själv räknar jag inte kolhydraterna så duktigt som du men vill förståss inte att dom blir onödigt för många. För mig har det blivit en bit ost, några nötter eller kanske en liten skål fet yoghurt. Vi får se vad de mer rutinerade och kunniga har att säga. Lycka till i fortsättningen. Jonas 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Jamtlandstjej Posted October 9, 2019 Popular Post Share Posted October 9, 2019 Första veckan/veckorna kan man lätt känna sig lite hungrig men det man kan göra är att öka på fettet. Då klarar du kolhydratgränsen också. Till exempel ostrullar med smör, eller ett kokt ägg med majonnäs. 8 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted October 9, 2019 Share Posted October 9, 2019 14 timmar sedan, Jamtlandstjej sade: Första veckan/veckorna kan man lätt känna sig lite hungrig men det man kan göra är att öka på fettet. Då klarar du kolhydratgränsen också. Till exempel ostrullar med smör, eller ett kokt ägg med majonnäs. Rätta takter - allt med fett reagerar kroppen positivt på (med mättnad) - en ostbricka ,gärna med ett glas rött vin - om man är hemma. Om tillräckligt på ostbrickan, kommer vinet bara att öka njutningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karro K Posted October 9, 2019 Share Posted October 9, 2019 Försök hålla det till 3 mål om dagen och hoppa mellanmål. Steker du en omelett så kör på 50 g fett till det. Jag brukar köra 30 g talg och 20 g smör till 2 ägg. Tycker du fettet blir rinnigt så kan du koka nån broccolistav eller nån annan grönsak som bär upp fettet. Det är ovant med mycket fett i början men entrecote, sidfläsk, avocado, äggula ect är saker som bär upp sig själva i fettprocent. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted October 10, 2019 Share Posted October 10, 2019 Jag brukar säga till hungriga nybörjare: ät. Men protein och fett (ägg och majonnäs, eller ost med smör, som Jamtlandstjej föreslog. Att ha färdiga pannbiffar i kylen är bekvämt också). Tre mål (eller gärna färre) om dagen, ja så äter väl de flesta här. Men tanken är att det ska ske naturligt (tycker jag). Man ska inte gå och vara hungrig, men äta tillräckligt mycket när man äter att man inte blir hungrig igen strax efteråt. I början är kroppen ovan vid maten, och man känner sig hungrig direkt. Det går över. Ät. Däremot tycker jag att jag blir hungrigare (eller åtminstone mindre nöjd) om jag småäter, lite då och lite då. Varken hungrig eller mätt. Så det undviker jag. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts