Freddan

Ett par öl någon gång...

Recommended Posts

Hej

Jag har en fundering gällande tillfälligt kolhydratintag, tex. några öl någon gång. Är det bara köra vidare med max 20gr kolhydrater dagen efter eller förstör man för flera dagar framöver?

/Fredrik

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till forumet!

Det beror på vad du är ute efter?!

1. Om du är ute efter en snabb viktnedgång så är det nog inte det bästa man kan göra, beställ några glas vin istället. 

2. Om du tänkt att leva med LCHF resten av livet men det är inte jätteviktigt för dig att ständigt vara i ketos så kan det ju vara utmärkt att några gånger om året dricka några öl med poolarna.

3. Om du får stora problem att hålla dig till LCHF en lång tid efter du druckit kanske det är lika bra att låta bli.

4. Osv.

Så för att svara på frågan måste man egentligen veta lite mer. :) Men jag gissar på punkten 1?! och då ska du nog helst låta bli.

 

(Det finns ölvarianter som är lite mer LowCarb än andra.)

 

 

  • Gilla 7

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Tack för svar:) Planen är att strikt köra på LCHF en lång tid framöver. Funkar kanonbra för mig då jag tappat 3kg på två veckor. Frågan var mer hur mycket man förstör/rubbar viktminskningen om man tex. dricker några öl en kväll, och sedan går tillbaka till det normala LCHF-livet dagen efter. Finns dessa kolhydrater kvar i kroppen flera dagar eller försvinner dessa dagen efter?

/Fredrik

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolhydraterna omvandlas till glukos och försvinner nog på några timmar. 😉 Men när du äter mycket kolhydrater ställer kroppen snabbt om  och förväntar sig mer kolhydrater och reglerar ner fettförbränning och  ketonproduktion, sedan tar det mycket längre tid för kroppen att konstatera att det kom inga flera kolhydrater och reglera upp ketonproduktionen igen.

Men med det sagt om man har ätit strikt LCHF under lång tid och gör ett undantag några timmar och sen går tillbaka till LCHF igen kan det gå relativt fort att komma tillbaka i samma läge som man var innan, typ någon dag. Men om det här mönstret upprepas typ varje fredag. 😉 så kommer det inte att fungera så bra.

  • Gilla 5
  • Tack! 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan, Freddan sade:

Hej

Tack för svar:) Planen är att strikt köra på LCHF en lång tid framöver. Funkar kanonbra för mig då jag tappat 3kg på två veckor. Frågan var mer hur mycket man förstör/rubbar viktminskningen om man tex. dricker några öl en kväll, och sedan går tillbaka till det normala LCHF-livet dagen efter. Finns dessa kolhydrater kvar i kroppen flera dagar eller försvinner dessa dagen efter?

/Fredrik

Kan avslöja för dig att det främst är den fjärde macronutrienten i öl som kan ställa till det.. dvs alkohol!

Kroppens prio ser i princip ut så här;

1, Alkohol

2, Glukos

3, Fett

4, Protein!

Iallafall så är det som så att det du äter i genomsnitt är det viktigaste.. veckor/månader/år!

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

tack för alla svar då vet jag😀

/Fredrik

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skippa till botten om du vill se resultaten för alla 3 nivåer av LCHF och vill ha den ölen som smakar bäst (i min åsikt) dvs S-bright och vill ha ett snabbt svar. Solsidans "Low Carb" Premium Dry har jag ej provat. Men den är svindyr också istället.

 

Dom två primära märkena jag känner till gällande öl som är någorlunda low carb är S-bright och Pripps Blå pure.

Tyvärr så bygger dessa snabbt upp sig (speciellt om du kör strikt). Det är 0,76 gram kolhydrater per dl i S-bright och 0.9 i Pripps Blå Pure. 

S-bright: 3,8 Gram Kolhydrater per 500 ml.

Pripps Blå Pure: 4,5 gram Kolhyrater per 500 ml.

Notera att Pure har bara 33 cl flaskor/burkar till försäljning. S-bright har en halvliters på 5% och en på 3,5% 33cl.

 

På strikt kan du dricka:

5 S-bright Starköl 500 ML med 1 gram kolhydrater till godo. Detta är såklart orealistiskt eftersom du måste äta också. 

2 liter Pripps Blå Pure med 2 gram kolhydrater till godo. Detta är såklart orealistiskt eftersom du måste äta också. 

 

Sen finns en som heter Solsidan "Low Carb" Premium Dry (som i övrigt är svindyr).

Det är dock i princip samma kolhydratsmängd som S-bright.

Dv.s äter du Strikt så glöm ölen eller ta max 3 st/dag. Eller acceptera faktumet att du kommer in på moderat eller t.o.m liberal LCHF om du planerar att dricka öl.

Jag t.ex vill ha minst 6 öl om jag ska festa (förutsatt att jag dricker vodka för att bli full). Det bryter mot strikt på en gång.

Eftersom S-bright och solsidan har minst (samt att S-bright är den enda med en standard på 500 ml), så ska jag kortfattat summera vad du realistiskt kan dricka på alla 3 nivåer och ha över för att äta mat.

 

Värt även att tänka på är faktumet "Flytande Bröd" stämmer väldigt bra, det kan spika insulinet. Man kan tekniskt äta 10 gram rent socker ur en påse också varje dag utan att bryta mot mängderna i Strikt, men det är inte bra att göra det för det.

 

Kortfattat för antal öl (S-bright 500 ml) på alla 3 nivåer av LCHF (dom mängder kolhydrater definerade av Kostdoktorn). Dv.s vad som är realistiskt att dricka eftersom vi vill ha minst 8-10 gram kolhydrater över för dagen att äta för.

Strikt (20 gram kolhydrater/dag): 3 S-bright.

Måttlig (50 gram kolhydrater/dag): 10 S-bright.

Liberal LCHF (100 gram kolhydrater/dag): 22 S-bright.

 

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.