Jump to content

"Vanlig" fasta

MariaF
 Share

Recommended Posts

Är det någon som fastar som man gjorde "förr", dvs en vecka eller mer på enbart vätska? Vatten, örtte, buljong osv var basen och så var det lite (grönsaks)juice för den som så önskade.

Jag gjorde det varje vår i runt 10års tid men har nu inte gjort det på nästan lika länge. När det begav sig drack jag inte enligt något paket eller så, bara efter eget huvud i mellan 7-30 dagar, olika varje år beroende på yttre omständigheter (allt från tråkigt till tjänsteresa). Jag trivdes väldigt bra med det och funderar på att köra i år för att se hur det känns och för att jag tror på det som detox (åtminstone var "lätt och ren" den känslan jag brukade få efteråt).

Att jag tar upp ämnet här är för att även om det var jääääättenyttigt på 80-talet så kan det ju ha kommit andra sätt att se på det nu... ;)  Nån som vet?

Ha ha Max, så tänkte jag också innan jag testade men det skulle ju vara så nyttigt. Jag minns att jag var orolig för att må dåligt efter ett par dagar (men men, de som mår sämst behöver det mest, hette det...) men har aldrig gjort det. Däremot fick jag efter ytterligare några dagar en känsla av lätthet, nästan lite kick. Svårt att förklara, det låter lite löjligt när jag läser det, men jag mådde fantastiskt bra efter en sådan period. Lite trist meny bara...

Haha, oh, vad jag känner igen detta! Använde du glaubersalt? Det skulle man ta iallafall i början av fastan för att sköta magen ordentligt......

och se'n tugga alla grönsaksjosar, hehe.....

Tror det föll bort när man upptäckte att kroppen får alla fastans fördelar med kortare fastor och att man slipper en del av biverkningarna :)

Nej, nåt salt känner jag inte till men jag köpte aldrig några fastepaket så jag kan ha missat vikten av det...  ;)  Däremot tuggade jag buljongen... Åtminstone de första åren... :D

Är så konstant trött och vill få känna den där piggheten igen... Men det kan jag kanske med periodisk fasta också om jag förstår dig rätt? Det har jag inte testat för jag inbillar mig att då får jag kämpa med ätbegäret varje dag istället för som vid årlig fasta de tre första dagarna.

Är det någon som fastar som man gjorde "förr", dvs en vecka eller mer på enbart vätska? Vatten, örtte, buljong osv var basen och så var det lite (grönsaks)juice för den som så önskade.

Jag gjorde det varje vår i runt 10års tid men har nu inte gjort det på nästan lika länge. När det begav sig drack jag inte enligt något paket eller så, bara efter eget huvud i mellan 7-30 dagar, olika varje år beroende på yttre omständigheter (allt från tråkigt till tjänsteresa). Jag trivdes väldigt bra med det och funderar på att köra i år för att se hur det känns och för att jag tror på det som detox (åtminstone var "lätt och ren" den känslan jag brukade få efteråt).

Att jag tar upp ämnet här är för att även om det var jääääättenyttigt på 80-talet så kan det ju ha kommit andra sätt att se på det nu... ;)  Nån som vet?

Numera rekommenderas intermittent/periodisk fasta, då den mest efterliknar våra förfäders levnadssätt. Urfarfar och urmormor hade inte tillgång till mat hela tiden, utan fick gå utan mat emellanåt. På så sätt förbrändes det förra näringsintaget oftast helt innan de åt igen.

De som idag väljer intermittent/periodisk fasta, väljer att göra det av olika anledningar. Vissa vill gå ner i vikt, andra vill leva längre eller så bara behålla hälsan.

Den som är nyfiken kan googla på intermittent/periodisk fasta. Vi blir fler och fler som väljer korttidsfastan. Jag kör 16-timmars två dagar i veckan, och jag mår suveränt bra på denna metod. Jag har blivit piggare, och mättnadskänslan efter måltider håller i sig längre. Buljonger för övrigt innehåller oftast onyttigheter, såvida man inte dricker hemgjord.

Tack för filmtips och infallsvinkeln periodisk fasta. Jag är fortfarande lite skeptisk till den periodiska fastan då jag inbillar mig att jag kommer att få kämpa mot suget varje gång än bara i startfasen... Men visst, jag VET inte förrän jag provat... :)