Calle90 Posted March 17, 2013 Share Posted March 17, 2013 Tja har precis gjort en excel fil för min omställning till LCHF och ska kolla vikt och midjemått varje söndagsmorgon. En sån där sak för att hålla motivationen uppe och se sina framsteg tydligare. Nu har jag skrivit in i kolumnerna vecka, datum, vikt, midjemått och BMI. Vid sidan av har jag skrivit min längd på 170 cm som jag antar inte kommer förändras något mer med tanke på att jag är 22 år. Om den skulle ändras så vet jag inte om det är för att träningen skulle påverka det, men hur som helst, vad mer kan man lägga in på dessa kolumner som kan vara intressant att se under denna resa? Kom med förslag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gaia Posted March 17, 2013 Share Posted March 17, 2013 Börja mät kroppsdelar som underarmar lår och vader också. där kan det verkligen hända saker. Och häng inte upp allt kring vågen, men det vet du ju om om du tränar en del.. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cavegirl IF Posted March 18, 2013 Share Posted March 18, 2013 Markera datum och viktkolumnen och infoga ett linjediagram. Alltid trevligt att se grafiskt vad som händer :-) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Calle90 Posted March 18, 2013 Author Share Posted March 18, 2013 Börja mät kroppsdelar som underarmar lår och vader också. där kan det verkligen hända saker. Och häng inte upp allt kring vågen, men det vet du ju om om du tränar en del.. Japp det borde man ta och göra nästa vecka då. Bra idé Markera datum och viktkolumen och infoga ett linjediagram. Alltid trevligt att se grafiskt vad som händer :-) Snyggt! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frida Posted March 20, 2013 Share Posted March 20, 2013 Låter toppen! Jag har själv gjort en sådan fil för flera år sen. Jag mäter: Hals överarmar byst midja bukomfång stuss lår knän vader 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Calle90 Posted March 20, 2013 Author Share Posted March 20, 2013 Har tänkt lite mer på det här nu och man kanske ska kunna lägga två till saker och det är att mäta styrkan som vad man tar i ben press osv och även få en fullständig utredning om vad blodvärderna ligger på (allt som har med hormoner, kolesterol, blodsocker etc. att göra). Så man ser att systemet (kroppen) börjar funka korrekt. Den sistnämnda mäter man ju inte varje vecka såklart utan kanske varannan månad. Hur man mäter styrkan får jag nog skriva in på mobilen efter att man är klar med varje maskin. Borde finnas mer saker man kan mäta, men jag kommer inte på något just nu. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Calle90 Posted March 24, 2013 Author Share Posted March 24, 2013 Sådär då var det dags för en ny mätning och min vikt ligger nu på 73,8 kg (+0,4), men mitt midjemått ligger nu på 91-92 cm (föregående: 94-95). Så midjemåttet har gått ner, men angående vikten så tror jag det har och göra med att man har byggit mer muskler nu samt att det är ju också en fråga om saltmängd och vätskemängd etc. Så det är nog inte så negativt att vikten har ökat lite. Sen är det även så att jag syndade igår och stoppade i mig 4 rutor Lindl choklad samt att vi åt Tacos till middag. Behövs lite finslipning, annars är ser det bra ut. Mina vanor är att styrketräna 4 ggr i veckan, äta en rätt strikt lchf samt att promenera en bra sträcka under lunchen. Har ännu inte gjort någon grafisk kurva för att jag inväntar mer data. Ska denna vecka nu på onsdag och torsdag börja mäta min styrka. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flamman Posted March 24, 2013 Share Posted March 24, 2013 Sen är det även så att jag syndade igår och stoppade i mig 4 rutor Lindl choklad samt att vi åt Tacos till middag. Tacos är inga som helst problem att anpassa så det blir "osyndigt". Självklart hoppar man över bröden och chipsen, salsan brukar jag ta det lite lugnt med men inte hoppa över helt. Grönsaker, köttfärs, ost (massor av ost), gräddfil och guacamole går hur bra som helst. Det blir ju till att äta allt med bestick, så lite av känslan tappar man ju. Senast gjorde jag även ostchips till, funkade kanonbra. Chokladen är en annan femma... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Calle90 Posted March 24, 2013 Author Share Posted March 24, 2013 Tacos är inga som helst problem att anpassa så det blir "osyndigt". Självklart hoppar man över bröden och chipsen, salsan brukar jag ta det lite lugnt med men inte hoppa över helt. Grönsaker, köttfärs, ost (massor av ost), gräddfil och guacamole går hur bra som helst. Det blir ju till att äta allt med bestick, så lite av känslan tappar man ju. Senast gjorde jag även ostchips till, funkade kanonbra. Chokladen är en annan femma... Jo funderar på om man kan i fortsättningen när man äter tacos bara göra en gegga med köttfärs, grönsaker, quacamole, gräddfil etc och skippa både mjukt och hårt bröd. Angående chokladen kanske man kan ta dem som innehåller en högre mängd kakao än 70% samt äta mindre av den. Kom också på att på fredagen så blev det BK till middag (dock tog jag inga pommes och läsken var light) och till lunch kyckling fajitas med glasnudlar (åt däremot inte alla nudlar). Men som sagt det går ju att finslipas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Runesson Posted March 24, 2013 Share Posted March 24, 2013 Jag har en rätt "tung fil som innehåller följande fält: Datum Vikt Kolhydrater (g) Skaldeman Kalorier Energiprocent Fett Energiprocent Protein Energiprocent Kolhydrater Uppskattad förbränning (uppdelat på promenad, "motion", arbete/hemma och sömn) Nettokalorier (dvs kaloriintaget minus totala förbränningen Fett % Muskel % Vfett Data finns för varje dag sedan februari 22 februari 2010. Mycket siffror blir det... Däremot mäter jag inte längre några "mått". Jag mätte midjemåttet tills jag legat på samma i 6 månader och där ligger jag nog även idag (om man litar på hur kläderna sitter... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Calle90 Posted March 27, 2013 Author Share Posted March 27, 2013 Jag har en rätt "tung fil som innehåller följande fält: Datum Vikt Kolhydrater (g) Skaldeman Kalorier Energiprocent Fett Energiprocent Protein Energiprocent Kolhydrater Uppskattad förbränning (uppdelat på promenad, "motion", arbete/hemma och sömn) Nettokalorier (dvs kaloriintaget minus totala förbränningen Fett % Muskel % Vfett Data finns för varje dag sedan februari 22 februari 2010. Mycket siffror blir det... Däremot mäter jag inte längre några "mått". Jag mätte midjemåttet tills jag legat på samma i 6 månader och där ligger jag nog även idag (om man litar på hur kläderna sitter... Oj det var rätt mycket data må jag säga. Vet inte om det är något för mig eftersom att jag inte har mycket fritid. Men använder du några appar till hjälp för detta, för det kan ju vara rätt svårt att räkna ut en uppskattning på promenad eftersom att hastigheten inte är konstant och sen har vi även sträckan och uppförs backar etc etc. Vad betyder skaldeman i det här sammanhanget? Fick också ett tips från min chef som håller på mycket med träning som har en polare som är ett lexikon på kost och träning att vikt ska man mäta varje dag, men midjemåttet mäter man en gång i veckan. Om jag minns rätt var det för att man mer tydligt ser viktkurvan om den uppdateras varje dag. Svårt att säga vad anledningen till en viktökning är om man har en massa faktorer under en hel vecka som kan spela en viss roll i det hela. Enklare om man bara behöver tänka en dag tillbaks. Men idag blir det att mäta styrkan. Vad tar jag i maskinerna på gymmet osv. Kommer skriva in det i ett format som ser ut vikt:reps. Senast på benpress tog jag 80kg:5 reps. Började på 10 kg och kör 10 reps på varje vikt. Förutsatt att man höjer ett steg hela tiden. Ska också mäta styrkan imorn, fast på andra maskiner. Vet ni om det finns någon bra app för detta eller får man förlita sig på att skriva in ett par memo? Gratis ska appen vara och ska finnas på Android. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Calle90 Posted April 3, 2013 Author Share Posted April 3, 2013 Har frågor som jag skulle vilja ha svar på. Kommer till dem senare i denna post. Det var nämnligen så här att igår kväll så vägde jag 74,8 kg och imorse så vägde jag 70,9 kg. Detta måste innebära något fel på vågen som vi har här hemma. Saken är också den att innan (i helgen tror jag) när jag skulle väga mig så var jag helt plötsligt nere på 56 kg och vägde mig sedan igen 5 sekunder senare vart det runt 72 kg. Så den vågen vi har nu verkar inte vara så värst pålitlig. Så jag och min chef (som också är intresserad av träning) började ta upp ämnet om diagnosvågar. Dem ska kunna mäta fler resultat än bara vikten, som t.ex. fett %, muskelmassa, benstomme, kroppsvätska etc etc, genom att skicka en liten minimal elektronisk puls genom kroppen som är helt ofarlig. Nu pratar vi förståss om närmevärden på dessa mätningar, men om värderna går i rätt riktning så är det såklart positivt. Behöver inte veta exakta resultatet, bara det går i rätt riktning. Och nu börjar man ju allt mer inse att BMI verkar ointressant, utan det som gäller är ju fett% och muskelmassa. Ta t.ex. en person som är väldigt muskulös och enligt hans BMI så står det överviktig, men egentligen så är han hälsosam. Saken är ju den att muskler väger mer än fett. Nu pratar vi förståss inte om extrema bodybuilders som går på steroider eller har en extremt låg fett%, utan en hälsosam person som är muskulös. BMI verkar helt ointressant. Angående diagnosvågar så har jag kollat in Beurer BG55 som verkar rätt bra. Kostar bara runt 500-600 kr enligt prisjakt och det är där som gränsen går för mig. Nu till frågorna. 1. Ni som har erfarenhet av diagnosvågar, vad ska man tänka på? Vad tycker ni om dem? Och vad tror ni om Beurer BG55? 2. Är BMI egentligen intressant i överhuvudtaget? Kan det vara så att vilken typ av LCHF man ska ta (strikt, liberal, träningsliberal) utgår ifrån vad ens BMI ligger på? Själv har jag läst LCHF och träning av Jonas Bergqvist och där verkar det mer som att man anpassar efter vilken sport man utövar samt vad som funkar bäst för ens egna kropp. Men finns det något "värde" i att veta ens BMI om man bygger muskler (på ett hälsosamt sätt)? Kan det finnas något annat som kan vara intressant med BMI? För övrigt så tränar jag 4 dagar i veckan och är inne på fjärde veckan nu. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted April 3, 2013 Share Posted April 3, 2013 http://forum.kostdoktorn.se/topic/1717-tips-p%C3%A5-v%C3%A5g/#entry20010 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Calle90 Posted April 3, 2013 Author Share Posted April 3, 2013 http://forum.kostdoktorn.se/topic/1717-tips-p%C3%A5-v%C3%A5g/#entry20010 Tyvärr kostar den runt 1000 kronor enligt prisjakt. På Amazon kostar den 48 dollar men det kommer väll en frakt kostnad om man betalar därifrån? Vill inte betala så mycket iaf. 500-600 är det högsta jag vill betala. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted April 3, 2013 Share Posted April 3, 2013 Nix...de levererade vågen fraktfritt från Amazon England, Kontoutdrag: Kortköp 130325 Amazon EU -498,38 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Calle90 Posted April 4, 2013 Author Share Posted April 4, 2013 Nix...de levererade vågen fraktfritt från Amazon England, Kontoutdrag: Kortköp 130325 Amazon EU -498,38 Såg nu att Amazon UK har fri frakt till Sverige om man spenderar mer än 28 pund (sterling). Härligt! Men nu har jag en fråga som du kanske kan svara på. Vissa av dessa diagnosvågar har även elektroder som sänds ut via armarna och även benen så självklart är en sån diagnosvåg bättre än dem som bara sänder elektroder via benen, men min fråga är hur mycket bättre är dem? Är det värt dem extra pengarna? Har också kollat in Beurer BF100, men den är lite dyrare. Just nu står det mellan Omron BF511, Beurer BG55 och Beurer BF100 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flamman Posted April 4, 2013 Share Posted April 4, 2013 Såg nu att Amazon UK har fri frakt till Sverige om man spenderar mer än 28 pund (sterling). Härligt! 28? När jag har beställt därifrån tidigare har gränsen varit vid 25. Nu är det visserligen 2 månader senast, så de kan ju ha ändrat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted April 4, 2013 Share Posted April 4, 2013 Såg nu att Amazon UK har fri frakt till Sverige om man spenderar mer än 28 pund (sterling). Härligt! Men nu har jag en fråga som du kanske kan svara på. Vissa av dessa diagnosvågar har även elektroder som sänds ut via armarna och även benen så självklart är en sån diagnosvåg bättre än dem som bara sänder elektroder via benen, men min fråga är hur mycket bättre är dem? Är det värt dem extra pengarna? Har också kollat in Beurer BF100, men den är lite dyrare. Just nu står det mellan Omron BF511, Beurer BG55 och Beurer BF100 Jag vet inte om det fungerar bättre om man tar det genom armarna...Omron tar genom armarna (+ benen) men värdena varierar lite mellan mätningarna, faktiskt något mer än på min Withings våg (bara benen)...men omron har ju också funktionen viceralt fett och det är ju intressant ...och på det hela taget känns den seriös...men de tyska vågarna ser ju också coola ut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Runesson Posted April 7, 2013 Share Posted April 7, 2013 En av mina två vågar är omron som "mäter" fett också. Samlar datan men "använder" den inte ännu. Svänger ganska mycket. Vikten är stabilare. 2 hekto lägre än vågen från claes ohlsson.... Ja, jag väger mig som sagt på två vågar varje morgon... :-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts