HelgeK

En visselblåsares död

Recommended Posts

Peter C. Gøtzsche:  är vår tids Semmelweis . Han viker inte undan för vad vetenskapen säger ens om den trampar på en självgod överhets tår. Han klarade sig i över trettio  år innan han blev utsparkad ur den organisation han var med att grundade. Han slutar inte skriva böcker. Men att starta en ny organisation överlåter han åt andra att göra. Videon nedan innehåller väl en liten del av vad hans  bok ( https://www.amazon.com/Death-whistleblower-Cochranes-moral-collapse-ebook/dp/B07N927GXC)   innehåller. Men bäst är nog att läsa hela boken. 

PS   under frågestunden berör han marginellt klimatfrågan.

• Gilla 3
  • Tack! 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan, HelgeK sade:

Han viker inte undan för vad vetenskapen säger ens om den trampar på en självgod överhets tår.

Tack för påminnelsen HelgeK!

En av få medicinare i hela världen som är modig nog att gå hela vägen. Länge har jag missat att göra slag i saken men nu skall det bli av - att köpa in hans bok. Någon med medicinsk bakgrund som öppet varnar människor att i möjligaste mån undvika medicinska preparat. Inte minst vågar han påstå att psykiatrin sällan fungerar och att vissa preparat för yngre snarare riskerar deras liv än räddar liv.. Ibland måste man bara vika sig för vissa människors hjältemod - tala om dissident!!!!

Att sådana människor existerar, ger ett visst hopp inför framtiden! Dock är jag rädd för att jag själv, under min livstid, inte kommer att få uppleva att läkemedelsindustrin, med sina resurser och mutbara forskare, låter sig ändra inriktning och äntligen tvingas ange fördelarna med sina medicinska preparat i absolutprocent inte relativprocent. Vilken glädje skulle man t.ex. känna av att ta en medicin som minskar den relativa risken med 50 % för en viss sjukdom, när den riskförändringen i själva verket avser en minskning från 2% till 1 %.   

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser