patrix

Fluor

Recommended Posts

Vi har sedan länge slutat med fluortandkräm i vår familj, bl.a. efter läsning av denna utmärkta artikel:

http://www.tf.nu/nyhet/nyttan-med-fluor-alltmer-ifragasatt/

Dissonansen blir dock stor vid kontakter med folktandvård och skola.

Min 8-åring var på undersökning och innan undersökningen så förhördes om matvanor och (naturligtvis) vilken tandkräm vi använder. Jag var trött och hade inte lust att ta någon diskussion så mina svar var undanglidande. 8-åringen i stolen hjälper dock till såklart och säger ”Inte fluortandkräm”.

Sen var det dags för undersökning med detta för ögonen och mycket riktigt hittade den unga tandläkaren karies. Hon var dock lite osäker och tar dit en äldre tandläkare som inte tycker det ser ut som karies, möjligen misstänkt. Den unga tandläkaren vill sedan boka en ny tid för polering och punktbehandling med fluor. Jag säger att vi ska fundera på saken. Inte populärt…

Vid ett annat tillfälle så berättade min 12-åring på morgonen att det skulle vara fluorlackning på skolan. Jag frågade om han vill göra det och han sa att det tänkte han inte. På kvällen såg han lite dämpad ut och jag frågade vad det var. Han berättar att man inte fick tacka nej till fluorlackningen så han hade gjort det fast han inte ville. Enda sättet att slippa var om målsman hade meddelat i förväg.

Jag mailar rektorn för skolan och frågar hur det kommer sig att de valt att göra så här och hur de hade tänkt att målsmän skulle kunna meddela när vi inte blivit informerade om den här rutinen. Enligt lagen ska ju dessutom all hälso- och sjukvård ske på frivillig basis. Hon hänvisar mig till en koordinator som säger att det var ett felaktigt handhavande. Egentligen har man ju underlag att polisanmäla skolan eftersom de tvingat människor att ta en receptbelagd medicin och jag gissar att inte journal förts heller vilket lagen också kräver.

Suck. Denna fluorhysteri…

• Gilla 3
  • Tack! 1
  • Ledsen 1
  • Förvånad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min son kom hem från sin nya skola i 1a klass med flourlack och jag blev vansinnig! Stackars barn, han trodde jag var arg på honom. Sedan dess har ALLA lärare vetat att barnen inte ska ha flourlack och sist vi var hos tandläkaren kommenterade de "ja just det, han ska inte ha flourlack". Nu äter inte mina barn riktigt som jag vill så de får vanlig flourtandkräm men nån lack ska de banne mig inte ha!

• Gilla 2
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man väljer bort flourtandkräm så måste man vara noga med kosten + godis som barnen äter hemma och i skolan. Har man friska tänder utan sjukdomar, äter bra mat och undviker godis samt sötade drycker och går på regelbundna undersökningar så är det säkert inga problem att köra flourfritt. Om barnet däremot äter godis på rasterna och dricker läsk och saft under dagarna - detta är ju vanligt idag tyvärr, så är förmodligen flourtandkräm nödvändigt. 

Här har vi ett olycksfall. Man kan ju gissa att barnet fått en kost med mycket socker alternativt att det handlar om någon tandsjukdom. 

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/tvaariga-freja-har-aterhamtat-sig

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 hour ago, ArneAnka said:

Om man väljer bort flourtandkräm så måste man vara noga med kosten + godis som barnen äter hemma och i skolan. Har man friska tänder utan sjukdomar, äter bra mat och undviker godis samt sötade drycker och går på regelbundna undersökningar så är det säkert inga problem att köra flourfritt. Om barnet däremot äter godis på rasterna och dricker läsk och saft under dagarna - detta är ju vanligt idag tyvärr, så är förmodligen flourtandkräm nödvändigt. 

Här har vi ett olycksfall. Man kan ju gissa att barnet fått en kost med mycket socker alternativt att det handlar om någon tandsjukdom. 

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/tvaariga-freja-har-aterhamtat-sig

Man får naturligtvis göra som man vill men jag tar både media och forskning med en rejäl nypa salt numera. Och saknas seriöst genomförda studier samtidigt som det finns skräckpropaganda som denna blir jag rejält misstänksam. Weston Price är den tandläkare jag har störst förtroende för och han konstaterade under sina resor att en näringsrik kost var den viktigaste faktorn för god tandhälsa. Inte fluor och amalgam. 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, patrix sade:

Man får naturligtvis göra som man vill men jag tar både media och forskning med en rejäl nypa salt numera. Och saknas seriöst genomförda studier samtidigt som det finns skräckpropaganda som denna blir jag rejält misstänksam. Weston Price är den tandläkare jag har störst förtroende för och han konstaterade under sina resor att en näringsrik kost var den viktigaste faktorn för god tandhälsa. Inte fluor och amalgam. 

Man behöver inte läsa studier för att se vilken förbättring av tandhälsan i Sverige som flourtandkrämen medfört, det vet man av statistiken över hur usla tänder folk hade förr och det var inte ens särskilt längesedan. Den ger tveklöst ett bättre skydd mot karies om man har ett högt sockerintag. Om man däremot äter en lågkolhydratskost och inte är kariesaktiv så behöver man ju inte heller flourtandkräm. För personer som än idag dricker sötade drycker och i princip går runt dygnet runt med sockerlösning i munnen så är flourtandkrämen nödvändig. 

Citat

Många kan idag ha svårt att föreställa sig hur illa ställt det var med tandhälsan i Sverige innan fluortandkrämens intåg. 1960 var 23 procent av befolkningen i Sverige tandlösa i en eller båda käkarna och det var svårt att hitta någon ung människa som inte hade ett eller flera hål i tänderna. 1985 hade Sveriges tolvåringar i genomsnitt tre kariesskadade tänder i jämförelse med idag då genomsnittet ligger på en kariesskadad tand. Bakom denna utveckling står flera samhällsinsatser och landvinningar inom tandvården. Den enskilt viktigaste faktorn är dock införandet av fluortandkrämen. Dess kariesförebyggande effekt är vetenskapligt väl belagd (se exempelvis SBUs rapport 161:2002 och SBU rapport 2015:230).

https://tandlakarforbundet.se/for-allmanheten/fragor-och-svar-om-fluor/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det läskigaste är ju förespråkarna för tillsättande av flour i dricksvatten... Då har man inte ens valfriheten kvar.

• Gilla 3
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan, MariaF sade:

Det läskigaste är ju förespråkarna för tillsättande av flour i dricksvatten... Då har man inte ens valfriheten kvar.

Ja det är tur att vi inte haft det i Sverige. Däremot innehåller vattnet ändå en del flourid på naturlig väg, gränsvärdet för dricksvatten i Sverige är 1,5 mg/l, oftast är det lägre nivåer. Har man egen brunn kan det vara höga värden.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att tandhälsan förbättrats, ja, men kan vi veta om den hade varit lika bra utan fluortandkräm? Finns den studien som jämför två grupper över 30 år - allt annat lika? Som också noterar saker som sprickig emalj. 

Edit. Förtydligande. Min synpunkt är att det inte bara är införandet av fluor i tandhälsovården som förändrat tandhälsovården de senast 100 åren så hur kan de ge fluor hela äran? Hur mycket har inte redan tandborsten och regelbunden tandborstning betytt? Och om fluor haft betydelse vet vi om det är pga att det tar plats från kalcium i emaljen eller för att det är toxiskt för bakterier, och om det senare, hur vet vi att det är den bästa bakteriedödaren med minst biverkningar. Och i vilket fall, om vi inte göder mumbakterierna med kolhydrater så blir det inte mycket karies. 

• Gilla 4
  • Tack! 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 10/12/2019 at 5:25 PM, Erik 2 said:

Att tandhälsan förbättrats, ja, men kan vi veta om den hade varit lika bra utan fluortandkräm? Finns den studien som jämför två grupper över 30 år - allt annat lika? Som också noterar saker som sprickig emalj.

Exakt. Den här typen av resonemang gör mig trött. Korrelation är inte orsakssamband. Du går inte ner i vikt av att använda kort livrem, att färre dör i barnsjukdomar idag behöver inte vara vaccinernas förtjänst osv osv.

• Gilla 2
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fluorid är ett gift som det inte finns några skäl att frivilligt utsätta sig för.När jag gick på mellanstadiet blev jag utsatt för skölja munnen med fluor . Jag fick vita fläckar på ett par tänder, då viste jag inte vad det var. Idag vet jag att det försvagar emaljen på tänderna. Fluor är väldigt giftigt och bör användas så lite som möjligt. Se:  https://fluoridealert.org/issues/dental-products/

• Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg