Jump to content

Hypotyreos

Annica Sandberg

Recommended Posts

Jag har erfarenhet.

Jag hade redan ätit enligt LCHF några år då jag fick diagnosen Hypotyreos , jag har även Hashimotos.

Jag går upp i vikt /går ej ner i vikt när jag inte är tillräckligt strikt med kosten. När jag tog bort mejerier och då speciellt ost så släppte det. Jag äter smör och har en skvätt grädde i kaffet på morgonen samt lite smetana som sås i mellanåt.  Jag äter 3 ggr /dag , inget LCHF "godis".  Nötter äter jag väldigt sällan.  Jag äter nu mycket strikt, bara kött/fisk/kyckling/korv, mycket grönsaker och smör/ister/smetana till detta , både frukost, lunch och middag. Skall nämnas att jag även Liothyronin sedan ett par år, det sätter också fart på förbränningen. Men att jag slutade 100% med ost har gjort mest resultat på vikten.

Fick diagnos för snart 3 år sedan. Har provat mig fram med kosten , olika upplägg av LCHF - strikt funkar bäst. Jag är en kvinna, 50+ med "problemen" det innebär. Tränar 6-12h/vecka, fast detta upplever jag inte har påverkan på vikten ngt nämnvärt :( . 

• Like 2

24 minuter sedan, Annica Sandberg sade:

Tack för ditt svar. Har tidigare gjort försök med LCHF men har då inte varit tillräckligt strikt. Nu gör jag ett nytt försök och då en strikt variant och hoppas på resultat. 

Lio har jag försökt att få men fått nobben av läkaren då han anser att värdena är "för bra".  

Ja, prova dig fram, var tålmodig! 

Angående "bra" provvärden .... en bra läkare går på måendet och ej enbart siffror!  

Jag fick Lio efter ca 9 månader med Levaxin då jag kunde motivera varför jag behövde även om mina värden var "bra"  - jag orkade bl.a inte träna och röra på mig som innan och T3 var lågt.  Samt andra symptom kvar.  Läs på och stå på dig! Med tilägg av Liothyronin fick jag mitt liv tillbaka och mår bättre än på många, många år.  (gå med i sköldkörtelförbundet om du inte är med, kolla deras hemsida , och på Facebok finns olika sköldkörtelgrupper där jag lärt mig massor om sjukdomen och hur viktigt T3 (liothyronin) är). Tipset är : Läs på och stå på dig, helt enkelt.   

• Like 1

En jag känner hade problem få gehör hos läkare men för några månader skrev hen in sig på Medichecks sköldkörtelklinik. De har höjt levaxin sakta samt lagt till lio. Sedan en tid tillbaka pekar viktkurvan faktiskt svagt nedåt. Hen äter relativt strikt LCHF men dock mejeriprodukter.

Min magkänsla är att om man har för låg medicinering (alltså för lite fritt T3 som cellerna kan använda) så är det svårt förhindra viktuppgång enbart med kosten. Tyvärr.

• Like 4

Det är tyvärr rätt vanligt att hypotyreospatienter, särskilt efter många års sjukdom, ligger "rätt" i värdena men ändå mår dåligt. Man kan då understödja konvertering från T4 till T3 genom tillskott t.ex. selen; man kan tillföra syntetiskt T3 i form av lio; man kan öka levaxin; man kan om inget av de förra fungerar, ensam eller i kombination, söka licens för NDT.*

Posta gärna (eller pm:a) dina provsvar för kommentar. Medichecks sköldkörtelklinik kostar 195 per månad och sedan betalar man för läkarbesöken där frikort gäller. Mötena är via videosamtal.

(Jag har inga intressen i Medicheck utan noterar bara som närstående att hen äntligen funnit någon som hjälper till på individnivå och med engagemang!)

*NDT är den medicin som gällde innan läkemedelsjättar tog patent på syntetiskt T4 o T3, alltså torkade malda sköldkörtlar från gris. Många rapporterar att de äntligen blir hjälpta när de får börja med NDT. Men inte alla dock.

• Like 1

Mitt största "problem" är vikten, men visst skulle kroppen kunna må bättre i övrigt med. NDT har jag faktiskt börjat fundera på men inte kommit längre än så, vet att det är svårt att få tag på. 

Tack för din information.  Jag ska sätta mig i lugn och ro och kika på vad Medicheck kan hjälpa mig med 😊

• Like 1