Jump to content

Flora eller Bregott på skolan

Little Redhead

Recommended Posts

I min kommun har man beslutat att ta bort Bregott från skolmaten och endast ha Flora som alternativ till smörgåsarna. Vi är några föräldrar som opponerar oss mot det här men får inget gehör hos skolmatspersonal eller kommunens kostchef. De hänvisar såklart till Livsmedelsverket. Vi anser att barnen borde få ha valmöjligheten att själva välja vad de vill ha på mackorna. 

Jag skulle vilja ha tips från er kloka människor om några bra studier som vi skulle kunna lägga fram på kostchefens bord, och helst kommunfullmäktiges... 

Tack på förhand!

• Like 4
  • Sad 3

20 minuter sedan, iAnna sade:

Är det pga kostnad, klimatet eller hälsan de väljer Flora?

Pga alla tre låter det som. Eg tror jag det är kostnaden men man framhåller hälsan och miljön också. 

Din bild är ju toppen! Den hade jag glömt bort. Och Matrevolutionen är också bra, den ska jag plocka fram igen. :)

Tack! 🤩

• Like 6

Det finns väl genomgångar som gjorts (minns någon på kolhydrater ifokus för många år sedan) och det finns väl hemsidor från andra kommuner där föräldrar kämpat mot margarin. Där borde det finnas argument och material. Margarinupproret?Var det namnet på någon sådan sida? Eller har någon annan koll? 

• Like 3

Jobbade lite i förskolan och mina farhågor beträffande maten visade sig tyvärr stämma redan första dagen. Flora, vegetariskt, kolhydrat, bröd elände..Denna dag var det torra kikärtsbiffar med ris och nån lättyoghurtsås. Ungarna stissade runt efter maten och personalen kommenterade det, ingen sa något om sambandet med lunchen? Var det bara jag som trodde det?  Barnen åt inte speciellt mycket av maten och det de fick i sig var inte speciellt mättande. Kan inte vara lätt att vara förälder idag och kämpa emot denna anstormning av sk nyttig mat.

• Like 4

1 timme sedan, Kattuggla sade:

Kan inte vara lätt att vara förälder idag och kämpa emot denna anstormning av sk nyttig mat.

Nej det är det verkligen inte. När sonen började förskoleklass pratade pedagogerna om "pastaruset", man märkte alltså skillnad på barnens aktivitet efter en pastamåltid, men det var ingen som tog tag i det och gjorde nåt åt det.

• Like 3
  • Sad 1

Nu har vi fått svar från kostenheten och man lutar sig mot NNR och Livsmedelsverket, och hänvisar också till Agenda 2030. Och såklart att det inte är ekonomiskt försvarbart att köpa in Bregott när det är tre gånger så dyrt som Flora.

Jag känner att jag liksom tappar hoppet... Och det är så himla tröttsamt att slåss mot detta hela tiden. Det är inte bara smörgåsfettet som är på tapeten, maten har blivit mycket sämre överlag den här terminen än förra. Snart skickar jag med matlåda...

• Like 3
  • Sad 1

Vi skickade med matlåda med sonen till skolan. Han var nöjd. Han visste vilken mat han skulle äta och det var gott. Hemlagade köttbullar, kokta ägg, kycklingklubbor, osttärningar, skinkrullar med smör i, körsbärstomater, skivade grönsaker - det går att äta med fingrarna och så pappersservett att torka fingrarna på. Men glöm inte att berätta för skolan att du gör det och lägg till att eftersom vegomaten och margariner saknar näring så vill du vara säker på att barnet får näringsrik mat och orkar prestera i skolan. Det är ditt barn och ingen annan än du kommer att ta hand om barnet bäst. Det är undervisningen i skolan som är obligatorisk inte skolmaten. Den sista är bara service och är den dålig så hoppa över den.

• Like 6

7 minuter sedan, Katerina sade:

Vi skickade med matlåda med sonen till skolan. Han var nöjd. Han visste vilken mat han skulle äta och det var gott. Hemlagade köttbullar, kokta ägg, kycklingklubbor, osttärningar, skinkrullar med smör i, körsbärstomater, skivade grönsaker - det går att äta med fingrarna och så pappersservett att torka fingrarna på. Men glöm inte att berätta för skolan att du gör det och lägg till att eftersom vegomaten och margariner saknar näring så vill du vara säker på att barnet får näringsrik mat och orkar prestera i skolan. Det är ditt barn och ingen annan än du kommer att ta hand om barnet bäst. Det är undervisningen i skolan som är obligatorisk inte skolmaten. Den sista är bara service och är den dålig så hoppa över den.

Tack! 🌺

• Like 3

Jag såg det helt enkelt som att min sons hälsa var mitt ansvar. Nu när jag äntligen beväpnat mig med kunskapen om människans metabolism och ser mycket klarare på vad som är mat för människan och vad som inte är det kan jag börja använda det. Resten av världen kan väl göra vad dem vill utifrån sina egna bevekelsegrunder. Sedan tyckte jag att min sons hälsa var viktigare än dumsnåla politiska beslut och viktigare än min konflikträdsla. Politiska förändringar tar tid medan ditt barn har bara en barndom och i den grundläggs hans hälsa. Han kan inte göra om den. Visst kan det kännas lite farligt att gå emot bestämmelser men vad är det som är dåligt med hemlagad mat? Vi köper inte margariner och äter det hemma, varför ska min son äta det borta? 

• Like 4

On 2019-10-15 at 11:39, Little Redhead sade:

endast ha Flora som alternativ till smörgåsarna.

Rent kriminellt - Flora innehåller 60% rapsolja som är direkt inflammationsdrivande! Kan man inte ens i skolans värld räkna med läsförmåga. Lätt för vem som helst att få fram på några minuter! Tre decenniers entydig forskning (fast egentligen mycket mer, detta var känt på 70-80-talet) runt fetter har tydligt visat skillnaden mellan smör och växbaserade fetter. Kan det vara så att man i skolan tror mödrar som ammar sina barn levererar giftig bröstmjölk, eftersom där finns mättat fett???

• Like 2
  • Boom 1

27 minuter sedan, Nils Engström sade:

Rent kriminellt - Flora innehåller 60% rapsolja som är direkt inflammationsdrivande! Kan man inte ens i skolans värld räkna med läsförmåga. Lätt för vem som helst att få fram på några minuter! Tre decenniers entydig forskning (fast egentligen mycket mer, detta var känt på 70-80-talet) runt fetter har tydligt visat skillnaden mellan smör och växbaserade fetter. Kan det vara så att man i skolan tror mödrar som ammar sina barn levererar giftig bröstmjölk, eftersom där finns mättat fett???

Det värsta med Flora är inte ens rapsolja. Flora innehåller regnskogsskövlaren "certifierad palmolja", smakförstärkare och emulgeringsmedel, något som rent objektivt inte är kompatibelt med hälsa och miljö. Även om kommuners kostenheter har en annan syn på just rapsoljan, så borde de väl reagera på det andra som Flora innehåller eller? Men antar att man sparar en del pengar på att byta och det är mer viktigt. 

• Like 3

Vi har marknadsföringshjältar att tacka för att vi nu lever med så många lögner eller halvsanningar som har bara svalts en gång i tiden och har blivit en del av vardag. Lite som att "man ska äta 6-8 skivor bröd om dagen" så tror många fullt och fast att margariner är fullt naturliga och likvärdiga med smör bara billigare. Glöm inte att de är också plantbaserade och det är poppis just nu.

Jag förstår att det är svårt att tränga igenom denna vägg av lögner. Att berätta för en skolbespisningsansvarig att servering av margariner kan jämföras med att hälla dieselolja i bensinmotor (tack för den jämförelsen Nils! Den var klockren) kommer bara leda till att vederbörande kommer att se ut som en fågelholk. Alla dessa halvsanningar om fetter har blivit som ett tjockt täcke som hindrar folk att se klart. Åh vad jag ogillar marknadsföring. Den förorenar min världsbild med en massa lögner och lömska halvsanningar. Den är faktiskt den största anledningen till ohälsa och veganism. Veganismanhängarna är mycket duktiga på marknadsföring.

Man kanske ska inse att det som en gång var en god gärning - erbjuda mat till alla barn i skolan och omsorgen har blivit ett gissel. Då var maten dyr och nu har billighetssträvan förvandlat många livsmedel till dödsmedel. Ta bara barn med reumatism eller tonåringar som tappar synen eller 20-30 åringar som får hjärtinfarkt. Barn och unga vuxna som får åldersrelaterade sjukdomar.

• Like 5

1 timme sedan, Katerina sade:

Veganismanhängarna är mycket duktiga på marknadsföring

Vid sidan av den halvsekellånga fettskräcken, som styrt många, är kanske naturligt att huvuddelen av kostrekommendationen på Internet och i övriga massmedia styrs åt veganhållet. Det ligger i linje med många affärsintressen - medicinföretagens att tvinga fram bredast möjliga kundkrets (lagom sjuk och medicinberoende) och livsmedelsbranschens intresse av att kränga skräpmat.

Största frågetecknet ligger i att sjukvården inte förmått följa upp de senaste decenniernas moderna forskning på ett korrekt sätt. Beror det på läkarnas sätt att främst förespråka medicinsk terapi, eftersom de saknar rätt utbildning  och tron på principen att maten skall vara grunden till en sund kropp?

Att veganismen fortfarande har tillgång till de största resurserna och att många forskare låter sig köpas att leverera det som företagen efterfrågar, är en sak men varför låter inte våra politiker utreda, som de är så "bra på", allt som gör sjukvården mindre resurskrävande, vilket skulle spara miljarder och ge en sundare befolkning.

Varför skall läkarna bara skriva ut fysisk träning på recept men inte riktig mat?

Vad gäller marknadsföring får vi nog slå ett slag för kostdoktorn, som lyckats sprida lågkolhydratkosten världen runt och bli den största i världen! Den stora skillnaden i budskapet ligger just i tillämpningen av modern forskning - den måste i slutändan vinna gehör hos folk. När är våra politiker mogna för samma sak?  

• Like 5

6 timmar sedan, Effie sade:

Och så pratar de om "köttlobbyn"... 😞 

Hahaha, om den så kallade "köttlobbyn" hade resurser och gjorde lika bra jobb skulle vi inte ha veganismen på frammarsch helt enkelt. Människan har i alla årtusenden ätit kött och köttet var den värdefullaste maten på tallriken. Därför fick man inte kasta mat helt enkelt. Den var för värdefull både andligt och mätt i pengar. Det man serverade till köttet hette garnering. Det säger väl en hel del. Kött behövde inga lobbyister. Fast nu tycker jag att det behöver dem verkligen. Nu vill man att hela länder byter kostvanor och för det använder man både moralkakor, kännsloargument, religiösa och politiska påtryckningsmedel. Undrar om det egentligen handlar om att kontrollera befolkningsmängden? 🤔

• Like 6